Aihe: Komppirytinä kahdella säröpedaalilla
1 2
MikeS
04.02.2004 18:05:15
Moro. Miten kaksi säröpedaalia peräkkäin efektiketjussa toimivat periaatteessa? OK, eka buustaa toista, mutta mitä riemua siitä on? Onko nyrkkisääntöjä - esim. että "ekana oleva antaa saundille perusluonteen ja toinen lähinnä värittää ekan saundia" tai jotain muuta. Miksi yleensä alkaisin käyttää kahta kerrallaan? Ja löytyykö nyrksitä mitään neuvoa siihen, kannattaako ekan vai toka olla kovemmalla vai yhtä kovalla?

Nuo kysymykset tulivat mieleen, sillä omistan kaksi hyvin eri ääripäissä olevaa säröpedaalia. Crowther Audio Hotcake on mehukkaan, lihavan ja MIEDON overdriven antava purkki, kun taas Proco Rat antaa tosi RAJUN särön (tiedätte varmaan) mutta kuulostaa turhan ohkaiselta. Rotan perussaundi on tosi hyvä - pidän sen antamasta tasaisesta särömatosta, mutta ohkaiselta se kuulostaa. Hotcake puolestaan on mahtavan paksu, mutta alkaa puuroutua korkeammilla drive -asetuksilla.

Mikä siis avuksi? Millä periaatteella noita kahta kannattaisi alkaa asettelemaan/säätelemään, kun HAUSSA ON RANKKA POPPISÄRÖ (vrt. Weezer). Tänks etukäteen!

MIKKO
J-PPP
04.02.2004 18:13:06 (muokattu 04.02.2004 18:13:42)
Kyllä se on jälkimmäinen pedaali joka enemmän sitä soundia mielestäni värittää, joten tässä tapauksessa kun Proco on turhan ohkainen niin sitten varmaan laittaisin sen ensin ja Hot Caken perään. Tällöin saat sen Hot Cake soundin, mutta lisää säröä.
Ai mutta halusitkin siis Proco soundin, mutta paksumpana. Tällöin siis Hot Cake ensin ja siihen Proco perään. Kokeile vaikka niin että laitat Procosta vain hiukan säröä ja Hot Cakesta gain ja volume vaikka kello kolmeentoista.
Mutta hei, helppohan sun on niitä kokeilla ja kukaan muu tuskin osaa paremmin näin netin kautta auttaa kuin itse itseäsi ja omien kamojesi kanssa.

Lisäys: Weezer on poikaa!
WANTED: Musta telecaster, ks. tori! FOR SALE/TRADE: DOD FX75-B Stereo Flanger
MikeS
04.02.2004 18:41:08
Mutta hei, helppohan sun on niitä kokeilla ja kukaan muu tuskin osaa paremmin näin netin kautta auttaa kuin itse itseäsi ja omien kamojesi kanssa.

Totta totta. Mää vain oon sellainen, että tarviin vessaan mennessänikin ensin sen partituurin, jonka mukaan lähden etenemään johonkin suuntaan ;-)

Jes!

Olisiko kellään muuten ideoita säröpedaaliin, joka muistuttaa Proco RATia (hyvä tasainen särömatto+napakka päräytys), mutta on lihavamman/munakkaamman kuuloinen)?
Turpa
04.02.2004 20:47:10
Danelectro Fabtone.
J-PPP
05.02.2004 00:47:44
Kyllä tuota Bossin DS-1 särötintä voi suositella, kuulostaa ehkä epäseksikkäältä mutta kun se vaan oikeasti on hyvä ja lisäksi vielä halpa. Mulla on tollanen vanhempi Boss DF-2 käytössä, lähes vastaava soundeiltaan ymmärtääkseni. Toimii Weezer/punkrock/kasarihevi-vedätyksissä oikein hienosti.
WANTED: Musta telecaster, ks. tori! FOR SALE/TRADE: DOD FX75-B Stereo Flanger
Zarmo
05.02.2004 11:48:31

Minulla on Bossin overdrive Big muffin edessä. Overdriveä kun polkee saa sitten lisää säröä ja halutessaan vähän lisää volumeakin. Muffi ei kyllä hirveästi volumen muutoksia lävitseen laske.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
Dr. Muff
05.02.2004 12:02:59
Muffi ei kyllä hirveästi volumen muutoksia lävitseen laske.

