Aihe: cliff burtonin käyttämät kamat
1 2 3
Botswana
06.03.2008 22:09:26
se on morjesta pöytään.. onko kenelläkään tarkempaa tietoa edesmenneen cliff burtonin käyttämistä vempeleistä aina sormista kaapin elementteihin asti? käsittääkseni aria pro II ja rickenbacker ovat toimineet herran soittimina ja vaffarina mesaa. mut tarkempia speksejä tarkoitan, en sitä mitä lukee wi(sdom)kipediassa.
soprano
06.03.2008 23:01:34
From Bass Player Magazine:

the main bass sound on the album is a DI mixed in with a live cabinet in the room. Sonically, Cliffs fingerstyle approach, and midrange-rich Rickenbacker tone, gave him a much needed bass presence in an otherwise drum-and-rhythm-guitar-heavy mix."
Ei niin synkkää, että synkempää ei olisi tulossa.
beissi man
06.03.2008 23:16:05 (muokattu 06.03.2008 23:17:42)
http://www.metallicaworld.co.uk/cliff_burton_equipment_list.htm

Tossahan noita olisi en sitten tiedä miten pitävät paikkansa aika lähelle luulisi menevän.

Aria Pro II SB sarjalaisia oli Cliffillä kaksi. Toisessa oli normi pallo inlay ja toisessa oli soikio jossa reikä keskellä elikkä tämähän meinaa toisenlaista kaulaprofiilia Arian taupauksessa.

Edit: ^^Tämä tulee hyvin ilmi jos katsoo noita linkin kuvia ylimmässä ja alimmassa kuvassa on eri SB sarjalaiset
"Pie basisti turpas kii jos ei oo asiaan mitenkää liittyvää sanottavaa... mee vaikka sinne basistien puolelle selittää tosta Richard Ashcroftin uudesta levystä tai vaikka sinne amiskaas veistaa niitä bassoja jostain vanerin palast jos et muuta keksi."
J.Hollström
07.03.2008 10:14:41
Saako raadilta kysyä mitä muuta ansiokasta Cliffiin bassotteluun liittyy kuin Metallican jäsenyys ja traakinen kuolema?

Oon yrittänyt sisäistää ko. basistin hienouden mutta se ei ole vielä mulle avautunut. Valaiskaa.

Näitä soolospotteja oon kattellu ja nää ei vielä ainakaan minulle paljasta miehen suuruutta. Kai siinä jotain on kun se on niin monen suosikki. Toi tukkasilmillä säröllä pöristely ei vielä oikeen vielä vakuuta. Oisko joku tietty biisi esim. missä hänen osaaminen tulee parhaiten esiin?

http://youtube.com/watch?v=6O9zMnwD65Q
Point-to-point ripuliranne
Rurik
07.03.2008 12:42:53
Oon yrittänyt sisäistää ko. basistin hienouden mutta se ei ole vielä mulle avautunut. Valaiskaa.

Kaipa tämä hehkutus liittyy siihen, että Burton oli poikkeuksellinen basisti omassa genressään. Trash-metallissa, jossa tupataan soittamaan nopeasti, ei 80-luvulla niin hirveän montaa basistia löytynyt, jotka olisivat yltäneet Burtonin tekniseen tasoon. Lisäksi Metallican jäsenyys (itse en siis tuosta yhtyeestä hirveämmäin pidä) on ymmärrettävä syy lisäglamouriin. Onhan yhtye sentään myynyt aika monta levyä.

Saako raadilta kysyä mitä muuta ansiokasta Cliffiin bassotteluun liittyy kuin Metallican jäsenyys ja traakinen kuolema?

Ymmärrän, että tällä lausunnolla on tarkoitus _vain_ja_ainoastaan provosoida m.netin tietyn ikäryhmittymän basisteja, mutta tartumpa siihen kuitenkin.

Mitä muuta ansiokasta liittyy Järvisen kitarointiin kuin Ganesin jäsenyys ja traakinen kuolema?
Hei beibi ootsä daun?
hollstro
07.03.2008 12:46:30 (muokattu 07.03.2008 12:47:12)

Ymmärrän, että tällä lausunnolla on tarkoitus _vain_ja_ainoastaan provosoida m.netin tietyn ikäryhmittymän basisteja, mutta tartumpa siihen kuitenkin.

