Aihe: Kuinka voin kehittyä laulajana vol. miljoona 1 | |
---|---|
![]() 13.03.2008 21:52:20 (muokattu 13.03.2008 22:06:16) | |
Eli. Itseäni kiinnostaisi kovasti laulaminen, mutta on muutama ongelma, joihin toivoisin saavani vastauksen :) 1. Äänialani on aika suppea. Mukavuusalue on noin e-h1. Pääsen toki korkeammallekin, mutta ääni on kovin heikko. Kuinka itse olette treenannut äänialaanne? 2. Uskon, että myös laulutekniikassani on jotain vikaa, sillä korkeiden äänien laulamisen jälkeen kurkku tuntuu rasittuneelta. Mitä nyt oon lukenu näitä, niin sen äänen/hengityksen pitäisi kuulemma tulla mahan pohjasta. Mutta kuinka käytännössä? Harjoituksia? 3. Olen 15-vuotias. Vaikuttaako ikäni/millä tavalla vaikuttaa ääneeni tai laulamiseen? 4. Miten saada sointia ja voimakkuutta ääneen? 5. Esiintymispaineita! Olen huomannut, että jos laulan muiden kuullen esimerkiksi nyt laulukokeessa ääneni kuulostaa erilaiselta, kuin yksin laulaessani, jotenkin tukkoiselta. Enkä pysty rentoutumaan. Ajattelin myös mennä ensi syksynä laulutunneille, mutta pelottaa, etten pysty laulamaan rennosti edes opettajalle. :D Olisin erittäin kiitollinen, jos viitsisitte vastailla, vaikka useimmat aika peruskysymykiä ovatkin. :) | |
![]() 14.03.2008 10:12:18 | |
Eli. Itseäni kiinnostaisi kovasti laulaminen, mutta on muutama ongelma, joihin toivoisin saavani vastauksen :) 1. Äänialani on aika suppea. Mukavuusalue on noin e-h1. Pääsen toki korkeammallekin, mutta ääni on kovin heikko. Kuinka itse olette treenannut äänialaanne? 2. Uskon, että myös laulutekniikassani on jotain vikaa, sillä korkeiden äänien laulamisen jälkeen kurkku tuntuu rasittuneelta. Mitä nyt oon lukenu näitä, niin sen äänen/hengityksen pitäisi kuulemma tulla mahan pohjasta. Mutta kuinka käytännössä? Harjoituksia? 3. Olen 15-vuotias. Vaikuttaako ikäni/millä tavalla vaikuttaa ääneeni tai laulamiseen? 4. Miten saada sointia ja voimakkuutta ääneen? 5. Esiintymispaineita! Olen huomannut, että jos laulan muiden kuullen esimerkiksi nyt laulukokeessa ääneni kuulostaa erilaiselta, kuin yksin laulaessani, jotenkin tukkoiselta. Enkä pysty rentoutumaan. Ajattelin myös mennä ensi syksynä laulutunneille, mutta pelottaa, etten pysty laulamaan rennosti edes opettajalle. :D Olisin erittäin kiitollinen, jos viitsisitte vastailla, vaikka useimmat aika peruskysymykiä ovatkin. :) Uskon, että saat jokaiseen noista kysymyksistä apua siltä laulunopettajalta. Kaikkia jännittää jollain tavalla laulaa vieraalle ihmiselle ekoja kertoja, oli toi vieras ihminen sitten yleisö tai opettaja, mutta kun siihen opettajaan tutustuu niin se jännityskin laantuu. Lyhyesti: 1) Itse aloitin treenin menemällä tunneille. Sen jälkeen on treenattu sitä, mitä opettajan kanssa on katsottu tekniikkani tarvitsevan. 11 v takana ja loppua ei näy ;) 2) Juuri itsellesi sopivat harjoitukset saat siltä laulunopettajalta, joka voi samantien auttaa, jos teet sen väärin. Harjoituksia on yhtä monta kuin on opettajiakin, eikä niistä kaikki välttämättä sovi sulle. 3) Äänihuulten kasvaminen loppuu vasta päälle parikymppisenä, vaikka radikaalein vaihe (äänenmurros) olisi jo ohi. Äänen 'lopullinen' ja 'aikuinen' perussaundi alkaa usein kehittyä vasta sitten. Eli käytännössä instrumenttisi on joka päivä pikkasen erilainen, ennen kuin kasvaminen loppuu. Joidenkin kohdalla se vaikuttaa tosi paljon, joidenkin kohdalla ei ollenkaan. Eniten se ehkä vaikuttaa kärsivällisyyteen... 4) Harjoittelemalla sellaisia asioita, jotka vaikuttavat äänen sointiin ja voimakkuuteen. Harjoittelemalla vielä vähän lisää. Ja lisää. Ja lisää. Joskus siihen menee vuosia. 5) Esiintymisjännityksestä pääsee suurimmassa osassa tapauksia vaan esiintymällä. Mitä enemmän laulat julkisesti, sitä vähemmän siitä tulee "once in a lifetime" tyyppinen veto, joten uskallat rentoutua ja ehkä joskus toisinaan mokatakin eikä maailma siihen kaadu. Täällä oli jossain vaiheessa tosi hyvä esiintymisjännityskeskustelu, joku vois kaivaa sen esiin. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 14.03.2008 22:49:26 | |
