Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymyksiä kitaranvireistä
1 2
-Havoc.
07.03.2008 21:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten ensinnäkin viritetään kitara erinäisiin erikoisvireisiin?
Sitten asiaa, tarkoitus olisi soitella vähän matalammalta tyyliin B, drop A tai G. Mitenkäs noihin saa kitaran taiottua?
 
T: Tietämätön
 
Chieftain
07.03.2008 23:03:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten ensinnäkin viritetään kitara erinäisiin erikoisvireisiin?
 
Viritysmittarilla
 

Sitten asiaa, tarkoitus olisi soitella vähän matalammalta tyyliin B, drop A tai G. Mitenkäs noihin saa kitaran taiottua?
 
T: Tietämätön

 
Mitä matalammale virität, sitä paksummat kielet tarvitset. Johonkin B:hen Drop-A:han ei välttämättä riitä enää paksummat kielet, vaan tarvitsee säätää kaularautaa.
 
"tuo särö vaan aivan ihana tässä spiderissä ja fenderin (Twin Reverb) oma särö aivan kaameaa kuultavaa" -Louhimo
esprit de corps
07.03.2008 23:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos kunnon murinat haluaa, aina voi ostaa basson... ; )
 
Vähän niinku muumi.
Aazi
07.03.2008 23:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten ensinnäkin viritetään kitara erinäisiin erikoisvireisiin?
Sitten asiaa, tarkoitus olisi soitella vähän matalammalta tyyliin B, drop A tai G. Mitenkäs noihin saa kitaran taiottua?
 
T: Tietämätön

 
Notota, ei siinä viritysprosessissa sen kummempaa taikaa tarvitse tehdä kuin normaaliin vireeseenkään virittäessä.. viritin kiinni ja veivaamaan siis.
Jos meinasit että mitä noi eri vireet on, niin, esim.
B -vireestä puhuttaessa tarkoitetaan varmaankin perustyylin viritystä, joka lähtee B:stä E:n sijaan, eli EADGBE vaihtuukin, BEADF#B. ja vastaavasti C vire sit taas lähtis C:stä ja päättyy C:hen samoilla intervalleilla sävelissä.
 
Drop vireet taas on semmonen tapaus missä alin (eli ns. perusvireessä E) on tiputettu kokonaisen sävelaskeleen alemmas (EADGBE->DADGBE) jolloin siis kolmelta alimmalta kieleltä saadaan vapaasti ns. vitos-/kvintti-/voimasointu whatever.
 
Vastaavasti sit drop A vire olis niin et se tiputettu alin sävel olis A:ssa.
Joten se näyttäisi tältä, AEADF#B (eli sama vire kuin toi B-vire, mutta alin kieli vaan "dropattu" sävelasleleen verran")
 
-Havoc.
08.03.2008 10:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaavasti sit drop A vire olis niin et se tiputettu alin sävel olis A:ssa.
Joten se näyttäisi tältä, AEADF#B (eli sama vire kuin toi B-vire, mutta alin kieli vaan "dropattu" sävelasleleen verran")

Mitenkäs nämä kielien paksuudet tässä droppi A:ssa?
 
Aazi
08.03.2008 11:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs nämä kielien paksuudet tässä droppi A:ssa?
 
Makuasia, mut perus "kymppisetillä" (10-46) ei pysty kyllä tosta vireestä vetää..
Mulla on yks keppi drop C# vireessä, eli puoltoista sävelaskelta normi E:stä alas, ja muut sit puolikkaan alempana, ja kielinä on 11-60 setti.
Joten jos siitä vielä pitäis kaks ja puol askelta veivata alas A:han niin aika helvetinmoista kaapelia saa kyl tunkee jossei ihan löysillä naruilla haluu soittaa.
 
Mun henk.koht mielipide vaan.. jos haluu noin alhaisilta vireiltä soittaa ni ala basistiks :D
 
-J.-
08.03.2008 19:05:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasia, mut perus "kymppisetillä" (10-46) ei pysty kyllä tosta vireestä vetää..

Öö... no periaatteessa pystyy, mutta ilman kielilukkoja ei mitään mahdollisuuttakaan vireen säilymisestä.
 
Itse soittelen 10-setillä Dropped C:stä.
 
C'est moi....
hullu_ukko
08.03.2008 19:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen 10-setillä Dropped C:stä.
 
Ehkä en vain ymmärrä... Mulla on 0.10-0.52-setti drop D:ssä (+0.62 ylimääräisenä A-kielenä) ja skaala on tosiaan 27''.
 
25.5''-skaalaisessa kitarassani mulla on 12-setti C# -vireessä. Jos Drop A:n säätäisin tuohon normiskaalaiseen kitaraani, setti olisi mitä todennäköisimmin tuollaista 0.13-0.70 luokkaa.
 
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
-Havoc.
08.03.2008 19:36:37 (muokattu 08.03.2008 19:38:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kitarani on EPS:n LTD MHB-400. Eli baritonikeppi. Vaikuttaakos tämä mitenkään asiaan?
 
hullu_ukko
08.03.2008 21:22:19 (muokattu 08.03.2008 21:24:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kitarani on EPS:n LTD MHB-400. Eli baritonikeppi. Vaikuttaakos tämä mitenkään asiaan?
 
27''-skaalainen siis. Jos sen tahdot Drop A-vireeseen esim. niin kokeile vaikkapa tuota 0.62:a paksuimmaksi kieleksi. Muut kielet sitten 0.10-0.52-setin mukaan. näin mulla samanlaisella skaalalla varustetussa seiskassani siis.
 
E: Mitäsvittua? Tuon skeban perusvire on muuten B. Missä vireessä se nyt on?
 
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
-Havoc.
09.03.2008 14:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

27''-skaalainen siis. Jos sen tahdot Drop A-vireeseen esim. niin kokeile vaikkapa tuota 0.62:a paksuimmaksi kieleksi. Muut kielet sitten 0.10-0.52-setin mukaan. näin mulla samanlaisella skaalalla varustetussa seiskassani siis.
 
E: Mitäsvittua? Tuon skeban perusvire on muuten B. Missä vireessä se nyt on?

Ei missään :). Kunhan nyt saisi viritysmittarin niin päästään asiaan. Huomenna ostan sen virittimen ja kielet. Pitäisikös muuten ostaa kromaattinen viritin vai ihan perusmalli?
 
-J.-
09.03.2008 15:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kitarani on EPS:n LTD MHB-400. Eli baritonikeppi. Vaikuttaakos tämä mitenkään asiaan?
 
Kyllähän se nyt sen verran vaikutta että Baritonit on suunniteltu käytettäväksi alemmissa vireissä.
 
C'est moi....
-J.-
09.03.2008 15:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei missään :). Kunhan nyt saisi viritysmittarin niin päästään asiaan. Huomenna ostan sen virittimen ja kielet. Pitäisikös muuten ostaa kromaattinen viritin vai ihan perusmalli?
 
http://www.thomann.de/fi/korg_ca30.htm
 
Osta toi. Perus viritin, mutta toimii kyllä. Itse omistin, mutta nykyisin tulee munuaisella viritettyä.
 
C'est moi....
Winzki
14.03.2008 16:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kitarani on EPS:n LTD MHB-400.
 
Mulla on itellä tuo sama keppi ni oon käyttäny droppi-A ja B-vireessä 0.14-0.72 settiä eli kaks paksuinta kieltä on jo yhtä paksut ku basson normisetin kaks ylintä. Aikamoiset norsun kärsät siis. 0.13-0.68 settiki toimii
 
Party all night, sleep all day
sepisti
15.03.2008 21:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan noin OT:na kannattaa opetella virittäämään myös korvakuulolta. Kyllä perusasia olisi saada kitara vireeseen ilman viritysmittaria.
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Juicy
16.03.2008 16:41:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan noin OT:na kannattaa opetella virittäämään myös korvakuulolta. Kyllä perusasia olisi saada kitara vireeseen ilman viritysmittaria.
 
Absoluuttiseen vireeseen kitaran saaminen on korvakuulolta joillekin hankalaa, itse kuulun tähän ryhmään joiden pitää kaivaa viritysmittaria esille jos pitää saada soitin täysin oikeaan vireeseen muiden soittimien kanssa. Kyllähän korvakuulolta saa kielet oikeaan suhteeseen muiden kielien kanssa (kitaran sisäinen vire), ei siinä mitään.
 
Kielten paksuuksista ja vireistä vielä sen verran, että onhan se toki omista mieltymyksistä kiinni, pitääkö löysemmistä vai jäykemmistä kielistä. Kannattaa kokeilla eri paksuisia settejä eri vireissä ja löytää sopiva itsellensä.
 
Ennen pidin hirmu paksuja kieliä kun oli vähänkään matalampi vire, mutta nykyään pidän ohuempia helpompina soittaa. Itse tällä hetkellä pidän standard D:n tatsista 09-46 -kielisetillä. On kivempi bendatakkin kun ei painu kielet sormien sisään :P
 
paavi
17.03.2008 11:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Absoluuttiseen vireeseen kitaran saaminen on korvakuulolta joillekin hankalaa, itse kuulun tähän ryhmään joiden pitää kaivaa viritysmittaria esille jos pitää saada soitin täysin oikeaan vireeseen muiden soittimien kanssa. Kyllähän korvakuulolta saa kielet oikeaan suhteeseen muiden kielien kanssa (kitaran sisäinen vire), ei siinä mitään.

 
Ehkäpä tuossa tarkoitettiin sitä, että yhden referenssiäänen avulla olisi hyvä osata virittää oma soitin. Mun mielestä se on aika tärkeää ja tulisi opetella ajoissa. Jos ei ole referenssiä, pitää tietenkin olla absoluuttinen sävelkorva tai ainakin hyvä sävelmuisti. Sitä ei voi kaikilta vaatia.
 
Eli esimerkkinä joku toinen soittaa sulle A-sävelen, tai itse haet vaikka sen pianolla, ja siitä sitten pistät kitaran vireeseen. Kun tämän osaa, ei tarvita kuin alkeellista logiikkaa, jotta saa kitaran ihan mihin vireeseen vain.
 
Kovin helppoa ei ole saada kitaraa hyvään kokonaisvireeseen (joka on aina kompromissi jonkin suhteen) ilman mittaria, se vaatii kyllä harjoittelua, mutta on sen väärti.
 
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
sepisti
17.03.2008 23:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Absoluuttiseen vireeseen kitaran saaminen on korvakuulolta joillekin hankalaa, itse kuulun tähän ryhmään joiden pitää kaivaa viritysmittaria esille jos pitää saada soitin täysin oikeaan vireeseen muiden soittimien kanssa. Kyllähän korvakuulolta saa kielet oikeaan suhteeseen muiden kielien kanssa (kitaran sisäinen vire), ei siinä mitään.
 
Absoluuttinenvire on mielestäni terminä sellainen, että sitä ei voi liittää kitaraan oikein millään tavalla. Kitaraa ei nimmittäin saa oikeasti vireeseen vaikka olisi minkälainen viritysmittari. Nauhoista johtuu tämä, kun ne nimittäin ovat suoria:) Uusimmassa Riffissä on iso juttu tästä aiheesta.
 
Eli esimerkkinä joku toinen soittaa sulle A-sävelen, tai itse haet vaikka sen pianolla, ja siitä sitten pistät kitaran vireeseen. Kun tämän osaa, ei tarvita kuin alkeellista logiikkaa, jotta saa kitaran ihan mihin vireeseen vain.
 
Tämä nimenomaan oli se pointti mulla. Ja toisin kuin usein halutaan kuvitella, sävelkorvaa voi harjaannuttaa.
 
Vähän menee pätemisen puolelle, mutta kai tuo sallitaan:)
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
dahtoni
26.05.2012 22:17:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä virettä slipknot käyttää?
Entä kuinka saan kyseisen vireen,minulla on paska virittin enkä aijo ostaa toista!
 
janezki_
27.05.2012 13:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dahtoni: Mitä virettä slipknot käyttää?
 
Riippuu biisistä. Käyttävät aika montaa virettä, Drop-B (eli B F# B E G# C#) taitaa olla yleisin.
 
dahtoni: Entä kuinka saan kyseisen vireen,minulla on paska virittin enkä aijo ostaa toista!
 
Millä tavalla se on paska? Ettei ole käyttäjässä vika :)
 
Mie oon vaan basisti...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «