Aihe: Surkea tatsi
1
friteerattu peruna
12.03.2008 16:16:56 (muokattu 13.03.2008 20:14:30)

Tervehdys. Minulla on ongelma ja se on tatsi. Nimittäin soittamiseni on hirveän kuuloista. Yksinkertaisimmatkin riffit tuottavat ongelmia. Suurimmat ongelmani ovat ylimääräisenä rämisevät kielet, rämisevät nauhat ja yksinkertaisesti huono tatsi. Komppaus tuottaa eniten ongelmia. Ja sooloja soittaessa minua häiritsee se, kun näppää soivaa kieltä plektralle ja se ikään kuin rämähtää plektraan. Ja usein kun siirryn kieleltä toiselle jää toinen kieli soimaan. En pysty soittamaan kunnolla edes Megadethin She Wolfin sooloa. Mikä olisi avuksi tähän pulmaan? Olen soittanut jo 3 vuotta mutta soitto kuulostaa samalta kuin vuoden soittaneilla.
kissakissala
12.03.2008 16:33:28 (muokattu 12.03.2008 16:38:26)
Jos ongelmana on muiden kielten kuin soitettavien soiti(ju nou) kannattaa käyttää otelautakäden sormia sammuttamaan ne.. Eli vaikka soitetaan E5, A-kielen 7 fretiltä, niin sammutan E-kielen etusormen päällä koskemalla ja taas sitten loput etusormesta sammuttaa B:n ja ylä e:n ja pleku kädellä kanssa helppo sammutella yläkieliä.. tän kun oppii ni ne otteet ottaa automaattisesti sillai et ei liiat soi.. Toivottavasti tajusit, vähä hankala selittää.. Niin ja mikä kitara sulla on? Mulla ainakin on mennyt satoja euroja ja vuosia hukkaan että se oikeanlainen kitara oikeanlaisella tatsilla on löytynyt..
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
friteerattu peruna
12.03.2008 16:40:57

Jos ongelmana on muiden kielten kuin soitettavien soiti(ju nou) kannattaa käyttää otelautakäden sormia sammuttamaan ne.. Eli vaikka soitetaan E5, A-kielen 7 fretiltä, niin sammutan E-kielen etusormen päällä koskemalla ja taas sitten loput etusormesta sammuttaa B:n ja ylä e:n ja pleku kädellä kanssa helppo sammutella yläkieliä.. tän kun oppii ni ne otteet ottaa automaattisesti sillai et ei liiat soi.. Toivottavasti tajusit, vähä hankala selittää.. Niin ja mikä kitara sulla on? Mulla ainakin on mennyt satoja euroja ja vuosia hukkaan että se oikeanlainen kitara oikeanlaisella tatsilla on löytynyt..

Omakuvasa näkyy tuo Yamaha AES-620 ja se sopii täydellisesti näihin tumppuihi. Ja kun kuoletan kieliä otelautakädellä niin yleensä aina joku huiluääni jää soimaan.
kissakissala
12.03.2008 16:51:11
Omakuvasa näkyy tuo Yamaha AES-620 ja se sopii täydellisesti näihin tumppuihi. Ja kun kuoletan kieliä otelautakädellä niin yleensä aina joku huiluääni jää soimaan.

Joo mullakin alussa, mutta treenaamalla raivokkaasti soi soinnut puhtaasti.. no joo, kannattaa kokeilla laittaa vaan etusormi siihen kielten päälle ja etsiä se sopiva paine et kuulu vaa hiljane plok, noin ainakin itse tein ja siitä sitten soveltamaan soittoon..
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
oiva tumpeloinen
12.03.2008 16:52:08

Sä hiplaat liikaa, jos ne jää soimaan. Reilummin niitä näppejä sinne eteen, niin alkaa äänet kuoleentua. Eipä tuohon ongelmaan muutenkaan auta kuin hitaasti soittaen miettiä, miten kumpikin käsi on avuksi missäkin tilanteessa demppauksen suhteen. Aika nopeasti siitä tulee automaatio.
Tasapaino
13.03.2008 12:08:56 (muokattu 13.03.2008 12:09:44)
Perustekniikka haltuun. Vedät vaikka jotain Jänis istui maassa -laulun tai muiden kovien lastenlaulujen melodioita keskittyen siihen, että jokainen sävel soi puhtaasti. Ukko Nooasta voi myös aloittaa.

Tai sitten menet ja ostat Modern Guitar Method -kirjan ja harjoittelet sillä. Tai ihan mitä vain, kunhan soitat puhtaasti ja vaivatta.

Tarpeettomat kielet voi muuten sammuttaa sekä otelauta- että soittokädellä, tilanteesta riippuen.
Ora et labora.
Mesa/Boogie
13.03.2008 14:50:53
Sulla on mun mielestä vähän samanlainen tilanne, kuin alkoholistilla joka yrittää kuiville. Eli ongelma on tiedostettu ja sille olis halua tehdä jotain. Kitaratunneille tulee nimittäin joka vuosi muutama Metallicaa/Bodomia 1-2 vuotta tabulatuureista soittanut tyyppi, joilla on vähintään noi sun kuvailemat ongelmat soitossa. Useimmiten vielä pahemmat. Niitä ei vaan kiinnosta tehdä asialle mitään, koska omasta mielestä ne riffit kuulostaa ihan samalta, kuin levyllä.

Eli ongelman tiedostaminen on mielestäni puoli voittoa. Se motivoi treenaamaan ja treenaamalla noi jutut tulee kuntoon. Välillä teen niin, että patistan oppilasta treenaamaan jotain helppoa ja lyhyttä pätkää vaikka puolet kitaratunnin kestosta. Ja yllättäen tulosta syntyy yleensä enemmän, kuin parina edeltävänä viikkona yhteensä. Eli ei tartte välttämättä treenata vuosikausia kunhan vaan treenaa oikeita asioita ja keskittyy siihen mitä tekee. Terve itsekritiikki kunniaan soitonopettelussa...
Krice
13.03.2008 15:20:19

Jos on soittanut vain powersointuja ja sooloja niin harjoitukseen mukaan oikeat kokonaiset soinnut ja vaihto toiseen sointuun nopeasti (otteet tulevat varmasti), sekä sointuarpeggioiden soittaminen (en tiedä onko tekninen termi oikein, mutta esimerkkinä Tears Of The Dragonin alku).
Jucciz
13.03.2008 15:22:44
Jotenkin kuulostaa hassulta se kun ihmetellään sitä, että on soittanut "jo" 3 vuotta kitaraa eikä vieläkään jokin Megadethin biisin soolo mene. Voin melkein lohduttaa, että ei varmasti olisi mennyt Megadethinkään äijiltä kolmen soittovuoden jälkeen. ;)

Mulle soolon "meneminen" on jotain ihan muuta kuin pelkästään se, että löytää nippa nappa oikeat äänet, mutta fraseerauksesta tai tyylikkäästä soitosta ei ole tietoakaan.

Kyllähän jotkut 3 vuotta soittaneet saattavat osata paljonkin, mutta en minä vielä kauhistelisi, jos omassa soitossa on selvästi parantamista siinä vaiheessa. Voi olla siis kyse jopa pelkästä liiasta itsekritiikistä, joskin valitettavan moni (hevi)kitaristi lähtee liikkeelle ihan vääristä asioista: yritetään ihan liian vaikeaa ja teknistä materiaalia ennenkö edes kitaransoiton perusasiat ovat hanskassa.

You gotta learn to crawl before you learn to walk, let alone running...
Kasperi Tervonen
13.03.2008 15:55:18 (muokattu 13.03.2008 15:59:30)
Jotenkin kuulostaa hassulta se kun ihmetellään sitä, että on soittanut "jo" 3 vuotta kitaraa eikä vieläkään jokin Megadethin biisin soolo mene. Voin melkein lohduttaa, että ei varmasti olisi mennyt Megadethinkään äijiltä kolmen soittovuoden jälkeen. ;)

No se she-wolfin soolo ei ehkä mistään ihan tiluimmasta päästä ole... :D Ja topicin aloittajalle: Kyseisessä soolossa sulla tuskin loppuu käsistä nopeus kesken(?), eli niinkuin jo muutamaan kertaan todetukin, soita sitä niin hitaasti että pystyt vahtimaan että kaikki ylimääräiset hälyt tulee dempattua ja sitten (yllätys yllätys) nopeutat soittoa sitä mukaa kun pystyt soittamaan kyseisen pätkän puhtaasti. No shit, Sherlock? :D Ei siihen ainakaan mun käsittääkseni mitään sen kummempia vippaskonsteja ole, jos perusasiat on suurinpiirtein hallussa.

e: ja noi samat lätinät nyt varmaankin pätee tuon she-wolfin lisäksi ihan mihin tahansa särösoundilla soitettuun juttuun.
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
ravensoul
13.03.2008 17:10:56
Miten musta kuulostaa siltä, että tässä vois mahdollisesti olla ongelmana se, että on harjoiteltu "ylitarkasti"? Eli yritän siis sanoa, että on reenattu asettelemaan sormet kohdilleen ja soittamaan peräkkäisiä sointuja/nuotteja unohtaen rentouden ja sitä kautta soittoon tulevan luontevuuden, ajattelematta itse biisiä. Jos osuin, vois olla kokeilun arvoista soitella joskus vähän enemmän perstuntumalta kiinnittämättä huomiota jokaiseen pikkuvirheeseen. Täten vois ehkä vaistomaisesti löytyä se vaimennusautomatiikka pikkuhiljaa lihasmuistiin.

En kyllä omalla kohdalla keksi miten muuten itselleni olis tuo häviävän pieni rahtunen soittotatsia löytyny. En ainakaan ole koskaan reenannu niin järjestelmällisesti kuin täällä useimmat aina neuvoo; liian vähän kylläkin, joka kuuluu soitossa. Omiani soitellu alusta asti ja bluesintynkää tykänny yrittää improvisoida siitä lähtien ku opin vähän mollipentatonista nypläämään.

Että sellasta bullshittia tällä kertaa. Ja eikun odottelemaan että gurut lyttää teoriat. :)
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
brn2sk8
13.03.2008 18:16:58
Musta tuntuu että avain puhtaaseen soittoon on plektrakäden hallitseminen... kun kyseessä on tällä hetkellä siis enää ilmeisesti äänien kuolettaminen, ja jokkut neuvoo että sillä kädellä jolla soinnut muodostetaan, sillä dempattaisiin sitten ylimääräiset äänet pois, mutta ite nään kyllä sen paljon helpompana niinpäin että opettelet haltsaan sen plektrakäden paikan täysin, sitten opit kuolettamaan ylimääräiset äänet ennenkuin ne kerkee edes tulla ilmoille... sit kun sen homman kekkaa niin se alkaa tulla niin lihasmuistista ettei edes mieti enää että "oho, käsi tohon"... Itelläni se on ainakin ollut näin yksinkertasta, ja saan soinnut soimaan puhtaasti säröllä ja cleanilla ja ylimääräiset äänet vaimennettua tosi hyvin... eli demppiharjotuksia tekemään kuuden kielen asemasta vaan, sillä se hoituu!

Itelläni ongelmana oikeastaan oli vain se että kun soitti punottuja kieliä niin muita kieliä ei meinannut saada dempattua ja kun soitti muita kieliä niin punotut kielet heilu ihan omaan aikaansa. sitten opettelin vaan painaan kämmensyrjällä ne kielet pois mitä en tarvinnut, ja jos piti soittaa vaikka pelkkä D5 sointu eli dempattavana oli sekä punottuja että muita kieliä niin silti se onnistuu plektrakädellä, kaikki on kiinni reenistä! välillä se plektrakäden kääntely on melkosta vääntelyä mutta siis ihan piis of keik kun sen kerran kekkaa, menee ihan kun vettä vaan sen jälkeen!

Onnea
Cry Baby and ask me WHY WHY
oiva tumpeloinen
13.03.2008 18:18:51
Että sellasta bullshittia tällä kertaa. Ja eikun odottelemaan että gurut lyttää teoriat. :)

Mä en guru ole, enkä oikein tiedä mitä lytätä, kun en ihan loppuun asti tajunnut tuota ideaasi. :D

Mun mielestä ylimääräisten äänten demppaaminen on ihan yhtä perustekniikkaa kuin varsinaisen äänenkin soitto. Siihen pitää joissain tilanteessa keskittyä ihan yhtä paljon, jos ei enemmän, kuin "varsinaiseen soittoon". Mulla ainakin tämmöisiä tilanteita on jotkut tappingit, string skipping sekä venytykset yhdistettynä jne.
ravensoul
13.03.2008 20:11:33
Mä en guru ole, enkä oikein tiedä mitä lytätä, kun en ihan loppuun asti tajunnut tuota ideaasi. :D

Mun mielestä ylimääräisten äänten demppaaminen on ihan yhtä perustekniikkaa kuin varsinaisen äänenkin soitto. Siihen pitää joissain tilanteessa keskittyä ihan yhtä paljon, jos ei enemmän, kuin "varsinaiseen soittoon". Mulla ainakin tämmöisiä tilanteita on jotkut tappingit, string skipping sekä venytykset yhdistettynä jne.

Heh, juu, arvelinki että tuosta voi olla hankala kaivaa sitä pointtia, sen verran vaikeaselkoista juttua tuli. Aivan, ihan perustekniikkaanhan se kuuluu ja mä yritin spekuloida syytä miksi se on saattanut jäädä heikoille kantimille. Jos on treenannu liian orjallisesti esim. tabien mukaan vaan otteet ja on näin tullut opetelleeksi tavan soittaa ilman useimmille luontaisia demppaustapoja. Esim. avosointuja ja kvinttejä soittaessahan tulee automaattisesti dempattua kielet sormien eri osilla, kuten ala-E usein sormen kärjellä, yläkielet tyviosalla jne. Mutta en itse muista koskaan erikseen opetelleeni tuollaisia tekniikoita vaan ne on muodostunu luonnostaan soiton lomassa. Nuo tapping ja muut erikoistapaukset sitten erikseen.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
oiva tumpeloinen
13.03.2008 20:17:36
Heh, juu, arvelinki että tuosta voi olla hankala kaivaa sitä pointtia, sen verran vaikeaselkoista juttua tuli. Aivan, ihan perustekniikkaanhan se kuuluu ja mä yritin spekuloida syytä miksi se on saattanut jäädä heikoille kantimille. Jos on treenannu liian orjallisesti esim. tabien mukaan vaan otteet ja on näin tullut opetelleeksi tavan soittaa ilman useimmille luontaisia demppaustapoja. Esim. avosointuja ja kvinttejä soittaessahan tulee automaattisesti dempattua kielet sormien eri osilla, kuten ala-E usein sormen kärjellä, yläkielet tyviosalla jne. Mutta en itse muista koskaan erikseen opetelleeni tuollaisia tekniikoita vaan ne on muodostunu luonnostaan soiton lomassa. Nuo tapping ja muut erikoistapaukset sitten erikseen.

Toisille tulee tosiaan eri asiat ihan itsekseen. Mut jos ne ei tule, niin niihin on vain pakko pysähtyä ja miettiä, miten niistä pääsee ohi.
Jii
13.03.2008 20:31:15
Toisille tulee tosiaan eri asiat ihan itsekseen. Mut jos ne ei tule, niin niihin on vain pakko pysähtyä ja miettiä, miten niistä pääsee ohi.

Joskus aikaa sitten, kun aloittelevana kitaristina bänditouhuja ei vielä juuri ollut ollut, mutta pidin itseäni kovana soittajana, tajusin, että enhän osaa soittaa biisejä juuri laisinkaan. Olin sinä päivänä kuunnellut AC/DC:n You Shook Me All Night Longia paljon ja päätin, että sen otan listalle ja koska onhan AC/DC niin helppoa soitettavaa, niin ei tuossa kauan mene. Laitoin jonkinmoisen laatukriteerin, että soiton on oikeasti kuulostettava hyvältä. Vähänpä tiesin.

Tuo biisi olikin aika savotta. Soittoni oli armottoman kehnoa, varmaan juuri aloittajan mainitsema ongelma. Sanoitkin, että kitaraa ei kannata hiplata. Tiukka ja hyvä rytmi ja "intro" eivät kuulostaneet miltään ilman, että olin varma, että tiesin kieliä lyödessä, että näin. "Hiplaus" ja epävarmuus tuottivat aivan ihmeellisiä hälyääniä. Opin matkalla paljon. Tuon jälkeen kaikki oli helpompaa.

Ja Angus on muuten kova mies soittamaan. Soolon nyansseja en saanut kohdalleen. Pitäisiköhän taas kokeilla...
Birth, copulation and death. Is this your life?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)