Kiitos vastauksesta. Lisää? :) | |
![]() 05.04.2008 10:35:11 | |
Mun mielestä yks parhaimpia neuvoja on katsoa peiliin kun laulaa. Silloin näkee mitä tekee kehollaan samaan aikaan. Tämä siksi, koska laulaja on itse se oma soittimensa - jos sulla on instrumentti on huonossa asennossa, soittaminen ei ole helppoa. Jos hartiat, leuka tms. on jännittyneenä, sen kuulee äänestä. Se ei "soi" vapaasti sun kehon sisällä. Kannattaa tarkkailla, miten huippulaulajat vetää ja miltä taas vähän heikommat laulajat näyttää laulaessaan. Ja ennen kaikkea kuunnella paljon ja tarkasti. Ei voi laulaa kuten joku muu, jos ei tiedä mitä se laulaa? Ja ehdottomasti paras neuvo on laulaa ja pelleillä äänellään - nauttia siitä =). Harjoittelu tapahtuu siinä sivussa! | |
![]() 15.04.2008 16:44:39 | |
Olen nyt jokusen vuoden laulanut aktiivisesti erityylisissä bändeissä enimmäkseen thrash-henkisesti, välillä puhtaammin, mutta tästä havaintojani. 1. Äänialani on aika suppea. Mukavuusalue on noin e-h1. Pääsen toki korkeammallekin, mutta ääni on kovin heikko. Kuinka itse olette treenannut äänialaanne? Ääniala kasvaa ja äänen voima kehittyy laulamalla lisää. Jälkimmäinen etenkin kehittyy sitä mukaa, mitä rennommin pystyy laulamaan. Minusta tärkeätä on vetää se omin juttu kunnolla ja rennosti, tästä lähtemällä se äänialakin kasvaa ja ääni voimistuu ajan myötä harjoittelemalla. Olennaista onkin tunnistaa se omin juttu - jos minkäänlaista lauluääntä on, se sopii varmasti jonkintyyliseen musiikkiin. Menin itse alkuvaiheessa metsään laulamalla turhaan liian korkealta, nykyään kitaroissa alin sävel on D tai C. Tärkeätä on tuottaa ääni oikein, sitten vasta ruvetaan kuulostelemaan, onko siellä jotain säveliäkin. 2. Uskon, että myös laulutekniikassani on jotain vikaa, sillä korkeiden äänien laulamisen jälkeen kurkku tuntuu rasittuneelta. Mitä nyt oon lukenu näitä, niin sen äänen/hengityksen pitäisi kuulemma tulla mahan pohjasta. Mutta kuinka käytännössä? Harjoituksia? Tästä ei ehkä ole kovin paljon apua, mutta tutkaile laulamistasi vaikka jo mainitun peilin avulla, se oikea tyyli pitää vain itse löytää. 4. Miten saada sointia ja voimakkuutta ääneen? Vetämällä rennosti mahan pohjasta asti. Ja se onnistuu harjoittelemalla lisää. -- Kannattaa laulaa paljon ja erityylistä musiikkia. Black metalissa, mies ja kitara -tyyppisessä singer/songwriter-musiikissa ja vaikkapa kovaa ja korkealta tykiteltävässä power metalissa tarvitaan kussakin omanlaistaan ilmaisua. Minusta eri tyyleihin tutustuessa ei ole niinkään olennaista se, miten puhtaasti säveliä vetää vaan tyylisuunnalle tunnusomaisen tulkinnan löytäminen. Esiintymisjännitystä saa lievitettyä sekä rentoutta lauluun tulee vetämällä rohkeasti ja kovaa, meni se sitten oikein tai ei. Yleensäkin rocklaulajalle on usein bändin keulakuvana oleminen ja kova meininki tärkeämpää kuin virheetön laulu. Eli yhteenvetona, kannattaa laulaa väärin. ;) | |
![]() 26.04.2008 19:34:53 | |
Tunneille vaan, ja säästeliäästi harjoittelua kotona joka päivä ohjeiden mukaan. Kyllä se siitä! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)