Aihe: Oman soiton äänittäminen tietokoneelle
1 2
Aki
10.03.2008 02:39:23

Siltä varalta että kokonaisuus jäänyt vähän epäselväksi, niin yritän mahdollisimman simppelisti selventää.

Kun sähkökitaraa soitetaan, tarvitaan kitara, vahvistin ja kaiutin.
Kun kitaraa äänitetään, tarvitaan samat palikat jotta ääni kuulostaisi halutulta.
Vahvistin ja kaiutin voidaan simuloida pelkällä tietokoneohjelmalla, mutta kitaraa ei voi suoraan kytkeä tietokoneeseen, kitara tarvitsee kitaralle suunnitellun sisääntulon.

MicroCube itsessään on se vahvistin, ja sen "Rec out" matkii kaiutinta.
Tavallisesti vahvistimissa ei ole kaiutinmatkijaa, jolloin tulee käyttää oikeaa kaiutinta.
Line6 Pod X3 ja Toneport matkii sekä vahvistinta että kaiutinta.

Podin tai Toneportin voi kytkeä USB-väylään jolloin se on myös äänikortti.
Muut ratkaisut tarvitsevat erillisen äänikortin.

Tietokoneelle voi äänittää ilmaisohjelmilla, ja ilmaisilla efekteillä "VST plugareilla" voi muokata soundia hyvin paljon. Tämän takia Cubasesta, ProToolsista yms on turha maksaa mitään.

TonePortia käytettäessä "vahvistimen" säädöt tehdään tietokoneen ruudulla, joten sen kanssa tarvitaan hieman enemmän tietokoneen käyttöä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
south_of_heaven
10.03.2008 02:51:35
Tuo Reaper on ilmeisesti muuttunut maksulliseksi? Ainakin multa tivaa rahaa.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Aki
10.03.2008 03:32:07

Tuo Reaper on ilmeisesti muuttunut maksulliseksi? Ainakin multa tivaa rahaa.

Reaper on jo versiosta 1.0 lähtien ollut maksullinen (~50€), mutta sitä pystyy käyttämään myös ilmaiseksi.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Fishfinger
10.03.2008 06:57:37 (muokattu 10.03.2008 06:59:16)
Onhan sitä näitä Line kutosenkin huokeampia tuotteita esim.

http://www.thomann.de/fi/line6_guitar_port.htm
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux2.htm

Itellä on toiminut oikeen moitteetta tuo Ux1:nen, USB:lla koneeseen kiinni vain ja mukana tulee Gearbox-softa jossa hienonhienoja vahvistin- ja efektimallinnuksia. Ei tosin ole itse tullut käytettyä, mutta kuitenkin.

DAW:na toiminut KRISTAL, joka on ilmaisohjelma ja suht simppeli sellainen. Nyt tosin alan käyttämään just tuota REAPER:ia jo siitäkin syystä, että kristalissa saa vain 2 plugaria per raita, kun taas reaperissa ei tätä rajaa ole.
Everything always works out
south_of_heaven
10.03.2008 12:44:25
Reaper on jo versiosta 1.0 lähtien ollut maksullinen (~50€), mutta sitä pystyy käyttämään myös ilmaiseksi.

Mulle annetaan 10 päivää armonaikaa maksaa. Toimiiko ohjelma sen jälkeenkin? Muuten en kyllä vaivaudu edes opettelemaan sen käyttöä.
LarryHat
10.03.2008 13:51:10 (muokattu 10.03.2008 13:51:36)
Onhan sitä näitä Line kutosenkin huokeampia tuotteita esim.

http://www.thomann.de/fi/line6_guitar_port.htm
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm
http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux2.htm

Haulla löytyy runsaasti juttua, itellä kokemuksia ei valitettavasti ole.

Itelläni löytyy UX1 ja kyllä se on hommansa ajanut. Paljon saa erilaisia saundeja irti ja on helppo käyttää. Itse olen ollut ainaki enemmän kuin tyytyväinen tohon.
jra
10.03.2008 15:07:18 (muokattu 10.03.2008 15:16:22)
Mulla on Toneport UX2. Se on periaatteessa kaikki mitä itse tarvitsen kotinauhoituksiin koneen kanssa. 2*XLR 48v phantomilla ja kaksi 1/4-liitäntää esim. kitaralle tms. Gearboxin (joka on oikeastaan osa tuota laitetta) ja Reaperin kanssa olen sitä käyttänyt.

Akustista ja laulua äänitän noihin mikkiliitäntöihin liitetyillä konkka-/dyn.mikeillä, sekä välillä myös kitaravahvaria. Aika paljon tulee soitettua kitaraa suoraan laitteen ja Gearboxin mallinnusten kautta. Silloin olen usein käyttänyt välissä BAd Monkeytä Mixer Out:n kautta Toneportiin liitettynä, niin että Drive on nollassa ja se vain tukevoittaa soundia ja tekee siitä mielestäni vähemmän digitaalisen.

Teoriassa kaikki on ok, mutta Line6 ei kyllä saa täysiä pisteitä käytännön toteutuksesta. XP/Vista 64Bit ajureita ei ole vieläkään saatavissa ja USB-liitäntä on aika häiriöaltis (satunnaisia napsuja ja räsäyksiä).

Yritin ennen uuden koneen hankkimista ottaa selvää missä ympäristössä ongelmat ovat ja missä Toneport toimii ongelmitta. Päädyin hommaamaan nVidian piirisarjalla olevan emon, koska Intelin piirisarjaisten kanssa tuolla on ollut ongelmia. Hermot oli aika pinnassa kun myös omassa koneessa tuli Reaperissa satunnaisia napsuja ja esim. editointinäyttöä scrollatessa kuulokkeissa räsähteli todella ikävästi.

Yritin ratkaista ongelmaa ottamalla vanhasta koneesta pci-väyläisen usb 2 -kortin ja liittämällä Toneportin sen kautta koneeseen. Asensin myös laitteen (uusimmat) usb-ajurit, Line6 Monkeyn ja Gearboxin uudelleen. Nyt on toiminut paremmin, mutta sydäntä kylmää milloin napsuja taas ilmaantuu. Luultavasti se käsitys että tuolla on ongelmia vain Intelin piirisarjojen kanssa johtuu vain siitä että Intelin piirisarjoihin perustuvat emot ovat niin yleisiä, luultavasti myös nVidian piirisarjojen kanssa on samat ongelmat. Koneen tehosta ei ainakaan napsujen pitäisi johtua: Q6600/4Gb/2x500Gb. Vista on omalla levyllään ja osiollaan, ja Reaperin projektitiedostot omalla levyllään.
Johann Onn
10.03.2008 15:20:44
Toimiiko Reaper ohjelma sen "10 päivää aika maksaa" jälkeenkin ?

Sen kotisivuillahan mainitaan tämä asia:

"REAPER requires no dongle, has no copy protection, and can be evaluated with full functionality."
jra
10.03.2008 15:26:38
Sen kotisivuillahan mainitaan tämä asia:

"REAPER requires no dongle, has no copy protection, and can be evaluated with full functionality."

Ja vielä:
REAPER is provided with full functionality, and will not expire after any period of time. We trust that you, the user, will obey the license agreement and purchase a license if use continues.
"Non-commercial use" as defined here, refers to the use of this software for the production of your own content, not for the purpose of making money.

Eli voi käyttää jos oma moraalli sallii, vaikka maailman tappiin ilmaiseksi. Mitään ominaisuuksia ei ole blokattu pois tai sidottu rekisteröintimaksuun. Kaupallisessa käytössä on tietysti luvatonta käyttää ilmaiseksi. Tuon kehitystoiminta on niin ripeää ja itse softa niin hyvä, että ainakin itse olen valmis ei-kaupallisen lisenssin hommaamaan, heti kun saan ympäristön kuntoon (toivottavasti muistan lupauksen vielä sittenkin;)
-Cale
10.03.2008 16:28:31
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416

Nimenomaan, käytetään niitä Faqejä kun niitä kerran vaivalla jotkut ovat tehneet.
Y3J
10.03.2008 16:35:02
Tulihan tuossa jo asiaa, mutta suosittelen itsekin Toneporttia. Toimii myös siis normi äänikorttina, esim rummut ollaan Macgyver-tyylillä nauhoitettu tuikkaamalla mikit mikseriin ja yhtellä output-piuhalla Toneporttiin. Sitten ei vaan käynnistä Gearbox-mallinnussoftaa niin hyvin pelaa.
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of gum!
south_of_heaven
11.03.2008 00:49:30
Kamoon. Ei kaupallinen käyttö: 50 USD ~ 32 EUR.

En mä netin kautta rupea mitään makselemaan. Jos saisi pakkauksen kaupasta, harkitsisin.
jra
11.03.2008 02:55:44 (muokattu 11.03.2008 03:23:53)
En mä netin kautta rupea mitään makselemaan. Jos saisi pakkauksen kaupasta, harkitsisin.
Ja maksaisit muutamalle väliportaalle +50-100%?
south_of_heaven
11.03.2008 14:15:43
Ja maksaisit muutamalle väliportaalle +50-100%?

Ainakin tuote olisi mulla olemassa konkreettisesti.
jra
11.03.2008 21:24:57
Ainakin tuote olisi mulla olemassa konkreettisesti.

Itselläkin vielä esim. cd-levyjen suhteen pitää olla "oikea" levy hyllyssä eikä pelkkiä bittejä koneella. Mutta eihän tuo toimi softien kanssa, kun ensimmäinen päivitys tulee (esim. Reaperissa melkein viikoittain uusia ominaisuuksia), niin se konkreettisesti omistuksessa oleva kappale on heti vanha, ja kuitenkin joutuu lataamaan uuden version netistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)