Aihe: Kristillinen metalli
1 2 3 4 520 21 22 23 2496 97 98 99 100
leka
15.03.2008 20:01:49
Niinhän mä juuri sanoinkin?

Niin minäkin
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 20:09:11
Niin minäkin

Eli summataanpa vielä, toisen voi pakottaa osallistumaan uskonnollisiin menoihin joita ei tunne omakseen ja tämä on sun mielestä okei? Tuleeko tästä pakotetusta henkilöstä sitten todennäköisemmin yhteiskuntakelpoinen, oikea mallikansalainen ja mitään ei tietenkään jää hampaankoloon?
leka
15.03.2008 20:12:18
Eli summataanpa vielä, toisen voi pakottaa osallistumaan uskonnollisiin menoihin joita ei tunne omakseen ja tämä on sun mielestä okei?

ei

Tuleeko tästä pakotetusta henkilöstä sitten todennäköisemmin yhteiskuntakelpoinen, oikea mallikansalainen ja mitään ei tietenkään jää hampaankoloon?

ei

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 20:14:36
ei

ei

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Ok, kerrotko sitten miksi vanhempien valintaoikeus koskien lasta asian suhteen pitäisi säilyttää? Oon nyt käsittänyt, että olet sen kannalla.
leka
15.03.2008 20:27:57
Ok, kerrotko sitten miksi vanhempien valintaoikeus koskien lasta asian suhteen pitäisi säilyttää? Oon nyt käsittänyt, että olet sen kannalla.

No oletetaanpa että minulla olisi 12-vuotias poika nimeltänsä vaikkapa Pertti. Pertti tulee luokseni ja sanoo ettei haluaisi mennä koulun joulukirkkoon, koska siellä on tylsää ja puhutaan vaan jotain Jeesuslapsijuttuja. Valittavana minulla on kolme vastausvaihtoehtoa:

a) Ihan varmana menet sinne kirkkoon, tai itket ja menet!!! Joulukirkkoa ei jätä väliin kuin jotkut syntiset hunsvotit!!!

b) Voi kuule Pertti... Joskus asiat voi tuntua tylsiltä, mutta meneppä vaan reippaasti sinne joulukirkkoon. Onhan siellä niitä kivoja joululauluja ja varmaan joku kuvaelmakin. Ja jos on tylsää niin lueskele sit vaikka virsikirjaa ja etsi sieltä hauskan kuuloisia virsisäveltäjiä ja sanoittajia kuten esim. Hagvin Spegel. Mutta yritä myös jaksaa kuunnella jonkun verran.

c) Voi kuule Pertti... EI tietenkään isin kultamussukan tarvitse tehdä mitään tylsää ja ikävää. Minä laitan opettajalle ilmoituksen että sinut on vapautettava kaikesta tyhmästä. Sitten mennään pitsalle ja sen jälkeen saat pelata pleikkaria vaikka yöhön asti.

Valitsen vaihtoehdon b.
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 20:40:30 (muokattu 15.03.2008 20:43:57)
No oletetaanpa että minulla olisi 12-vuotias poika nimeltänsä vaikkapa Pertti. Pertti tulee luokseni ja sanoo ettei haluaisi mennä koulun joulukirkkoon, koska siellä on tylsää ja puhutaan vaan jotain Jeesuslapsijuttuja. Valittavana minulla on kolme vastausvaihtoehtoa:

a) Ihan varmana menet sinne kirkkoon, tai itket ja menet!!! Joulukirkkoa ei jätä väliin kuin jotkut syntiset hunsvotit!!!

b) Voi kuule Pertti... Joskus asiat voi tuntua tylsiltä, mutta meneppä vaan reippaasti sinne joulukirkkoon. Onhan siellä niitä kivoja joululauluja ja varmaan joku kuvaelmakin. Ja jos on tylsää niin lueskele sit vaikka virsikirjaa ja etsi sieltä hauskan kuuloisia virsisäveltäjiä ja sanoittajia kuten esim. Hagvin Spegel. Mutta yritä myös jaksaa kuunnella jonkun verran.

c) Voi kuule Pertti... EI tietenkään isin kultamussukan tarvitse tehdä mitään tylsää ja ikävää. Minä laitan opettajalle ilmoituksen että sinut on vapautettava kaikesta tyhmästä. Sitten mennään pitsalle ja sen jälkeen saat pelata pleikkaria vaikka yöhön asti.

Valitsen vaihtoehdon b.

Entäpä, jos Pertti ei halua mennä kirkkoon, koska tuntee olonsa siellä ahdistuneeksi, se on väärin hänen mielestään eikä usko mitä pappi siellä sanoo? Pertti ei välttämättä osaa argumentoida kantaansa hienotunteisemmin, onhan hän vasta 12-vuotias.

e: Mulla muuten kävi yläasteella hieman vastaava tapahtuma, oli oikein joulukirkko silloin kyseessä. Tein kantani selväksi, en usko ja tunnen oloni ahdistuneeksi kirkossa. Tarjouduin jopa jäämään kouluun tekemään vapaaehtoisesti ylimääräisiä koulutehtäviä kirkon ajaksi. Arvaappa onnistuiko?
leka
15.03.2008 20:43:43 (muokattu 15.03.2008 20:47:20)
Entäpä, jos Pertti ei halua mennä kirkkoon, koska tuntee olonsa siellä ahdistuneeksi, se on väärin hänen mielestään eikä usko mitä pappi siellä sanoo? Pertti ei välttämättä osaa argumentoida kantaansa hienotunteisemmin, onhan hän vasta 12-vuotias.

Kerron Pertille että semmoisesta ei tarvitse ahdistua, mihin ei usko. Mutta kannattaa kuitenkin ottaa selvää mistä kristinuskossa on kysymys, koska se on merkittävä maailmanuskonto.

e: Mulla muuten kävi yläasteella hieman vastaava tapahtuma, oli oikein joulukirkko silloin kyseessä. Tein kantani selväksi, en usko ja tunnen oloni ahdistuneeksi kirkossa. Tarjouduin jopa jäämään kouluun tekemään vapaaehtoisesti ylimääräisiä koulutehtäviä kirkon ajaksi. Arvaappa onnistuiko? Mä haluan tietää, miksi tämä mun kokema vaihtoehto oli muka hyväksi mulle.

Paha sanoa. Ehkä koululla ei ollut ketään joka olisi jäänyt sun kanssasi sinne koululle. Eihän lapsia voi itsekseen jättää. Toisaalta, jos sun olis antanut jäädä pois, varmaan kymmenen muuta jamppaa ois vaatinut samaa, koska ei vaan huvita mennä kirkkoon.

Mä en vaan ihan helpolla uskoisi että se n. tunti olisi niiiiiin suunnatonta tuskaa ja kärsimystä, että siitä elinikäisiä traumoja jäisi. Ilmeisesti on kuitenkin jäänyt.
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 20:49:10 (muokattu 15.03.2008 21:09:40)
Kerron Pertille että semmoisesta ei tarvitse ahdistua, mihin ei usko. Mutta kannattaa kuitenkin ottaa selvää mistä kristinuskossa on kysymys, koska se on merkittävä maailmanuskonto.

Olisihan se hienoa, jos kirkossa käytäisiin silkasta mielenkiinnosta ja tiedonhalusta uskontoa kohtaan. Mutta tiedät varmaan, että näin ei ole.

Paha sanoa. Ehkä koululla ei ollut ketään joka olisi jäänyt sun kanssasi sinne koululle. Eihän lapsia voi itsekseen jättää. Toisaalta, jos sun olis antanut jäädä pois, varmaan kymmenen muuta jamppaa ois vaatinut samaa, koska ei vaan huvita mennä kirkkoon.

Ja niillä kymmenellä muulla pitäisi olla halutessaan täysi oikeus jäädä pois kirkosta. Se on sellainen paikka, jonne ei saa pakottaa. Mä näen tämän asian niiiiiin simppelinä. Periaatekysymys. E: Niille kymmenelle muulle pitäisi tietenkin järjestää jotain opetustoimintaa koululla tällä aikaa.

Mä en vaan ihan helpolla uskoisi että se n. tunti olisi niiiiiin suunnatonta tuskaa ja kärsimystä, että siitä elinikäisiä traumoja jäisi. Ilmeisesti on kuitenkin jäänyt.

Heh, mä en nyt tiedä haluatko sä edes ymmärtää mun kantaani. Kirkossa käydään harjoittamassa uskoaan. Uskon ja koulun pitäisi olla täysin eroteltuna toisistaan. Tietenkin joku kirkkoon suunnattu tutustumiskäynti olisi asia erikseen, mutta koulut ei järjestä niitä reissuja sen kannalta, vaan uskon harjoittamisen kannalta. Uskon, jonka kanssa monet eivät halua olla missään tekemisissä, ja heillä pitäisi olla siihen oikeus. Mutta jotkut idiootit osaavat muka päättää mikä on toiselle parasta. Joka ainoa ihminen tietää juuri itse sisimmässään, mikä on itselleen oikein. Jos se ei ole kristinusko eikä kirkko, niin se ei ole. Piste. Eikä siellä kirkossa tarvitse niiden kirkkoon kuulumattomienkaan lasten käydä, vaikka heidän ajatusmaailmansa olisi täysin yhtenäinen jonkun kirkkoon kuuluvan kanssa. Sun mielestä nämäkin penskat joutaisi varmaan pakottaa kirkkoon?

e: Ja jos lapsi ei ole henkisesti valmis tietämään sisimmässään, mikä hänelle on oikein niin ei sen asian kanssa tarvi kiiruhtaa. Antaa leikkiä vielä muutaman vuoden ja katselee uudestaan. Uskonasioilla ei saa olla kiire, ne tulee ajallaan ja joka ainoa yksilö käsittelee ne jossain vaiheessa mielessään.
leka
15.03.2008 20:51:33
Olisihan se hienoa, jos kirkossa käytäisiin silkasta mielenkiinnosta ja tiedonhalusta uskontoa kohtaan. Mutta tiedät varmaan, että näin ei ole.

Mutta onhan se myös tärkeää tutustua kirkon rituaaleihin.
MrQ
15.03.2008 21:03:34
Lekan mietteisiin vastatakseni -enkä ala nyt käsittelemään tahallsita ylilyönti a, b ja c vaihtoehdoissa- mä menisin kohdalla c.

Tämä ihan sen takia että minua toden teolla pakotettiin kirkkoon josta lintsaamisella oli melko lailla vakavat seuraukset. No, ei yksin sillä.

Minulle, seitsemänvuotiaana kristiusko edusti äärimmilleen vietyä pahuutta ja ihmisarvon rikkomista ja kirkot ahdistivat ja pelottivat. Sitäpaitsi, jos jumala oikeasti rakastaisi kaikkia, miksi minun elämästäni sitten puuttivat kaikki ne tekijät mitä ympärilläni näin?

Huippuälykäs lapsi ei ole huippuviisas samaan aikaan ja moinen tilanne on omiaan luomaan todella hämmentäviä ristiriitoja pienessä lapsessa. Etenkään en tykännyt ties minkä äärihellari uskonnonopettajan jatkuvasta huutamisesta ja omien syntieni peräänkuuluttamisesta.

Olisi ollut kuulemma minunkin parempi pitää haiseva suuni kiinni ja lakata kieltämästä herraa sinun jumalaasi ja tämän kauhean kidutuksen ja yhtä tuskallisen kuoleman kohdannutta poikaansa joka kuoli jotta sinun kaltaisesi pikkuperkeleet saavat elää. Kiroilua lukuunottamatta lähes jokapäiväinen vääntö ekalla ja tokalla luokalla... kunnes tuli lähtö aivokäyrien ja probulaattoreiden ihmemaahan. Voin sanoa ettei lastenlinna ole maineensa veroinen. Jos sieltä nykyään saa lapsia edes ulos, en usko ennen kuin näen että ovat tai tulevat olemaan ikinä enää tolkuissaan. Vankimielisairaalahan se oli kasarilla.

Tietenkin, oma asenteeni uskonnonopettajaa ja vanhempiani kohtaan oli aivan yhtä jyrkkä.

Nämä tosiasiat saattoivat vaikuttaa enemmän laitoshoitoon kuin itse uskon kieltäminen.

