kepulainen 05.03.2008 00:38:30 | |
---|
Jazzteoriassa ilmeisesti se VI asteen kääntäminen toonikaksi johtuu toonika6 (VI kvinttiseksti) soinnun käytöstä. No rinnakkaisen mollisävellajin toonika se korkeintaan on.. |
Jaqqi1991 06.03.2008 20:08:07 (muokattu 06.03.2008 20:08:34) | |
---|
Minkälaisia apukeinoja on kun pitää muodostaa intervalleja alaspäin? Ylöspäin muodostaessa olen käyttänyt sellaista, että jos ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon sävel on joko puhdas tai suuri, mutta entäs alaspäin muodostaessa? We may be humans, but we're still animals |
Minkälaisia apukeinoja on kun pitää muodostaa intervalleja alaspäin? Ylöspäin muodostaessa olen käyttänyt sellaista, että jos ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon sävel on joko puhdas tai suuri, mutta entäs alaspäin muodostaessa? Käänteisintervallit voi ehkä avittaa varsinkin suurissa intervalleissa... jos haluat esim. muodostaa suuren sekstin alaspäin, ajattele/piirrä nuottiviivastolle pohjasävelen päälle ensin pieni terssi ja siirrä se sitten oktaavilla alaspäin. Ts. c - es = pieni terssi, es - c = suuri seksti. Ja kuten huomaat, c kuuluu Es-duuriin, ja on siis duuriasteikkoinen. Kun haluat septimin alaspäin on sen käänteisintervalli sekunti ts. 7+2=9, 6+3=9...Intervallien yhteis"summaksi" tulee siis aina 9. Itse hahmotan intervallit visuaalisesti vuottiviivastolta tai pianon koskettimistolta. Esim. jos nuotit on ekalla ja toisella viivalla, tiedän heti, että kyseessä on terssi. Intervallin laadun ajattelen etumerkkien ja nuottien sijainnin perusteella. Esim. edellisessä tapauksessa terssi on pieni (oletetaan, ettei nuoteilla ole etumerkintöjä), koska intervalli sisältää g:n lisäksi sävelet e ja f, joiden välimatka on vain puoli sävelaskelta. Sama pätee, jos intervalliin kuuluu sävelet b(=h) ja c. Toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitan. Olen vähän huono selittämään näitä ilman nuottiviivastoa. :) |
baron 07.03.2008 08:39:18 (muokattu 07.03.2008 08:41:02) | |
---|
Minkälaisia apukeinoja on kun pitää muodostaa intervalleja alaspäin? Ylöspäin muodostaessa olen käyttänyt sellaista, että jos ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon sävel on joko puhdas tai suuri, mutta entäs alaspäin muodostaessa? Mä muistelen jostain sellaista lukeneeni että puhtaat pysyy puhtaana, suurista tulee pieniä ja pienistä suuria. Edit: Piti pianolla tarkistaa, muistin oikein:-) Ei, en ole tanssimuusikko! |
komppaaja 07.03.2008 09:43:57 | |
---|
Minkälaisia apukeinoja on kun pitää muodostaa intervalleja alaspäin? Ylöspäin muodostaessa olen käyttänyt sellaista, että jos ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon sävel on joko puhdas tai suuri, mutta entäs alaspäin muodostaessa? Kirjoitat ne molemmat nuotit viivastolle ja: jos ylempi sävel kuuluu alemman aloittamaan duuriasteikkoon sävel on joko puhdas tai suuri |
--Tomppa-- 08.03.2008 11:38:19 | |
---|
Jos alt sointu sisältää kaikki dominanttisoinnun mahdolliset modifikaatiot eli vähennetyn ja ylinousevan kvintin ja pienen ja ylinousevan noonin niin siinähän on juuri alt-asteikon sävelet. Juu, minä taian luikkia tuonne Aloittelijat-palstan puolelle kun mitään tästä ymmärrä. Kiitoksia kuitenkin avusta! Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
baron 08.03.2008 12:12:58 (muokattu 08.03.2008 12:23:53) | |
---|
Juu, minä taian luikkia tuonne Aloittelijat-palstan puolelle kun mitään tästä ymmärrä. Kiitoksia kuitenkin avusta! Dominanttiseptimisointu C7 = C - E - G - Bb Kvintin modifikaatiot Gb ja G# Lisätään pieni ja ylinouseva nooni Db ja D# Järjestetään nuotit peräkkäin ja korjataan enharmonisesti oikeiksi: C - Db - Eb - Fb - Gb - Ab - Bb - C = saadaan alt-asteikko eli melodisen/jazz-mollin seitsemäs moodi. Lintsaustapa muodostaa ym asteikko: Otetaan C-duuriasteikko ja korotetaan perussäveltä puoli sävelaskelta, saadaan C# alt-asteikko = (ilman enharmonista korjausta) C# - D - E - F - G - A - H - C# Ei, en ole tanssimuusikko! |
