Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen?
1 2 3 4
anttipi
16.07.2007 17:00:32 (muokattu 16.07.2007 17:08:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinkin tämän suuremman operaation jälkeen ei enää oksenneta eikä röyhtäillä.Kun kiristys on tehty ,suunta on aina kohti suolistoa.Eli taudin aiheuttaja,liikahappoisuus,ei vielä sillä korjaannu. Siihen ei auta kuin syiden kartoittaminen ja poistaminen elintavoista.Aina ei sekään.Polttelu ja tuska jatkuu siis mutta sen jälkeen oireet siirtyy alaspäin,vatsalaukkuun ja siitä eteenpäin.
 
Onnistuneen leikkauksen jälkeen voi röyhtäillä (todennäköisesti myös oksentaa, mikäli mansetti on tehty taitavasti ja jätetty riittävän löysäksi). Heti leikkauksen jälkeen se voi tosin olla vaikeampaa, kuten nieleminenkin. Mulla kesti useamman kuukauden ennen kuin pystyin nielemään koko lailla normaalisti. Pieniä röyhtäisyjä pystyin päästelemään heti. En ole koskaan oksentanut herkästi, joten siitä ei ole henk. koht. kokemusta leikkauksen jälkeiseltä ajalta.
 
Refluksitaudissa on kyse nimenomaan ruokatorveen/nieluun nousevista mahanesteistä (minne ne eivät kuulu), ei epänormaalin runsaasta haponerityksestä sinänsä. Polttelu ja tuska helpottaa suurimmalla osalla leikkauksen jälkeen - näkemieni tutkimusten mukaan pysyvää apua saa n. 70 - 95 % leikkauksen läpikäyneistä. En ole kyllä aiemmin kuullut, että oireet voisivat "siirtyä alaspäin" - tosin leikkauksen jälkeen voi tulla kyllä uudenlaisia vaivoja, esim. lisääntyneitä ilmavaivoja, jotka voinevat ajoittain olla kivuliaitakin. Mulla se on ainakin ollut pieni hinta siitä, että sain pääasiallisen oireen hoidettua.
 
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
ap78
17.07.2007 00:04:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOs tehdään tämä operaatio missä vatsalaukku kierretään torven ympäri,ei oksentaminen ja röyhtäily ole edes fysiologisesti mahdollista.
ihmisen vatsa on aina happoinen.Liikahappoinen vatsa kuplii polttaen läppää niin että se löystyy..
 
Toki,en ole lääkäri,toistan vain sen mitä minulle on kerrottu aiheesta.
 
Edward
17.07.2007 10:09:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JOs tehdään tämä operaatio missä vatsalaukku kierretään torven ympäri,ei oksentaminen ja röyhtäily ole edes fysiologisesti mahdollista.
ihmisen vatsa on aina happoinen.Liikahappoinen vatsa kuplii polttaen läppää niin että se löystyy..
 
Toki,en ole lääkäri,toistan vain sen mitä minulle on kerrottu aiheesta.

 
Fundoplikaatiosta on olemassa monia erilaisia versioita. Toisissa jätetään mansetti löysemmäksi, jolloin on mahdollista röyhtäillä ja myös oksentaakin. Eikä se vatsan happoisuus sitä mahanporttia löysennä.
 
I'm just asking - Olen vain persekuningas
anttipi
19.07.2007 01:47:28 (muokattu 19.07.2007 01:48:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fundoplikaatiosta on olemassa monia erilaisia versioita. Toisissa jätetään mansetti löysemmäksi, jolloin on mahdollista röyhtäillä ja myös oksentaakin. Eikä se vatsan happoisuus sitä mahanporttia löysennä.
 
Jos röyhtäily käy kokonaan mahdottomaksi, on mansetti kaiken järjen mukaan turhan kireällä. Varsinkin koska silloin hyvin todennäköisesti on myös nielemisvaikeuksia, kun vähänkin isommat tai "nahkeammat" ruuat jämähtävät ruokatorveen. Ja sitä ei kukaan halua.
 
