Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kristillinen metalli
1 2 3 4 596 97 98 99 100
M_Rouge
11.03.2008 02:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleeni avata tällainen keskustelu päivän päätteeksi kun näin vapaapäivänä oli aikaa surffata antaumuksella netissä, vierailla eri bändien kotisivuilla ja kahlata mySpacea läpi, satuin päätymään "linkkirenkaaseen" Kristillinen metalli.
 
Kyseiseen musiikkityyliin minulla ei ole sen läheisempää suhdetta, mitä nyt satun muistamaan 80-luvun Stryperin, joka oli konsertteineen ilmiö lentelevine Raamattuineen. Ja tottahan toki tiedän muutaman nykyisenkin alan genren bändin kuten Narnian, DivineFiren etc.
 
Toisaalta oli yllättävää huomata, että meillä Suomessakin kyseinen genre mitä ilmeisemmin elää ja voi hyvin. Itse ei ole tullut koskaan tehtyä kovinkaan suurta eroa bändien ja artistien ideologioiden välillä, mitä mikin tai kukin on - Kun itse musiikki on ollut se tärkein ja sanoitukset siten jääneet hieman toisarvoisiksi; instrumentaalimusiikin ja yleensä klassisen musiikin fanittajana ja soittajanakin.
 
Tosin täytyy myöntää, että olen kyllä tietoisesti vieroksunut kaikenlaisia oikeasti kajahtaneita musiikkikokonpanoja naurettavine kirkonpolttomusiikkeineen ja sanoituksineen, joten vastapainoksi ei olle ollenkaan huono ajatus, jos jotkut tuovat valoa esille pimeyden sijasta.
 
Oma elämänkatsomukseni on varmaankin "tyyliin" eksistentialistis-kristillinen (eivät ne sulje toisiaan pois) Ja nimittäin jos tarkemmin ottaen ajattelee, olemme kaikki länsimaisessa kulttuurissa kasvaneet niihin arvoihin ja asenteisiin mihin kristinuskon luoma rakennelma kulttuurissamme perustuu. Elämmehän kulttuurissa, jossa ajanlaskummekin on asetettu alkamaan kristittyjen Jumalan pojan syntymästä. Koska ihmisten välinen tasa-arvo ja hyvinvointi ovat keskeisiä arvoja ja pyrkimyksiä omassakin elämässä, on hieno asia jos Christian metal -genre myöskin keskittyy lyriikoissaan puhumaan niistä, kristillisiä ajatuksia kun kerta ilmentävät, vai onko se näin?
 
Kun olemme saaneet seurata sivusta kaiken moisten zealot-herätysliikkeiden touhuja naispappien ja homoseksuaalien helvettiintuomitsemisesta lähtien kristillisyys (tai ainakin kirkko) mitä ilmeisemmin on kokenut monen ihmisen mielessä inflaation. Miten tällaiset fundamentalistiset piirteet sitten kristillisen metallimusiikin genren sisällä? Ovatko nämä kaverit aidosti tuomassa valoa ja toivoa vastoinkäymisten ja vaikeuksia kanssa painivien pienten ihmisten mieliin, vai tuomitaanko sielläkin ja kuljetaan valkosipuliköynnös kaulassa ja kastevesipullo povitaskussa vampyyrien varalta, vai onko kyseessä puhdas showbusiness, on ymmärretty markkinat tuoltakin alueelta. Hmm..
 
Starlia
11.03.2008 02:07:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näen asian niin, että oli bändin ideologia ja näkemykset mitä tahansa ja jos niitä tuodaan koko ajan väkisin esille, niin onhan se perseestä. Neutraali asioiden lähestyminen on parasta. Ei nappaa kuunnella levyllistä kuinka Saatana tuhoaa tai Jeesus savettaa.
 
Asioiden symbolinen esittäminen toimii myös huomattavasti paremmin kuin saman lauseen veisaaminen edestaas.
 
Helloweenilla on jotain J. Kristus -aiheisia biisejä. Ei niissä mitään. Hyviä biisejä ovat.
 
gasser
11.03.2008 03:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa rapiat viikko sitten kuuntelin kirkossa hyvin soitettua torveilua. Pisti miettimään.
 
Mulle se on se ja sama mikä on sanoma, kunhan antavat sen sanomansa tulla tai olla tullaksematta. Pakottaminen on virhe.
 
-?-
Definhel
11.03.2008 09:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska ihmisten välinen tasa-arvo ja hyvinvointi ovat keskeisiä arvoja ja pyrkimyksiä omassakin elämässä, on hieno asia jos Christian metal -genre myöskin keskittyy lyriikoissaan puhumaan niistä, kristillisiä ajatuksia kun kerta ilmentävät, vai onko se näin?
 
Musta nää kaikki poliittisia ja uskonnollisia asioita julistavat bändit on kyllä jotenkin noloja hommia. Jos ne muusikot oikeasti välittäis niistä asioista, joista ne laulaa, niin eiköhän ois parempi suunnata se sanoma ihan kaikelle kansalle eikä vaan saarnata omalle kuorolleen. Varsinkin kun yleensä nää jonkun ideologian pohjalta biisejä rustaavat bändit ei kuulu mainstreamiin. Ei tolla tavalla saa rahaa, naisia tai parempaa mailmaa.
 
But thus do I counsel you, my instruments: distrust all in whom the impulse to solo is powerful! - Defietzschel
Simo78
11.03.2008 09:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta nää kaikki poliittisia ja uskonnollisia asioita julistavat bändit on kyllä jotenkin noloja hommia.
 
Rage Against The Machine on ainakin kaukana naurettavuudesta, perkele!!
 
luopio
11.03.2008 09:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän en pidä kyseisen tyylilajin musiikkia juuri minään. Jos ei sorru ihan mihinkään saarnaamiseen tai kunnon jeesustelumeininkiin kykenee musiikkia kuuntelemaan, mutta kyllä se lähtökohtaisesti luotaan työntää.
 
Kun tässä nyt muutenkin offtopicoidaan niin viime kuussakohan se nyt oli kun meni se 100000:n netissä kirkosta eronneen raja rikki. Kehitys on positiivista.
 
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
sub zero
11.03.2008 09:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole kuunnellut tätä, mutta norjalainen black metal on kyllä diabolisesta aspektista observoituna perkeleellisempää ja siksi demonisella intuitiolla varustetuille persoonille primäärisempää
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
sub zero
11.03.2008 09:42:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tällaiset fundamentalistiset piirteet sitten kristillisen metallimusiikin genren sisällä? Ovatko nämä kaverit aidosti tuomassa valoa ja toivoa vastoinkäymisten ja vaikeuksia kanssa painivien pienten ihmisten mieliin, vai tuomitaanko sielläkin ja kuljetaan valkosipuliköynnös kaulassa ja kastevesipullo povitaskussa vampyyrien varalta, vai onko kyseessä puhdas showbusiness, on ymmärretty markkinat tuoltakin alueelta. Hmm..
 
onhan tuota homovastaisuutta ja muuta mainstream-hiphopissakin, joten ei se niin ihmeellistä ole... ja syvästi konservatiivinen kristillisyys on todellinen ilmiö, joten miksei se voisi näkyä musiikissa siinä missä mikä tahansa muukin ajattelu. ainoa ongelma, et konservatiivinen kristillisyys suhtautuu hyvin usein tuomitsevasti jopa rock-musiikkiin, niin mites ne nyt olisi metalliin tarttuneet? no mut voihan semmosiakin hyvinkin olla, jotka on muilta näkemyksiltään konservatiivisia, muttei tuomitse kuitenkaan metallia. en usko tuohon markkinointikikkateoriaan.
 
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Burn
11.03.2008 10:09:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näen asian niin, että oli bändin ideologia ja näkemykset mitä tahansa ja jos niitä tuodaan koko ajan väkisin esille, niin onhan se perseestä. Neutraali asioiden lähestyminen on parasta. Ei nappaa kuunnella levyllistä kuinka Saatana tuhoaa tai Jeesus savettaa.
 
Asioiden symbolinen esittäminen toimii myös huomattavasti paremmin kuin saman lauseen veisaaminen edestaas.
 
Helloweenilla on jotain J. Kristus -aiheisia biisejä. Ei niissä mitään. Hyviä biisejä ovat.

 
Juu. Itse törmäsin toissapäivänä suomalaiseen jessebändiin (http://www.myspace.com/fireheart100) ja tuli lähinnä jumalaton myötähäpeä koska eihän tuo miltään muulta tuntunut kuin tyrkyttämiseltä. Sellasia "elämän suuria kysymyksiä" saa pohtia ihan vapaasti, mutta kun asiat tuodaan niinkin julki että lauletaan kuinka Jeesus oli kova mies ja Saatana paha mies jne niin silloin alkaa mun mielestä homma mennä reisille. Onhan mulla myös omat mielipiteeni tosta kristinuskopelleilystä, mutta en nyt rupea offtopiccailemaan heti fiksusti aloitetun threadin alkumetreillä.
 
Olipa kerran pedofiili, raiskaaja ja pappi. Ja siinä oli vasta tarinan ensimmäinen henkilö...
Kailis
11.03.2008 11:46:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesus oli aika tumma kaveri ja pohjanmaalaiset ovat erään teorian mukaan Ruotsista armeijaa (kauan aikaa sitten) paenneita mustalaisia. Eivät kuitenkaan homoja olleet?
 
Numb
11.03.2008 12:10:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopiiko tähän ketjuun sanoa, että voi Jeesus sentään.
 
En laittanut kysymysmerkkiä - kysymys on retorinen.
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Nuages
11.03.2008 12:29:42 (muokattu 11.03.2008 12:31:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black metal -musiikissa tuo on mielestäni hieman eri asia. Synkässä musiikissa kuuluu olla synkät sanat ja paholaissymboliikan käyttäminen ei tee musiikista vielä mitään saatanallisen totuuden saarnaamista. Kristinuskon sanoman ujuttaminen rockiin tai metalliin on mun mielestä jo vähän keinotekoisen kuuloista. Ja oikeastaan aika karmivaa siinä mielessä, että tietää tyyppien olevan ihan oikeasti tosissaan sanomansa kanssa, toisin kuin suurin osa näistä örrimörrimiehistä.
 
Poliittinen rock tuppaa myös olemaan konseptina mulle vähän vastenmielinen. Varsinkin jos yhtye käyttää symbolinaan vaikka esimerkiksi jotain nimeltämainitsematonta Etelä-Amerikkalaista murhamiestä ja sissijohtajaa.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
tcitc
11.03.2008 12:49:18 (muokattu 11.03.2008 12:50:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kristillistä metallia on monenlaista, niinkuin myös maallistakin. Siksi ihmetyttää yleistävä lähestymistapa. Sanoma voi olla suoraa tai sitten epäsuoraa. Kaikkien lyriikoiden ei tarvitse edes kertoa mistään muusta kuin omasta elämästä vaikkapa. Tässä nyt tuon fireheartin vastapainoksi suomalaista sekä amerikkalaista kristillistä metallia. Kummankin bändin tuotanto on ihan hyvin hiottua mielestäni.
 
http://www.myspace.com/sotahuuto
Suoraakin tekstiä tässä.
 
http://www.myspace.com/demonhunter
Vähemmän suoraa.
 
Eiköhän se mene monesti niin, että mitä ihmisellä on mielen päällä niin siitä se kirjoittaa. Jos on luonnollista laulaa Jumalasta niin sehän on sillon just oikein. Jos on luonnollista laulaa ihmisten välisestä rakkaudesta niin sitten siitä. Jos tykkää laulaa susien ulvonnasta ratsastaessa, niin sillähän voi pärjätä vaikka euroviisuissa.
 
E: Mahtava remix sotahudon sivuilla :D
 
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Gandhi
11.03.2008 12:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinkin jos yhtye käyttää symbolinaan vaikka esimerkiksi jotain nimeltämainitsematonta Etelä-Amerikkalaista murhamiestä ja sissijohtajaa.
 
...jonka kuva nykypopulaarikulttuurissa edustaa lähinnä periksiantamattomuutta ja oman asiansa puolesta taistelemista, eikä niinkään kommunismia tai ihmisten tappamista.
 
Kristillisellä sanomalla varustetusta musiikista sen verran, että vaikka musiikki olisi viimesen päälle hyvää, niin kyllä tökkii sanomansa takia meikäläisellä. Saatana-jutut voi useimmiten kuitata huumorilla, mutta uskonasioista saarnaaminen aiheuttaa allekirjoittaneessa pahoja vastareaktioita.
 
Nuages
11.03.2008 13:11:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...jonka kuva nykypopulaarikulttuurissa edustaa lähinnä periksiantamattomuutta ja oman asiansa puolesta taistelemista, eikä niinkään kommunismia tai ihmisten tappamista.
 
Lienee totta, mutta vihaan tuota symbolia silti. Prkl!
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Artist
11.03.2008 13:15:51 (muokattu 11.03.2008 13:18:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvasti polittisen tai uskonnollisen sanoman sisältävässä musiikissa on aina tietyt ongelmansa, ja se kalskahtaa helposti hieman halvalta saarnaamiselta, ihan vaikka näkökulma ei kuvottaisikaan. Kuulemani kristilliset metallibändit ovat kyllä musiikillisestikin sellaisia ettei voisi vähempää kiinnostaa; joskus on taas taas tullut ihan mielellään kuunneltua rasta-reggaeta justiinsa sen musan vuoksi, vaikka ko. musa ei ihan meikäläisen arvomaailmaa edusta.
 
En kyllä koe musiikin tehtäväksi mitään neutraalia laimennettujen latteuksien lauleskeluakaan, päin vastoin kyllä mielipiteitä ja omia arvojaan saa musiikissa tuoda esiin.
 
"I'm a hypocrite, I dish it out but I can't take it I know you think it's wrong And maybe you're right but this is my song"
Lord of the strings
11.03.2008 13:37:16 (muokattu 11.03.2008 13:37:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee totta, mutta vihaan tuota symbolia silti. Prkl!
 
Joo vähän pistää miettimään kun koulussakin joku kävelee Che-paita päällä, että laittaisinkohan itseän paidan päälle jossa on kuva henkilöstä joka tappanut ihmisiä mm. näiden uskonnon ja aatteiden takia.
 
Kyllä mä Hitler-paidan päälle voisin laittaa saman tien. Stand for your rights!
 
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Nuages
11.03.2008 13:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä Hitler-paidan päälle voisin laittaa saman tien. Stand for your rights!
 
Mun mielestä Stalinissa ois enempi munaa.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Joees
11.03.2008 14:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullehan se on aivan sama mistä laulaa ja miten laulaa, kunhan sitä oikeesti tarkottaa. Mä kuuntelen paljon mieluummin sellasia sanoja jotka oikeasti kuvastavat esittäjänsä ajajtuksia, kuin jotain diipadaapaa joka on vaan kirjoitettu kirjottamisen vuoksi että saadaan jotain tekstiä biisiin.
 
Musa on yksi tapa ilmaista fiiliksiä, asioita, mielipiteitä summuuta. En mä nää siinä mitään ihmeellistä jos joku laulaa Jumalasta positiiviseen tai negatiiviseen sävyyn. Niinhän tuota on tehty jo iät ja ajat. Pääasia on että laulaa asioista jotka tuntuu itselle hyvältä ja luontevalta laulaa. Mikään ei oo hirveempää kuin kuunnella laulajaa, joka laulaa tekstiä mihin hän ei itse usko. Mua itseäni oksettaa 99% iskelmissä käytetyistä teksteistä - kirjaimellisesti.
Musiikkia kun ei oo pakko kuunnella jos ei halua. Jos joku jumala niin kauheasti etoo, oli se sitten mikä jumala tahansa, niin eihän sille mitään voi. Jos taas diggaa jostain jumalasta niin kauheasti että ei voi kuunnella muuta musaa kuin siitä kertovaa, niin eihän sille mitään voi.
 
Mun mielestä on myös käsittämätöntä, että Jumalasta laulaminen tuntuu jotenkin vastenmieliseltä, kun taas Saatanasta laulaminen otetaan huumorilla. Samaa stooriahan ne on. Ja lisäksi toisinaan moinen kertoo mun mielestäni kuuntelijasta itsestään jotain...
 
Mitä sitten tuohon kristilliseen metalliin tulee, niin suomesta löytyy moisia bändejä jotka ovat vallan mainioita, ja semmoisia jotka eivät todellakaan ole mainioita. Sääli sinänsä jotta noista parhaatkin bändit jäävät undergroundiksi lähinnä juurikin uskonsa ja tekstiensä takia. Pisteet himaan heille jo siitä syystä että siltikin tekevät sitä ja jaksavat nauttia musasta ja sen soittamisesta. Samat pisteet menee myös muillekin jotka jaksaa nauttia musasta ja sen soittamisesta vaikka ei miljoonia musallansa tahkoakaan.
 
Oli vielä jotain muutakin mielessä, mutta se unohtui jo. Hähä.
 
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Heissi
11.03.2008 14:53:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy myöntää, että olen kyllä tietoisesti vieroksunut kaikenlaisia oikeasti kajahtaneita musiikkikokonpanoja naurettavine kirkonsyleilymusiikkeineen ja sanoituksineen, joten vastapainoksi ei olle ollenkaan huono ajatus, jos jotkut tuovat todellisuuden esille mielikuvitusolentojen (jeesus jne.) sijasta.
 
"Esimerkiksi lause 'Saatana on Herra' on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä ei-toivottua informaatiota."
E N O K K I O . C O M
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 596 97 98 99 100

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «