Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 536 37 38 39 4063 64 65 66 67
Outkast
26.02.2008 23:09:07 (muokattu 26.02.2008 23:12:11)
Eli periaatteessa pelkkä pyöränpumppu riittää!

Tarkoitit varmaan symbolisessa mielessä. Pyöränpumpulta alatkin kuulostaa jos kuuntelet näitä "Ilmaa täytyy kulkea mahdollisimman vähän.Mahdollisimman pienellä ponnistuksella." tai "varsinkin matala örinä tulisi saada aikaan mahdollisimman vähällä ponnistelulla. Itse saan ihan pätevän örinän tuotettua jopa miltei olemattomalla ilman ulosannilla." Perkele. Taidan sitten itse öristä täysin väärällä tekniikalla. Helvetti enhän ole edes koskaan mitään tekniikoita reenannut.

Missäs kohtaa se asenne tulee sitten mukaan ? Vai onko sitä asennetta enää musiikissa ? Onko kukaan täällä kuullut sellaisista bändeistä kun Deicide, Cannibal Corpse tai Slayer ? Silloin kun minä aloin kuuntelemaan hevimusiikkia ainakin edellä mainitut esikuvat vetivät täysiä eivätkä todellakaan pihisseet. Ei täällä yksikään tule oppimaan sillätavalla örisemään että lukee jotain örinäketjuja vaan sillä että sisäistää mitä se homma on. Mutta ehkä se on vähän niinkon groove. Se on joko verissä tai EI.
Doublebassjazz.
Exhausted
26.02.2008 23:24:54 (muokattu 26.02.2008 23:25:29)

Onko kukaan täällä kuullut sellaisista bändeistä kun Deicide, Cannibal Corpse tai Slayer ? Silloin kun minä aloin kuuntelemaan hevimusiikkia ainakin edellä mainitut esikuvat vetivät täysiä eivätkä todellakaan pihisseet.

Mistä tiedät? Oletko kuullut heidän lauluaan ilman vahvistusta? En minä kyllä väitä että huuto/örinä pitäisi lähteä puhevoimakkuudella, mutta ei se varsinainen _huutaminen_ ole oikea tapa lähestyä sitä tekniikkaa.
Outkast
26.02.2008 23:53:42
Mistä tiedät? Oletko kuullut heidän lauluaan ilman vahvistusta? En minä kyllä väitä että huuto/örinä pitäisi lähteä puhevoimakkuudella, mutta ei se varsinainen _huutaminen_ ole oikea tapa lähestyä sitä tekniikkaa.

Ei siihen tarvita mitään tieteellisiä metodeja. Soundista sen kuulee.
Doublebassjazz.
south_of_heaven
28.02.2008 01:08:09

Nykyäänkö kaikki örinävokalistit sitten kuulostavat pihiseviltä?

Ja Slayerissahan on kyse monotonisesta huutamisesta, ei siihen hirveästi tekniikoita tarvitsekaan.
http://www.mikseri.net/artists/?id=62682
Mohla
28.02.2008 12:22:42 (muokattu 28.02.2008 12:25:32)

Tarkoitit varmaan symbolisessa mielessä. Pyöränpumpulta alatkin kuulostaa jos kuuntelet näitä tai Perkele. Taidan sitten itse öristä täysin väärällä tekniikalla. Helvetti enhän ole edes koskaan mitään tekniikoita reenannut.

Missäs kohtaa se asenne tulee sitten mukaan ? Vai onko sitä asennetta enää musiikissa ? Onko kukaan täällä kuullut sellaisista bändeistä kun Deicide, Cannibal Corpse tai Slayer ? Silloin kun minä aloin kuuntelemaan hevimusiikkia ainakin edellä mainitut esikuvat vetivät täysiä eivätkä todellakaan pihisseet. Ei täällä yksikään tule oppimaan sillätavalla örisemään että lukee jotain örinäketjuja vaan sillä että sisäistää mitä se homma on. Mutta ehkä se on vähän niinkon groove. Se on joko verissä tai EI.

Just tämmösten kommenttien takia tää ketju on näin pitkä. Ensin ihmiset selittää kuinka homma kannattaa tehdä, ettei riko äänielimiään, ja sitten tulee näitä näitä älypää kommentteja. Sitten ollaankin taas aloituspisteessä.

Niinkuin on aiemminkin sanottu, niin kyllähän se on tekniikasta kiinni. Sen tekniikan löytämiseen on monia tapoja, täällä nyt on koitettu neuvoa niitä tapoja joissa ei hajoita itseään.

Eli periaatteessa tuo groove-vertaus ei ihan osu. Tosin joiltain vain lähtee parempi soundi kuin toisilta, vaikka kaikki muuten olisikin kunnossa, mutta tämä nyt pätee kaikkiin laulajiin.

Outkast itsekin kirjoitti tähän ketjuun joskus aiemmin, kuinka rumpalin ei kannata lähteä ensimmäisenä hakkaamaan täysiä jotain nopeaa ja vaikeaa komppia vaan lähteä sieltä perusteista liikkeelle. Miten nyt sitten yhtäkkiä pitäisikin tehdä juuri päin vastoin?

Joillakin se äänentaso on kovempi ja joillain hiljaisempi kovempi; se oma vola löytyy kyllä aikanaan.

Mun mielestä kannattaa edelleen lähteä pienestä äänenvoimakkuudesta liikkeelle, ei tosin ihan mahdollisimman pienestä niin kuin Outkast tuossa kärjistää, vaan sopivasta. Toisaalta Tom Aryan tapainen huuto vaatii enemmän voimaa, mutta se tosiaan onkin lähempänä huutoa kuin otsikon rääkymistä, eikä sekään tarkoita etteikö sitä voisi tehdä hajottamatta äänihuuliaan.

Oho, tulipas paljon tekstiä. No, anyway mun mielestä tuommonen "huuda vaan ihan täysiä niin kyllä se sieltä tulee" on väärä ja huono lähtökohta. Sama kun sanoisi kitaristille, että "tiluta vaan ihan hulluna niin kyllä se sitten jossain vaiheessa alkaa sujua". Sitten nämä onnettomat ei osaa soittaa rytmissä yms..

.
EDIT:

(Vielä piti palata aiheeseen;)

Ylipäätään mun mielestä on absurdia, että metallimusassa korostuu kaikkien soittajien tekninen pätevyys hyvin paljon, mutta laulajan pitäisi siitä huolimatta "vaan osata se".

Ei se tekniikan osaaminen tarkoita mitenkään, että se tunne häviäisi sieltä mihinkään. Tekniikka on vain hyvä apuväline sen tunteen ilmaisuun.

Mun mielestä.

Nyt pitää saada jotain muuta ajateltavaa. :D
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Hipelius
28.02.2008 12:36:09 (muokattu 28.02.2008 12:36:22)
Just tämmösten kommenttien takia tää ketju on näin pitkä...

Right to the mommy/daddy-button! Plop plop plop +++
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
balance
28.02.2008 13:12:52
Ylipäätään mun mielestä on absurdia, että metallimusassa korostuu kaikkien soittajien tekninen pätevyys hyvin paljon, mutta laulajan pitäisi siitä huolimatta "vaan osata se".

Ei se tekniikan osaaminen tarkoita mitenkään, että se tunne häviäisi sieltä mihinkään. Tekniikka on vain hyvä apuväline sen tunteen ilmaisuun.

hyvin sanottu. asiaa!
I'm detective morrison, is everything in balance?
Mazah
29.02.2008 01:29:23

Olisi kiva kuulla ääninäytettä jokaiselta joka näitä "täysiä vaan" kommentteja kirjoittaa. Tai tietysti kaikilta olisi, mutta varsinkin näiltä. Kyllä, tämä oli haaste, ja omani olen jo laittanut.
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
Outkast
29.02.2008 12:28:11
Olisi kiva kuulla ääninäytettä jokaiselta joka näitä "täysiä vaan" kommentteja kirjoittaa. Tai tietysti kaikilta olisi, mutta varsinkin näiltä. Kyllä, tämä oli haaste, ja omani olen jo laittanut.