Mitä muuta ansiokasta liittyy Järvisen kitarointiin kuin Ganesin jäsenyys ja traakinen kuolema?

Järvisen hyvyyden ymmärtävät muutkin kuin Metallica-diggarit, tai Ganes-diggarit. Siinon se ero.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Groovelover
07.03.2008 12:54:18

Tuskin se pelkkä provo on, sitä Jukin esittämää kysymystä pohdin itsekin muinoin 80-luvulla kun yksi tutuntuttu hehkutti Cliff Burtonia ja soitti jonkun biisinkin, itse jäin ihmettelemään että mikä tässä nyt muka niin erinomaista on. Ei auennut silloin eikä aukea vieläkään; lieventävänä asianhaarana mainittakoon allekirjoittaneen pysyvä metallimusiikkiallergia.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
J.Hollström
07.03.2008 12:54:31 (muokattu 07.03.2008 13:05:31)
ei 80-luvulla niin hirveän montaa basistia löytynyt, jotka olisivat yltäneet Burtonin tekniseen tasoon.

En ole samaa mieltä. 80-luvulla ja paljon ennen sitä on ollut monta teknisesti erittäin taidokasta basistia. Vai oliko tarkoitus rajata aihe pelkästään yhden genren basisteihin? Menee aika suppeaksi jos näin. Eikös Metallica ole juurikin ko. genren luojia? Eli kilpailua ei juurikaan ole. Lisäksi toi tekninen taso mitä laittamassani linkissä esitellään ei vielä vakuuta.

E: luin uudestaan, eli oli rajattu omaan genreensä. Eli meni vähän ohi, mut olkoon.

Ymmärrät ihan väärin. Ei aina ole tarkoitus provosoida ja alkaa vääntämään. Olen aidosti kiinnostunut ja siksi laitoin kyssärin.

Flow ja asenne.
soprano
07.03.2008 13:08:51
Niin ehkä myös Cliffin nöyrä asenne on syynä tyypin maineeseen. Ei pitäny itseensä "tähtenä" vaikka metallica oli lyöny jo läpi vaan esim treenasi 4-6 tuntia päivässä.
Myös klassisen musiikin kiinnostus ei ilmeisesti ollu metallimiesten juttu. Burton soitteli Bachin tuotantoa ym. Cliffin kolmisoinnut ja arpeggiot perustuivat suoraan klassisen musiikin symmetriaan.
Ei niin synkkää, että synkempää ei olisi tulossa.
Rurik
07.03.2008 13:28:22
Ymmärrät ihan väärin. Ei aina ole tarkoitus provosoida ja alkaa vääntämään. Olen aidosti kiinnostunut ja siksi laitoin kyssärin.

Pahoitteluni. Et kuitenkaan voi kieltää, etteikö tuo steitmenttisi olisi ollut hiukan kärjistävästi muotoiltu.

Flow ja asenne.

Niin noh. Paha tuosta asenteesta mennä sanomaan, kun en kumpaistakaan henkilöä henkilökohtaisesti tuntenut. Videomateriaalin ja lehtileikkeiden perusteella on aika vaikea arvioida, mikä on luonnetta ja mikä on showta.

Flow puolestaan on onneksi aika monitulkintainen käsite. Väittäisin, että Burtonilla oli aika hyvä flow. Siinä määrin kuin se rässissä on mahdollista. Rässiflow.

Flow-tilassa syventyminen on niin täydellistä, että tietoisuus tehtävän ulkopuolisista asioista katoaa ja tehtävän suoritus etenee omalla painollaan kuin "virta". Sen vastakohtaa Csikszentmihalyi kutsuu psyykkiseksi entropiaksi.

Flow-kokemuksessa ihminen paneutuu koko kapasiteetillaan keskittyneesti tavoitteelliseen toimintaan sulkien kaiken muun tietoisuudestaan. Flow lisää psyyken sisäistä vahvuutta ja kompleksisuutta ihmisen saadessa todellisuuskuvansa järjestykseen ja hallintaan.

by wiki.
Hei beibi ootsä daun?
Veikko
07.03.2008 13:37:52

Kyselin joskus samaa metallipuolella. Kun minäkään en ole huomannut Cliff-vainaan soitossa mitään sen laatuista mikä olisi ainutlaatuista. Sitten olinkin jo Metallica-vihaaja. Arka aihe tämä on.
iso parta - löllöpää
J.Hollström
07.03.2008 13:42:02 (muokattu 07.03.2008 13:44:38)
by wiki.

Tää menee nyt ihan järvissäädöksi, mutta mitä tarkoitin Järvisen flow:lla oli soolosoittoa kuvaavaa virtaa joissa toisiansa seuraavat nuotit on artikuloitu luontevasti ja mielenkiintoisesti. Kyse ei ole teknisestä taituruudesta vaan kyvystä luoda jotain musiikillisesti kiinnostavaa.

Albertin asenteesta kertoo esim. Nick Lowe, jolla varmaan enemmän auktoriteettia kuin minulla, alla olevassa pätkässä minuutin jälkeen:
http://youtube.com/watch?v=JX8S-omaBs8&feature=related
Johannes_t
07.03.2008 13:44:53

Mulle Cliffin hienous kiteytyy hänen "hahmossaan". Tietynlainen outolintu metallipäiden keskellä ja ilmeisen nöyrä musiikkia kohtaan.

Soittopuolella löytyy myös muutama huikea suoritus, esimerkiksi Orion-biisin soolo (jota 99& porukasta luulee kitaraksi).

Jos Cliffin bassottelu ei tunteita herätä, syystä että siinä ei mitään erikoista ole, niin erittäin mielelläni kuulisin muitakin metalli bändejä, joissa basso ei soita uniksessa komppikitaran kanssa.
J.Hollström
07.03.2008 13:59:18
Mulle Cliffin hienous kiteytyy hänen "hahmossaan". Tietynlainen outolintu metallipäiden keskellä ja ilmeisen nöyrä musiikkia kohtaan.

Johannekselta mun onkin pitänyt kysyä, että miksi sillä Justice For all levyllä ei ole bassoa ollenkaan? Onko tosta joku juttu olemassa. Eikös Jason kuitenkin ollut jo bändissä tohon aikaan mukana? Nyt tulee radiosta aika paljon tota ton ajan Metallicaa ja oon ajatellut että melko eksoottiinen ratkaisu jättää basso kokonaan pois.

Toi Orion biisi oli ihan jeppis kamaa, lähinnä se 4:00 jälkeinen osuus. Siellähän on bassosoolo 6:36 alkaen, joka oli hyvä.

Sori ketjun aloittajalle että tää meni tämmösekse, mut ne kamalistat löytyy parhaiten googlella. Tuskin täällä sen enempää kellään on asiantuntemusta detailitasolla.
Räbbänä
07.03.2008 14:03:22
Johannekselta mun onkin pitänyt kysyä, että miksi sillä Justice For all levyllä ei ole bassoa ollenkaan? Onko tosta joku juttu olemassa. Eikös Jason kuitenkin ollut jo bändissä tohon aikaan mukana? Nyt tulee radiosta aika paljon tota ton ajan Metallicaa ja oon ajatellut että melko eksoottiinen ratkaisu jättää basso kokonaan pois.

Toi Orion biisi oli ihan jeppis kamaa, lähinnä se 4:00 jälkeinen osuus. Siellähän on bassosoolo 6:36 alkaen, joka oli hyvä.

Sori ketjun aloittajalle että tää meni tämmösekse, mut ne kamalistat löytyy parhaiten googlella. Tuskin täällä sen enempää kellään on asiantuntemusta detailitasolla.

Kyllähän siellä bassot taitaa olla jossain middlescooppikitaravallin takana, mutta melko alas miksattuna ja mukailee melko tarkasti kitararaitaa.
Rurik
07.03.2008 14:22:47
Sitten olinkin jo Metallica-vihaaja. Arka aihe tämä on. :D

Olin tulkitsevinani Jukin alkuperäisessä viestissä hieman halveksuvaa sävyä Burtonia kohtaan. Näin ei siis kuitenkaan ilmeisesti ollut.