--Tomppa-- 08.03.2008 15:42:25 | |
---|
Dominanttiseptimisointu C7 = C - E - G - Bb Kvintin modifikaatiot Gb ja G# Lisätään pieni ja ylinouseva nooni Db ja D# Järjestetään nuotit peräkkäin ja korjataan enharmonisesti oikeiksi: C - Db - Eb - Fb - Gb - Ab - Bb - C = saadaan alt-asteikko eli melodisen/jazz-mollin seitsemäs moodi. Lintsaustapa muodostaa ym asteikko: Otetaan C-duuriasteikko ja korotetaan perussäveltä puoli sävelaskelta, saadaan C# alt-asteikko = (ilman enharmonista korjausta) C# - D - E - F - G - A - H - C# Njoo, nyt ymmärsin miten muodostetaan alt-asteikkoja, mutten vieläkään käsitä miten tehdään dominanttiasteikkoja... Baron, kiitos yrityksestä selvittää näitä mulle, mutta olen selvästikin kiipeämässä perse edellä puuhun. Koitan paneutua näihin vähän paremmin vaikkapa parin vuoden päästä, kun tunnen vähän paremmin teoriaa. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
baron 08.03.2008 16:07:34 | |
---|
Njoo, nyt ymmärsin miten muodostetaan alt-asteikkoja, mutten vieläkään käsitä miten tehdään dominanttiasteikkoja... Baron, kiitos yrityksestä selvittää näitä mulle, mutta olen selvästikin kiipeämässä perse edellä puuhun. Koitan paneutua näihin vähän paremmin vaikkapa parin vuoden päästä, kun tunnen vähän paremmin teoriaa. Jos me uskotaan Dr. Dominanttia (ja miksi emme uskoisi, varsinkin kun Mark Levinekin on samaa mieltä) niin dominanttisointuun kuuluu suuri terssi ja pieni septimi ja kaikki asteikot, joissa ne on, ovat dominanttiasteikkoja. Esim tuo alt-asteikkokin. muita esim miksolyydinen, fryyginen dominantti, lyydinen dominantti, domdim (dominantti dim-asteikko) kokosävelasteikko ja on niitä muitakin, mutta nää on lähinnä niitä, joihin olen törmännyt Ei, en ole tanssimuusikko! |
Jaqqi1991 08.03.2008 21:34:28 (muokattu 08.03.2008 22:15:23) | |
---|
We may be humans, but we're still animals |
baron 08.03.2008 22:06:57 | |
---|
Ei, en ole tanssimuusikko! |
--Tomppa-- 09.03.2008 15:48:26 (muokattu 09.03.2008 15:48:49) | |
---|
Jos me uskotaan Dr. Dominanttia (ja miksi emme uskoisi, varsinkin kun Mark Levinekin on samaa mieltä) niin dominanttisointuun kuuluu suuri terssi ja pieni septimi ja kaikki asteikot, joissa ne on, ovat dominanttiasteikkoja. Esim tuo alt-asteikkokin. muita esim miksolyydinen, fryyginen dominantti, lyydinen dominantti, domdim (dominantti dim-asteikko) kokosävelasteikko ja on niitä muitakin, mutta nää on lähinnä niitä, joihin olen törmännyt Ahh!! Nyt taisin (viimeinkin) hoksata! Eli vaikkapa jooninen dominantti menisi näin, vai? 1-2-3-4-5-6-7b Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
panadol 09.03.2008 16:06:24 | |
---|
Ahh!! Nyt taisin (viimeinkin) hoksata! Eli vaikkapa jooninen dominantti menisi näin, vai? 1-2-3-4-5-6-7b Ei ihan. Jooninen asteikko kun on sama kuin duuriasteikko, eli siinä on suuri septimi. Kuvaamasi asteikko on miksolyydinen, eli duuriasteikon 5. moodi. Jos alennat septimin pieneksi, esim. C- duuriasteikosta B.stä Bb:ksi, on sama alennettu sävel F-duurissa, ts. C-miksolyydinen on F -duuriasteikon 5. moodi, joka siis sopii C7-soinnulle. Jos taas aloitat C-duuriasteikon 5. eli G-säveleltä, on kyseessä G-miksolyydinen asteikko joka sopii G7-soinnulle. G-duurin 7. sävel on F#, joka siis täytyy alentaa jotta saadaan miksolyydinen asteikko. Selkisikö? |
baron 09.03.2008 16:20:10 (muokattu 09.03.2008 16:21:35) | |
---|
