Aihe: Valo/äänialan koulutus
1
Totofan
10.03.2008 13:37:23

Dodii lapsoset. (paraskin puhuja)

Olen ruvennut pikkuhiljaa miettimään mitä teen 9:nen luokan jälkeen. Haluaisin pääasiassa kahta asiaa:
-Musiikkiala (rummut)
-Ääni/Valoala (äänitys, valohommat)

Paikat jossa musiikkia voi opiskella on tiedossa kyllä. Samoin myös musiikkiteknologiajutut. Mutta on vähän pimennossa miten ja missä voisin opiskella valoalan juttuja. Siis tyyliin tehdä mahdollisimman paljon valoalan toteutuksia. Ja sillä tavalla.

Vaikeinta tässä on se että haluaisin yhdistää noita kaikkia. Rumpuja, valoa ja ääntä. Rummut on aina ollu mun juttu, mutta ääni ja valohommat kiinnostaa yhtä paljon.

Voisiko porukka joka asiasta tietää laittaa alle linkkejä sivuille ja pientä kertomusta/kokemusta jos jonkun hyvän paikan tiedätte. Lukiosta en niinkään välitä. Media-assarin koulutus olisi mahdollisuus käydä täällä heinolassa, jos siitä jotain hyötyä on.

Totofan alias Joel
näin
pwc
10.03.2008 14:46:45
Kaveri on opiskelemassa Outokummussa media-assistentiksi, ja opintoihin kuuluu juurikin valo- ja äänitekniikkaa. Kehunut kovasti, pitää ilmapiiristä, siellä saa tehdä itse paljon ja huomattavasti on kiinni myös omasta kiinnostuksesta.

Tässä linkki: http://www.pkky.fi/Resource.phx/pkk … ulutusalat/kulttuuri/amooesitek.htx

Voin kysellä lisää, jos haluat tietää enemmän.
miffe
10.03.2008 20:12:55
Mutta on vähän pimennossa miten ja missä voisin opiskella valoalan juttuja. Siis tyyliin tehdä mahdollisimman paljon valoalan toteutuksia. Ja sillä tavalla.

Teatterikorkeakoulussa, valo- ja äänisuunnittelun laitoksella.

Kaupan kylkiäisenä tulee myös HC-teoriaa.
turkulainen
ragol
10.03.2008 21:33:39

Ja vielä kun muistaa, että erityisesti AV-alalla, koulutus ei takaa yhtään mitään. Toista perässä, koulutus ei tuo töitä. Koulutus ei tuo töitä. Koulutus ei tuo töitä.

Eipä sillä paperilla minkä noista saa, ole käytännössä yhtään mitään merkitystä. Tai no, joku sibiksen/teatterikorkean paperi ehkä merkkaa jo jotain, mutta siis noin yleisesti.

Koulutuksen hyvä puoli on se, että pääsee opettelemaan asioita, ja sitten on enää itsestä kiinni kuinka päteväksi tuona aikana kehittyy. Tosin, jos tekee pelkästään koululla juttuja, niin ei sekään kyllä ole ihan riittävästi, imho.

Tärkeintä kuitenkin on luoda suhteita. Ne ratkaisevat melkein kaiken työllistymisen osalta. Ja toki silläkin on merkitystä, minkälainen kaveri on, eli tuleeko toimeen ihmisten kanssa. Etenkin väsyneenä, pää kipeänä, nälkäisenä. Jos osoittautuu luotettavaksi kaveriksi, joka tekee sen mitä lupaa, on ajoissa paikalla ja hoitaa hommansa, sekä kaikenlisäksi vielä tekee sen hyvin, niin kyllä niitä töitä riittää takuulla. On tässä muutaman viimeisen kuukauden aikana tullut kuultua kohtalaisen moneltakin taholta, että Suomessa on ihan tarpeeksi kalustoa, mutta asiansa oikeasti osaavia kavereita puuttuu...

Niin, ja toki siitäkin on hyötyä, että on oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Joku voisi nimittää sitä tuuriksi, mutta siihen en ota kantaa. :)

Tämä siis ei tarkoita sitä, että väheksyisin koulutusta. Päin vastoin, itse haluaisin vain koko ajan kouluttautua enemmän ja enemmän. Mitä siis AV-hommiin tulee, oikeasta opiskelupaikastani ei ihan aina jaksa sanoa samaa. Asioiden jatkuva opiskelu on ehdoton edellytys sille, että pärjää näissä hommissa.

Yritin vain sanoa, että sillä koulusta saatavalla paperilla ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, mitä oikeasti osaa, minkälainen on ihmisenä ja keitä tuntee.

No, ehkä vähän kyyninen katsantokanta tämä, mutta näin olen asiat tulkinnut kuunneltuani Vanhoja Setiä sekä surffatessani netissä. Olen toki iloinen, jos joku osoittaa minun olevan väärässä. :)
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
miffe
11.03.2008 02:00:13
Asioiden jatkuva opiskelu on ehdoton edellytys sille, että pärjää näissä hommissa.

Niinpä, manuaaleja kannattaa lueskella ihan huvikseenkin ja aina mahdollisuuden tullessa tarttua kiinni laitteeseen. Lisäksi kannattaa myös pitää huolta ihan sellaisistakin perusasioista kuin osaaminen sähköpuolella. Äänen kanssa pelaaville on tärkeätä tietää myös akustiikasta, valohahmoille taas valon käyttäytyminen eri väliaineissa voi olla tärkeäkin tieto.

Mutta noin äänen puolesta täytyy nyt mainostaa yhtä kirjaa, joka sattui käteen.

Rossing, Moore, Wheeler: The Science of Sound, 3rd ed., ISBN 0-8053-8565-7

Kirja on Addison Wesley / Pearson Education fysiikan alan tiiliskiviä.

http://www.pearsonhighered.com/educ … c/product/0,3110,0805385657,00.html

Maksoi 74,90 Turun Akateemisessa kirjakaupassa. Sori, vein viimeisen kappaleen :)

Kirjasta muuten saa alennusta voimassa olevalla opiskelijakortilla, koska kyseessä on kurssikirjaksi luokiteltu opus.
turkulainen
ragol
11.03.2008 20:08:22

Kirjoista ja opuksista on kyllä hyötyä. Itseltä löytyy tällä hetkellä tuon Science of Soundin lisäksi hyllystä seuraavat kirjat:

- Yamaha Sound Reinforcement Handbook (vanhahko jo, mutta toki fysiikka pysyy samana...)
- Yamaha Guide to Sound Systems for Worship (sama huomautus kuin edellä, tämä kirja on suppeampi kuin edellinen)
- Sound System Engineering by Davis, 1st edition (vieläkin vanhempi, mutta yksi alan perusteoksista)
- Audio Engineering by Eargle & Foreman

Ostoslistalla ovat ainakin seuraavat:

- Sound System Engineering 3rd edition (julkaistu viime vuonna)
- Handbook for Sound Engineers by Ballou

Noista voin varauksetta suositella noita kahta viimeistä, sekä toki tuota Sound System Engineeringin 1st editionia. Muita en ole lukenut niin täikammalla (enkä kuullut kommentteja tarpeeksi luotettavista lähteistä), että uskaltaisin sanoa niiden olevan virheistä vapaita. Se on yksi suurimmista ongelmista äänialan kirjallisuudessa. Osa sisältää niin kauheita virheitä, että jopa kustantajan olisi pitänyt huomata ne. Tai ainakin jos kirja olisi luetettu ensin jollain toisella asiantuntijalla, ennen kuin pistetään painoon... Ja mikä pahinta, nuo virheet voivat olla kohtalokkaita, kuten muutamien kirjojen sähköosioissa kuvatut menetelmät. Eli ihan täysin summan mutikassa ei krijaa kannata ostaa.

Kyllä, nuo edellä mainitut ovat kalliita, mutta ei mitenkään kohtuuttoman. Ja Amazonista kirjojen tilaaminen on onneksi helppoa ja varsin turvallista. Toki Suomestakin saa, mutta toimitusajat saattavat olla aika pitkiä, ja hinnat kovia. Riippuu aina vähän.