Muffia kun boostaa od:llä niin saa kyllä aika hc prööt ääniä. Od muffin jälkeen cleanboostiksi (tai minkä vaan) niin sitten saa lisää volaa ilman särölisää.
"How 'bout no sex-we'll just be friends" - Hey no thanks Pal, I'll just stick to lesbians
Zarmo
05.02.2004 13:50:28

Od muffin jälkeen cleanboostiksi (tai minkä vaan) niin sitten saa lisää volaa ilman särölisää.
Kyllä siinä minulla ainakin soundi muuttuu. Riippuu varmaan pedaalista.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
Pertsa
05.02.2004 14:04:10
Itse en omista rottaa (Hotcaken kylläkin), joten...Tarkoitatko tuolla RATin ohkaisuudella sitä, että soundista häviää bassotaajuuksia/alempaa keskialuetta, kun polkaiset sen päälle, vai mitä? Silloinhan soundista tulee luonnollisesti ohut ja munaton.

Jos näin on, niin suosittelisin ehkä EQ-pedaalia rotan perään, jolla muokkaat soundia mieleiseksi. Avautuu varmasti ihan uudet ulottuvuudet, jos kerran muuten tykkäät Ratin soundeista.

Hotcake on miedoilla od-asetuksilla todella hyvä purkki, erittäin luonnollinen. Mutta kun gainin vääntää yli klo 2:n tulee säröstä aika brutaali, fuzzmainen. Aika bassoinen. Vähän liian suttuinen mun makuun. Itse pidän gainin alle klo 12:n. Hotcaken perässä mulla on Reverend Drivetrain II -od, jonka polkaisemalla saan tanakan särö/od -soundin. Silloin kylläkin Drivetrainin soundi on hallitseva. Eli kyllä se jälkimmäinen määrää enemmän syntyvää soundia. Kokeilemallahan tuo selviää.

Jos haluat Hotcaken olevan hallitsevampi soundi, niin laita RAT ensin ja HC sen jälkeen. Jos esim. käyttää HC:a mietona särönä, voisi toimia sekin, että laittaa RATin volumen vähän kovemmalle kuin HC:n (RAT -> HC) ja kun RATin polkaisee päälle se ruokkii Cakea, joka luonnollisesti silloin säröytyy enemmän. Kokeile.

Tietty, jos ongelmana on se, että RAT syö alimpia taajuuksia, ei auta mikään, koska ei se Hotcake niitä takaisin tuo. Silloin voisi EQ-pedaali olla kova sana.
Jäärä
05.02.2004 14:14:06 (muokattu 05.02.2004 14:16:09)
Itse en omista rottaa (Hotcaken kylläkin), joten...Tarkoitatko tuolla RATin ohkaisuudella sitä, että soundista häviää bassotaajuuksia/alempaa keskialuetta, kun polkaiset sen päälle, vai mitä? Silloinhan soundista tulee luonnollisesti ohut ja munaton.

Mä en kyllä helposti saa tuosta Ratistä ohutta ääntä? Ainakaan jos muihin testaamiini ja omistamiini säröhärpättimiin vertaa. Tollahan saa aika kireänkin kitaran kuullostamaan todella isolta ja kermaiselta. Vai onkohan mulla maanantaikappale :o)

Mulla on se "filtter"-potikka säädetty johonkin klo 13.30-15.00 (ton yli väännettäessä alkaa alapäätä olemaan liikaa). Muillakin asetuksilla tulee kelpo soundeja, mutta toi vaan tuntuu sopivan parhaiten musatyyleihin mitä tällähetkellä soitan. Kitarana yleensä strato vakiomikeillä.

Edit: Noita Ratteja on kuulemma monta versiota saman mallin pedaalistakin ja niissä voi kuulemma olla jotain eroja.
"Koneella on koneen tahti"
askomiko
05.02.2004 17:17:03
Nykyiset rätit on kuulemma jopa kökköjä?
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Sabbathologist
20.08.2022 11:16:29

J-PPP: Kyllä se on jälkimmäinen pedaali joka enemmän sitä soundia mielestäni värittää, joten tässä tapauksessa kun Proco on turhan ohkainen niin sitten varmaan laittaisin sen ensin ja Hot Caken perään. Tällöin saat sen Hot Cake soundin, mutta lisää säröä.
Ai mutta halusitkin siis Proco soundin, mutta paksumpana. Tällöin siis Hot Cake ensin ja siihen Proco perään. Kokeile vaikka niin että laitat Procosta vain hiukan säröä ja Hot Cakesta gain ja volume vaikka kello kolmeentoista.

Kumpi nyt on se jälkimmäinen pedaali; se joka on lähempänä kitaraa vai se joka on lähempänä styrkkaria?

