Krice 10.03.2008 20:50:12 (muokattu 10.03.2008 20:51:12) | |
---|
Eli löysin isäpaapan 30 vuotta vanhan Hondon ja korjasin sen vihdoinkin jonkinlaiseen kuntoon. Ei siitä menopeliä enää saa (nauhat aika huonossa kunnossa) mutta luultavasti sillä voi soittaa jotain. Satulaksi laitoin tusq:in, joka oli hieman kapea akustiseen, mutta vain puoli milliä jäi molemmilta puolilta. Tallaan löysin paremman n. 2mm paksuisen aihion Beatmanilta, ensimmäinen kokeilemani aihio oli 3mm paksu ja hiton kovaa ainetta joten sen vuoksi projekti venyi aika pitkäksi. Uuttakin tallaa piti sahata vielä 2mm matalammaksi. Lopuksi vielä pudotin tallan roskikseen huolimattomuuttani ja roskakori oli tietenkin aivan täynnä.. roskien siirrolla toiseen pussiin yksi kerrallaan löysin kallisarvoisen ja vaivalla hiotun tallan puolessa välissä roskista. Ensimmäinen kerta minulle kun vaihdan kielet akustiseen, mutta se meni aika hyvin. Satulan urat on melko matalat ja D-kieli näyttää siltä kuin se pomppaisi ulos. Tajusin myös siinä viritellessä, että minulla ei ole mitään aavistusta miten korkealle nylonkielinen akustinen pitää virittää. Ilmeisesti ei yhtä korkealle kuin sähkökitara? Joka tapauksessa olen aika tyytyväinen lopputulokseen, koska yleensä en harrasta mitään soitinrakennusta ja olen melko tumpelo rakentelemaan mitään. Nyt Hondo toimii taas 25 vuoden tauon ja kellarissa vietetyn ajan jälkeen. Tosin vireen pitävyydestä ei ole mitään takuuta. |
Tajusin myös siinä viritellessä, että minulla ei ole mitään aavistusta miten korkealle nylonkielinen akustinen pitää virittää. Ilmeisesti ei yhtä korkealle kuin sähkökitara? En nyt ole varma, että mitä meinaat, mutta oman naikkarin A on 440hz:ssä. Eli ihan normi EADGHE-vireessä. "I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide |
superfly 10.03.2008 21:36:13 | |
---|
Kuvia kehiin. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Krice 10.03.2008 21:48:33 (muokattu 10.03.2008 21:48:55) | |
---|
En nyt ole varma, että mitä meinaat, mutta oman naikkarin A on 440hz:ssä. Eli ihan normi EADGHE-vireessä. Tuntuu vaan siltä, että ohut E on aika kireällä (tuntuu että jos virittää vielä lisää niin sehän menee poikki) jo nyt kun vire on sellainen, että A-kieli on E-vireessä ja E on vastaavasti matalammalla. Vire alkaa pysymään jo aika hyvin, soittelin äsken ihan innoissani. Akustinen rokkaa! Jos saan mikitettyä tuon jotenkin niin soitan seuraavan soolokisan sillä. Kyllähän tuosta kuva pitää ottaa jossain vaiheessa. |
Krice 11.03.2008 15:44:51 | |
---|
Kuvia kehiin. Profiilista löytyy. Satula, talla ja virityskoneistot tuosta siis tuli vaihdettua, ne oli täysin hajalla kaikki. |