Jos Juki joku pulling teeth ei kolahda, niin se todellakaan ei silloin kolahda. Et ns. tajua :D Oot liian vanha. Tai jotain. Ei siinä auta ruveta selittelemään Burtonin hohdokkuutta. Eikä mun auta tässä yhtään ruveta kaivelemaan nettiä, että kuka merkittävä henkilö olisi Burtonia arvioinut ja tuoda ns. korkeampaa auktoriteettia peliin.

Käsittääkseni, mihin Juki pyrki viittamaan, oli tämä ilmiö, jossa erittäin monet nuoremmat basistit huutavat Burtonin nimeen. Burton vaan sattuu olemaan tällä vuosikymmennellä se basisti, joka vaikuttaa aloitteleviin basisteihin useimmiten enemmän kuin muut. Radikaalisti yleistäen siis. Mielenkiintoista sinänsä, mutta varmaankin liittyy Metallican kovaan suosioon.

Kitarapuolella oli joku tovi sitten Alppu-aiheinen ketju, jossa pohdittiin onko Alppu merkittävä kitaristi vai ei. Siellä tuli hyvin esille tämä "ymmärrätkö vai etkö ymmärrä".

Älköön nyt tulkittako, että yrittäisin vertailla Järvistä ja Burtonia saati sitten hehkuttaa kummankaan ylenpalttista mahtavuutta. Kun nythän on siis kyse idoleista, eikä varsinaisesti muusikoista.

Hyvin monelle muusikonalulle Metallica on samassa asemassa kuin Ganes oli teille (Juki + muut vanhat pierut). Vai väitätkö Juki, että silloin kun olit skidi, niin Järvinen oli kova vain sen takia, että sillä oli kova flow?

Siitä huolimatta, että Juki varmastikkin arvostaa monenlaista musiikkia, hän edustaa minulle eräänlaista "näin seitkytluvun - ganes on maailman paras orkesteri - vitut metallikasta" -mentaliteettia, joka saa minut raivon partaalle.

Anteeksi. :D
Hei beibi ootsä daun?
J.Hollström
07.03.2008 14:29:13
Vai väitätkö Juki, että silloin kun olit skidi, niin Järvinen oli kova vain sen takia, että sillä oli kova flow?

Järvinen oli '75 Suomen rokkiskenen kovin nimi, kun itse Roadrunnerin sain. Tottakai se teki vaikutuksen minuun ja moneen muuhunkin. Mutta on sillä ihan selkeä perustelu miksi, vaikka tuolloin en soittamisesta mitään tajunnutkaan. Message meni jakeluun ja vaikutti ihan jotain muuta kautta.

Siitä huolimatta, että Juki varmastikkin arvostaa monenlaista musiikkia, hän edustaa minulle eräänlaista "näin seitkytluvun - ganes on maailman paras orkesteri - vitut metallikasta" -mentaliteettia, joka saa minut raivon partaalle.

Olen minä Metallicaa kuunnellut, ja Black levy oli kova juttu kun se ilmestyi. Samoin toi Master Of The Puppets, mutta siihen en ole niin hyvin tutustunut.
hemmo
07.03.2008 14:33:15

Alppu veti herkän nerokkaan lyyrisellä tatsilla myös muissa yhteyksissä, esim. Bädding, Muska, Pen Lee, jne. Siis selvänä ollessaan. Munsta.
Itselläni on ihan jees tilanne, molemmissa aktiivisesti soittavistani pumpuista on oikein jees ja hyvällä asenteella vetävä rumpali. Ja joo, toinen niistä on Hemmo.
Rurik
07.03.2008 14:46:03
Tähän väliin sellainen hauska detaili, että kun mä 15-kesäisenä bassoilua aloittelin, niin mulla oli Roadrunneri sekä Master of Puppets levyhyllyssä (siis omia, ei isin kokoelmista). Roadrunnerin bassot plokkas päivässä, kun taas Puppetsissa oli ihmettelyä kuukausiksi. :D

Tämähän ei siis liittynyt yhtään mihinkään.

Alppu veti herkän nerokkaan lyyrisellä tatsilla myös muissa yhteyksissä, esim. Bädding, Muska, Pen Lee, jne. Siis selvänä ollessaan. Munsta.

Nii'i. Tällä hetkellä kuuntelen paljon mielummin Alppua kuin Cliffin sooloja. Ne on parempia. Munsta.
Hei beibi ootsä daun?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)