Aihe: Uutta bassojen kimppatilausta Koreasta, anyone..
1 2 3 4 5 6 7 8 912 13 14 15 16
Epämuusikko
10.03.2008 14:51:34
Rahan veljekset :)

No, hyviä pointteja kylläkin. Soittimilla machoilu erikseen, mutta hyvästä soittimesta maksaa mielellään. + Käytettynä ostaa mielellään.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
kosmonautti5000
10.03.2008 16:42:08
Vaikka mä nyt tilaankin jonkun kuuskielisen hifistelyhirviön Koreasta, niin eihän se ole yhtään sama kuin joku Leon pajasta lähtenyt perinnetuote. Jos verrataan edelleen tonne ruoka-aine puolelle niin mun mielestä vähän sama kuin verrattais pakastekuivattua ja "oikeaa kahvia"...

...ja tilanne taitaa olla sama kuin ensikertaa kahvia maistaessa. tuskin silloinkaan hankittiin heti moccamasteria (joka lienee hehkutustasolla kahvinkeittimien fender) ja pakettia juhla-mokkaa. ai miksi? no eihän sitä tiedä onko se mun juttu. se nyt kuitenkin oli ja jälkeenpäin on tullut hankittua hieman hintavampi laite tämän mustan elämäneliksiirin tuottamiseen. kyseinen kallis kahvinkeitin on muuten aivan yhtäpätevä kuin entinen n. 16v. vanha masiina. who cares... jos tuo kuuskielisen hifistelyhirviö tuntuu siltä juuri mun jutulta niin aivan varmasti laitan vielä joku päivä rahani "eettiseen", "ammattitaidolla ja perinteitä noudatten valmistettuun" uuteen 6-kieliseen.

Ja vielä, osa jengistähän motivoi musatoimintaansa ostelemalla, ei soittamalla.

tunnistin ensioireet jo jokin aika sitten. hei olen... ja minulla on ongelma :P
töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä...
hollmi-5
10.03.2008 17:02:35 (muokattu 10.03.2008 20:05:33)
Hyvää pohdintaa kestävän kehityksen merkeissä.

Tässä välissä haen Juhlamokkaa Moccamasteristani ;-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
MPU
10.03.2008 19:25:17
Mites kun en juo mokkaa laisinkaan ja soittimeni väkerrän itse?:)
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
blessed
10.03.2008 19:42:36

Itsellä on hermo mennyt kaiken tuotannon siirtämiseen Kiinaan myös, olipa kyse sitten musavermeistä tai vaikkapa hands free laitteista. Käytät kuukauden ja heität roskiin, aivan sama eihän se paljo mitään maksanukkaan. Hajoaviin tuotteisiin, niiden korjaamiseen ja uusien ostamiseen ei vain riitä hermo, eikä omatunto anna periksi täyttää kaatopaikkoja halparomuilla. Tietenkin kalliimmatkin pelit menevät ajallaan rikki, joskus ihan yhtä nopeasti kuin halpiksetkin, mutta todennäköisyys tälle on pienempi. Mielummin siis säästän opiskelijabudjetistani niin kauan, että saan haluamaani laatua, kuin ostan halparojua. Tämä nyt siis vaan oma mielipide, jokainen priorisoi omat asiansa itse, ja Etelä-Koreaa en pidä samana asiana kuin Kiinaa, vaikka länsimaita suosinkin (Tsekki siis kuuluu mielestäni länsimaihin).

Niin ja Moccamaster lähtee hankilistalle ensikesänä, halpis kiinakahvinkeittimen kahvit on kylmät jo valmistuessaan. Ei paljo kympin hinta lämmitä...
kosmonautti5000
10.03.2008 20:57:23 (muokattu 10.03.2008 20:58:32)
Itsellä on hermo mennyt kaiken tuotannon siirtämiseen Kiinaan myös, olipa kyse sitten musavermeistä tai vaikkapa hands free laitteista. Käytät kuukauden ja heität roskiin, aivan sama eihän se paljo mitään maksanukkaan. Hajoaviin tuotteisiin, niiden korjaamiseen ja uusien ostamiseen ei vain riitä hermo, eikä omatunto anna periksi täyttää kaatopaikkoja halparomuilla. Tietenkin kalliimmatkin pelit menevät ajallaan rikki, joskus ihan yhtä nopeasti kuin halpiksetkin, mutta todennäköisyys tälle on pienempi. Mielummin siis säästän opiskelijabudjetistani niin kauan, että saan haluamaani laatua, kuin ostan halparojua. Tämä nyt siis vaan oma mielipide, jokainen priorisoi omat asiansa itse, ja Etelä-Koreaa en pidä samana asiana kuin Kiinaa, vaikka länsimaita suosinkin (Tsekki siis kuuluu mielestäni länsimaihin).