Seuraavalla kommentilla saatan kyllä saada vihamiehiä, mutta 30v kokemus miksauspöydän takana isoillakin stadionkeikoilla _EI tarkoita_ sitä, että kaverilla olisi oikeasti mitään hajua vaikka nyt niinkin perustavaa laatua olevasta asiasta kuin kaiuttimen toiminta. Puhumattakaan, että osaisi kertoa oikeaoppisesti mistä brummi johtuu ja kuinka se voidaan estää ilman hengenvaarallisia kikkakutosia.

*astuu ulos tulenkestävästä puvustaan* ;)

Lukekaa siis hyvät ihmiset, ja opiskelkaa. Jos haluatte menestyä AV-alalla vielä kymmenienkin vuosien päästä, niin tuo on elinehto.
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Vivo
12.03.2008 09:03:58 (muokattu 12.03.2008 09:05:26)
Seuraavalla kommentilla saatan kyllä saada vihamiehiä, mutta 30v kokemus miksauspöydän takana isoillakin stadionkeikoilla _EI tarkoita_ sitä, että kaverilla olisi oikeasti mitään hajua vaikka nyt niinkin perustavaa laatua olevasta asiasta kuin kaiuttimen toiminta.

Joudun valitettavasti olemaan harvinaisen samaa mieltä. Alan suurimmatkin firmat suomessa on täynnä väkeä, jotka varmasti kokemuksen pohjalta tietävät miltä pitäisi kuulostaa, mutta todellinen tietotaito on täysin puutteellista. Sitten kun joku on vialla niin käydään läpi sellanen loputon yritys-erehdys ketju. Jengi vaan hokee jotain 80-luvun peruja olevia iskulauseita kuten "ei niitä kaiuttimia teholla rikota, vaan säröllä" jne. Ei siinä muuten mitään, kaikki saa vanhentua rauhassa :), mutta kun suhtautuminen meihin "new school" -tyyppeihin on sitten usein aika nuiva, vaikka ite koittas kuinka nätisti olla avuksi ja astumatta varpaille.
one foot in the rave
dewil
12.03.2008 11:08:01

Aika moni alalla oleva kaveri on päässy hommiin menemällä johonkin AV firmaan hattu kourassa, nälkäpalkalla pukkaamaan laatikoita ja siivoamaan varastoa. Sitten kun tieto ja taito karttuu, niin pikkuhiljaa hivuttautuu ylemmäs.
Onhan se pirun rankka, mutta opettavainen tapa, jossa jyvät sinkoilee nopeesti akanoista.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Diego
13.03.2008 09:59:26
Itse opiskelin Outokummussa, ja siellä sai kyllä itse päättää hyvin paljon omien kiinnostusten mukaan mieliikö tehdä valoja vai ääntä. Studiopuolta teatteri- ja esitystekniikan linjalla ei hirveästi käydäkään, siihen on äänituotanto sitten erikseen, mutta siinä ei valojen kanssa pelailla sitten.

Itse koin koulun hyväksi siinä mielessä, että pääsi paljon keikoille tekemään ja oppimaan, mutta toisaalta kouluympäristössä opettelu oli ankeaa tylsähkön ja virikkeettömän opetuksen johdosta. Koko koulussa oli omissa ammatillisissa opinnoissa yksi opettaja, jonka opetuksessa oli jotain rotia, muuten oli aikalailla sinnepäin. Koulun jälkeen entisten luokkakavereiden kanssa keskustellessa kaikki on maininneet juuri tämän kyseisen vanhemman herrasmiehen hyvistä opettajista puhuttaessa.

