Aihe: Jeesaatkaas harrastelijaa miksauksessa
1 2 3
Johann Onn
09.03.2008 14:52:16
Onko se nyt kiva kuunnella kun laulaja yrittää pysyä hiljaa ennen verseä?

-Miksi noisea on ylipäätänsä nauhalla?

Itte olen joskus törmännyt laulajaan, jonka mielestä kaikki mitä tarttui koneelle, piti myös sinne jäädä. Ja mitään ei olis saanut poistaa / editoida. Toivottavasti tässä ei ole sentään ihan tosta ole kyse.
Hannu H.
09.03.2008 15:32:48

Itte olen joskus törmännyt laulajaan, jonka mielestä kaikki mitä tarttui koneelle, piti myös sinne jäädä. Ja mitään ei olis saanut poistaa / editoida. Toivottavasti tässä ei ole sentään ihan tosta ole kyse.

Ite myös olen demolle jättänyt hengenvetoääniä säkeiden alkuun kun ne oli kuulemma hienot..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Niq
09.03.2008 16:02:59

Ai oliks siellä noisea jossain... ;)

http://niq.kapsi.fi/temp/noise0903.mp3

Olen laiska jälkeenpäin editoija, pyrin aina oton jälkeen sen oton myös siistimään. No. Siistin nyt hieman ja sain ehkä paremman tuosta. Kun käskettiin laittaa kitaraa laidoille ja rokimmaksi, niin nyt tais kyllä aavistuksen pulpahtaa liian pintaan.

Tuota sitten ei oo lytätty masterissa millään, eli hiljaiselta kuulostaa, totesin sen masterlimitterin vaan aiheuttavan lisävaikeuksia. Joku osaavampi saa sitten masteroida. :)

Mut muutokset edelliseen:

-Bassoon alamiddleä lisää ja vähän säröä, samalla otin hyllykorjaimella aika hurjasti alinta alapäätä alas

-Otin rumpujen tilamikkiä reilusti pienemmälle ja rumpuryhmän kompuraa laitoin iisimmälle ettei mene rutulle, samalla piti kaivella virvelin ja basarin botnea lähimikeistä

-Kitaroita leveemmälle ja EQ:lla vähän rähinää sieltä, samalla pikkusen mutaa alakeskialueeltastä veks

-Stemmoista yritin poimia ne vireisimmät otot ja taimasin vähän paremmin päälaulun kanssa

Ei tää nyt vielä täydellinen ole, mutta parempi kuin edellinen minun mielestäni.

Mitäs seuraavaks ruuvataan arvon raati?
"I have a cunning plan" -Baldrick
Lauri
09.03.2008 16:04:35

Ai oliks siellä noisea jossain... ;)

http://niq.kapsi.fi/temp/noise0903.mp3

Olen laiska jälkeenpäin editoija, pyrin aina oton jälkeen sen oton myös siistimään. No. Siistin nyt hieman ja sain ehkä paremman tuosta. Kun käskettiin laittaa kitaraa laidoille ja rokimmaksi, niin nyt tais kyllä aavistuksen pulpahtaa liian pintaan.

Tuota sitten ei oo lytätty masterissa millään, eli hiljaiselta kuulostaa, totesin sen masterlimitterin vaan aiheuttavan lisävaikeuksia. Joku osaavampi saa sitten masteroida. :)

Mut muutokset edelliseen:

-Bassoon alamiddleä lisää ja vähän säröä, samalla otin hyllykorjaimella aika hurjasti alinta alapäätä alas

-Otin rumpujen tilamikkiä reilusti pienemmälle ja rumpuryhmän kompuraa laitoin iisimmälle ettei mene rutulle, samalla piti kaivella virvelin ja basarin botnea lähimikeistä

-Kitaroita leveemmälle ja EQ:lla vähän rähinää sieltä, samalla pikkusen mutaa alakeskialueeltastä veks

-Stemmoista yritin poimia ne vireisimmät otot ja taimasin vähän paremmin päälaulun kanssa

Ei tää nyt vielä täydellinen ole, mutta parempi kuin edellinen minun mielestäni.

Mitäs seuraavaks ruuvataan arvon raati?

Laulu ei kuulu ollenkaan.
eetuss
09.03.2008 16:06:15

Jaa tuo olikin jo. Meinasin sanoa että virveli on vähän niinkuin eri huoneessa.
"There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison
theguru_
09.03.2008 18:05:20 (muokattu 09.03.2008 21:02:48)
Edit
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Mikael
09.03.2008 20:11:59 (muokattu 09.03.2008 20:14:51)

Rakentavinta mitä tuon kuunneltuani pystyn sanomaan on, että jos lähtösoundit ovat olleet kerran ok, aloita alusta.

Tää on rakentavaa. Mä teen välilä näin jos oon liian solmussa jonkun miksun kanssa tai jos se muuten vaan kestää liian kauan (mikä yleensä johtaa siihen solmuun). Mut siis oikeasti hyvä neuvo ja usein parempi vaihtoehto kuin yrittää säätää sitä umpisolmua.
Inhimillisyys on hyve.
Niq
09.03.2008 20:35:43 (muokattu 09.03.2008 20:36:23)

Tää on rakentavaa. Mä teen välilä näin jos oon liian solmussa jonkun miksun kanssa tai jos se muuten vaan kestää liian kauan (mikä yleensä johtaa siihen solmuun). Mut siis oikeasti hyvä neuvo ja usein parempi vaihtoehto kuin yrittää säätää sitä umpisolmua.

Tää taitaa olla nyt kolmatta kertaa vedetty kaikki pois ja alotettu uudestaan. Miksannut viimeksi vuosi sitten jotain oikeasti, taidot ruostuu todella äkkiä, varsinkin kun ei niitä ole. :)

Tämä uusin jaksaa vieläkin kuulostaa ihan ok:lta (tosin en nyt pääse kuuntelemaan kuin huonoilla luureilla), jos pientä balanssiongelmaa laulun ja kitaroiden kanssa ei lasketa. Kukaan ei oo ainakaan sitä suorilta haukkunut joten, sanokaa nyt ihmeessä jos joku tuossa pistää korvaan pahasti. Saa myös sanoa jos se on hyvä ettei tarvitse hiljaisuutta suoraan myöntymiseksi laskea. ;)
theguru_
09.03.2008 21:14:49 (muokattu 09.03.2008 21:21:36)
No balanssit ei oo kunnossa ja saundit on aika demot. Ja näennäisesti en huomaa mitään tuotannollisia ratkasuja, jotka ois voinut tehdä tosta veisusta paljon paremman. Jos pitäis sanoa ehdoton ei niin se ois skeba sekä basarisaundille.

Laita ne moniraidat tänne niin mä katon mitä niistä sais leivottua.

Koponen kerkes, :)
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
koponen
09.03.2008 21:18:13
No ei tämä kyllä matkan varrella mielestäni ole parantunut yhtään. Laita raidat jakoon niin joku jeesaa sua varmasti ja saat todennäköisesti useammankin miksauksen valittavaksesi. Lupaan ettei lopputulokset jo kuulluista versiosta ainakaan huonone :)
If it says Marshall on the front, you're good to go
CryptoFib
09.03.2008 21:28:45
Tämä uusin jaksaa v...

No ei se täysin saisse ole. Huomattavasti parempi ku se eka. Laulua pittäis kompuroida ja volumea nostella. Vasen keppi on jotenki aika kehnon kuulonen. 3 wattinen hiwatti t-kaupasta? jnejnejne...

Tuo materiaali kuulostaa vähä heikosti soitetulta. Paketti ei oo pysy epävireyksien ja ajottain heikon taimauksen vuoksi kasassa oikein missään vaiheessa. Siksipä on jotenki lähtökohtasestikin kökköä ruveta vääntään nyt sitä konvehtia. En näe kovin tärkeänä hinkata miksausta(itoja) - vielä.

