Aihe: Putkivahvistinta mättöön
1 2 3
Louhimo
08.03.2008 01:23:26 (muokattu 08.03.2008 01:24:18)

Moro,

Haulla löytää rippeitä yms. mutta nopealla vilkaisulla mikään ei täyttänyt puoliakaan minun ehdoistani :) Nyt on tarkoitus siis vähän etukäteen kysellä, mitä vahvistimia ensimmäisenä lähden musiikkiliikkeisiin testailemaan ennen ostopäätöksiä!

Näyttäisi siis siltä, että tilille on "kertynyt" sellaiset 350e ylimääräistä ja tarkoitus olisi nyt sijoittaa _putkivahvistimeen_, sellaista kun ei minulta vielä löydy. Vahvistimen tulisi soveltua niin kotisoittoon pienillä volumeilla, mutta myös mahdollisesti bändisoitteluun siten, ettei kaverin 120w transistoribassovahvistin heti jyräisi minun säröjäni alleen niin kuin tämän 15w spiderin kanssa tahtoo käydä..

Soundi jota haen on In Flamesin tyyliset raskaat hevirosot reilulla bassotoistolla, mutta löytyy myös hyvät sooloihin soveltuvat leadit niinkuin näillä em. kavereilla on. Lisäksi cleanin pitää olla edes siedettävä, joissakin kappaleissa kun tavataan vaihdella tiiviisti cleanin ja särön välillä. Jalkakytkin täytyy laitteeseen saada kiinni! Itseltäni löytyy myös Bossin MD-2 säröpedaali, mutta en tiedä kuinka lähelle tällä soundillisesti pääsen näitä idoleitani kun en ole kertaakaan saanut tätä putkivahvistimeen vielä liitettyä :)

In Flamesin pojat näyttäisivät soittelevan Peavey 5150 (II) putkinupeilla, vastaavatko Peaveyn Valvekingit kuinka hyvin tätä, Vai onko saman valmistajan eri laitteissa ihan erilaiset säröt? Mitäs muita vaihtoehtoja löytyy? Kannattaako hankkia combo, joka tulisi halvemmaksi, vai pitäisikö harkita nuppia ja sille sitten kaappia? Hintaluokan ylittäviä tuotteita katson tietenkin myös, käytettynä ostamallahan saa tällöin "paremman" vai..?
Vauhti korjaa virheet!
Jucciz
08.03.2008 01:24:35 (muokattu 08.03.2008 01:24:41)
On se kumma kun 350 eurolla pitäisi saada 1500-2000 euron kamojen soundi ja teho. Missä suhteellisuudentaju?
Louhimo
08.03.2008 01:25:29

On se kumma kun 350 eurolla pitäisi saada 1500-2000 euron kamojen soundi ja teho. Missä suhteellisuudentaju?

Vastaisit nyt edes kysymyksiin kun vaivauduit kirjoittamaan?
Vauhti korjaa virheet!
joukov
08.03.2008 01:28:31 (muokattu 08.03.2008 01:31:32)
Vastaisit nyt edes kysymyksiin kun vaivauduit kirjoittamaan?

Vastaushan on, että ei onnistu tuolla rahamäärällä ja se tuli jo esille ensimmäisessä 'vastauksessa'.

Jos haluat 5150-soundin niin hanki 5150 nuppi ja kaappi, käytettynä tietenkin. Budjetin joudut silti moninkertaistamaan.
Hartwall Areena, 27. - 28.5.2008: KISS
hapan
08.03.2008 01:32:15
Niin, kyllä mä lähtisin tota putkaripolitiikkaa miettimään, kun sieltä tililtä löytyy se 700 € ylimääräistä ja loput 300 € lainataan kaverilta. Sitä ennen transistoreja sulle, silvuplee ja por favor ja vielä akrakadabra siihen päälle.

Yks ois tietysti valveking, mutta ei toi sun budjetti riitä siihenkään.
Ziggy Bubba
08.03.2008 01:33:20 (muokattu 08.03.2008 01:39:51)

Tuohon hintaan ei taida tarpeitasi vastaavaa laitetta irrota, vähän kun pistäs lisää niin... Ennakkosoundien perusteella nuo uudet Bugeran putkimyllyt olisivat omiaan juuri tuon tyyliseen matskuun, mutta hintaa on tuplasti tohon sun budjettiin nähden. Ikävä kyllä vähintään sen verran luulen että joudut sijoittamaan, jos kunnollisen heviputkimyllyn halajat.

E: tolla rahalla saat vaikkapa Framuksen 2x12 kaapin hevinupille.