Siellä on tosin mahdollista omalla ajalla käydä säätämässä studiossa, jota suosittelenkin. Itse opin käytännössä katsoen kaikki mitä studiohommista tiedän, juurikin sillä tavalla, että tuli koulun jälkeen jäätyä muutamaksi tunniksi kokeilemaan miten laitteet toimivat, ja mitä käytännössä tekevät soundille. Myös yhden demon silloiselle bändille äänitin opiskeluaikana, ja sain opintosuorituksen siitä. Eli tuota kannattaa hyödyntää ehdottomasti kaikkiin omiin prokkiksiin.

Huonoista puolista mainittakoon, että opetus on hajautettu ympäri Outokumpua, joten pahimmillaan joutuu tekemään päivän aikana ns. There and back -reissuja. Mutta onneksi Outokumpu ei ole mikään New York City.

Koulun autoilla oli myös kiva rällätä.

Jos jollain on jotain kysyttävää, niin vastailen älyni puitteissa.
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
Luz
13.03.2008 10:52:49
Oon ite käyny kanssa Outokummun koulun ja itelleni hyöty oli se, että pääsin harjottelun kautta alalle tutustumaan ihmisiin. Mulla oli onnea ja pystyin tutustumaan oikeisiin ihmisiin ja tietenki sain muutamia näytön paikkoja. Nyt teen hommia täyspäiväsesti. Koulusta oli muuten se hyöty et pääs leikkimään vehkeillä. No oma asenne oli se et vietin aika paljon aikaa koulun tiloissa yksin yöllä kiroillen laitteiden kanssa. Eli on jos haluut osata niin pitää myös uhrata. Ja uhrauksien tekeminen ei lopu koskaan.

Asiat jotka ratkasee, että pääsee alalle mun mielest on seuraavat:
1.Asenne
2. Onni
3. Asenne

Oikeesti tossa ne on kiteytetty aika hyvin. Pitää olla valmistekemään melkeen mitä vaan ja sitten se onni että tapaat oikeita ihmisiä matkan varrella.

Ja tosta asenteesta sen verran että oon alan merkeissä ollu levittämässä tekonurtsia ja roudannu lamppuja kaivoksessa.
Ja valopuoli on se parempi :D
tommiot
13.03.2008 11:23:24
Mä oon itse opetellut kaikki jutut ja mennyt suoraan vaan duuniin. Tällä hetkellä tulee tehtyä yhdessä isommassa firmassa lähinnä roudausta ja välillä jotain miksaushommia ja sitten yhdelle bändille backlinen ja PA:n roudausta keikoille. Paska ala tää kyllä on pidemmän päälle, pitäis jotain koulutusta alkaa intin jälkeen hakemaan.
JoKo
13.03.2008 13:02:15
roudannu lamppuja kaivoksessa.

Niin mäki, olikohan sama reissu? Pari kolme vuotta sitten jossain Lohjalla?
stagestar
13.03.2008 13:51:50 (muokattu 13.03.2008 13:53:24)
Oon ite käyny kanssa Outokummun koulun ja itelleni hyöty oli se, että pääsin harjottelun kautta alalle tutustumaan ihmisiin. Mulla oli onnea ja pystyin tutustumaan oikeisiin ihmisiin ja tietenki sain muutamia näytön paikkoja. Nyt teen hommia täyspäiväsesti. Koulusta oli muuten se hyöty et pääs leikkimään vehkeillä. No oma asenne oli se et vietin aika paljon aikaa koulun tiloissa yksin yöllä kiroillen laitteiden kanssa. Eli on jos haluut osata niin pitää myös uhrata. Ja uhrauksien tekeminen ei lopu koskaan.

Asiat jotka ratkasee, että pääsee alalle mun mielest on seuraavat:
1.Asenne
2. Onni
3. Asenne

Oikeesti tossa ne on kiteytetty aika hyvin. Pitää olla valmistekemään melkeen mitä vaan ja sitten se onni että tapaat oikeita ihmisiä matkan varrella.

Ja tosta asenteesta sen verran että oon alan merkeissä ollu levittämässä tekonurtsia ja roudannu lamppuja kaivoksessa.
Ja valopuoli on se parempi :D

Ja Joensuun konsalla voit sitten opiskella niitä rumpuja ! Puolen tunnin ajomatkan päässä. Ja monet käytännön jutut tuon valo/äänipuolen jutuissa on varmaan Joensuussa.

