Aihe: Piuhojen viikkaus
1 2
esamies
08.03.2008 14:43:45 (muokattu 09.03.2008 23:39:21)
Tein kuvasarjan johtojen viikkaamiseksi:
http://www.elisanet.fi/tino/piuhat.html

E: rakentavasta palautteesta johtuen, muokkasin "tapa1":stä vähemmän kiemuraa tekeväksi.
Kailis
08.03.2008 19:08:55

Opetelkaa.

Plussa paukahti. Ei pääse enää kädettömät laulajat valittamaan ettei tiedä miten piuha niputetaan.
Hannu H.
08.03.2008 20:57:59

Jaa se tehdään tommotti. Olen aina ihmetelly et miten nuo nyytit saa pysymään kasassa :)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Torniojaws
08.03.2008 22:06:59 (muokattu 08.03.2008 22:10:38)

Tuota kakkostapaa olen käyttänyt kohta viisi vuotta. Oikein toimiva ja nopea tapa. Ei mene johto mutkalle edes pitkällä aikavälillä. Ainoa ongelma on silloin tällöin tapahtuva väärinpurkautuminen, jolloin johtoon tulee pieniä silmukoita välille. Niiden aukaiseminen varsinkin pitkillä johdoilla on aika hidasta hommaa. Yleensä tuota ei tapahdu kun ottaa liittimistä kiinni ja aukaisee lenkistä tuon kaaren ja heittää kaapelikasan eteenpäin edelleen liittimistä kiinnipitäen.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
arppah8
08.03.2008 23:43:30

Tuota kakkostapaa olen käyttänyt kohta viisi vuotta. Oikein toimiva ja nopea tapa.

Sama. Huomattavasti helpompi solmia ja aukaista kuin toi ykköstapa. Tosin tosiaan joskus toi mainittu solmuuntuminen saattaa aiheuttaa ongelmia jos liikaa hätäilee piuhan purkamisen kanssa.
I rather be a jerk than being hip like you.
otto_t
09.03.2008 03:08:34

Opetelkaa.

Tapa yksi:

Ja tuohan on kuin suoraan oppikirjasta. ÄLÄ IKINÄ TEE NOIN!! SIIS IKINÄ!!
Niinkuin jo ohjeessa kerrottin miinuksena ongelma, kaapeli menee kierteelle. Ota se about kymppimetrinen (tai yli) piuha käteen ja kääri se kymmeneen kertaan niin huomaat miksi tuo on vihoviimeinen tapa kerätä piuhat.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!
Teijo K.
09.03.2008 10:51:24

Tapa yksi:

Niinkuin jo ohjeessa kerrottin miinuksena ongelma, kaapeli menee kierteelle. Ota se about kymppimetrinen (tai yli) piuha käteen ja kääri se kymmeneen kertaan niin huomaat miksi tuo on vihoviimeinen tapa kerätä piuhat.

Ärsyttää välillä kun on keikalla porukalla kerätty piuhoja ja sitten himassa tutkii sitä piuhalaukkua ja löytää tolla tapa 1 kerättyjä. Se on heti purettava ne paketit ja kerättävä uudestaan silleen että ne ei ole ihan tuhannen kierteellä.
pwc
09.03.2008 11:00:51

Opetelkaa.

Kuten sanottua, tapa yksi on kaikista viimeisin tapa keriä piuhat. Toivottavasti nyt kukaan ei oikeasti katso tästä, että näin tämä pitäisi tehdä..

Täällä on hyviä kommentteja aiheeseen, jopa niitä oikeita tapoja: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=137846
puusormi
09.03.2008 13:01:07 (muokattu 09.03.2008 13:01:53)

Niinkuin jo ohjeessa kerrottin miinuksena ongelma, kaapeli menee kierteelle.

Vanhana partiolaisena muistuu mieleen köyden kiepitys tuosta menetelmästä yksi. Jos nailon köyden laittaa noin menee se heti tuhannen kiemuralle, piuha ei jäykempänä heti mene kiemuralle. Ratkaisu ongelmaan on pyöräyttää piuhaa puoli kierrosta sormien välissä joka kierroksella käden ympäri, niin se menee kelalle suoraan.

Tosin menetelmää 2 käytän itsekin, paitsi paksuille kymmenmetrisille kaiutinkaapeleille, jotka laitan sudenpentujen käsikirjanmukaiselle kiepille.
hapan
12.03.2008 00:30:15 (muokattu 12.03.2008 00:30:36)
Joo, kyllä se yleensä menee sillai, että kun keikan jälkeen pimeässä baarissa niitä kaapeleita sohii jotenkin läjään, niin ite teen kyllä ihan vaan normaalin lenkin kaapelista ja pistän palan teippiä. Jos ei oo teippiä, niin sitten ilman teippiä lenkille. Jos ei oo aikaa, niin kaapeli lähtee sekavassa mytyssä kohti kaapelilaukkua, yleensä vielä katsomatta sinne päinkään.
oiva tumpeloinen
12.03.2008 10:47:43
http://www.thomann.de/fi/thomann_v2020.htm

Ostakaa tuommoisia. Sieltä löytyy ohuempaa ja paksumpaa. Noiden kanssa voi antaa ihan kenen vain viikata piuhat kasaan, eikä tule mitään mutkia kaapeleihin.
Simo78
12.03.2008 13:04:30

Ostakaa tuommoisia. Sieltä löytyy ohuempaa ja paksumpaa. Noiden kanssa voi antaa ihan kenen vain viikata piuhat kasaan, eikä tule mitään mutkia kaapeleihin.

En osta! Joissain piuhoissa on noita ihan omasta takaa, mutta jostain syystä keriminen tuntuu toimivan paremmin. Ja toi 2.tapa on ainakin mulle nopeampi ratkaisu, paitsi pitkien piuhojen kanssa...
kivi
12.03.2008 13:58:29

Ikävä sanoa, mutta noita kun tulee piuhojen mukana niin mun kokemukseni mukaan ne on ensimmäinen asia mikä viskataan roskiin. Piuhanippujen sitominen velcrolla on ratkaisu joka sopii sellaisille ihmisille joilla on kaksi piuhaa ja nekin erillisessä salkussa. Sitten kun liikuteltavana on koko bändi ja satoja letkuja, nuo velcrot ovat pelkkää itsensä huijaamista - niillä sidotut niput eivät pysy kasassa kun meno on vähänkin kovempaa ja letkua enemmän.

Jos ei osaa solmia, kannattaa ostaa sähköteippiä. Se on halpaa, eikä sähköteipin liima edes sotke, ellei sitä jätä todella pitkäksi ajaksi kiinni johtoon.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
oiva tumpeloinen
12.03.2008 14:05:29 (muokattu 12.03.2008 14:31:13)
Ikävä sanoa, mutta noita kun tulee piuhojen mukana niin mun kokemukseni mukaan ne on ensimmäinen asia mikä viskataan roskiin. Piuhanippujen sitominen velcrolla on ratkaisu joka sopii sellaisille ihmisille joilla on kaksi piuhaa ja nekin erillisessä salkussa. Sitten kun liikuteltavana on koko bändi ja satoja letkuja, nuo velcrot ovat pelkkää itsensä huijaamista - niillä sidotut niput eivät pysy kasassa kun meno on vähänkin kovempaa ja letkua enemmän.

Hyvin on vielä pysynyt läjässä. Sitten kun ei pysy, niin heitetään pois. Mut sen aikaa en näe mitään syytä, miksi noita ei voisi käyttää.

Mulla ei tosin ole satoja kaapeleita vedettävänä missään. Ehkä sitä muutamaa kaapelia enemmän kuitenkin, kun liikkeelle lähdetään.

Jos ei osaa solmia, kannattaa ostaa sähköteippiä. Se on halpaa, eikä sähköteipin liima edes sotke, ellei sitä jätä todella pitkäksi ajaksi kiinni johtoon.

Ennemmin kyllä opettelisin solmimaan kuin alkaisin teippiä ympäri vetämään. Tai opettelinkin aikoinaan.
Simo78
12.03.2008 14:46:58
Ennemmin kyllä opettelisin solmimaan kuin alkaisin teippiä ympäri vetämään. Tai opettelinkin aikoinaan.

Kyllä ihan osaavat ihmiset käyttää tota teippiä, siis lähes ammattilaisista puhun, en itsestäni! Solmiminen luonnistuu myös. Lähinnä nähnyt, että isot pa-kaapelit on teipattu. Normipiuhat taasen solmittu! No mutta loppujen lopuksi ihan sama, jos tykkää velcroa käyttää, mutta niinku Kivikin sanoi, niin usealla piuhalla ei mun kokemuksienkaan mukaan kovin käytönnöllistä.

Kännissäkin piuhan kääriminen luistaa, kun tarpeeksi harjottelee, ainakin jos joutuu selvittämään paskasti laitettuja piuhoja, niin muistaa kännipäissäänkin kieritellä=)
oiva tumpeloinen
12.03.2008 14:54:36 (muokattu 12.03.2008 14:57:04)
Kyllä ihan osaavat ihmiset käyttää tota teippiä, siis lähes ammattilaisista puhun, en itsestäni! Solmiminen luonnistuu myös. Lähinnä nähnyt, että isot pa-kaapelit on teipattu. Normipiuhat taasen solmittu! No mutta loppujen lopuksi ihan sama, jos tykkää velcroa käyttää, mutta niinku Kivikin sanoi, niin usealla piuhalla ei mun kokemuksienkaan mukaan kovin käytönnöllistä.

Kännissäkin piuhan kääriminen luistaa, kun tarpeeksi harjottelee, ainakin jos joutuu selvittämään paskasti laitettuja piuhoja, niin muistaa kännipäissäänkin kieritellä=)

Ei mulla muuten teippiä vastaan mitään ole, mutta kovin useassa tapauksessa niitä teipattuja piuhoja ruvetaan purkamaan "sopivan" ajan päästä (varsinkin jos niitä on kännipäissään läjätty ;D), mikä tarkoittaa liimatahroja. Tää on tietenkin laiskojen ongelma, mutta kovin usein piuhoissa tuntee liimajäljet.

Sanottakoon nyt vielä, että mä ajattelin ihan samalla tavalla jokin aika sitten. Mut sitten kuitenkin ihan ihan kokeilumielessä paketin ohessa tilasin yhden puntin noita. Ja kun keikkapaikalla kuuli seuraavan kerran osaamisitkun, niin oli helppo lyödä noita käteen. Positiivisesti muutenkin yllätyin niiden pidosta. Mutta aika näyttää, miten ne kestää.
Simo78
12.03.2008 16:14:21
Sanottakoon nyt vielä, että mä ajattelin ihan samalla tavalla jokin aika sitten. Mut sitten kuitenkin ihan ihan kokeilumielessä paketin ohessa tilasin yhden puntin noita. Ja kun keikkapaikalla kuuli seuraavan kerran osaamisitkun, niin oli helppo lyödä noita käteen. Positiivisesti muutenkin yllätyin niiden pidosta. Mutta aika näyttää, miten ne kestää.

Miten ne osaa syödä ja paskantaa, jos ei noin yksinkertainen asiakaan luonnistu? Siis joo tohon tarkoitukseen vois itekin hankkia, ois kiva nähdä ilme=)
oiva tumpeloinen
12.03.2008 16:57:36
Miten ne osaa syödä ja paskantaa, jos ei noin yksinkertainen asiakaan luonnistu? Siis joo tohon tarkoitukseen vois itekin hankkia, ois kiva nähdä ilme=)

Meitä on moneen junaan. =) Lähdettäessä ulos tutusta kuviosta huomaa, miten vaikeita aivan yksinkertaisimmatkin asiat voi olla. Niin kuin esimerkiksi kuulin eräällä keikalla purkamisen kohdalla: "en mä tiedä mitä tehdä". Mä en ymmärrä, miten vaikea voi olla ajatella itselleen tekemistä, jos auto odottaa ulkona ja kaikki tavarat on omasta takaa. Silti tuntuu, että kaksi tai kolme jätkää kymmenestä osaa tehdä asiat ilman sanomista.
kivi
12.03.2008 17:14:51
Meitä on moneen junaan. =) Lähdettäessä ulos tutusta kuviosta huomaa, miten vaikeita aivan yksinkertaisimmatkin asiat voi olla. Niin kuin esimerkiksi kuulin eräällä keikalla purkamisen kohdalla: "en mä tiedä mitä tehdä". Mä en ymmärrä, miten vaikea voi olla ajatella itselleen tekemistä, jos auto odottaa ulkona ja kaikki tavarat on omasta takaa. Silti tuntuu, että kaksi tai kolme jätkää kymmenestä osaa tehdä asiat ilman sanomista.

Mä muistan kun aikoinaan olin ihan ahkerasti keikkailevassa bändissä jossa homma nyt vain aina meni niin, että mä ja toinen kitaristi kannettiin kaikki kamat ja laitettiin lava.

No, kerran oli sitten sellainen tilanne, että piti äkkiä viedä pakettiauto parkkiin jonnekin, ja mä vain nostelin kamat keikkapaikan oviaukolle ja sanoin basistille ja laulajalle, että "kantakaa kamat lavalle, palaan tunnin päästä".

Tunnin päästä tulin, ja ovelta alas ravintolasaliin johtavilla portailla oli joka askelmalla joku laukku tai laatikko tai vahvistin tai rumpu. Jätkät puolestaan istuivat baaripöydässä nenät punaisina, tuopit edessä, ja vakuuttivat yhdestä suusta että "kun ei me tiedetty mihin kaikki kuuluu, niin ajateltiin ettei sitten sotketa". Varmaan 50 keikkaa niilläkin jo silloin takana kyseisessä bändissä, että olishan sitä voinut vaikka muistaakin.
:-)

Mutta kaikki ei muista. Nykyään jokainen osaa roudata, jos vain viitsii.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)