Aihe: Omistatko KALLIIN kitaran?
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
Sam Hotman
15.03.2008 20:36:17
Kyllä mäkin tarkkaan mietin, laitanko rahaa customiin, kun en voi mitenkään väittää soittajana olevani kummoinenkaan. Laitoin, eikä kaduta pätkääkään, sillä on upea soittaa. Mun hyvä fiilis maksoi 1600 euroa, mikä mun mielestä on aika kohtuuhinta kitarasta, joka on mulle tehty ja just eikä melkein niinkuin mä sen halusin.

JuSu

Mistä sait customin noin halvalla?
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir
Starlia
15.03.2008 20:38:18
Älä jauha paskaa. Noissa suhteutuksissa ei ole mitään tolkkua.

Lässyn lässyn. Kitara on niin hyvä, kuin soittaja sitä itse arvostaa. Otetaan esim Steve Vain Green Meanie. Tavallinen keskitason Charvel. Hyvin se sillä usean levyn äänitti.

Entä ynkän eka fenkku? Joku halpishan sekin oli, koversi kaulankin itse. Menenkö ihan metsään jos juuri tämä on se kuuluisa "Duck"?
jra
15.03.2008 20:38:40 (muokattu 15.03.2008 20:47:50)
Niin, mutta kyllä 250,000e bemarilla ajaa paremmin kuin 3000e corollalla. Eikös tästä nyt tässäkin keskustelussa ollut pointti?

Joku ajaa ja joku toinen ei? Jos mulla olisi lapsia, niin varmaan arvostaisin autossa turvallisuutta enemmän kuin nyt, jos ajaisin 50 tkm/v niin varmaan arvostaisin mukavuutta, jos ajaisin päivittäiset työmatkat autolla niin silloin sen olisi hyvä lähteä joka aamu käyntiin. Nyt tilanne on se että pääasia että menee katsastuksesta läpi, eikä asu korjaamolla. Sitten kun ei tuota täytä, niin saa rohjo mennä ja uutta ei tilalle tule.

En nyt vielä esim. 3000e Gibsonia yhdistäisi johonkin törkeän hintaiseen peltilaatikkoon. Kallis bemarikin on 10 vuoden kuluttua romurautaa, mutta hyvä kitara alkaa vasta vertyä. Aika loukkaavaa edes puhua samassa topikissa autoista ja soittimista - vaikka itse siihen olen tainnut eniten sortua.

Kenelläkään joka ajaa kalliilla autolla (tai kahdella), lentää vuosittain lomalle Thaimaaseen tai vetää seduloissa pään täyteen joka pe-la, ei ole mitään varaa kuittailla jostain 100e-3000e soitinhankinnoista.

Oli pointti mikä tahansa, mutta kyllä mulle ainakin toisi mielihyvää ajaa hienolla ja luotettavalla autolla verrattuna johonkin nuhapumppuun, josta ei kehtaa julkisella paikalla astua ulos, ja jonka kyydissä saa jännittää, pääsekö perille asti. Kärjistäen.

Hienoudella ei mulle ole mitään väliä, luotettavuus on tietty ok. Eipä ole koskaan käynyt mielessä että en omalla 86-mallin autolla kehtaisi ajaa tai siitä nousta. Myöskään kitaroiden kohdalla ei yhtään sen isompi kynnys soittaa julkisesti omaa J&D:tä kuin omaa Gibsonia. Ainoan kerran kun on auton kyytissä hävettänyt, on kun tungettiin tutun todella sikakalliilla mersulla kävelykatua baarin oven eteen. V*tutti näyttää kusipäältä.

Jokainen laittakoon omalle hyvälle fiilikselleen sopivan hintalapun. Ei siihen ole kellään muulla mitään sanomista.

Tämä kannattaa muistaa myös jos joku on aivan oikeasti tyytyväinen edulliseen soittimeen.

Täällä muuten alkaa lupaavasti taas tunnelma kiristyä;) Lääkkeenä siihen FST5:llä alkaa klo 21 Ruotsin euroviisukarsinnat, siellä on takuulla kaikilla kivaa.
oiva tumpeloinen
15.03.2008 20:39:58
Lässyn lässyn. Kitara on niin hyvä, kuin soittaja sitä itse arvostaa. Otetaan esim Steve Vain Green Meanie. Tavallinen keskitason Charvel. Hyvin se sillä usean levyn äänitti.