Ahh!! Nyt taisin (viimeinkin) hoksata! Eli vaikkapa jooninen dominantti menisi näin, vai? 1-2-3-4-5-6-7b Se että meillä on sen nimisiä asteikkoja olemassa kuin lyydinen ja fryyginen dominantti, ei tarkoita, että aina asteikon nimi pysyisi samana kun 7 sävel muutetaan pieneksi septimiksi. Eli siis jooninen dominantti nimistä asteikkoa ei ole olemassa vaan kuten edellä Panadol kertoi, siitä tulee tuolla muutoksella miksolyydinen. Ei, en ole tanssimuusikko! |
--Tomppa-- 09.03.2008 19:18:27 (muokattu 09.03.2008 19:18:55) | |
---|
Ömm.. eli siis jos yrittäisin muodostaa tuosta joonisesta moodista (eli duurista) dominanttiasteikon, ei sitä kuitenkaan kannattaisi kutsua sillä nimellä, koska miksolyydinen moodi sisältää samat sävelet, ja sitä on paljon selkeämpi kutsua sillä nimellä, vai? Jos näin on, niin luulen tajunneeni asian. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
panadol 09.03.2008 20:26:03 | |
---|
Ömm.. eli siis jos yrittäisin muodostaa tuosta joonisesta moodista (eli duurista) dominanttiasteikon, ei sitä kuitenkaan kannattaisi kutsua sillä nimellä, koska miksolyydinen moodi sisältää samat sävelet, ja sitä on paljon selkeämpi kutsua sillä nimellä, vai? Jos näin on, niin luulen tajunneeni asian. Juuri näin. Duuriasteikon moodeilla on kaikilla omat nimensä. Niitä on sitten vaihtelevalla menestyksellä ryhdytty yhdistelemään kuvailtaessa melodisen ja harmonisen mollin moodeja. Eri musiikkityyleissä käytetään kaiken lisäksi eri nimityksiä, mikä sekoittaa pakkaa entisestään. Mutta duuriasteikon moodeista yleisesti käytetään vakiintuneita nimityksiä, kuten juuri miksolyydinen. Sinänsä ehdotuksesi "jooninen dominantti" on toki aivan yhtä kuvaava kuin joku "lyydinen dominantti". :) |
--Tomppa-- 09.03.2008 21:30:03 | |
---|
Juuri näin. Duuriasteikon moodeilla on kaikilla omat nimensä. Niitä on sitten vaihtelevalla menestyksellä ryhdytty yhdistelemään kuvailtaessa melodisen ja harmonisen mollin moodeja. Eri musiikkityyleissä käytetään kaiken lisäksi eri nimityksiä, mikä sekoittaa pakkaa entisestään. Mutta duuriasteikon moodeista yleisesti käytetään vakiintuneita nimityksiä, kuten juuri miksolyydinen. Sinänsä ehdotuksesi "jooninen dominantti" on toki aivan yhtä kuvaava kuin joku "lyydinen dominantti". :) Ai että ku tuli hyvä, onnistumisen fiilinki! Taidanpa antaa plussaa kaikille auttaneille :) Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
baron 09.03.2008 21:45:03 | |
---|
Niitä on sitten vaihtelevalla menestyksellä ryhdytty yhdistelemään kuvailtaessa melodisen ja harmonisen mollin moodeja. Eri musiikkityyleissä käytetään kaiken lisäksi eri nimityksiä, mikä sekoittaa pakkaa entisestään. Näinhän se on, näitten nimitykset ei oo vakiintuneet ja palstan "viisaat" alkaa haukkua niitä nimityksiä, jotka ovat vieraita heidän genrelleen ja jotka heidän mielestään kuvaavat huonosti asteikkoa. Yksiselitteistä on sanoa melodisen tai harmonisen mollin niin ja niin mones moodi, mutta kyllä mulle ainaskin alt tai fryyginen dominantti sanoo paljon enemmän. Ei, en ole tanssimuusikko! |
kepulainen 09.03.2008 22:50:31 | |
---|
Yksiselitteistä on sanoa melodisen tai harmonisen mollin niin ja niin mones moodi, mutta kyllä mulle ainaskin alt tai fryyginen dominantti sanoo paljon enemmän. Miksi? ..harm. mollin V -termin käyttö tulee mm. siitä, että tämän ollessa lähin asteikko dominanttisoinnun kohde on yleensä sellainen aste, jolle muodostuu mollisointu. |
baron 09.03.2008 23:22:50 | |
---|
Miksi? ..harm. mollin V -termin käyttö tulee mm. siitä, että tämän ollessa lähin asteikko dominanttisoinnun kohde on yleensä sellainen aste, jolle muodostuu mollisointu. Siksi että mun ope, joka toimii arabianrannan apukoulussa on opettanut sen mulle sillä nimellä:-) Ei, en ole tanssimuusikko! |