Kuitenkin, mitä tarkoitan on, jos penskaani ahdistaisi tai ei edes huvittaisi mennä kirkkoon niin mielestäni olisi ihan kohtuullista lähteä kesken työpäivän pois tekemään jotain hyödyllistä. Vaikka pilkkimään tai pelaamaan pleikkari kutosta.

Ainakin tärkein eli perhe pitäisi yhtä, ja vitut muista.
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 21:03:52
Mutta onhan se myös tärkeää tutustua kirkon rituaaleihin.

Onhan se aina sivistävää tutustua uskontojen toimintapoihin, mutta miksi sitten ei käydä tutustumassa muslimien moskeijoihin tai ortodoksisiin kirkkoihin jne?

Ja peruskoulun aikana tulee käytyä kirkossa semmoset vajaa parikymmentä kertaa, typeriä vissiin nämä penskat kun eivät näy kerrasta oppivan miten siellä toimitaan.
leka
15.03.2008 21:11:03
Sun mielestä nämäkin penskat joutaisi varmaan pakottaa kirkkoon?

Ei ketään saa pakottaa mihinkään. Paitsi että kuolla pitää ja verot on maksettava... Jos lapsi on aidosti sitä mieltä ettei kirkkoon halua missään nimessä, niin ei sinne pidä pakottaa. Sehän on päivänselvä asia.

Mutta jos kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen, niin eihän juuri kukaan menisi sitten mihinkään. Pitäisikö ennen matematiikan tuntiakin ilmoittaa, että ne jotka haluaa tulla tunnille saavat tulla ja muut voi mennä pihalle leikkimään? Eihän lasta voi pakottaa oppimaan matematiikkaa jos se ei halua.

No joo. Ei tämä keskustelu palvele enää ketään. Varsinaisesta aiheesta, eli kristillisestä metallista, minulla ei ole paljoa sanottavaa, koska en kuuntele metallia missään muodossa. Päätän siis omalta osaltani offtopicoinnin tähän. Kiitos ja anteeks.
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 21:21:11 (muokattu 15.03.2008 21:27:27)
Mutta jos kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen, niin eihän juuri kukaan menisi sitten mihinkään. Pitäisikö ennen matematiikan tuntiakin ilmoittaa, että ne jotka haluaa tulla tunnille saavat tulla ja muut voi mennä pihalle leikkimään? Eihän lasta voi pakottaa oppimaan matematiikkaa jos se ei halua.

Sanon vielä kerran tämän asian. Uskon harjoittamista ei voi verrata mihinkään kouluaineeseen. Se ei lisää edellytyksiä elämään millään tavalla, sitä ei opiskella. Uskontoihin liittyvä tieto on sitten asia erikseen, ja sitä pitäisi tietenkin harjoitella koulussa. Myös tutustumiskäynnit eri uskontokuntien kirkkoihin jne olisi suotavia. Tämä olisi sitä kouluun liittyvää yleissivistyksen kartuttamista.

Mutta kirkossa käynti ei muuten kuulu koulumaailmaan, mun mielestäni. On aivan käsittämätöntä paskaa, että kirkkoon pakotetaan vastoin ihmisen tahtoa. Ja edelleenkään ei pidä sekoittaa tätä mihinkään tutustumiskäyntiin.

No joo. Ei tämä keskustelu palvele enää ketään. Varsinaisesta aiheesta, eli kristillisestä metallista, minulla ei ole paljoa sanottavaa, koska en kuuntele metallia missään muodossa. Päätän siis omalta osaltani offtopicoinnin tähän. Kiitos ja anteeks.

Vois muuten itekkin kirjoittaa ekaa kertaa itse aiheeseen, edes vähän. :D

Callistoa suosittelen, mukavaa fiilistelyä, hienoja äänimaisemien maalailua Isis-hengessä. Sounditkin ovat sopivan rujot ja tukevat tunnelmaa. Yksi parhaista kotimaisista bändeistä over all.