Minut leikannut kirurgi sanoi tekevänsä "puolikireän" tms. eli kyllähän niitä tosiaan voidaan tarkoituksella vetää kireämmäksi tai jättää löysemmäksi. Olisiko sitten niin, että erittäin pahoissa tapauksissa (jos on vaikka kehittynyt syöpäriskiä lisäävä Barrettin ruokatorvi), mansetti joudutaan vetämään mahdollisimman kireälle (jolloin riski epäonnistumisestakin on suurempi)? Usein olen lukenut kyllä sellaisista tapauksista, että mansetti on vahingossa tai kirurgin kokemattomuuden vuoksi tms. tehty aivan liian kireäksi, ja mansettia on jouduttu jälkeenpäin koettaa venyttää.
 
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
ap78
19.07.2007 11:57:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.vatsaonline.fi/article/503310.aspx
 
Generic L
26.02.2008 00:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääpä nostaa esille tämä kirjoitus kun niin paljon faktaa ja positiivisuutta tähän helvetilliseen vaivaan on tässä ketjussa esitetty!
 
Itellä viikon päästä tiistaina tulossa sama operaatio ja kyllä jännittää ja pelottaa myös vähän koko homma ku on välillä lukenu noita kauhutarinoita kyseisestä operaatiosta... Mut tässä ku lueskelin näitä kirjotuksia niin hyvä fiilis kyllä tuli et plussat siitä ketjun aloittajalle!
 
Mielestäni tätä ongelmaa pitäis tiedostaa paljon paremmin ku mullaki kesti lähes kymmenen vuotta ennen kuin syy selvisi... että siks myös nostan tän ketjun jospa muut sen löytää jotka ei hakukonetta tajua käyttää.
 
Ois ihan kiva kuulla nyt vielä pidemmän ajan jälkeen mitkä on anttipi:n ja Jucen vointi nykyään jos sattuvat törmäämään tähän ketjuun taas :)
 
http://genericflesh.net
UnledWire
10.03.2008 08:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi 3.3.2008 oli fundoskopia meikäläisellä. Leikkauksen jälkeiset oireet pinnassa juuri nyt, mutta päivä päivältä tuntuu menevän jo paremmaksi.
Keuhkot painui leikkauksessa vähän lyttyyn ja siitä aiheutui muutamia lisäkipuja, mutta nekin ovat jotenkin hoidossa (tulehdus).
Röyhtäily ei onnistu juurikaan, hankala tunne niellessä mitä tahansa. Perushartiasärkyä tuli aika reippaasti, koska leikkauksessa käytettävä kaasu vatsan sisässä painoi pallealihaksen aika "pinkeäksi" samalla jotain hermopunosta.
Närästys loppui kuin seinään.
Se on hyvä homma.
Viisi pientä haavaa ja 5vk saikkua, nostokielto (max 1kg) sen ajan. Tämä tyrän ja sisäisten haavojen parantumisen vuoksi. Kipulääkkeitä en ole sairaalan hurjien piikkien jälkeen ottanut.
Suurin ongelma on nukkuminen, joka ei oikein maistu/suju/onnistu. Pallealihas painaa "jollakin" tavalla kaikissa asennoissa. Mutta eipä tuossa vielä leikkauksesta aikaa paljoa ole.
 
Tavoitteena on päästä laulamaan taas kunnolla pian, saas nähdä miten äijän käy...
 
laitan muiden tavoin hieman toipumistarinaani tänne.
 