Niin ja Moccamaster lähtee hankilistalle ensikesänä, halpis kiinakahvinkeittimen kahvit on kylmät jo valmistuessaan. Ei paljo kympin hinta lämmitä...

mahtavaa ympäristö ajattelua. itsekin kuljen yleisillä ja polkupyörällä...

soittimet sit erikseen ja varsinkin ekat/kokeilu-sellaiset. eka kitarani oli halpis (tai hinta oli. japsi-ibanezit ei tietääkseni ihan kuraa ole), kuin myös eka kiipparini ja eka bassoni. kaikki ostin kokeilu hengessä, paitsi ehkä kiipparin. noh... myöhemmin kaikki on vaihtunut laadukkaampiin (tai no kitara on vieläkin ibanez, jokseenkin itseäni miellyttävämpi sellainen vain) ja halpikset vaihtanut omistajaa jotka todennäköisesti on pistänyt kaman kiertoon myös omalta osaltaan. helppoa ja vaivatonta toiminnan aloittelua jokaisella alueella. sitten tuleekin se pahapaikka... kohtuu hintaiset 6-kieliset on vähän kivenalla, puhumattakaan ylimääräisestä rahasta varabasson hankintaan. epäeettistä tai ei on tää korealaisen puun hankinta ihan kiva mahdollisuus.
blessed
10.03.2008 21:25:53

mahtavaa ympäristö ajattelua. itsekin kuljen yleisillä ja polkupyörällä...

Niin minäkin, mutta se nyt ei ihan tähän aiheeseen liittyny...

Sitä en nyt vaan ihan ymmärtäny, jotta jos sitä 6-kielistä haluaa kokeilla, jotta sopiiko lapaseen, niin miksi se halpismalli pitää rynnätä ostamaan,eikö niitä nyt pääse testaamaan mihinkään, saa kaverilta/puolitutulta tms lainaan tai jotain. Ymärrän kyllä ettei niitä kutosia (saati sitten seiskoja) ihan joka paikassa loju, ja tosiaan jos sen vain leluksi aikoo hankkia, niin miksipä siitä älyttömiä maksamaan. Itellä ei vaan tuon halpiskaman ostelu enää jaksa kiinnostaa, eikä niiden kans tappelu, kun joku ruuvi puuttuu/nauhat törröttää/kaula on mutkalla yms. Joku tykkää niitä laitella, toiset ei.
Teijo K.
10.03.2008 21:32:08

Niin minäkin, mutta se nyt ei ihan tähän aiheeseen liittyny...

Sitä en nyt vaan ihan ymmärtäny, jotta jos sitä 6-kielistä haluaa kokeilla, jotta sopiiko lapaseen, niin miksi se halpismalli pitää rynnätä ostamaan,eikö niitä nyt pääse testaamaan mihinkään, saa kaverilta/puolitutulta tms lainaan tai jotain. Ymärrän kyllä ettei niitä kutosia (saati sitten seiskoja) ihan joka paikassa loju, ja tosiaan jos sen vain leluksi aikoo hankkia, niin miksipä siitä älyttömiä maksamaan. Itellä ei vaan tuon halpiskaman ostelu enää jaksa kiinnostaa, eikä niiden kans tappelu, kun joku ruuvi puuttuu/nauhat törröttää/kaula on mutkalla yms. Joku tykkää niitä laitella, toiset ei.

Askarteluhan on tosi hieno harrastus, ja jos ei voimat ja taidot riitä ihan rakentamaan soitinta tyhjistä niin tommonen halpishan tarjoaa oivan mahdollisuuden säätää ja modailla sydämen kyllyydestä. Kun muutaman ajan päästä se ritsa on lopulta soittokelvoton niin kukaan ei jää kaipaamaan ja harmittelemaan.
Epämuusikko
10.03.2008 22:13:14
Hyvää pohdintaa kestävän kehityksen merkeissä.