Itselläni on Proco Rat ja Mooer Cruncher. En ole vielä kokeillut niitä yhdessä, enkä tiedä viitsinkö kokeillakaan. Ajattelin vaan, kun Ratissa on liikaa fuzz se ääni. Niin jos sitä buustaisi Cruncherilla, vaikkei se mikään Tubescreamer kait olekaan. Ei siinä ole edes Level-potikkaa.
If it ain't heavy metal, it ain't metal at all.
Jaketsu
20.08.2022 11:42:03
Vahvistimen säädötkin vaikuttavat yhtälöön huomattavasti. Itse suosin ns. gain stagingia, jolloin vahvistimen (tai vahvistinmallinnoksen tilanteesta riippuen) pohjasaundi on itselläni aina lievästi kompressoitunut. Täysin puhdas pohjasaundi ei vain ole oma juttu, vaikka sekin tie on tullut kuljettua Musarin kanssa.

Custom Sounds vai oliko Boards suositteli joskus periaatetta säröjen stäkkäämäseen, että rajuin ensin. Itse suosin päinvastaista lähestymistapaa (pl. joku germanium fuzzface joka kytkennästä johtuen on tungettava käytännössä heti signaaliketjun alkuun) eli siis rajuin disto/od isoimmalla gainilla viimeisenä. Kaikki sitä ennen ovat sitten asteittaista boostia eli ensimmäinen miedoin jne. Esimerkiksi yhdessä laudassa homma meni muistaakseni näin: kompura -> bossin eq -> SD-1 -> Blues Driver -> lievästi kompressoitunut vahvarin pohjasaundi.
J.Nikkanen
20.08.2022 14:47:19
Nostella pittää.
juici
21.08.2022 20:37:04

Sikäli ketjun alkuperäistä tavoitetta läheltä liippailen, että säätelin just omia pedaaleja Weezer-tribuuttia varten ja havaitsin parhaimmaksi järjestykseksi, että miedompi säröpedaali on ensin, rajumpi sen jälkeen ja näiden perään eq-pedaali boostamassa. Itsellä Mooerin Firefly M4-minilaudassa nämä ovat Mooer Green Machine, Black Secret ja GraphicG.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Sabbathologist
01.05.2024 05:18:55 (muokattu 02.05.2024 06:33:22)

Olisiko mitään järkeä yhdistää Mooer Brown Sound 005 ja Mooer Brown Sound 015 ja jos olisi, niin kumpi kannattaisi laittaa ekaksi? Kyselen siksi, että en voi kokeilla, kun en omista kuin tuon 005.sen ja köyhänä mulla ei ole varaa ostella kaiken maailman leluja summamutikassa. Vähän osviittaa jos voisi saada täältä. Onhan niitä muitakin foorumeita, mutta siellä porukka tuntuu asiantuntemattomammalta.

Ajattelin siis, että mahdollisesti voisi ottaa kevyemmän särön 015.ta ja boostata sitä (enempi säröä) 005.sella? Onko mielipiteitä, toimisiko? Vai olisiko sittenkin perinteinen tubescreamer parempi ratkaisu?
juici
01.05.2024 10:10:22

Kahden vahvistinmallinnus/etuastepedaalin käyttäminen peräkkäin tuntuu just siltä, että ei varmasti löydy hyvää soundia, kun EQ-taajuudet menee toistensa päällä. Saman syyn takiahan paljon parjattu Bossin Metal Zone ei toimi oikein kellään vahvarin edessä (eli sisäänmenon kautta soitettuna), mutta kun sen kytkee efektilenkin paluuseen ja Metal Zone toimii tällöin esivahvistimena niin sehän muuttuu hyvinkin käyttökelpoiseksi.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Laulava Kylätohtori
01.05.2024 10:21:10
Sabbathologist: Jahas jahas! Mun viesti on sitten jostain syystä poistettu. Juuri kun ajattelin tulla lukemaan mahdollisia vastauksia.

Laitanpa kysymyksen uudestaan; olisiko mitään järkeä yhdistää Mooer Brown Sound 005 ja Mooer Brown Sound 015 ja jos olisi ,niin kumpi kannattaisi laittaa ekaksi? Kyselen siksi, että en voi kokeilla, kun en omista kuin tuon 005.sen ja köyhänä mulla ei ole varaa ostella kaiken maailman leluja summamutikassa. Vähän osviittaa jos voisi saada täältä. Onhan niitä muitakin foorumeita, mutta siellä porukka tuntuu asiantuntemattomammalta.

Ajattelin siis, että mahdollisesti voisi ottaa kevyemmän särön 015.ta ja boostata sitä (enempi säröä) 005.sella? Onko mielipiteitä, toimisiko? Vai olisiko sittenkin perinteinen tubescreamer parempi ratkaisu?

Ei hätää. Kun vappusimat haihtuu, niin huomaat, että siellä se on se sun kysymyksesi tallessa toisessa ketjussa. :)

Mutta aina on hyvä päivä nostaa pari kuollutta ketjua haudasta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Sabbathologist
02.05.2024 06:41:11 (muokattu 02.05.2024 06:55:05)

juici: Kahden vahvistinmallinnus/etuastepedaalin käyttäminen peräkkäin tuntuu just siltä, että ei varmasti löydy hyvää soundia, kun EQ-taajuudet menee toistensa päällä.

Jos mallinnus on päällä on varmaan juurikin niin. Vaan ainakin näistä edellä mainituista Mooerin pedaaleista voi vahvistinmallinnuksen kytkeä pois, jolloin se toimii pelkkänä säröpedaalina.

Itse olen nyt viime aikoina soitellut niin, että mulla on vahvistimena Mooerin Audio File (siitä ei saa säröä, on niin paljon päähuonetta) ja sen perässä olen pitänyt tuota Mooer Brown Sound 005.ta, josta saa kyllä säröä reiludiknes.

Mitä olen itse tässä asioita aprikoitsenut, niin minusta tuntuu siltä, että hyvä pedaaliketju mulle voisi olla Audio File - Brown Sound 015 - Brown Sound 005. Sillä tavoin, että ekasta BS.ta vain kevyt särö ja jälkimmäisestä jonkunlainen ''buustaus'' sille. Periaatteessahan käsittääkseni Brown Sound 005 kaiutinmallinnus pois kytkettynä on nimenomaan OD-pedaali.

Tuota EQ-taajuuksien toistensa päälle menemistä en pysty ymmärtämään, se menee mulle ns. heprean puolelle. En ymmärrä siis mitään sähkötekniikasta tai miksikikä sitä kutsutaankaan.

Tubescreameriakin olen miettinyt, mutta se tuntuu liian kliseiseltä; ''kaikilla'' on tubescreamer. Haluaisin kehittää jotain omaperäistä!(!)

Ja vähän ohi aiheesta (ehkä), niin en tajua näitä TS-tyyppisiä speduja; miksi siitä saa säröä, kun se särö pidetään aina kuitenkin nollassa? Itsellä lähin kokemus ''tubescreamerista'' on Mooerin RAT-klooni Black Secret, joka mielestäni oli aivan surkea pedaali. Aiheutti kovasti häiriöääniä, se nupikka siinä pyöri valtoimenaan kuin h*llun m*lkku, ääni oli liian diskanttivoittoinen, keskiasennossa särö oli ohut ja särö täysillä se oli ihme pörinää. Ei kyllä heavy metal-soundi tullut ensimmäisenä mieleen.

juici: Saman syyn takiahan paljon parjattu Bossin Metal Zone ei toimi oikein kellään vahvarin edessä (eli sisäänmenon kautta soitettuna), mutta kun sen kytkee efektilenkin paluuseen ja Metal Zone toimii tällöin esivahvistimena niin sehän muuttuu hyvinkin käyttökelpoiseksi.

Mä en tiedä mikä on efektilenkki ja mikä on esivahvistin. Ja ei tarvii selittää niitä mulle, koska en tarvitse niitä tietoja. Mä soitan vaan tietsikalle äänikortsulle direct input-systeemillä. Kitara - säröpedaali(t) - vahvistinpedaali - äänikortti - tietokone

Onhan mulla joskus ollut ihan oikeitakin kitarakomboja, mutta ne oli tosiaan komboja, enkä tiedä oliko niissä efektilenkkiä.

Tuosta Metal Zonesta olen kuullut niin paljon ''pahaa'', että en edes harkitse sitä. Joskus kyllä harkitsin, mutta en kyllä suoraan sanottuna tiedä yhtä ainutta tunnettua kitaristia, joka kyseistä pedaalia käyttäisi. Vaikka kyllähän noitten pro-äijien marsustäkit on vähän eri asia kuin himassa *unkata tietsikan äänigorttiin... Ja riippuu niin paljon musatyylistäkin. Esim. thrash metal-kitarisit ei yleensä käytä säröpedaaleja ollenkaan, vaan särö tulee vahvistimista. Sitten taas esim. black metal-jätkillä yleensä särö tulee pedaaleista nimen omaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)