Toinen joka menee nyt enemmän progen puolelle on Neal Morsen soolotuotanto. Sanoitukset on kyllä tosi imelää Jesse-kamaa, mutta mies on semmoinen taitaja sävellyksen puolella ettei tuosta seikasta jaksa välittää. Hyvä musiikki on pääasiassa ja Morsen sävellykset ovat tosi mielenkiintoisia. Älyttömän lahjakas säveltäjä ja moni-instrumentisti. Kannattaa tutustua heti, jos proge yhtään nappaa. Tää setti on sitten semmoseta hyvin Spock's Beard-henkistä.
Lennu
15.03.2008 21:24:22

Uskontojen historiaa voi ihan hyvin käsitellä historiantunneilla. Mä en oo koskaan, edes ala-asteelaisena, ymmärtänyt erillisten uskontotuntien merkitystä. Voi vaikka historian tuntimääriä hieman nostaa niiden kustannuksella. Historia on tärkeää.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Lennu
15.03.2008 21:42:44

Sori. Pakko mun on vielä offtopicoida ja kertoa koulujen "uskonnonharjoittamisen" kieltämisen ylilyönneistä. Eräs musiikinopettaja on saanut rehtorilta varoituksen, kun musiikintunnilla on laulettu virttä. Kauheata... Ei varmaan saisi Bachin koraaleitakaan kuunnella, kun uskonnollisia sävelmiähän nekin on. Ei lasta saisi semmoiselle alistaa. Aikuisena voi sit itse päättää haluaako kuulla vai ei.

Kaikenlainen ylilyönti on aina typerää, tietäähän sen.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Susiääni
15.03.2008 22:27:52
Sori. Pakko mun on vielä offtopicoida ja kertoa koulujen "uskonnonharjoittamisen" kieltämisen ylilyönneistä. Eräs musiikinopettaja on saanut rehtorilta varoituksen, kun musiikintunnilla on laulettu virttä. Kauheata... Ei varmaan saisi Bachin koraaleitakaan kuunnella, kun uskonnollisia sävelmiähän nekin on. Ei lasta saisi semmoiselle alistaa. Aikuisena voi sit itse päättää haluaako kuulla vai ei.

Eihän tossa mitään ylilyötiä ole. Tai riippuu minkä takia siellä sitä virttä on laulettu. Jos se on ollut musiikillisesti sivistävä teos ja opettaja on katsonut että se kannattaa sisällyttää tuntiohjelmaan niin eihän siinä mitään. Epäilisin kuitenkin että kyse on tapauksesta jossa on toistuvasti hoilattu virsiä ja opettaja on näin yrittänyt tuputtaa omaa maailmankatsomustaan. Varmasti varoitus seuraisi myös jos tunnilla laulettaisiin kommunistien lauluja tai ihan minkä tahan aatteen mikä on vaaraksi mielenterveydelle.

Tässä muuten hyvä juttu maailmankuvan avartamiseen jumaluskoville. Kannattaa katsoa ihan sinne loppuun asti. :) http://iidb.infidels.org/vbb/showpost.php?p=5138290&postcount=7
WHAT THE HELL IS SO FUNNY ABOUT MY BANJO? Shouted he, and played some noodlin' around the Yankee Doodle
tcitc
15.03.2008 22:28:54
Ok, tiedätkö sitten sellaista tapausta, jossa yhteiskunta on rankaissut uskoon tullutta jollain tavalla? Tai yrittänyt kaikin keinoin estää tätä kääntymystä? Tätä tapahtuu kyllä toisella puolella, esim armeijassa, kouluissa jne...

Ainakin Turkissa, Eritreassa, Pohjois-koreassa ja Saudi-Arabiassa vainotaan kristittyjä.
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
leka
15.03.2008 22:32:59
Epäilisin kuitenkin että kyse on tapauksesta jossa on toistuvasti hoilattu virsiä

Ihan yhdestä yksittäisestä virrestä oli kyse.
ANtTIKRISTUS
15.03.2008 22:42:00 (muokattu 15.03.2008 22:52:05)
Ainakin Turkissa, Eritreassa, Pohjois-koreassa ja Saudi-Arabiassa vainotaan kristittyjä.

Eikä se ole missään tilanteessa hyväksyttävää. Tuo on kyllä vähän eri esimerkki mitä hain...

Tuohon virsijuttuun pakko sanoa, että kerrankin näin päin. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)