Aihe: Sidehole bassariin?
1 2 3 4 5
joravuo
04.03.2008 23:15:27

http://i256.photobucket.com/albums/hh186/kaljakori/CIMG8255.jpg

saako tuolla mikillä oikeasti basarisoundin? Mitä kokemuksia minulla tuosta mikistä on, niin täydellisen vastemielinen laitos. Pelkkiä muovisia ohuita larssinaputuksia sain tuosta mun 26" ulos. Aikas vaikea mikitettävä tuntuu olevan tuo mun basari.
And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots."
Kailis
05.03.2008 20:30:31 (muokattu 05.03.2008 20:32:21)

saako tuolla mikillä oikeasti basarisoundin? Mitä kokemuksia minulla tuosta mikistä on, niin täydellisen vastemielinen laitos. Pelkkiä muovisia ohuita larssinaputuksia sain tuosta mun 26" ulos. Aikas vaikea mikitettävä tuntuu olevan tuo mun basari.

Hankala tuo sun etukalvo. Kokeile pistää joku polkemaan basaria ja etsi kädellä edestä paikka missä ilmamassa ei tunnu. Pistä siihen osoittamaan keskelle. Vuotoa helpottamaan patja tms. tunneliksi.
EDIT.
Kokeile ensin ilman patjaa kuitenkin
Roberto
05.03.2008 20:54:01

Hankala tuo sun etukalvo. Kokeile pistää joku polkemaan basaria ja etsi kädellä edestä paikka missä ilmamassa ei tunnu. Pistä siihen osoittamaan keskelle. Vuotoa helpottamaan patja tms. tunneliksi.
EDIT.
Kokeile ensin ilman patjaa kuitenkin

Miks siihen missä ilmamassa ei tunnu? Mä laitan aina botnea haettaessa nimenomaan siihen missä se tuntuu eniten. Ja läpsettähän saa helposti pois suuntaamalla mikkiä nuijasta sivuun päin..
Sonormies
06.03.2008 17:26:13 (muokattu 06.03.2008 17:34:35)
Kiitos rohkaisevista kommenteista! Taidan ehkä jättää sen luukkujutun pois suunnitelmista, jos ei siitä kerran ole mitään hyötyä.

Tuon (reiän tekemisen) pitäisi ilmeisesti onnistua ilman että repii kovin rumaksi ympäristöään?

Ei revi jos on pylväskone, kunnon terä ja teippaa sen reiän kohdan maalarinteipillä molemmin puolin...
..ihan rautakaupasta saatavalla reikäsahalla. Tarkoitatteko pylväskoneella ja reikäsahalla tavallista pistosahaa vai jotakin muuta?

Kuvallinen esimerkki, mielestäni optimaalisimpia ilmareikien paikkoja olisi noi vihreällä merkityt: http://www.ahjteam.com/upload/kuinka_ilma_kulkee_rummussa.gif

Mielenkiintoinen kuva! Pelkään, että kun tässä innostuu niin kohta on bassari yhtä emmentaljuustoa. :-)
"Sonor macht frei." Nimim. Linnunlaulupuu
Kukkis 77
06.03.2008 19:32:11

(reiän tekemisen) Tarkoitatteko pylväskoneella ja reikäsahalla tavallista pistosahaa vai jotakin muuta? )

Reikäsaha, kuppipora, rasiapora.. Rakkaalla lapsella on monta nimeä heh juum. Se on sellainen ikäänkuin kuppi, jossa on hampaat toisella puolella ja joka laitetaan niin kutsuttuun sieluun eli keskiöön kiinni. Niitä saa muistaakseni 25 millin halkaisijasta jonnekin 120 milliin. Tämä sielu on ostettava erikseen.

Tuossa paska kuva kyseisenlaisesta vekottimesta.

http://www.ryhtihela.fi/tuotte1.jpg
Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll!
sahkuifk
06.03.2008 19:54:15
Tuon (reiän tekemisen) pitäisi ilmeisesti onnistua ilman että repii kovin rumaksi ympäristöään
Kun oot kai siihen reiän tekoon päätynyt ja jos sulla ei oo tolle poralle muuta käyttöö niin käy teettään se reikä jossain verstaalla tai vaikka amm.koululla. Kunnollinen terä on kallis eikä sen ostaminen tee kenestäkään asiantuntijaa. Sitä rumaa jälkee on sitte paska juttu korjailla ja jos siitä ei edes ole mitään hyötyä niin...
Nim. puuseppä kolmannessa polvessa.
hollmi-5
06.03.2008 22:17:16
Tuon (reiän tekemisen) pitäisi ilmeisesti onnistua ilman että repii kovin rumaksi ympäristöään
Kun oot kai siihen reiän tekoon päätynyt ja jos sulla ei oo tolle poralle muuta käyttöö niin käy teettään se reikä jossain verstaalla tai vaikka amm.koululla. Kunnollinen terä on kallis eikä sen ostaminen tee kenestäkään asiantuntijaa. Sitä rumaa jälkee on sitte paska juttu korjailla ja jos siitä ei edes ole mitään hyötyä niin...
Nim. puuseppä kolmannessa polvessa.