Ja jos soitat lapuista kaikentyylistä musiikkia ja vielä hyvällä asenteella, niin eihän sitä tiedä vaikka senkin puolen hommia löytyis silloin tällöin opiskelun lomassa ! : )
rok rok !!!
miffe
13.03.2008 21:44:12
Ja Joensuun konsalla voit sitten opiskella niitä rumpuja ! Puolen tunnin ajomatkan päässä.

Saat kyllä ajaa osan matkaa ylinopeutta. Bussikuski kirjoittaa 49km Outokummusta Joensuuhun suuntaavan matkan kohdalle. Usko pois, olen sahannut sielläpäin bussin kyydissä useamman vuoden. Niin ja senkin jälkeen on tullut käytyä monen monta kertaa. Mm. Yläsaunan Allen & Heath, Pro Tools LE ja tarkkaamon akustiikka ovat tulleet tutuiksi.
turkulainen
stagestar
13.03.2008 23:00:12
; ) No minä olen ajellut sen välin kyllä autolla aina noin puoleen tuntiin, noin 16 vuoden ajan, noin 1 - 3 krt viikossa ! Ja kaikki ylinopeussakot olen saanut ihan muualla, kuin sillä välillä. No joo. Ja noin puoli tuntiahan onkin 20 - 40 min ! : )
rok rok !!!
miffe
13.03.2008 23:18:16
; ) No minä olen ajellut sen välin kyllä autolla aina noin puoleen tuntiin, noin 16 vuoden ajan, noin 1 - 3 krt viikossa ! Ja kaikki ylinopeussakot olen saanut ihan muualla, kuin sillä välillä.

No siellä on about kolme paikkaa, joissa poliisi kyttää, jos on kytätäkseen.

Kontkala-Kompero risteys, Varkauden tien risteys ja sitten Kuoringan ja Honkavaaran välillä sen pienen lammen kohdalla (siinä on sellainen maatilamatkailupaikka ihan vieres, tunnettu joskus myös Hirvosen risteyksenä, viimeiset talot, jotka kuuluvat Käsämän koulun piiriin). Nämä kaikki siis Viinijärjeltä Joensuuhun päin.

Paikallistietoutta ulkopaikkakuntalaisille :)
turkulainen
mtukia
20.03.2008 08:20:11
Jokusen vuoden alalla olleena annan vinkin. Soita rumpuja koulun ohella niin paljon kun ehdit. Käy koulua josta saat jonkin "oikean" ammatin ja koulun ohella esim viikonloppuisin käyt työntämässä vanerilaatikkoa ja kääntelemässä namiskoita. Onhan alalla pätevää teoriakoulutusta mutta parhaan pohjan saat kuitenki kentältä, koska alalla vallitsee työvoimapula löydät takuulla yrityksen jonka kelkkaan pääset ja henkilön joka sulle oppia antaa. Jos (ja kun) jossain vaiheessa huomaat että olisi mukava tehdä välillä jotain muitakin töitä kun ravata erilaisissa firmakisoissa ja seminaareissa toivoen lepposempia rokkikeikkoja on pienempi kynnys vaihtaa alaa jos siltä tuntuu. ( huom, viimeinen lause kuvastaa vakityöläisen "hiljaisempia kausia" )
HTMono
14.04.2008 11:33:06
Minäkin opiskelen tällä hetkellä tuolla Outokummussa teatteri- ja esitystekniikassa eikä kyllä ole moittimista. Opettajat kyllä hallitsee hommansa ja tehdä saa niin paljon kuin vaan itse jaksaa. Oikeita töitäkin (tm) on koulun kautta tullut saatua joten eipä harmita pahemmin. Onhan Outokumpu kyllä keskellä ei mitään mutta jos oikeasti kiinnostaa niin ei pitäisi olla este. Vuokrakämppiä saa halvalla, mopopojat ei enää tietyn ajan jälkeen harmita sekä alkokin löytyy..
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)