Entä ynkän eka fenkku? Joku halpishan sekin oli, koversi kaulankin itse. Menenkö ihan metsään jos juuri tämä on se kuuluisa "Duck"?

No miksei se Vai soittele enää sillä Charvelilla? Tai miks Ynkkä nykyisin soittelee Fenkuilla? Varmaan siks, että noi vanhat oli vähintään yhtä hyviä.
Starlia
15.03.2008 20:40:43
Oli pointti mikä tahansa, mutta kyllä mulle ainakin toisi mielihyvää ajaa hienolla ja luotettavalla autolla verrattuna johonkin nuhapumppuun, josta ei kehtaa julkisella paikalla astua ulos, ja jonka kyydissä saa jännittää, pääsekö perille asti. Kärjistäen.

Päteekö tämä myös naisiin? M.nettiläisten eukkojen kuvia vain tänne niin tulee sekin totuus julki. Toisen kaunein ja ihanin nainen on toiselle karsea finninaamainen selluliittinen sotanorsu.
Starlia
15.03.2008 20:43:08
lentää vuosittain lomalle Thaimaaseen

Entä jos lentää Alankomaaseen?
jra
15.03.2008 20:51:24
Entä jos lentää Alankomaaseen?

Ja liittyi ketjun aiheeseen?

Tuo takia en Thaimaassa käykään, tiedä minne päätyisi kun en edes nimeä osaa taivuttaa. Kirjoitin muuten aikoinaan ällän äidinkielestä, paljonpa oli siitä hyötyä kun nyt spammää huonoa suomea tämmöiseen änkyräketjuun...
sepisti
15.03.2008 20:55:25 (muokattu 15.03.2008 21:01:11)
Tää on ihan perus suomalaista kateutta. Ne keillä ei oo varaa itkee, että ei kalliilla kitaralla tee mitään tai, että thaimaanlomat on turhia...

Mitä väliä sillä on, mitä maksaa. Jokainen soittaa sillä mistä tykkää. Ja jos ei tykkää niin sitten säästetään tavalla tai toisella rahat siihen kalliiseen keppiin ja lopetetaan se itkeminen.

Edit. Piti vähän muutella tota omaa avautumista... Oli näköjään päässyt pitkässä ketjussa unohtumaan toi ketjun aloittajn viesti, jossa sinäänsä ihan asiallinen kysymys.

Eli siis te jotka, ette kallista kitaraa omista, mitä te tiedätte yli 3000 ja alle 1000 euron kitaroiden eroista. Ja vastaukseksi ei kelpaa se, että "oonha mä koklannu kerran fasulla pari minsaa sellasta"
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
efunkelist
15.03.2008 20:58:22

*popcornia*
Tämähän käy viihteelliseksi! :D

Tässä tuumasin että johonkin hintaan asti kitaran arvon kasvun myötä kitaran laadukkuus kasvaa. Jossakin kohtaa arvon nousu on sitten enää sitä bling blingiä tai harvinaisuutta (keräilykappaleet).

Noin enimmälti materiaaleissa ja jonkin verran valmistajan kustannuksissa (rakentajan palkat yms)

Entä minkä verran hinnassa on ihan oikeasti sitä perinteikästä mainetta valmistajalta? (Vertaa gibsonin ja jonkun asiansa osaavan nyrkkipajarakentajan kitaroita; nyrkkipajalta voi saada laadukkaamman halvemmalla)

500eur kitara vastaan 1500eur kitara on aika kärjikäs vastakkainasettelu. Mitenkäs 1000eur kitara vastaan 2000eur kitara? Päästäiskö tossa enemmän alkuperäisen asian ytimeen? Tai jos kerroin on 1:3 niin 1000eur kitara versus 3000eur kitara?
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
koponen
15.03.2008 21:07:55
500eur kitara vastaan 1500eur kitara on aika kärjikäs vastakkainasettelu. Mitenkäs 1000eur kitara vastaan 2000eur kitara? Päästäiskö tossa enemmän alkuperäisen asian ytimeen? Tai jos kerroin on 1:3 niin 1000eur kitara versus 3000eur kitara?

No se on melkein vehkeessä kuin vehkeessä sama asia että loppupeleissä maksat enemmän ja enemmän yhä pienemmistä eroista. Asteikon alapäässä tuplasti kalliimpi voi hyvinkin olla tuplasti parempi, mutta yläpäässä asia ei enää ole näin. Jokainen vetää sitten rajan siihen kohtaan kun hyvältä tuntuu.
If it says Marshall on the front, you're good to go
kipu69
15.03.2008 21:09:55
Mitäs eroa näillä kahdella on?
http://www.thomann.de/fi/ramirez_anniversary.htm
http://www.thomann.de/fi/startone_cg_851_1_2.htm

Sama peli. Toinen vähän kalliimpi vain.

Repesin totaalisesti:)
"idiootteja on helpompi sietää, jos heitä ei ajattele typerinä ihmisinä vaan poikkeuksellisen lahjakkaina apinoina."
jra
15.03.2008 21:10:17 (muokattu 15.03.2008 21:15:27)
No se on melkein vehkeessä kuin vehkeessä sama asia että loppupeleissä maksat enemmän ja enemmän yhä pienemmistä eroista. Asteikon alapäässä tuplasti kalliimpi voi hyvinkin olla tuplasti parempi, mutta yläpäässä asia ei enää ole näin. Jokainen vetää sitten rajan siihen kohtaan kun hyvältä tuntuu.

Parempi-huonompi ei välttämättä ole edes hyvä sanapari, vaan sopiva-vähemmän sopiva (olipa kankea ilmaus). Omissa kitaroissa on eri hintaisia ja varmasti parempia ja huonompia, mutta yleensä arvotan niitä sen mukaan miten ne mihinkin fiilikseen ja kappaleeseen sopivat. Samoin uutta kitaraa ostaessa hakee yleensä sitä itselle sopivaa (hinta/ominaisuudet/tuntuma jne.) ei välttämättä absoluuttisesti parasta tiettyyn hintaa.

Tää on ihan perus suomalaista kateutta. Ne keillä ei oo varaa itkee, että ei kalliilla kitaralla tee mitään tai, että thaimaanlomat on turhia...

Tuo kateuskortti on kyllä aivan tuubaa. Ainakin kitaroiden kohdalla joku 3000e on semmoinen raha, että jos tosissaan haluaa ja tuntee tarpeelliseksi, niin varmasti on varaa jossain vaiheessa melkein jokaisella, jopa tämmöisellä tilapäisköyhällä. Kalliit autot ja Thaimaanmatkat on sitten, sitten enemmän rahasta kiinni, mutta ei niitä tarvitse haluta vaikka rahaa olisikin. Jostain syystä tuntuu koko ajan että on vain vähemmän sellaista mistä oikeasti rahan avulla saa nautintoa (hyvät soittimet pois lukien).

Yllättävän kuumana eräät käyvät tämmöisestä asiasta. Jos on tyytyväinen halpoihin soittimiin ja sen kertoo niin keltä se on pois tai miksi sitä ei saisi kertoa? Jos on tyytyväinen kalliimpaan kitaraan, niin miksi toisaalta pitäisi asiaa sen kummemmin kenellekään perustella? Tuntuu että vanha kunnon jakomielitautikin on terveempää kuin tämmöinen poteroista huutelu;)
JuSu
15.03.2008 21:11:15
Mistä sait customin noin halvalla?

Jarno Salo, Järvenpää.

Tosin kaveri alkoi syksyn mittaan hukkua hommiin, eikä noilla hinnoilla ihmekään.
Hinnastoa lienee nyttemmin hieman tarkistettu.

JuSu
"Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits." -noir-
oiva tumpeloinen
15.03.2008 21:12:16
Yllättävän kuumana eräät käyvät tämmöisestä asiasta. Jos on tyytyväinen halpoihin soittimiin ja sen kertoo niin keltä se on pois tai miksi sitä ei saisi kertoa?

Ei varmaan ole pois keneltäkään, mut täällä on ollut juttua, että niissä kalliissa kitaroissa ei oo mitään järkeä. Se ei oo varmaan ihan sama asia kuin tuo että kertoo olevansa tyytyväinen omaan halparitsaan.
jra
15.03.2008 21:18:58 (muokattu 15.03.2008 21:21:28)
Ei varmaan ole pois keneltäkään, mut täällä on ollut juttua, että niissä kalliissa kitaroissa ei oo mitään järkeä. Se ei oo varmaan ihan sama asia kuin tuo että kertoo olevansa tyytyväinen omaan halparitsaan.

Taitaa olla saman asenteen kaksi puolta nuo "Tyhmää ostaa kallis" vs. "...tyytyy halparitsaan"? Aika arvolatautunut tuo "tyytyyväinen" ja "halparitsa", kuten "tyhmä" ja "Gibson"'kin samassa lauseessa, vai?

Tämmöisillä harrastepalstoilla tehdään ihmisistä melkoisen pitkälle meneviä luonnehdintoja sen mukaan millä soittaa, millä ajaa tai montako kilometriä talvessa hiihtää.
oiva tumpeloinen
15.03.2008 21:23:24
Taitaa olla saman asenteen kaksi puolta nuo "Tyhmää ostaa kallis" vs. "...tyytyy halparitsaan"? Aika arvolatautunut tuo "tyytyyväinen" ja "halparitsa", kuten "tyhmä" ja "Gibson"'kin samassa lauseessa, vai?

Enpä ajatellutkaan (vaihteeksi) tuota halparitsa-sanaa, kun tulee kaikkia kitaroita kovin usein sanottua ritsaksi, hintaluokkaan katsomatta. Halpa nyt on......noh, halpa. Mulla on itsellä halpoja ruiskuja, mitkä on ihan hyviä, mut ei ne kyllä pääse samoihin sfääreihin parempien kanssa. Ikävä kyllä, kovin usein niissä paremmissa on myös isompi hintalappu.
Starlia
15.03.2008 21:27:26
Enpä ajatellutkaan (vaihteeksi) tuota halparitsa-sanaa, kun tulee kaikkia kitaroita kovin usein sanottua ritsaksi, hintaluokkaan katsomatta. Halpa nyt on......noh, halpa. Mulla on itsellä halpoja ruiskuja, mitkä on ihan hyviä, mut ei ne kyllä pääse samoihin sfääreihin parempien kanssa. Ikävä kyllä, kovin usein niissä paremmissa on myös isompi hintalappu.

Entä sitten, jos on halpaa? Katsotko alaspäin kaveria joka ostaa jauhelihaa samalta hyllyltä josta itse nappaat härän sisäfilettä? Vai ostatko itsekin jauhelihan? Miksi? Sehän on halpaa paskaa.

Tapellaan, perkele! Ostetaan Gibson koska se on Gibson ja mäkki koska se on mäkki. Eipä tässä nyt ole väliä onko halpaa vai ei vaan hinta-laatusuhteeltaan järkevä ostos.
oiva tumpeloinen
15.03.2008 21:30:12
Entä sitten, jos on halpaa? Katsotko alaspäin kaveria joka ostaa jauhelihaa samalta hyllyltä josta itse nappaat härän sisäfilettä? Vai ostatko itsekin jauhelihan? Miksi? Sehän on halpaa paskaa.

Tapellaan, perkele! Ostetaan Gibson koska se on Gibson ja mäkki koska se on mäkki. Eipä tässä nyt ole väliä onko halpaa vai ei vaan hinta-laatusuhteeltaan järkevä ostos.

Kaikki ei osta hintalaatusuhteelta parasta. Sillä kun ei saa parasta, vaan hintalaatusuhteeltaan parasta. Toi on ihan sama, kun nyt ruokakeskustelut otetaan esiin, miksei ihmiset osta hernekeittoa ja vitamiinipurkkeja. On varmasti halvempi tapa syödä kuin suurimmalla osalla, ja ihan hyvin elossa pysyy.

Sä sekoitat ihan täysin asiat. Ei tässä ole tarkoitus sanoa kenenkään tavaroita hunommiksi tai halvemmilla tavaroilla soittajia huonommiksi ihmisiksi. Sä taidat olla ainoa, joka tämmöistä jakoa täällä tällä hetkellä tekee.
Kuha
15.03.2008 21:36:08

Ennen kitaransoitto oli välineurheilua, nykyään se on kilpavarustelua.

Mulla ei ole kuin suht. edullisia soittimia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)