Kuppiporan ostin äsken. Maksoi tuo 102mm (4 tuumaa) poranterän kanssa 102 einaria. Sehän on puolet halpisbassorumpujen hinnasta :-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
Danko
06.03.2008 22:21:45

Sehän on puolet halpisbassorumpujen hinnasta :-)

yeah, right. http://tinyurl.com/294w7y
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
RstoU
06.03.2008 22:24:52
Kuppiporan ostin äsken. Maksoi tuo 102mm (4 tuumaa) poranterän kanssa 102 einaria. Sehän on puolet halpisbassorumpujen hinnasta :-)

Kohta se ilmineeraa ostaneensa 150 euron erikoisavaimen yhteen ruuviin joka löytyi 1900-luvun alkupuolen ludarisnaresta.. Mutta kun kerran pääsee saksan laatutavaran makuun niin miksi sitä tinkisi laadussa kaikessa mahdollisessa minkä vain voi ostaa saksalaisversiona.. ;)
hollmi-5
06.03.2008 22:30:00
Kohta se ilmineeraa ostaneensa 150 euron erikoisavaimen yhteen ruuviin joka löytyi 1900-luvun alkupuolen ludarisnaresta.. Mutta kun kerran pääsee saksan laatutavaran makuun niin miksi sitä tinkisi laadussa kaikessa mahdollisessa minkä vain voi ostaa saksalaisversiona.. ;)

No sitä on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä :-)
Sonormies
06.03.2008 23:49:50 (muokattu 07.03.2008 00:16:52)
Tuukko, Hollmi, käymään sen uuden teräsi kanssa, kun seuraavan kerran pyörähdät täällä päin? Multa löytyy hommaa varten porakone ja vaivanpalkaksi olutta ja kahvia...
Tarre
07.03.2008 00:18:39
...vaivanpalkaksi olutta ja kahvia...

DING! Ja jääkaapille.
Hän ei syö elävää ravintoa. Hän syö kuollutta lihaa.
Sonormies
07.03.2008 00:26:12
Ei kun nyt nukkumaan. Kuit Nait.
Rumpf
12.03.2008 09:12:37
Mulle Pekka laittoi venat lyöntipuolelle

Näin on näreet.

Mulla on vertailukohteena Kumun 20" basari sideholella ja lyöntipuolen pikkuventtiileillä ja sitten Yamahan 20" itsetehdyllä n 14cm sideholella ilman pikku venttiilejä.

Kumun basari on soittotatsiltaan aika lähellä perinteistä basaria "resokalvonreiällä", ehkä kuitenkin Kumussa hieman enemmän reboundia.

Yammun basari on taas tatsiltaan aika lähellä perinteistä basaria ehjällä resokalvolla, eli selkeä rebound havaittavissa.

Pekka kertoi vähän aikaa sitten, että juuri pikkuventtiilit vähentävät reboundia. Sidehole kun ei kuulemma päästä ilmapatjaa nopeasti ulos.

Yammun basariin tein sideholen itse perinteisellä reikäsahalla ja käsiporakoneella ilman mitään teippauksia tms ja hyvin onnistui, ei repinyt, eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Sideholetonta basaria en enää huoli ainakaan keikakäyttöön.
"Soittajat kahville.... ja rumpali myös....."
hollmi-5
12.03.2008 09:14:38
Tuukko, Hollmi, käymään sen uuden teräsi kanssa, kun seuraavan kerran pyörähdät täällä päin? Multa löytyy hommaa varten porakone ja vaivanpalkaksi olutta ja kahvia...

Se voi olla Raumalla käynnit joksikin aikaa loppu. Sain paperit yliopistolta helmikuussa. Mutta jos siellä päin liikuskelen, niin tulen kuppiporan kanssa kyläilemään.
Kailis
12.03.2008 10:46:41

Näin on näreet.

Mulla on vertailukohteena Kumun 20" basari sideholella ja lyöntipuolen pikkuventtiileillä ja sitten Yamahan 20" itsetehdyllä n 14cm sideholella ilman pikku venttiilejä.

Kumun basari on soittotatsiltaan aika lähellä perinteistä basaria "resokalvonreiällä", ehkä kuitenkin Kumussa hieman enemmän reboundia.

Yammun basari on taas tatsiltaan aika lähellä perinteistä basaria ehjällä resokalvolla, eli selkeä rebound havaittavissa.

Pekka kertoi vähän aikaa sitten, että juuri pikkuventtiilit vähentävät reboundia. Sidehole kun ei kuulemma päästä ilmapatjaa nopeasti ulos.

Yammun basariin tein sideholen itse perinteisellä reikäsahalla ja käsiporakoneella ilman mitään teippauksia tms ja hyvin onnistui, ei repinyt, eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Sideholetonta basaria en enää huoli ainakaan keikakäyttöön.

Mikäköhän siinä on että se ilmamassa pääsee nopeammin ulos pienemmästä reiästä?
Älykästä ilmaa?
Rumpf
12.03.2008 12:31:59
Älykästä ilmaa?

En tiedä, mutta olisin aika luottavainen Pekkaan näissä asioissa.
"Soittajat kahville.... ja rumpali myös....."
vitikka
12.03.2008 16:40:35
Älykästä ilmaa?

Eiköhän se pikkureikien paikka ratkaise tuossa tapauksessa ilman nopeamman ulospääsyn. Paine tulee kohtisuoraan pieniä reikiä kohti, mutta tuosta sideholesta se ilmapatja menee ohi.

Se on Kailis ylempää fysiikkaa tämä =)
Kailis
12.03.2008 18:21:09

Eiköhän se pikkureikien paikka ratkaise tuossa tapauksessa ilman nopeamman ulospääsyn. Paine tulee kohtisuoraan pieniä reikiä kohti, mutta tuosta sideholesta se ilmapatja menee ohi.

Se on Kailis ylempää fysiikkaa tämä =)

Ei ei ja ei. Siis kääntyykö se ilma niiden pienten venttiilien kohdalla? Miten niin paine tulee kohtisuoraan pieniä reikiä kohti?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)