Tässä välissä haen Juhlamokkaa Moccamasteristani ;-)

ei ole totta. tein tänään juurikin saman.

ootko mun isä?
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
kosmonautti5000
10.03.2008 22:23:30
Askarteluhan on tosi hieno harrastus, ja jos ei voimat ja taidot riitä ihan rakentamaan soitinta tyhjistä niin tommonen halpishan tarjoaa oivan mahdollisuuden säätää ja modailla sydämen kyllyydestä. Kun muutaman ajan päästä se ritsa on lopulta soittokelvoton niin kukaan ei jää kaipaamaan ja harmittelemaan.

veit jalat suustani, vaikka vielä varauksella omaan soitin askarteluuni suhtaudunkin.

6-kielistä haluaa kokeilla, jotta sopiiko lapaseen, niin miksi se halpismalli pitää rynnätä ostamaan,eikö niitä nyt pääse testaamaan mihinkään, saa kaverilta/puolitutulta tms lainaan tai jotain. Ymärrän kyllä ettei niitä kutosia (saati sitten seiskoja) ihan joka paikassa loju, ja tosiaan jos sen vain leluksi aikoo hankkia, niin miksipä siitä älyttömiä maksamaan.

koskapa se 6-kielinen ei varmasti sovi 4-kieliseen tottuneeseen käpälään ja jos käyn kuukauden tai useamman verran sitä musiikkiliikkeessä kokeilemassa voi olla että siihen suhtautuminen liikkeenpuolesta voi olla hieman nihkeää. tässä vaiheessa junaliput onkin jo melkein kattanut korealaisen hinnan. sitäpaitsi voihan olla että ihastun kuutoseen ja tuo koreansusi osoittautuu kelpokapulaksi ja palvelee luultua kauemmin. tietty on myös olemassa riski että mikään noista ei toteudu, mutta onpahan se ainakin otettu.
jahuh0
10.03.2008 23:29:21 (muokattu 10.03.2008 23:33:03)
Hyvää vääntöä, tosiaankin ihmisten pitäisi aina miettiä kokonaisuutta tehdessään ostoksia, eikä aina juosta halvimman perässä. Eihän tämä tunnu reilulta meiningiltä minustakaan, tilata suoraan koreasta puoli-ilmainen soitin sen sijaan että voisi tukea paikallista soitinkauppaa ja saada siinä samalla ihan oikeata palvelua. Itse osallistuin kuitenkin kimppaan, tilasin 6-kielisen. Erittäin houkutteleva tarjous. En ole koskaan edes harkinnut 6-kielistä bassoa, mutta nyt tuli tilaisuus saada verrattaen edullisesti uusi ja näyttävä basso, mikäjottei. Pahimmassa tapauksessa innostun 6-kielisestä oikein kunnolla ja päätänkin hankkia ihan oikean 6-kielisen laatusoittimen kun saa rauhassa harjoitella korealaisella. hmm, itseasiassa kosmonautti sanoi jo aikalailla saman asian.

Pointtina siis se että loppupeleissä on paljon myös hyvää siinä että laadukkaita (?) soittimia saa myös erittäin edullisesti -> madaltaa kynnystä aloittaa uusi harrastus ja jossain vaiheessa se "merkkibasso" alkaa kuitenkin himottaa.
Seba
11.03.2008 00:56:02

Mites kun en juo mokkaa laisinkaan ja soittimeni väkerrän itse?:)
Marko

Sitten sua ei voi pyytää Juhlamokkamainokseen esittelemään rakkaudella tekemiäsi soittimiasi.
blessed
11.03.2008 07:33:45