Sitä tässä yrittää olla rakentava, vaan ko mie en tajua yhtä juttua: Tämä uusin jaksaa vieläkin kuulostaa ihan ok:lta Mikä tämä sinun miksailun päämäärä on? Onko "ihan ookoo" tarpeeksi? Koska eihän tuo mikään mestarituotos ole (äänitys,miksaus). Sen varmaan tajuat itsekin, jos vaikka vertaillaan tuota kaupalliseen materiaaliin.
Tuossa aikasemmin kerroit, kuinka tuota ei ole lyttäilty ja masteroinnin jätät jollekin osaavammalle. Mikset jätä miksaustakin? Ei masteroijatkaan käsittääkseni taikureita ole.

taidot ruostuu todella äkkiä, varsinkin kun ei niitä ole. :)
Nii....

Jos ketjun tarkotus on hakea vinkkejä tullakseen paremmaksi miksaajaksi, niin sitte vaan sanoisin, että treenaa korvia ja päätäs. Mieti mitä äänestä puuttuu, ja mitä siinä on liikaa.. ihan peruskysymysten ääreen. Tämä ei oo mitään nälvimistä tai piikittelyä, vaan ihan reipas mielipide. Jos tuon viimesimmän miksun bassari- ja virppasaundi on mielestäs "ihan ookoo", niin minusta se alleviivaa tätä argumenttia.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
krautio
13.03.2008 01:57:35 (muokattu 13.03.2008 11:08:20)

Mua toisaalta ihan viehättää tuo ihan alkuperäisen miksauksen meininki, että laulu on tosi puhtaan ja raikkaan kuuloinen ja muu on vähän "tuhnua". Hauska epäbalanssi, mutta positiivisessa mielessä. Ja ihan mukavan kuuloinen biisi.

Onko miksauksen idea se, että kaikki soittimet kuuluvat kristallinkirkkaasti erottuen toisistaan vai voisiko ylesisoundi olla enemmänkin sellainen "möykky"?

Tarkennus:
Tämä viimeinen kysymys oli yleistä filosofista pohdintaa, ei tarkoitettu ketjun aloittajalle.

t. Köpe
"I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96.
Niq
13.03.2008 10:19:21 (muokattu 13.03.2008 10:21:51)

Mua toisaalta ihan viehättää tuo ihan alkuperäisen miksauksen meininki, että laulu on tosi puhtaan ja raikkaan kuuloinen ja muu on vähän "tuhnua". Hauska epäbalanssi, mutta positiivisessa mielessä. Ja ihan mukavan kuuloinen biisi.

Itseasiassa se vähän muakin viehättää tuossa, vaikka nyt ei mitään peruskaupallistaradiosoundia olekaan.

Onko miksauksen idea se, että kaikki soittimet kuuluvat kristallinkirkkaasti erottuen toisistaan vai voisiko ylesisoundi olla enemmänkin sellainen "möykky"?

Niin, yritys olisi kova että tuo kuulostaisi bändiltä eikä läjältä erillissoittimia. Mä oon nyt pitänyt etäisyyttä tuohon proggikseen, kuten sanoin, kaksi demoa yhtäaikaa työn alla. Onnistuin kyl tässä toisessa ainakin omasta mielestäni paremmin, tää on vähän hevimpää musaa ja soundia. Laitan klippiä lähipäivinä niin saatte dissata senkin. :)

Ja ihan vielä huomautuksena: Itse soitan molemmissa bändeissä, en tee tätä maksusta kellekkään vaan puhtaasti innostuksesta&rakkaudesta musiikkiin ja kaikkeen siihen liittyvään. Haluan saada aikaan äänitteen joka kuulostaa juuri siltä miltä bändikin kuulostaa, kaikkine virheineenkin.

Nykyään demobändien, jopa ihan oikeidenkin levyttävien yhtyeiden otokset on tosi pro:n kuuloisia levyltä ja sitten kun kuulet livenä, niin on ihan toinen meininki. Ei osata soittaa eikä laulaa yhtään sinnepäinkään. Minä en halua moista pettymystä tuottaa keikkamyyjälle tai kuuntelijalle. Se mikä osataan levyllä, osataan myös keikalla. Jos soitto levyllä jonkun hifistin korvaan kuulostaa epätarkalta ja aiheuttaa inhoreaktioita, niin pysynee sitten pois keikoiltakin.

Toisaalta semmonen vähän kotikutoinen soitto kuulostaa hienolta, kuunnelkaa vaikka Jarkko Martikaisen ensimmäinen soololevy. Soundit on kotikutoiset ja soitto hieman elävää (kuulostaa editoimattomalta), tykkään levystä ihan pirusti. Itseasiassa soundimaailma on juuri vähän tyyliin "laulu on tosi puhtaan ja raikkaan kuuloinen ja muu on vähän "tuhnua", vaikkakaan en nyt tässä tapauksessa tätä ihan hakenut.

Ja ei, älkää nyt hermostuko että "jos haluat paskaa, niin mitä sitten kyselet", on kiva kuulla kommentteja juuri soundeista niistä paljon ymmärtäviltä. Mitä nyt olen "taviksille" tuota soittanut, niin kukaan ei ole soundeista tai soitosta sanonut poikkipuolista sanaa, hyvää biisiä (ja hyvää laulajaa) lähinnä kehuttu.

Ja ei, en kyseenalaista tähänastisia kommenttaja millään tavalla, eihän nuo soundit vielä mitkään hyvät ole, mutta toivottavasti nyt hieman selitettyäni ymmärrätte mitä tässä yritän hakea ja saada aikaan. :)

EDIT: Painan varoitusta, jotta moderaattori muuttaisi otsikon muotoon "Jeesaatkaas harrastelijaa miksauksessa", ettei tarvitse verisuonia päästä katkoa.
Niq
17.03.2008 11:12:02 (muokattu 17.03.2008 19:22:52)

Laittakaas vapaaehtoiset miksaajat pikaviestiä, tästä hommasta ei mitään oikein pystytä pulittamaan, tietenkin asiaankuuluvan kunnian saa miksauksesta ja itselleen painetun tuotteen mikäli tämä sinne asti pääsee.

EDIT: Älkää enää laittako, sen verran vapaaehtoisia tässä nyt että eiköhän näillä pärjätä. :)
kivi
17.03.2008 13:12:47
Ite myös olen demolle jättänyt hengenvetoääniä säkeiden alkuun kun ne oli kuulemma hienot..

No nehän pitää pääsääntöisesti aina jättää, jos mieli että homma kuulostaa aidolta. Ilman hengitysääntä laulu alkaa kuulostaa kumman muoviselta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Eddy_
17.03.2008 21:11:11
Joo mulla on paska kaijutinpurkki, otetaan se huomioon.Yhdyn silti muihin, että kitara uusimassa liikaa esillä sekä sen saundi myös hieman epäilyttää. Basarista ei tiedä onko vai eikö olemassa.... Laulaja on törkeen kivan kuulonen! Tästä ei varmaa paljon ole apua mutta halusin sanoa kun löysin mielenkiintoisen ketjun. Kyllä se oikea sieltä joskus löytyy.
Eetu "Eddy" Kivioja
d-iivil
18.03.2008 07:46:18
Laulu ei kuulu.
Hannu H.
18.03.2008 09:22:19 (muokattu 18.03.2008 09:23:07)

No nehän pitää pääsääntöisesti aina jättää, jos mieli että homma kuulostaa aidolta. Ilman hengitysääntä laulu alkaa kuulostaa kumman muoviselta.

Joo, mutta kun laulu alkaa kuulostamaan siltä että herra Darth Vader on ollut mikin edessä niin niitä voisi vähän koittaa karsia tai vaimennella mielestäni..

Normaali laulajan hengittely on ihan ok ja useimmissa tapauksissa jopa suotavaa. :)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
JoKo
18.03.2008 09:37:41
Joo, mutta kun laulu alkaa kuulostamaan siltä että herra Darth Vader on ollut mikin edessä niin niitä voisi vähän koittaa karsia tai vaimennella mielestäni..

Normaali laulajan hengittely on ihan ok ja useimmissa tapauksissa jopa suotavaa. :)

Ne hönkäilyt kannattaa monesti jättää vain siihen leadilauluun, ei tuplauksiin eikä stemmoihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)