Aihe: viraatto, OHOII!
1 2 3
Timi
07.03.2008 20:41:34
Miksi pitäisi saada vibraattoa lauluun?Eikö ole varma sävelestä?
Jännityksellä odottelen kommentteja.
Kylmän viileesti!
Mazah
07.03.2008 21:11:44

Miksi pitäisi saada vibraattoa lauluun?Eikö ole varma sävelestä?
Jännityksellä odottelen kommentteja.

Sanokaa mulle että tämä oli trolli..? Sanokaa...
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
tanjuli
07.03.2008 23:35:42
Sanokaa mulle että tämä oli trolli..? Sanokaa...

Ihan syystä ihmettelee. Kovin moni haluaa ääneensä vibraton muttei voi perustella, miksi. Itseä kiinnostaa yhtä lailla, mikä vibratonhingun aiheuttaa.
[i hear voices but at least they're on tune]
Mazah
08.03.2008 00:00:08

Ihan syystä ihmettelee. Kovin moni haluaa ääneensä vibraton muttei voi perustella, miksi. Itseä kiinnostaa yhtä lailla, mikä vibratonhingun aiheuttaa.

Koska henkilö pitää siitä miltä se kuulostaa?
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
ann4
08.03.2008 13:03:15
Koska se kuulostaa ihanan korumaiselta esim. jazzissa.

Ilman sit' monet biisit ovat lalunpuolelta laimeita mielestäni.
Suu
08.03.2008 13:33:16
Tsekkaapa muuten vaikka esim. Saden tuotantoa, tai kuuntele Jamiroquain Jay Kayta. Näistä laulajista kumpikaan ei käytä vibratoa lähes ollenkaan. Korukuvioita voi tehdä myös ilman vibratoa, tosin niihinkin tarvitaan sitä hengitysyhteyttä. Toki nämä musatyylit eivät ole jazzia, mutta mustaa rytmimusaa kuitenkin.

Sade: Please send me someone to love
http://youtube.com/watch?v=u7qFmvQp_MA

Jamiroquai: Virtual Insanity
http://youtube.com/watch?v=gJmX1z1NY2c

Heitin pari tällaista esimerkkiä siksi, koska haluan sanoa, että ilman vibratoakin voi pärjätä.

Tsemppiä treenaamiseen! :)
sound in - pleasure out
Better Taste
08.03.2008 15:35:41

Joskus myös laulajat luulevat haluavansa vibratoa. Sitten kun vibrato sujuu, se ei olekaan sitä mitä haluttiin. Vibraton haluaminen voi tarkoittaa siis yhtä hyvin myös esim. suurempaa äänenvoimakkuutta. Yksi syy vibraton haluamiseen voi myös olla, että klassisen laulun ihanteisiin kuuluu yhtenä vibrato, ja sillä laulamista pidetään oikeana ja terveenä.

Ihan hyvä ajatus muuten, että täytyy muistaa muistuttaa, että perusperiaatteet tulee hallita ennen kuin efektit sujuvat. Toisaalta haluan olla kannustava, ja uskon, että on mahdollista oppia laulamaan mitä tahansa oikean tekniikan ja harjoittelemisen myötä.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
ann4
08.03.2008 20:41:54
Suu, juu kävin tsekkaa ton Jamiroquan, oli hyvä.
Oot oikeas !

mustaa tuntuu ettei mun äääni ja tulkinta riiitä ilman kunnon vibraattoa !
ann4
08.03.2008 20:47:10
Mistä kandeis aloittaa saadakseen vahvempaa ja vibraisempaa ääntä ?
:D hahaaa kuulostaa niin EN-JAKSA-ITSE-OTTAA-SELVÄÄ ...

ku mul on ne kirjatki. kelasin vaan et jos joku viittis pient vinkkiä heittää :)))

Ois siistiä hallita oma ääni, tehä mitä huvittaa sillä !

AaaaAaAhhhH
buddha
08.03.2008 23:04:55 (muokattu 08.03.2008 23:05:57)

ku mul on ne kirjatki. kelasin vaan et jos joku viittis pient vinkkiä heittää :)))

AaaaAaAhhhH

Siitä vaikka, että vedät syvään henkeä ja kuvittelet seisovasi vuoren huipulla kädet levitettyinä laulaen koko maailmalle I will always love youuuuuuUuuuu(tai mitä ikinä haluat) koko sytämesi kyllyydestä...scream from the mountain top!

Ihan vain tällaisenä alkulämmittelymielikuvaharjoituksena...lol
tanjuli
09.03.2008 22:57:26
Koska henkilö pitää siitä miltä se kuulostaa?
Erittäin hyvä perustelu. Jotkut ei nimittäin pidä vibrasta ollenkaan.

Koska se kuulostaa ihanan korumaiselta esim. jazzissa.
Ilman sit' monet biisit ovat lalunpuolelta laimeita mielestäni.

On myös monia biisejä, jotka kuulostaa ihan järkyttäviltä jos niihin pistää vibraa.

mustaa tuntuu ettei mun äääni ja tulkinta riiitä ilman kunnon vibraattoa !
Ihan vaan vinkkinä: Jos äänestä ja tulkinnasta puuttuu jotain niin vibrato yleensä vaan tekee lopputuloksen pahemman kuuloiseksi.

Hoida perustekniikka kuntoon. Hyvän kuuloista ja pitkäkestoista lopputulosta vähän vaikee saaha ilman sitä.

Siihen auttaa se, että hallitsee sen perus-äänenkäytön. Vibrato on vaan yks äänen osa-alueista. Ehkä jotain kymmenesosa. Ja vieläpä useimmiten se osa, joka joko kruunaa TAI PILAA koko homman, riippuen siitä onko hommassa mitään muuta kuunneltavaa kuin se vibra.

Toki, jos haluut sävähdyttää kuulijoita vibratolla, niin anna mennä ja treenaa itsellesi vibra, jolla voit sävähdyttää. Ei tässä kyllä muuta voi sanoa, kun sen, että koskaan, KOSKAAN en oo kuullu semmosta laulajaa, jonka äänen tai tulkinnan puutteet olisi vibratolla pelastettu. En KOSKAAN. Enkä koskaan, KOSKAAN oo kuullut sellaista laulajaa, jonka ääni tai tulkinta olisi jäänyt jostain paitsi pelkästään siksi että vibraa ei ole. Ja oon kuullut aika paljon.

Vibrakysymys on jotenkin tosi samanlainen kuin noi korkeet äänet. En tajuu, kuka jaksaisi kuunnella jotain ihan sikakorkeita ääniä levystä, keikasta ja vuodesta toiseen, ellei ihan oikeesti olisi jotain muutakin annettavaa tai vaikka jotain sanottavaa.

Tai esimerkiks joku epämuodostuneiden tyyppien esittely sirkuksessa tai freakshowssa. Kyllähän se aina sillon tällöin kiehtoo ja on ihmeellistä ja uutta ja taianomaista mutta kuinka moni niistä tuijottajista oikeesti haluisi itselleen sen epämuodostuman. Ehkä ne tuijottajat kuitenkin vaan haluis, että niitä tuijotettaisiin ja ihailtaisiin ja ehkä vähän pelättäisiinkin.

Mut ihan oikeesti, jos löydätte jostain semmosen laulajan jolla on niin ihmeellinen vibra ettei sen äänen tartte olla kovinkaan hyvä eikä sillä tartte olla mitään sanottavaa, niin vinkatkaa. Koska hemmetti tässähän pääsis uralla eteenpäin laittamatta itseään enää ollenkaan likoon, kun vaan vibrailis menemään.
[i hear voices but at least they're on tune]
ann4
19.03.2008 22:00:22 (muokattu 19.03.2008 22:06:58)
Tanjuli, kyllä hyvää settii pukkaat :)
Kiitti niistä.

En lähe erottelemaan tekstiä, se oli kaikenpuolin loistavaa infoa.

Mä pidänTODELLA monenlaisesta musiikista.
Nina Simone on esimerkiksi aivan LOISTAVA laulaja. AAHH.

Nyt pari kk sitte tutustuin tähän Winehousen Amyyn, juuri sellaista musiiikkia se väsää mikä iskee ku kiehuva vesi naamalle.
py-säyt-tä-vää

Mietin tässä yhtä Amyn laulutekniikkaa.
Vaikutat sillein aika tietävältä lauluntekniikkojen kanssa. Osaisitkohan sanoa jtn tähän ?

Seuraavassa Biisissä Amy laulaa mm. kohdissa 00.03, 00.15 , 00.34-00.35 kohdissa sillein, hmm, miten kuvailis, mustan (??) naisen koristeluin ?

Mietin, että kuinkahan tuollaisen ittse oppisi ? Mistä se lähtee ?

Myös kohta 01.11 ja 01.12 ovat hyviä esimerkkejä.

Et tällaista funtsin. :)

Esther Philip btw on myös aika helvetin hyvä. Kuuntele :
http://www.youtube.com/watch?v=axNNxMEa744

ps, olin kuulevinani estherin tuossa ihan alussa vetävän samanlaisen kikan kuin kuvailemani amylta. ihanaa laulantaa . hhaluan oppia myös itse vetämään tollaisen korun !
M Hossa
20.03.2008 09:36:19
mä teen sen aina suulihaksilla hyvin keinotekoisesti. ei sitä muuten tuu ollenkaan. tosin ei ole varmaan perustekniikkakunnossakaan kun laulelen vain omaksi huvikseni

Auts! Mahaan sattuu...

Luin ton ensin että:

"Mä teen sen aina Sulkijalihaksilla hyvin keinotekoisesti." jne...

Sit aamukakalle, jahka saan noi kahvinpärskeet pois tosta pöydältä. Sori mut sopii jotenkin tähän asiayhteyteen. Moi. ;D
Tsikira
01.04.2008 10:53:46 (muokattu 01.04.2008 10:55:06)
Itse hallitsen hyvin vähän tekniikkaa, mut joskus kun päästelee yksin menemään pimeessä huoneessa niin ääneen saattaa tulla vahingossa vibraa. Näin kuitenkin tapahtuu vaan, jos vetää ihan tosi tunteella jotain maailman parasta biisiä niin et tietää et kukaan ei varmasti kuule.
Siks suihtaudun vibraatoon niin, että sitä ei todellakaan kannata laittaa mihinkään tiedostavasti, vaan jos pystyy saavuttamaan sellasen tunteen ja tulkinnan, että vibraatoa tulee johonkin kohtaan biisiä melkein itsestään, silloin on sen paikka.
Mulle se on hyvin paljon tunteesta kiinni, ja kuten sanoin, en ole esim. keikalla koskaan "käyttänyt" vibraatoa, koska en vaan ole pystynyt. Eikä se oo musta mitenkään huolestuttavaa.
I've been in stereo.
hannakatriina
02.04.2008 22:31:58

On se vaan niin jännää, että sitten kun se vibraatto on, niin siitä yrittää päästä eroon... Omaan ääneen se vaan tuli, sittemmin sitä olen treenannut niin, että pystyn vaihtelemaan väreilynopeutta tai -laajuutta ja hallitsemaan sen. Nyt pitää vaan muistaa olla käyttämättä koko vibraattoa kun vetää rokkia.

Yks toimiva apu vibraton löytämiseen vois olla myös se, että koettaa päästä eroon kaikista mahdollisista ylimääräisistä kiristyksistä kurkun seudulla. Omille oppilaille en ole yleensä vibratoa opettanut, ellei joku ole ihan erityisesti halunnut tietää asiasta. Sen sijaan olen huomannut, että esim. eräs oppilas, jota olen opettanut nyt kaksi vuotta, on saanut vibraton ääneensä ihan vaan sillä, että on päässyt vihdoinkin eroon leuan ja kurkun kiristämisestä. Ääni on alkanut soida muutenkin paremmin ja kurkunpää on tarpeeksi vapaa tekemään ihan pientä, aavistuksenomaista liikettä, jolloin se vibrato vaan tulee ikään kuin luonnostaan.

Pystyyhän sen vibraton tietoisestikin opettelemaan, mutta lopputulos on ehkä luonnollisempi, jos se ensin löytyy itsestään rentouden kautta. Mutta ei siinä mitään pahaa ole, jos joku treenaa vibratoa vaikka laulamalla kahta vierekkäistä säveltä peräkkäin, sillä saa samalla myös notkeutta ääneen.
ann4
03.04.2008 16:57:28
On se vaan niin jännää, että sitten kun se vibraatto on, niin siitä yrittää päästä eroon... Omaan ääneen se vaan tuli, sittemmin sitä olen treenannut niin, että pystyn vaihtelemaan väreilynopeutta tai -laajuutta ja hallitsemaan sen. Nyt pitää vaan muistaa olla käyttämättä koko vibraattoa kun vetää rokkia.

Yks toimiva apu vibraton löytämiseen vois olla myös se, että koettaa päästä eroon kaikista mahdollisista ylimääräisistä kiristyksistä kurkun seudulla. Omille oppilaille en ole yleensä vibratoa opettanut, ellei joku ole ihan erityisesti halunnut tietää asiasta. Sen sijaan olen huomannut, että esim. eräs oppilas, jota olen opettanut nyt kaksi vuotta, on saanut vibraton ääneensä ihan vaan sillä, että on päässyt vihdoinkin eroon leuan ja kurkun kiristämisestä. Ääni on alkanut soida muutenkin paremmin ja kurkunpää on tarpeeksi vapaa tekemään ihan pientä, aavistuksenomaista liikettä, jolloin se vibrato vaan tulee ikään kuin luonnostaan.

Pystyyhän sen vibraton tietoisestikin opettelemaan, mutta lopputulos on ehkä luonnollisempi, jos se ensin löytyy itsestään rentouden kautta. Mutta ei siinä mitään pahaa ole, jos joku treenaa vibratoa vaikka laulamalla kahta vierekkäistä säveltä peräkkäin, sillä saa samalla myös notkeutta ääneen.

-loiSTAVAA. kiitos !!!

eli jännitäminen hiiteen = vibraattoa siipeeen !!
Timi
05.04.2008 21:02:58
Lämmin kiitos teille kommenteistanne.Ymmärsitte mitä ajoin takaa.Itse en tahdo kuulla vibraa laulussa,mutta se on vain ja ainoastaan minun mielipiteeni.Suon sen toki muille laulajille.
Kylmän viileesti!
d-iivil
10.04.2008 14:34:38
Vibran kera on paljon "vähemmän voimia vievää" veistellä pitkiä ja korkeita nuotteja menemään kuin ilman.
Mazah
10.04.2008 15:32:58

Vibran kera on paljon "vähemmän voimia vievää" veistellä pitkiä ja korkeita nuotteja menemään kuin ilman.

Ja ne kuulostaa huomattavasti paremmalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)