Okei, kritiikkini ei nyt suoraan koskenu näitä bassoja, eikä Koreaa, jossa puolet musaliikkeiden vermeistä tehdään kuitenkin. Periaatteessa, jos nämä bassot maksavat teille 200-300 euroa, niin ne olisivat kaupassa varmaan 400-500, joten ei ihan halpatavaraa kuitenkaan. Lähinnä pistää vihaksi Kiinan ja Indonesia yms 100 dollarin ihmeet, jotka ruokkii ajattelutapaa, että ostanpa kun on noin halpa, vaikka en tarvikkaan. Jos on täys susi niin enpä paljo hävinny...
Teijo K.
11.03.2008 09:20:49

ei ajatus paha ole laisinkaan. itse 2 kertaa työpaikan pienempien kustannuksien perään ulkomaille menolle menettäneenä en vois kauhean paljon enempää olla samaa mieltä. näitten bassojen hankinnassa oli kuitenkin muitakin syitä kuin hinta niin ei voinut olla täysin samaa mieltä. rupesinkin miettimään tätä keskustelua käydessä sitä optimitapaa soittimen hankintaan... kotimaiset musaliikkeet raahaa kuitenkin soittimet ulkomailta ja pistää "suomenlisän" hintaan mukaan, eikä tuossa naapurin musiikkiliikkeessä palvelu niin hääviä ole. suomailaisia soitinrakentajia sen sijaan taitaa löytyä kuitenkin ihan omien tarpeiden mukaan ja joku niistä tekee sitä varmaan ihan työkseen. hintaa "täyssuomibassolle" tulee varmaan aika kovasti vertailussa tehtaassa tuotettuun samoilla specseillä valmistuneeseen, mutta vois kuvitella saavansa varmasti "eettisen", "ammattitaidolla ja perinteitä vaalien" valmistuneen soittimen jonka käyttöikä, laatu ja fiilis on varmasti kovempi kuin linja tavaralla. siihen vois sitten liimata vaikka "hyvää suomesta"-tarran ja keittää kupin juhlamokkaa (omassa tapauksessani presidenttiä) kaveriks...

Eipä taida saada suomalaista "halpista" ollenkaan. Lienevät kaikki täällä työkseen tekevät sellaista korkeampitasoista valmistajaa. Ja jos tarkastelee asiaa vähänkään tarkemmin, ei ota niitä "specsejä" konemaisesti nettisivuilta vaan ottaa työn laadun mukaan kriteeriksi niin ei ne ulkomaitten ihmeet ole sen halvempia kuin kotimaisetkaan. Siis samalla laadulla ja samoilla ominaisuuksilla varustettu soitin ulkomailta vs Suomesta.
pekezu
11.03.2008 09:57:36

Mun (villi ja arveluttava) veikkaukseni on se, että tämä Wolf-villitys taantuu taasen kunhan päästään etiäppäin. Tiedän muidenkin harrastusten kautta, että nämä aasia-kimppatilaukset ovat kovin yleisiä, mutta myös hiukan suhdanneherkkiä.

Pari vuotta sitten kun harrastin airsoftia hieman aktiivisemmin, oli joka vuosi vähintään pari tilausta ulkomaille. Kuitenkin viimeaikoina homma on lopahtanut aika tehokkaasti, edelleen niitä tilauksia on, mutta ainakin omalla mittapuullani huomattavasti vähemmän kuin ennen. Suomalaisten as-myyjien hinnat on tallottu suhteellisen alas, niin alas, ettei enää kannata nähdä vaivaa tilata ulkomailta ja säästää muutama kymppi useiden satojen eurojen tavaroista. Lisäksi kimppatilaaminen on ainoa vaihtoehto päästä asiasta hyötymään ja se taas ei järjestäjälle ole oikeastikaan helppoa hommaa. Itse olen "hostannut" pari t-kaupan tilausta, ja voin väittää niidenkin aiheuttavan aikalailla päänvaivaa. Saati sitten sellaisesta firmasta tilaaminen, jossa kukaan ei puhu Suomea ja rahat on annettava etukäteen.

Pointtinani nyt on se, että toki tehtaalta tilaaminen tulee edulliseksi, mutta en vain usko, että tämä Wolf-villitys jatkuisi loputtomiin. Omasta kokemuksesta tiedän, että on paljon hienompi fiilis veivata menemään merkkivehkeellä sellaisen "nevöhööd" soittimen sijaan. Etenkin kun nämä "nevöhöödit" maksavat todella vähän. Aivan eri juttuhan on vaikkapa vetää Nuutisella, joka mulle oli vielä joku aika sitten aivan nevöhööd, mutta ei todellakaan maksa vähän. Se fiilis ratkaisee yllättävän paljon. Ainakin omalle kohdalle fiilis on se "juttu", mulle musiikki on puhtaasti fiilistä. Ja sen kautta se soittaminenkin on fiilistä.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
J.Hollström
11.03.2008 10:05:30
Mun (villi ja arveluttava) veikkaukseni on se, että tämä Wolf-villitys taantuu taasen kunhan päästään etiäppäin. Tiedän muidenkin harrastusten kautta, että nämä aasia-kimppatilaukset ovat kovin yleisiä, mutta myös hiukan suhdanneherkkiä.