http://www.myspace.com/casketband
Doublebassjazz.
Exhausted
29.02.2008 13:08:48 (muokattu 29.02.2008 13:09:09)

Hyvän kuuloista laulua ja hyvä biisikin! Et vaan taida kyllä huutaa noin jos huomaat meinaavasi jäädä auton alle? Vertauksena siitä että kyllä siinä laulussa on muutakin tekniikkaa kuin pelkkää täysiä huutamista. Joillain se tulee luonnostaan, toisten täytyy sitä opetella.
buddha
01.03.2008 02:12:14
Minusta on huvittavaa, että tämä ketju on laulupalstan suosituin...
south_of_heaven
03.03.2008 03:55:46
Minusta on huvittavaa, että tämä ketju on laulupalstan suosituin...

Myös ihan syystä ainoa kyseisen tyylin käsittelyyn tarkoitettu ketju.
Olisiko mukavampi, jos koko laulu-osio olisi täynnä kiljoonia "miten rääkyy ja öristä niiku laiho" -topicceja?
Mazah
03.03.2008 12:21:18

Myös ihan syystä ainoa kyseisen tyylin käsittelyyn tarkoitettu ketju.
Olisiko mukavampi, jos koko laulu-osio olisi täynnä kiljoonia "miten rääkyy ja öristä niiku laiho" -topicceja?

No älä nyt, se on kato Buddha, sitä vaan vituttaa kun musiikin harrastaminen ja valaistuminen sulkee toisensa pois...
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
Klarifonisti
04.03.2008 22:11:31
Minä lähtisin rääkymiseen siitä, että opettelee ensin ns. oikean laulu-tekniikan ja sitten voi lähteä repimään niinkuin hyvältä tuntuu. Mutta ainakin ite on tullu huomattua että örisitpä tai rääyitpä miten vaan niin niillä ihan kliinin laulun tekniikoilla saa aikaan hyvän saundin, ilman että revit keuhkot pihalle...
Mazah
04.03.2008 23:23:40

Minä lähtisin rääkymiseen siitä, että opettelee ensin ns. oikean laulu-tekniikan ja sitten voi lähteä repimään niinkuin hyvältä tuntuu. Mutta ainakin ite on tullu huomattua että örisitpä tai rääyitpä miten vaan niin niillä ihan kliinin laulun tekniikoilla saa aikaan hyvän saundin, ilman että revit keuhkot pihalle...

Mun on kyllä sanottava että mulla menee täysin päinvastoin. Niillä parilla tekniikalla mitä käytän murisemiseen ym. extreme-soundeihin ei ole kyllä mitään tekemistä sen kanssa miten laulan. Korkeamman rähinän hengitystekniikka saattaa alkaa vähän muistuttaa laulun hengitystekniikkaa kun laulaa korkeammalta.
south_of_heaven
04.03.2008 23:59:34
.....mitä? Eihän toi oo oikeesta ilmotuksesta?

Kyllä se vaan on... Oli pakko yön hiljaisuudessa viljellä pariinkin threadiin tuota.
Hipelius
05.03.2008 14:58:51
Kyllä se vaan on... Oli pakko yön hiljaisuudessa viljellä pariinkin threadiin tuota.

Repesin niin että plussa paukahti.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
ushimir
05.03.2008 15:54:19 (muokattu 05.03.2008 19:56:45)

http://muusikoiden.net/dyn/wanted/42987.jpg

Hei mul o saman laine peitto... (HUOM. samanlainenhan ei ole yhdys sana)

E: ei viel iha...
Nidhöggr
05.03.2008 19:19:52
Hei mul o saman laine peitto...

Ja lakanat vaihtuu ainakin 18 kertaa sekunnisssa?
"Kulorastas, saatana! Minun puussa! Eihän siinä auttanut muu kuin noutaa ilmakivääri..." -Zed
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)