MikeS 04.02.2004 09:03:52 | |
---|
Moro. Käytännön syistä olen alkanut pohtia josko olisi hyvä alkaa käyttää jättiläisefektilaudan sijasta PODia vanhan putkikombon edessä. Millaisia kokemuksia teillä on tollaisesta uuden ja vanhan teknologian yhdistämisestä? Syteen vai saveen, mitä saavutetaan ja mitä menetetään? Ainakin Liekin kitaristi tuntuu käyttävän PODia MusicMan -putkikombonsa kanssa. Ketä muita niitä on? MIKKO |
superfly 04.02.2004 09:59:17 | |
---|
Itse käytän V-Amppia samaan tapaan putkikombon kanssa, se tosin toimii lähinnä viritysmittarina ja efektilootana. Mallinnuksia en suostu putkikombon kanssa käyttämään. Harppu on alaston piano |
touhis 04.02.2004 11:46:31 | |
---|
Pod ja putkivahvistin ei ole missään nimessä mikään ihanteellinen yhdistelmä. Podilla kun on kokemukseni mukaan taipumusta värittää vahvistimen omaa sointia. Eli jos podilla saakin helposti säröjä ja efektejä, todella hyvää puhdasta ei sitten millään. Erillisillä pedaaleilla saa taatusti parempaa jälkeä, mutta toisaalta pod on ylivoimaisesti helpompi roudata... People tell me that walking blues ain't bad. |
MikeS 04.02.2004 11:49:41 | |
---|
Eli jos podilla saakin helposti säröjä ja efektejä, todella hyvää puhdasta ei sitten millään. Erillisillä pedaaleilla saa taatusti parempaa jälkeä, mutta toisaalta pod on ylivoimaisesti helpompi roudata... Mitäs jos käyttää PODia särösaundeihin ja ottaa vahvistimesta suoraan cleanit? |
skebajaba 04.02.2004 11:58:25 | |
---|
ei oikeen oo minulla henk.kohtaisesti toiminut nuo digitaalivermeet putkivahvarin kanssa...efektit olivat digitechin rp-100 ja zoomin gfx-707, ei mitään laatuvehkeitä, mut sai niistäkin ihan hyvää soundia kun sääteli... -hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!- |
Volle 04.02.2004 12:06:49 | |
---|
Ainakin Liekin kitaristi tuntuu käyttävän PODia MusicMan -putkikombonsa kanssa. Ketä muita niitä on? MIKKO Mä vedin joskus parit reenit podin ja Music Manin kanssa, mutten saanut oikein iskevää ja hyvin läpileikkaavaa saundia. En hirveästi osannut tuolloin säädellä ja tietenkin, kun ekaa kertaa tuolloin podin kimpussa olin, koko ajan kokeilin kaikkia niitä eri mallinnuksia ja efektejä, joten yhden saundin säädöt jäivät aina vähän puolitiehen. Käsittääkseni podi kuitenkin toimii parhaiten suoraan linjaan PA:han tai päättäriin vedettynä. Vanhoissa putkikamoissa on se ongelma, että yleensä ei voi käyttää pelkkää päätettä niistä ja on vedettävä etuasteen läpi, mikä varmaan munkin musarin tapauksessa aiheutti toivomisen varaa jättäneet saundit. Äänityksessä samainen podi nimittäin toimi huomattavasti paremmin. Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu. |
touhis 04.02.2004 12:14:01 | |
---|
Mitäs jos käyttää PODia särösaundeihin ja ottaa vahvistimesta suoraan cleanit? Siinä tapauksessa mahdolliset muut efektit kuten kaiku, chorus jne pitää ottaa jostain muualta kuin podista. Toisin kuin esim v-ampissa, podissa ei ole mitään by-pass -ominaisuuksia. Äh, ei ne puhtaat nyt niin huonoja ole. Ihan käyttökelpoisia ovat. Tarkoitinkin, että putkivahvistimissa on yleensä itsessään parempi soundi. People tell me that walking blues ain't bad. |
touhis 04.02.2004 12:16:43 | |
---|
Käsittääkseni podi kuitenkin toimii parhaiten suoraan linjaan PA:han tai päättäriin vedettynä. Tässä pitää muistaa myös, että mitä parempi PA tai pääte, sitä paremmalta podikin kuulostaa. People tell me that walking blues ain't bad. |
MikeS 04.02.2004 12:22:01 | |
---|
Siinä tapauksessa mahdolliset muut efektit kuten kaiku, chorus jne pitää ottaa jostain muualta kuin podista. Toisin kuin esim v-ampissa, podissa ei ole mitään by-pass -ominaisuuksia. Jospa vaikka A/B-boksilla vahvistimen molemmat kanavat käyttöön: cleanit toisesta kanavasta ja säröpuolella PODin kautta toiseen kanavaan. Näin vältyttäisiin PODin true-bypass -ongelmalta. |
lapio 04.02.2004 12:29:57 | |
---|
Eikös tuon PODin voisi tökätä efektilenkin inputtiin ja kitara podiin. Menisi silloin etuasteen ohi vai kuinka? "These pretzels are making me thirsty!"
-Cosmo Kramer |
Volle 04.02.2004 12:31:32 | |
---|
Eikös tuon PODin voisi tökätä efektilenkin inputtiin ja kitara podiin. Menisi silloin etuasteen ohi vai kuinka? Jep, mutta useinkaan vanhoissa vehkeissä ei ole efektilenkkejä. Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu. |
MikeS 04.02.2004 12:35:07 | |
---|
Jep, mutta useinkaan vanhoissa vehkeissä ei ole efektilenkkejä. Juu, ei löydy efektilenkkiä meikäläisen styrkkarista, ei. |
touhis 04.02.2004 12:37:17 | |
---|
Jospa vaikka A/B-boksilla vahvistimen molemmat kanavat käyttöön: cleanit toisesta kanavasta ja säröpuolella PODin kautta toiseen kanavaan. Näin vältyttäisiin PODin true-bypass -ongelmalta. Jos clean-kanavalla ei tarvitse käyttä podin efektejä niin mikä ettei. Ei kun kokeilemaan! People tell me that walking blues ain't bad. |
Mikko 04.02.2004 14:12:22 | |
---|
Moro. Käytännön syistä olen alkanut pohtia josko olisi hyvä alkaa käyttää jättiläisefektilaudan sijasta PODia vanhan putkikombon edessä. Millaisia kokemuksia teillä on tollaisesta uuden ja vanhan teknologian yhdistämisestä? Syteen vai saveen, mitä saavutetaan ja mitä menetetään? Ainakin Liekin kitaristi tuntuu käyttävän PODia MusicMan -putkikombonsa kanssa. Ketä muita niitä on? MIKKO Ihan hyvin minulla ainakin toimii ysisatasan marshallin kombon ja 2x12 kaapin kanssa. Nimenomaan just efektiloopin returniin kytkettynä. Eli marsu toimii vain päätteenä. Pienellä säätämisellä oikein rouheat säröt eikä puhtaissakaan mitään valittamista ole. |
Siinä tapauksessa mahdolliset muut efektit kuten kaiku, chorus jne pitää ottaa jostain muualta kuin podista. Toisin kuin esim v-ampissa, podissa ei ole mitään by-pass -ominaisuuksia. PODin saa bypassille kun laittaa tunerin päälle. Volumella voi sitten säätää paljonko kitaran signaalia menee PODin läpi. Toimii kuulemma käytännössäkin. Rule #1: There are no rules. |
HulluSimo 04.02.2004 15:30:36 | |
---|
Tehosekoittimenkin kitaristi Matti ottaa Podista vähän säröä ja Vox Ac-30:sta lähtee cleanit. Kyllähän se ihan hyvältä mun mielestä kuulostaa. ...or still alive! Katsokaa wanted! |
booster 04.02.2004 16:08:39 | |
---|
Kyllähän mallintavillakin saa periaatteessa hyvät soundit. Mutta, mun mielestä jos pistää PODin putkivahvistimen eteen, niin oikeastaan menettää sekä mallintavuuden että putkien edut. Jos haluat korvata yksittäiset efektisi yhdellä multi-vehkeellä, niin osta joku, mikä ei ole niin mallinnus-keskeinen. Esimerkiksi BOSSin ME-50:ssä ei taida olla ollenkaan vahvistin/kaiutinmallinnuksia. |
Mrezzye 04.02.2004 16:24:37 | |
---|
Mulla oli POD 2,0 ja vahvistin on putkipeli. En saanut yhtä hyvää soundia PODin ollessa välissä, kuin vetämällä kitara suoraan vahvariin, vaikka kuinka yritin ruuvailla (mullakaan ei siis ole efektilenkkiä). Ratkaisu: Möin PODin pois ja hankin niillä rahoilla sitten muutaman BOSSin spedun ja nyt olen erittäin, erittäin tyytyväinen oman setuppini soundiin. Puhtaat mulla tulee tosin eri vahvarista, mutta olen todennut, että samasta vahvarista ei saa irti hyviä säröjä ja puhtaita, varsinkaan jos ei ole kahta kanavaa. Yhteenveto: Minkäs teet, halvalla ja helpolla ei saa hyvää. Tosin BOSSin pedaalit on nykyisin ihan kohtuuhintaisia, A/B-boksin tein itse (katso http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 9&o=0&x=f8be17cfe5&co=0). "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. |