mjk
 
http://www.statusminor.com
Generic L
11.03.2008 12:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katos perkules mulla tehtiin päivä myöhemmin 4.3! Ei tullu mitään extra vaurioita ja kaikki sujunu hyvin tähän mennessä. Nieleminen on ollut suht helppoa ja helpottunut joka päivä ja nyt kun viikkokin on kulunut niin voin alkaa yrittämään kiinteämpää ruokaa ja no ainakin jotain juustoa tai perunaa mussuttaessa ei ole mitään ongelmaa. Kurkku tuntuu paljon paremmalta ei ole poltetta ollut enää juuri ollenkaan. Ainut ongelma mulla nyt on että välillä haluais ilma päästä ylös ruokatorven kautta ja kun ei pääse niin ahistaa välillä kunnollakin rinnasta... tosin tämäkin fiilis menee ohi noin 5-10 sekunnissa ja ei tule niin usein.. Ei satu mutta ahistaa rinnasta tuntuu vähän inhottavalta. Mutta kaippa se kroppa tottuu pian siihen ettei ylös tule mitään. Itse pystyn kyllä pieniä röyhtäisyjä tehdä mutta ei nähtävästi tarpeeksi eikä läheskään aina kuin haluaisin. Asia mikä minua eniten mietityttää on vain 2 viikon sairasloma... olen rakennusmies enkä todellakaan aio mennä heti "parannuttuani" kahden viikon jälkeen rykimään ja nostelemaan tavaroita jotka painavat ruumiinpainoni verran... Ei kiitos. Vaikutti että kirurgia ei oikein kiinnostanut pahemmin jutella kanssani.. mutta hyvää työtä hän kyllä teki mutta on vissin niiiiin tärkeä ja kiireinen ettei kerkeä ottaa yhteyttä potilaisiin.. Yleisesti on jäänyt vain hyvä fiilis tästä! Joka päivä tuntuu helpommalta ja elän jo normaalia elämää lukuunottamatta täysin normaalia syömistä, painavaa nostelemista ja raskaampaa liikuntaa.
 
http://genericflesh.net
UnledWire
11.03.2008 13:23:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia mikä minua eniten mietityttää on vain 2 viikon sairasloma... olen rakennusmies enkä todellakaan aio mennä heti "parannuttuani" kahden viikon jälkeen rykimään ja nostelemaan tavaroita jotka painavat ruumiinpainoni verran... Ei kiitos.
 
Juu, tuo kuullostaa hurjalta...Mulle kirurgi selitti, että sisäiset haavat ovat ulkoisia niin paljon isommat, että 5 vk:n sairasloma+nostokielto ovat tärkeitä toipumiselle. Kehotti vielä erityisesti välttämään ponnisteluja palleaa vasten vaikka muuten olo tuntuisi hyvältä.
 
Päivä päivältä parempi tuntuma pakisssa. Kyllä tämä tästä hoituu...
 
mjk
 
http://www.statusminor.com http://www.mantra-x.com
Generic L
11.03.2008 17:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä mietityttää tää homma pahasti ja just se et kirurgi ei oikein vaikuttanu edes kuuntelevan ku sanoin sille et teen raskasta duunia ku tälle leikkaukselle on Vaasassa normina 2 viikon toipumisaika... Sit kaikkialta muualta luen 4 viikkoa tai enemmän... vähemmän jos on fyysisesti kevyessä työssä.. Tosin sulla varmaan vaikuttaa kans se et keuhkot otti hittiä kans et pitää toipua kauemmin? Jos ei mitään ylimäärästä oo sorkittu niin periaatteessahan siellä sisällä ei oo mitään haavoja vaan ne tikit jotka pitää sitä mansettia kasassa.
 
http://genericflesh.net
UnledWire
13.03.2008 17:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä mietityttää tää homma pahasti ja just se et kirurgi ei oikein vaikuttanu edes kuuntelevan ku sanoin sille et teen raskasta duunia ku tälle leikkaukselle on Vaasassa normina 2 viikon toipumisaika... Sit kaikkialta muualta luen 4 viikkoa tai enemmän... vähemmän jos on fyysisesti kevyessä työssä.. Tosin sulla varmaan vaikuttaa kans se et keuhkot otti hittiä kans et pitää toipua kauemmin? Jos ei mitään ylimäärästä oo sorkittu niin periaatteessahan siellä sisällä ei oo mitään haavoja vaan ne tikit jotka pitää sitä mansettia kasassa.
 
Ei vaikuttanut keuhkot, vaan lääkäri sanoi sen jo haastattelussa ennen leikkausta.
Mulla ainakin tekstin mukaan se fundus leikattiin irti reilun 5 cm soirona ja samassa liepeessä on kiinni sappi ja perna...
 
http://www.statusminor.com http://www.mantra-x.com
Generic L
14.03.2008 18:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vaikuttanut keuhkot, vaan lääkäri sanoi sen jo haastattelussa ennen leikkausta.
Mulla ainakin tekstin mukaan se fundus leikattiin irti reilun 5 cm soirona ja samassa liepeessä on kiinni sappi ja perna...

 
Leikattiin? mun tietääkseni se fundus vain jollain tavalla venytetään siihen ympärille tosin oon ihmetelly miten helvetissä... Mitä nyt olen näitä normitoimenpiteitä lukenut niin käsittääkseni ei varsinaisia viiltohaavoja sisäpuolelle edes tehdä. Toki voin olla väärässäkin mutta tällainen käsitys on. Tuntuu siltä et vaikka netistä kuinka paljon oon kalastellu niin kaikkia faktoja ei anneta... esim kuinka paljon jos ollenkaan tupakointi vaikuttaa eli siis saisiko sitä ollenkaan edes polttaa leikkauksen jälkeen tai toipumisaikana? Käsittääkseni jotenkin ainakin tupakka vaikuttaa jotenkin siihen vatsanporttiin ja aiheuttaa närästystä siis jos ei ole leikkausta tehnyt.
 
http://genericflesh.net
Juce
16.03.2008 18:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tännehän on tullut lisää kohtalotovereita. Itselläni on nyt kohta kulunu kaksi vuotta leikkauksesta ja täytyy sanoa että olen ollut erittäin tyytyväinen tuloksiin. Ääni rupes toimimaan heti leikkauksen jälkeen ja toimii edelleen. Happovaivoja ei ole sen jälkeen esiintynyt.
 
Leikkauksen tuomia vaivoja on kyl joutu välillä kärsimään mm. ilmavaivoja ja joskus vähän kivuliastakin turvotusta vatsassa johtuen ilmasta. Mennyt kuitenkin nopeesti ohi. Ikävin vaiva on ollut se, että ei pysty enää oksentamaan. Alkoholia ottaessa täytyy muistaa pysyä kohtuudessa, mikä oikeestaan ihan hyväkin asia. Pari kertaa on tullut "vahingossa" otettua överit ja yrjötti niin pirusti. Yrjörefleksikin tuli normaalisti, mut mitään ei tule ulos. Kandee muistaa tämä homma ettei tule alkoholimyrkytystä. Sain myös Intiassa vatsataudin. Just sellasen kunnon yrjötaudin, mut kun vatsa ei tyhjene, niin tautikin pysyy pidempään. Se oli kyl vittumainen kokemus.
 
Mut silti olen erittäin tyytyväinen että pääsin leikkaukseen.
 
Wham bam thank you maam
Generic L
16.03.2008 18:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kuulla Juce et vaivat on pysyny poissa pidemmänki ajan päästä! Mites on pystytkö kaljaa tai muuta hiilihappopitoista juomaan? En itse ole uskaltanut ku se röyhtäily on vähän vaikeeta..
 
http://genericflesh.net
Generic L
16.03.2008 18:13:43 (muokattu 16.03.2008 21:57:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tuli tuplana kirjoitus
 
http://genericflesh.net
Juce
18.03.2008 10:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl kaljaa on voinu juoda melkeenpä normaalisti. Vähensin kylläkin tietoisesti kaljan juomista ja siirryin viiniin, mut ei ole mitään ongelmia tullu kaljaa juodessa. Se ilma mikä sinne vatsaan kertyy lähtee sitten kohti pakoputkee. Joskus reippaammin limukkaa juodessa on tullu sellanen ahdistava fiilis pallean kohdalle. esim. joku sunnuntai aamu :) Nyt annan mielummin niiden hiilihappojen haihtua ennen juomista. Enemmän olen kuitenkin alkanu suosimaan hiilihapottomia juomia.
 