E2: Juccizelle plussaa, noin sitä pitää.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Louhimo
08.03.2008 01:34:04 (muokattu 08.03.2008 01:36:31)

No tota valvekingiä vähän katselin ja kysyinkin jo, että onko saman valmistajan laitteissa ihan erilaiset / etäisesti samanlaiset säröt, vaikkakin tuotteilla on hintaeroa se 1000e+ ? Vai onko tämä taas se sama vanha käytäntö, että jos mainitsen jonkun bändin jonka soundia haluan tavoitella, asiallisia vastauksia on turha yrittää edes toivoa?

Edit: noh, tulihan niitä, ei pitäisi hosua :P
Vauhti korjaa virheet!
joukov
08.03.2008 01:40:45
Jos et itse aio käydä testaamassa laitteiden eroja niin katso vaikka youtubesta ja/tai valmistajan sivuilta esittelyvideot ja -ääninäytteet niin voit itse päätellä mikä äänentoistolaitteisto olisi sinulle sopiva. Muuten suosittelen käyntiä Peaveytä myyvässä musaliikkeessä.
Hartwall Areena, 27. - 28.5.2008: KISS
Hannu H.
08.03.2008 01:44:39

Bugeran 5150 kopiota kehiin vaan.. pientä pennivenytystä vaatii mutta lienee se järkevin vaihtoehto jos niitä flamesi soundeja havittelee pikkurahalla..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Louhimo
08.03.2008 01:52:23

Bugeran 5150 kopiota kehiin vaan.. pientä pennivenytystä vaatii mutta lienee se järkevin vaihtoehto jos niitä flamesi soundeja havittelee pikkurahalla..

Öö Bugerallakin joku 5150 malli? En ainakaan thomannilta löytänyt, google kyllä kertoi jotain että sellainenkin olisi! Pitääkin katsastaa, Bugerasta en ole kyllä kuullut vielä mitään mistään suunnasta, joku uusi sarja tjsp. ?
Vauhti korjaa virheet!
Punisher
08.03.2008 01:55:43

Itse en näistä isommasti ymmärrä, mutta tuo Bugeran 6260 tai 6262 -putkinuppi - joka tosiaan on enemmän tai vähemmän tarkka mallinnus Peaveyn 5150:sta - on kuulemma käyttökelpoinen vaihtoehto. Thomannilla hintaa 6260:lla (jonka suora vastine Peaveyllä on joko 5150 tai nykyään 6505) on 444 €. Bugeran 6262 -nuppi - joka puolestaan on vertailukelpoinen Peaveyn 5150 II tai nykyisin 6505+ - on puolestaan hinnaltaan viime näkemältä 499 €. Näihin sisältyy molempiin footswitch mukaan, mikäli myyntiselosteisiin uskominen. Peaveyn VK100-nupin hintatasosta vertailun vuoksi sen verran, että laite ilman kanavien välistä footswitchiä on 455€, ja itse pedaali erillisenä maksaa 40 € samasta putiikista noudettuna. Elikkä muutaman euron halvemmalla pääset VK:n kanssa verrattuna Bugeraan, mutta vaikka itse en toistaiseksi ole italian poikien Bugera-kamoja ehtinyt käpälöimään, suosittelisin noiden 5150-referenssien johdosta kääntymään todellakin tähän viimeksi mainittuun, eli Bugeraan. Mitään käytännön kokemusta minulla ei siis todellakaan ole. He, jotka ovat kokeilleet ko. laitetta, väittävät, että puhdas kanava on selvästi parempi kuin esikuvallaan, tiedä sitten onko mitään perää. Mene ja tiedä.

Joka tapauksessa, mikäli kaappia ei omasta takaa löydy, budjetissa on pakko hieman venyä. Koska kaapin kanssa tuo tekee jo halvimmillaankin sen 700 euroa, hankitpa sitten melkein minkä kokoisen laitteen tahansa. Jos merkillä ei ole väliä (ts. et osta Harley Bentonia nimen takia) voi sijoittaa halvempaankin kamppeeseen aluksi, sillä halpakin on parempi kuin ei mitään - ainakin kaapeissa.
"Without music life would be a mistake." - Friedrich Wilhelm Nietzsche
PuNkKi
08.03.2008 01:59:36
Öö Bugerallakin joku 5150 malli? En ainakaan thomannilta löytänyt, google kyllä kertoi jotain että sellainenkin olisi! Pitääkin katsastaa, Bugerasta en ole kyllä kuullut vielä mitään mistään suunnasta, joku uusi sarja tjsp. ?

tuolla bugeroita:

http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?sw=bugera
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
Louhimo
08.03.2008 01:59:52 (muokattu 08.03.2008 02:02:27)

Joo kaapin saan mahdollisesti ainakin aluksi lainattua eräältä kaveriltani, suunnittelen sen ostoa sitten myöhemmin jos nuppiin nyt päädyn. Myydäänkös tuota Bugeraa vielä Suomessa, en ainakaan Tammerpianossa ole tuon merkkisiä vahvistimia vielä nähnyt! Jos sitä pääsisi vähän käpälöimään johonkin, helpottaisi ostopäätöstä huomattavasti! Tosiaan tuo 450€ on vielä pienen venymisen takana mutta tulee jossain välissä onnistumaan kuitenkin!

tuolla bugeroita:

http://www.thomann.de/fi/search_dir.html?sw=bugera

Kyllä hakua osaan käyttää, mutta pasteappa linkki bugeran 5150 thomannilta, kun luulin että sellaisiakin on :P
Vauhti korjaa virheet!
Twinkle
08.03.2008 02:19:44 (muokattu 08.03.2008 02:26:58)
Näyttäisi siis siltä, että tilille on "kertynyt" sellaiset 350e ylimääräistä ja tarkoitus olisi nyt sijoittaa _putkivahvistimeen_, sellaista kun ei minulta vielä löydy.

Music Storesta www.musicstore.de löytyy halpoja Famen vahvareita, joissa on sekä putket että tehoa. 333 eurolla sieltä irtoaa 40 watin putkicombo, 366 euroa 60 wattia ja 100 wattia olis semmoisen 399. Noihin kun tyrkkää pedaalin eteen, niin saa kyllä metallistakin soundia aikaan, ovat nimittiäin ihan kelvollisia ja äänekkäitä pelejä. Ihan genuiinia 5150:stä ei tuolla rahalla saa, mutta päteviä kompromisseja pystyy budjettiluokkaan rakentamaan.

Jos nuppi pitää saada, niin samasta kaupasta kyllä löytyy 100 wattista putkinupikkaakin 333 euroon.
Twinkle
08.03.2008 02:29:41

E2: Juccizelle plussaa, noin sitä pitää.

Minä taas painoin varoitusta, asiansa ilmaisutavassa lienee jonkin verran hiomista ja herran preferenssit tuntien, on pakko ihmetellä että miksi edes avasi sellaisen ketjun jonka otsikossa on sana "mättö"...
Ziggy Bubba
08.03.2008 02:33:33

Minä taas painoin varoitusta, asiansa ilmaisutavassa lienee jonkin verran hiomista ja herran preferenssit tuntien, on pakko ihmetellä että miksi edes avasi sellaisen ketjun jonka otsikossa on sana "mättö"...

Niinpä. Lähdin sarkasmin vaikealle tielle :)
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Twinkle
08.03.2008 02:50:44
Niinpä. Lähdin sarkasmin vaikealle tielle :)

Jaa no sit, ilman että siinä on tagit ympärillä sitä on joskus vaikea ymmärtää.
Insane Kane
08.03.2008 03:05:48
Mulla tuli mieleen, hieman asiaa sivuten, että miksi hyvä hevysoundi on helevetisti kalliimpi kuin esim hyvä blues/rock/humppa/jatsi/whatever soundi.
Nyt siis puhun vahvistimista / kitaran jälkeen langalla roikkuvista kekäleistä.
Olen omiin romuihin nyt suht tyytyväinen, ja kitaran jälkeen roikkuu apaut 2.5 kiloeuron arvosta rompetta.
Jos soittasin vaikka räkäblyyssiä, 500€ riittäs jo helposti...
Voiko hevy olla näin kallista...?
Ei näin! >=)
ReBeat
08.03.2008 03:10:03 (muokattu 08.03.2008 03:11:25)

Soundi jota haen on In Flamesin tyyliset raskaat hevirosot reilulla bassotoistolla

Kunhan höpöttelen tässä...
In Flamesin tyylistä soundia, siis joko sitä levyltä tai sitten livenä kuultua ei tulla pelkällä vahvistimella saamaan, vaikka hankkisi saman vahvistimen, jota nuo In Flamesin tyypit ehkä käyttävät. Eikä tässä ole kyse mistään sormimystiikasta, vaan siitä että äänitysketjussa on vaikuttanut niin monta muutakin tekijää ja livenä vaikuttaa myös PA. Botnekkuus tulee noilla lähinnä bassosoundista ja kitarasoundi itsessään on yllättävän ohut niinkuin monilla muillakin. Levyllä kaikkea on kompressoitu massiivisesti ja siitä se kakku syntyy.

Mutta toki 5150:llä pääsee varmaan sinne päin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)