Ei ihan heti arvaisi tuota tasaantumista kun kattelee tota m.net -kimppakivatilaushuonetta. On maar semmonen kuhina ja tilausvillitys käynnissä että heikompaa hirvittää. Jokunen sata eri tilausta vetämässä ja kaikki kaukoidästä. No, onhan siellä populaa vääntämässä tota roinaa, että ei mikään ihme että hinnat houkuttelee, kun esim. speksien valossa ihan käypiä mikkejä saa alle 10 eur / kpl.

Itse olen joutunut työni puolesta seuraamaan tätä Suomen ja euroopan alasajoa consumer tuotteiden piirissä, ja jotenkin vetää mieltä matalaksi tää suuntaus.
Point-to-point ripuliranne
Teijo K.
11.03.2008 10:13:01

Ei ihan heti arvaisi tuota tasaantumista kun kattelee tota m.net -kimppakivatilaushuonetta. On maar semmonen kuhina ja tilausvillitys käynnissä että heikompaa hirvittää. Jokunen sata eri tilausta vetämässä ja kaikki kaukoidästä. No, onhan siellä populaa vääntämässä tota roinaa, että ei mikään ihme että hinnat houkuttelee, kun esim. speksien valossa ihan käypiä mikkejä saa alle 10 eur / kpl.

Itse olen joutunut työni puolesta seuraamaan tätä Suomen ja euroopan alasajoa consumer tuotteiden piirissä, ja jotenkin vetää mieltä matalaksi tää suuntaus.

Mulle oli yllätys että tässä teidänkin putiikin paketissa oli vaan tota "made in china" tarraa.
pekezu
11.03.2008 10:15:54

Jep, Suomesta siirretään kaikki tuotanto kaukoitään, samoin muualtakin. Hinnassa ja laadussa sitten näkyy työn jälki, molemmat laskevat kuin lehmän häntä. Vielä pari vuosikymmentä sitten valmistetut Squierit ovat kuulemma laadukkaampia kuin saman aikakauden aidot Fenderit. Oma mielenkiinto tuolla aasiassa valmistettuihin tuotteisiin on kovin tippunut (pois lukien Japani, sehän on melkein lännessä). Vai eikai Warwick ole siirtänyt tuotantoaan indokiinaan? Ainakin virittimet on Saksassa valmistettu (yksi viritin jopa Länsi-Saksassa :D).
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kosmonautti5000
11.03.2008 11:48:49
Eipä taida saada suomalaista "halpista" ollenkaan. Lienevät kaikki täällä työkseen tekevät sellaista korkeampitasoista valmistajaa. Ja jos tarkastelee asiaa vähänkään tarkemmin, ei ota niitä "specsejä" konemaisesti nettisivuilta vaan ottaa työn laadun mukaan kriteeriksi niin ei ne ulkomaitten ihmeet ole sen halvempia kuin kotimaisetkaan. Siis samalla laadulla ja samoilla ominaisuuksilla varustettu soitin ulkomailta vs Suomesta.

en oo ikäväkseni koskaan päässyt "todellisen laatusoittimen" kanssa tekemisiin, saatikka sellaista pitempään koeajamaan. käsityönä kun soittimia tehdään niin valmistus tavat ei varmaan suomessa, uudessa-seelannissa tai argentiinassakaan toisistaan paljoa poikkea jos laatua tehdään. suomesta tilaamalla olis vaan kiva "tiedän mitä saan" tunnelma ja kun hinta on samaa luokkaa, enkä oo oikein merkkienpäälle koskaan ollut, niin saattaa se olla luontevin ratkaisu sitten joskus kun TIETÄÄ mitä tarvii, eikä enää arvuuttele.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)