Itse röyhtäilen vain niitä ilmoja mitä palautuu ruokatorvesta. Sellaisia mahtasta asti lähteviä ei enää tule.
 
Näköjään vaihtelee noi sairasloman pituudet eri paikoissa tämän operaation jälkeen. Mulle lekuri kirjoitti vain yhden viikon sairasloman. Menin kyllä viikon jälkeen hakeen lisää. Mulla oli tosi kovat kivut ainakin kaks viikkoo leikkauksesta.
 
Wham bam thank you maam
UnledWire
19.03.2008 14:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jau jau, hyvin on edennyt mulla. Jucen typpisiä havaintoja mullakin. Vatsaan ei kyllä ihan samalla tavalla mahdu mitään, mutta eipä tarviikkaan ja leikkauksesta on aikaa vasta muutama hetki.
 
Kipujen määrä on tosi pieni, välillä tulee sellainen "hikkakouristus" vatsaan ja se hieman tuntuu ikävältä. Kaikin puolin muuten ihan jees.
 
ja närästys loppui, sehän on tosi hyvä asia.
 
mjk
 
http://www.statusminor.com http://www.mantra-x.com
insight
20.03.2008 11:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Off topicina leikkauksista tuli mieleen, että kuinka moni on käynyt nielurisaleikkauksessa ja onko vaikuttanut ääneen miten? Toiset sanoo, että madaltuu, toiset että nousee, mikä tuntuu oudolta. Kivulias toipuminen siitä ainakin lukemani perusteella on.
 
http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t439652
 
Tuolla siis asiaa leikkaukseen ja toipumiseen liittyen.
 
Diablero
20.03.2008 15:51:41 (muokattu 20.03.2008 15:58:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin plussaa informatiivisesta kirjoittelusta.
Ja hittolainen, olen ihmetellyt samoja oireita itselläni, eikä lääkäreistä ole kyllä apua ollut. Taitaa tosiaan olla jotenkin "uusi" juttu lekureillekin. Täytynee painella uudestaan tohtorille kun nyt tällaisesta on kuullut.
Minulla oireet ovat ikäänkuin kausiluonteisia. Stressi selvästi rasittaa vatsaa, jolloin myös rykiminen ja polttelu kurkussa on yleisempää. Joskus saattaa mennä kuukausia ilman mitään suurempia hankaluuksia
Toivon, että saan elämäntaparemontilla vaivan kuriin. Toki, en vielä tiedä onko kyse juuri refluksista, mutta oireet sopivat kuvaan.
 
Generic L
20.03.2008 19:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin plussaa informatiivisesta kirjoittelusta.
Ja hittolainen, olen ihmetellyt samoja oireita itselläni, eikä lääkäreistä ole kyllä apua ollut. Taitaa tosiaan olla jotenkin "uusi" juttu lekureillekin. Täytynee painella uudestaan tohtorille kun nyt tällaisesta on kuullut.
Minulla oireet ovat ikäänkuin kausiluonteisia. Stressi selvästi rasittaa vatsaa, jolloin myös rykiminen ja polttelu kurkussa on yleisempää. Joskus saattaa mennä kuukausia ilman mitään suurempia hankaluuksia
Toivon, että saan elämäntaparemontilla vaivan kuriin. Toki, en vielä tiedä onko kyse juuri refluksista, mutta oireet sopivat kuvaan.

 
mä ite ihmettelin kurkkuvaivoja noin pyöreesti varmaan jotain 8 vuotta ennen ku selvis mikä oli... vaikka ajatus hirvittää niin kannattais vaan koittaa päästä vatsan tähystykseen jos uskoo et vois olla refluxitautia
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «