Aihe: Konservatorion pääsykoe biisi.
1 2 3
biibob
09.03.2008 17:33:16
Olen kuullut sellasta puhetta, että nuo konservatoriot suosis vähän nuorempaa ikäluokkaa sisäänotossa. Onko kellään tietoa tästä? Onko esim. 25-vuotiaana mahdollisuutta päästä konservatorioon? =)

No sanotaanko ehkä näin, että nuoremmilta ei edellytetä aivan niin paljoa pääsykokeissa. Jos olet 13 vuotias hakija, niin saattaa päästä lähes jo sillä, että hallitsee jokseenkin soittimen ja omaa sävelkorvaa, rytmitajua sekä mikä tärkein kiinnostusta soittamista ja musiikkia kohtaan.

Sitten taas jos olet noin 20v niin sinun kyllä täytyy olla jo oikeasti hyvä soittimessasi. En nyt tiedä ihan, mitä tasoa silloin vaadittaisiin, mutta jos on aivan alkutekijöissään soittimessaan, ja pääsykokeissa on käynyt toinen vaikka 15vuotias joka on noin samoilla tasoilla, niin luulen, että tämä 15 vuotias otetaan ensin sisään opiskelemaan, koska tavallaanhan hänellä on karkeasti sanottuna 5 vuotta etumatkaa... Mutta siis vaikka olisi 25:kin vuotias, niin kyllä aina kannattaa ilman muuta hakea, jos vain kiinnostaa ja kokeilla. Ei niitä pääsykokeita kannata sikäli pelätä, koska vaikkei sisään pääsisikään, niin ei siellä ketään tulla tuomitsemaan helvettiin sen vuoksi. Eli kyllä minä ainakin neuvoisin, että vaikka taso olisi, mikä ja ikä olisi kuinka paljon, niin jos vaan oikeasti tietää haluavansa opiskelemaan, niin ehdottomasti vaan hakupapereita eteenpäin ja pääsykokeisiin. Jokaisella on oikeus yrittää, ehdottomasti.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
-J.-
09.03.2008 17:40:59
Hehe tätä nyt ei viitsisi sanoa, mutta kyllä vedin itse kokeessa silloin stairwaytä zeppeliineiltä :)

no mutta loistava biisihän se on. Antovatko palautetta jälkeenpäin tai paikan päällä?

Mutta toisaalta soitto-osuus ei ollut kaikki kaikessa kokeessa, eli mukana on myös sointujen tunnistusta, sävelten laulamista, rytmiikkaa käsitteleviä kokeita. Ja näin jälkeen päin uskon, että soittokoe ei ole ollut sitten painoarvoltaan välttämättä, kuin ehkä sen puolet kokonais pääsykoeosioista.

No nyt kävin tuossa konssan sivuilla ja kuten edellä mainittuna, 70% pisteistä soitosta. Laulamista ei tosin ole ollenkaan. Soitto, haastattelu ja teoriatehtäviä.

Tsemppiä vaan pääsykokeisiin. Paljon niissä on yrittäjiä ja tasot vaihtlevat suurestikkin, ja ei pidä pettyä vaikka ei itse aina sisään pääsisikään, koska etenkin sähkökitaran puolella suomesta löytyy niin valtavasti harrastajia, ja todella hyviäkin.

Yeps.... Tietäähän ainakin millainen pääsykoe on ja siltä pohjalta lähteä rakentamaan uutta esitystä tuleville yritys kerroille, jos vaan niitä tulee.
C'est moi....
biibob
09.03.2008 18:25:26
no mutta loistava biisihän se on. Antovatko palautetta jälkeenpäin tai paikan päällä?

Palautetta eivät kyllä paljoa antaneet. Mitä nyt muistan siitä koetilanteesta niin lähinnä vaan siinä jotain jutusteltiin kokeen yhteydessä ja ihan hyvä meininki oli. Mutta sikäli ei kyllä tullut mitään todellista palautetta suoritusten välillä, että miten menee.

No nyt kävin tuossa konssan sivuilla ja kuten edellä mainittuna, 70% pisteistä soitosta. Laulamista ei tosin ole ollenkaan. Soitto, haastattelu ja teoriatehtäviä.

Kannattaa myös varautua teaoriatehtävien joukossa rytmiikka ja sävelkoratehtäviin. Eli kuullun rytmin toistamista, ja sointujen äänien laulamista jne...
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
-J.-
09.03.2008 19:26:57 (muokattu 09.03.2008 20:56:43)
Palautetta eivät kyllä paljoa antaneet. Mitä nyt muistan siitä koetilanteesta niin lähinnä vaan siinä jotain jutusteltiin kokeen yhteydessä ja ihan hyvä meininki oli. Mutta sikäli ei kyllä tullut mitään todellista palautetta suoritusten välillä, että miten menee.

Eli pyritkö I vai II asteen jälkeen?

Kannattaa myös varautua teaoriatehtävien joukossa rytmiikka ja sävelkoratehtäviin. Eli kuullun rytmin toistamista, ja sointujen äänien laulamista jne...

Asia nakki. Karman testiä on myös tulossa. Sen verran sain udeltua.

E:Mites jos vetäs ton Satrianin Tears In The Rain? Tuolta jonkun topicista bongasin. Biisi joka miellyttää minunkin korvaa. Tuotahan nuo ovat muutkin soittaneet tutkinnon suorituksessa/pääsykokeissa/yms....

E2:Tai itse asiassa vielä parempi olisi Liquid Tension Experimentin Hourglass. Mitä mieltä?
C'est moi....
Epämuusikko
09.03.2008 23:07:46 (muokattu 09.03.2008 23:09:28)

E: Pakko kysyä että oletteko (Nimim. biibob & epämuusikko) konssan listoilla, olleet konssan listoilla vai yrittäneet konssan listoille?

Onhan tuota maleksittu.

Mites jos vetäs ton Satrianin Tears In The Rain? Tuolta jonkun topicista bongasin. Biisi joka miellyttää minunkin korvaa. Tuotahan nuo ovat muutkin soittaneet tutkinnon suorituksessa/pääsykokeissa/yms.... Aika perus-valinta. Mitä tahansa vedät, niin vedä varmalla otteella.

Ja valmentaudu vastaanottamaan oppeja ja vaikutteita aiheesta jazz. Ettei tule yllätyksenä jos pääset sisään :)
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
jannu79
10.03.2008 12:30:57

Ite ajattelin vetää Tears in heavenin. Kyynelbiisi se näköjään olla pitää.

Onko täällä porukkaa ketkä ois hakenu perusopetukseen konsalle?
Minkä ikäsenä ootte hakenu ja mitä ootte tykänny?
Kun olet vasara - lyö kovaa. Kun olet alasin - ole kärsivällinen.
lakerust
10.03.2008 13:52:22
Eiku Through the fire and flames sen olla pitää....ehkei kuitenkaan

Jos hakisin soittaisin Dire Straitsia luultavimmin.
-J.-
10.03.2008 16:29:34
Aika perus-valinta. Mitä tahansa vedät, niin vedä varmalla otteella.

Sanomattakin selvää.
C'est moi....
-J.-
11.03.2008 19:42:19
Pakko no vielä kysyä.

Jos sähikäiseen hakee niin onko pahakin moka vetää biisi akustisella?
C'est moi....
kondensaattori
11.03.2008 19:44:54
Onko siinä tärkeetä tekninen osaaminen vai se että tajuaa asioita?
-J.-
11.03.2008 19:49:12
Onko siinä tärkeetä tekninen osaaminen vai se että tajuaa asioita?

Joopa joo.... varmaan henkinen osaaminen tajuamisen asioilla.
C'est moi....
kondensaattori
11.03.2008 19:53:12
Joopa joo.... varmaan henkinen osaaminen tajuamisen asioilla.

Täh? Mä esitin asiallisen kysymyksen ja vastaus on ihan käsittämätön.
-J.-
11.03.2008 20:00:08
Täh? Mä esitin asiallisen kysymyksen ja vastaus on ihan käsittämätön.

No joo. Vastaus oli asiaton. Pahoitteluni.

Ajattelin soittaa Liquid Tension Experiment - Hourglass.
C'est moi....
kondensaattori
11.03.2008 20:03:19
No joo. Vastaus oli asiaton. Pahoitteluni.

Ajattelin soittaa Liquid Tension Experiment - Hourglass.

Ai jaa. Tiedätkö että painottaako ne tekniikkaa vai vai musiikillisia kykyjä?
-J.-
12.03.2008 12:43:38
Luulisin että molempia tarvitaan. Jos nyt puhutaan siis II-asteesta.

Totta. II -aste hyvinkin.

Kun noin karkeasti luulis että jos sähikäiseen hakee niin akustisella soitto olis moka.
C'est moi....
erben
15.03.2008 22:06:15 (muokattu 15.03.2008 22:07:40)
Monta vuotta tuomaristossa toimineena voin sanoa, että kun soitat hyvin, pääset sisälle. Ole oma itsesi, unohda se muu porukka ja soita niin kuin omassa huoneessasi.
Helppo sanoa, mutta sitä se loppuelämäkin on. Ihmiset, jotka hermoilee jossain pääsykokeessa, ei tuu koskaan soittaan kunnolla.

Ole siis oma itsesi. Kukaan lautakunnasta ei halua nähdä toista Steve Vaita yms. vaan ihmisen,
a) jota on helppo opettaa (tää on tärkein)
b) joka on lahjakas (ei siis tarvi osata)
c) ei oo vittumainen (vittumaisuushan on epävarmuutta)
d) näyttää hyvältä pelehtiessään oman itsensä kanssa
e) tuntee biisin, jonka esittää kokeessa ja on sisällä siinä

näitä vois listata vaikka kuinka monta...

Eks sää ole kuitenkin opiskelemassa pelimanniksi. Se on vastuullinen sana, joka kattaa sen, että sinä saat muut kuulostamaan (ja näyttämään) hyvältä.

Ne moodit ja muut härdellit oppii sitten myöhemmin, sanoi ystäväni Mikko Siren.

Lycka till.
-J.-
20.03.2008 19:37:05
Ole siis oma itsesi. Kukaan lautakunnasta ei halua nähdä toista Steve Vaita yms. vaan ihmisen,
a) jota on helppo opettaa (tää on tärkein)
b) joka on lahjakas (ei siis tarvi osata)
c) ei oo vittumainen (vittumaisuushan on epävarmuutta)
d) näyttää hyvältä pelehtiessään oman itsensä kanssa
e) tuntee biisin, jonka esittää kokeessa ja on sisällä siinä.

Nostetaanhan vielä kerran.
Siis juuri noinhan se on. Ei mulle oo ollu epä selvää se, että miten mun pitäs tuomaristo vakuuttaa, miten mun pitäs suorittaa, mutta toi kappale.

Nyt on noussu kaks biisiä yli muiden.

Randy Rhoads - Dee
+ Biisi jonka pienellä kertauksella osaan
- Vain reilun 50 sekunnin kesto.

Petrucci & Rudess - Hourglass
+ Hyvän kuuloinen biisi, tykkään kovasti
- Joissain kohdin vaikeita sormituksia joita pitäs reenata ja fiksailla. Aika loppuu kesken jos ei ala luonnistua.

Paperi pitäs lähettää tämän kuun lopussa ja pääsykoe on huhtikuun lopussa.

Pitäskö mun valita toi Randyn biisi ja soitta vähän hitaammin tai kaks kertaa läpi vai lyhennellä tota Hourglassia ja tehdä siitä jotenkin helpompi/''järkevämpi''...?
C'est moi....
KurtCobain
20.03.2008 20:07:13
Ite oon tonne tampereen pop/jazz linjalle pyrkimässä. Tuli jotai kysymystä: elikkä tartteeko ottaa oma kitara ja vahvari mukaan? onko se 3min raja niin pysyvä ettei missään nimes yli saa mennä vai onko löysempi et ei haittaa vaikka olis 4 minuttia? sit et saako ottaa tausta nauhaa? et jos soittaa jonku soolon siel ja tollast nii kuulostaa vähä tyhjält jos ei oo taustaa mukan siinä.
-J.-
20.03.2008 20:29:34
Ite oon tonne tampereen pop/jazz linjalle pyrkimässä. Tuli jotai kysymystä: elikkä tartteeko ottaa oma kitara ja vahvari mukaan?

Eikös tuo vahvari sieltä löytyne. Sen käsityksen saanut olen. Kitara on henkilökohtainen asia. Jos tykkäät soittaa omalla kitarallasi ja siinä on ne sinun ominaisuutesi, ota mukaan. Jos se on sinulle ihan sama millä soitat ja ei oo kiinni mistään specseistä, etkös kitaran saane tuolta lainaan soiton ajaksi.

onko se 3min raja niin pysyvä ettei missään nimes yli saa mennä vai onko löysempi et ei haittaa vaikka olis 4 minuttia?

Onko siellä joku raja?
C'est moi....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)