Aihe: viraatto, OHOII!
1 2 3
ann4
19.02.2008 14:11:41
Tässsä mietin ,että saisko lauluääneen lisää sitä mikäsenytonkaan, vibraattoa ?

tässä viedossa on laulaja ( Esther Phillips ) ja hänellä ihANA vibra !

http://www.youtube.com/watch?v=axNNxMEa744

Oi!
ann4
19.02.2008 15:39:02
HAaaaaaaaaaaaaa!!

heti otsikko perseelleen :'D
wewwie
19.02.2008 20:19:04
Tässsä mietin ,että saisko lauluääneen lisää sitä mikäsenytonkaan, vibraattoa ?

tässä viedossa on laulaja ( Esther Phillips ) ja hänellä ihANA vibra !

http://www.youtube.com/watch?v=axNNxMEa744

Oi!

Kun perustekniikka on kohdallaan niin silloin tulee myös vibrato. Mitenkään keinotekoisesti sitä ei kannata alkaa vääntämään.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
ann4
20.02.2008 12:13:22
OK :) !!

eikö ollutkin estheril komea ääni ?
sub zero
20.02.2008 12:37:29
Mitenkään keinotekoisesti sitä ei kannata alkaa vääntämään.

mä teen sen aina suulihaksilla hyvin keinotekoisesti. ei sitä muuten tuu ollenkaan. tosin ei ole varmaan perustekniikkakunnossakaan kun laulelen vain omaksi huvikseni
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
ann4
20.02.2008 20:52:56
Ok !

Oisko mtn hyvää laulunopetus -kirjaa ?

suositteluja ?
jakasepp
22.02.2008 08:51:20
Vibraatton tekeminen on aiiiivan heleppoa. Vaatii vain "vähän" harjottelua.

3 vuotta sitten lauluäänessäni ei ollut tippaakaan vibraa. Tympäsi. Lähdin harjoittelemaan kyseistä asiaa vetämällä aluksi kunnon manne-honotusta. Hirveän kuuloista kieltämättä :) Kannattaa kuunnella Poets of the fallin Marko Saarestoa ja harjoitella aluksi vetämään tollaisella sikanopealla lyhyellä vibralla - eli jatkuvalla pienellä värinällä. Sitten kannattaa kuunnella Edguyn Tobias Sammettia ja pyrkiä imitoimaan kyseistä herraa.

Kolme vuotta siihen meni, mutta nyt hallitsen vibran mielestäni (ja muiden mielestä) hyvin. Vibra ei lähde enää suulihaksilla eikä kurkunpää liiku lainkaan, vetipä mitä vibraa tahansa. Vibraan on myös täysi kontrolli, joka on mielestäni tärkeää, jos ei halua hakea sellaista jatkuvaa honottavaa soundia.

Minulla on kavereita, jotka ovat aivan pirun hyviä laulajia ja ovat opiskelleetkin laulamista, mutta vibraa ei laulussa ole. Treenauskysymys mielestäni. Liekö kyse on sitten samasta missä ihan perus urheilussakin, eli lihasten hermottumisesta?
wewwie
22.02.2008 19:25:35
Vibraatton tekeminen on aiiiivan heleppoa. Vaatii vain "vähän" harjottelua.

3 vuotta sitten lauluäänessäni ei ollut tippaakaan vibraa. Tympäsi. Lähdin harjoittelemaan kyseistä asiaa vetämällä aluksi kunnon manne-honotusta. Hirveän kuuloista kieltämättä :) Kannattaa kuunnella Poets of the fallin Marko Saarestoa ja harjoitella aluksi vetämään tollaisella sikanopealla lyhyellä vibralla - eli jatkuvalla pienellä värinällä. Sitten kannattaa kuunnella Edguyn Tobias Sammettia ja pyrkiä imitoimaan kyseistä herraa.

Kolme vuotta siihen meni, mutta nyt hallitsen vibran mielestäni (ja muiden mielestä) hyvin. Vibra ei lähde enää suulihaksilla eikä kurkunpää liiku lainkaan, vetipä mitä vibraa tahansa. Vibraan on myös täysi kontrolli, joka on mielestäni tärkeää, jos ei halua hakea sellaista jatkuvaa honottavaa soundia.

Minulla on kavereita, jotka ovat aivan pirun hyviä laulajia ja ovat opiskelleetkin laulamista, mutta vibraa ei laulussa ole. Treenauskysymys mielestäni. Liekö kyse on sitten samasta missä ihan perus urheilussakin, eli lihasten hermottumisesta?

Tämä nyt on henkilökohtainen mielipiteeni mutta itse matkisin vaikka naapurin lampailta mielummin vibraaton kuin Poets Of the Fallin laulajalta. On sillä nimittäin niin kamalan kuuloinen ja keinotekinen vibraato.
buddha
22.02.2008 21:32:55
Tämä nyt on henkilökohtainen mielipiteeni mutta itse matkisin vaikka naapurin lampailta mielummin vibraaton kuin Poets Of the Fallin laulajalta. On sillä nimittäin niin kamalan kuuloinen ja keinotekinen vibraato.

Olen samaa mieltä. Itse en voi sietää ollenkaan vähääkän keinotekoisen kuuloisia vibroja. Suosittelen kuuntelemaan ja matkimaan vaikkapa Whitney Houstonia, jolla on maailman kaunein ja luonnollisin vibra. On se niin ihanaa kun antaa vibran tulla vaan ihan luonnostaan ilman ajattelua, että se on jokin tyylikeino jota pitää tunkea siihen lauluun väkisin.
ann4
23.02.2008 21:23:13
Hyviä vastauksia, kiitos niistä.

onko mitään juttua, millä vahvistaa sitä jotain lihasta, joka vibratoi? vai meneekö asiat ees näin ?
wewwie
23.02.2008 22:17:04
Hyviä vastauksia, kiitos niistä.

onko mitään juttua, millä vahvistaa sitä jotain lihasta, joka vibratoi? vai meneekö asiat ees näin ?

EEeei. Vibrato tulee äänen soinnista. Siellä sisällä ei sätki mikään.
Better Taste
24.02.2008 15:52:07

EEeei. Vibrato tulee äänen soinnista. Siellä sisällä ei sätki mikään.

Vibrato ei tule äänen soinnista. Vibratoa on kahdenlaista: vasara- ja kurkunpäävibrato. Vasaravibratosta hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa Hanna Ekolan Villihevoset ja Cherin If I Could Turn Back Time. Kurkunpäävibrato syntyy kurkunpään liikkeestä, jolloin äänenkorkeus vaihtelee hyvin nopeasti. Vibratoa voi myöskin harjoitella ja hallita niin kuin mitä tahansa muitakin efektejä.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
sofianmaailma
24.02.2008 16:39:06 (muokattu 24.02.2008 16:48:41)
1) Laulunopettaja Eric Arcenaux: "Voice Lesson: Vibrato (Prt. 1)"

http://www.youtube.com/watch?v=Ey8lZgnUfZc

Mainitsee muuten Whitneyn vibraton...

2) Esimerkkinä luonnonkauniista vibratosta Mario Lanzan kotiäänitys 50-luvulta (b1-nuotti, n. 2.10 kohdalla):
http://www.youtube.com/watch?v=rcLfeg_j35M

*
Ja omana, amatöörin, mielipiteenä sanoisin, että vibraa - tai sen puutetta - kannattaisi alkaa miettimään vasta sitten, kun perusasiat ovat kunnossa. Noita pään- tai alaleuanheilutus"vibroja" kun näkee turhan usein. Karaokessa kuulee myös monesti "N-vibraa" (oma nimitys), missä korostetaan sanan/lauseen loppua, esim. "rakastan-n-n". Siinä on "vibra", johon kaikki varmaan pystyvät... (Tietysti esim. iskelmän vibratoihanne - lähinnä fraasin loppuun - on eri kuin klassisen, missä sielläkin on eri tyylisuuntia.)
Laula, älä sodi.
wewwie
25.02.2008 21:03:00
Vibrato ei tule äänen soinnista. Vibratoa on kahdenlaista: vasara- ja kurkunpäävibrato. Vasaravibratosta hyviä esimerkkejä ovat vaikkapa Hanna Ekolan Villihevoset ja Cherin If I Could Turn Back Time. Kurkunpäävibrato syntyy kurkunpään liikkeestä, jolloin äänenkorkeus vaihtelee hyvin nopeasti. Vibratoa voi myöskin harjoitella ja hallita niin kuin mitä tahansa muitakin efektejä.

Viittasin nyt lähinnä siihen, että kun äänen muutkin asiat esim. tuki ja sointi toimivat ja ovat hallinassa, tulee myös luonnollinen vibrato. Ja toistan samaa kuin tuolla edellisissä kirjoituksissani, että järkevintä on lähteä hakemaan sitä kaikinpuolin hyvää ja soivaa ääntä, eikä pelkkää vibratoa.

Kyllä, sitäkin pitää harjoitella ja hallita, mutta en usko mihinkään nikseihin tuossa asiassa.
YaOoh
27.02.2008 11:24:41
Buddha, Whitney käyttää monenlaista vibratoa ja etenkin 1999 alkaen hän on käyttänyt aika usein myös nopeampaa vibratoa, joka on juuri Poets Of The Fallin laulajan vibraton kuuloinen.. En itse pidä nopeaa vibratoa mitenkään "keinotekoisena". Se on tyyliasia ja maailmalla on monta suosittua laulajaa, jotka sitä ovat käyttäneet, joko pelkästään tai vaihdellen hitaamman vibraton kanssa. (Esim. Dolly Parton, Cher, Barbra Streisand, Chris Daughtry, Sarah Vaughan, Dinah Washington, Ella Fitzgerald, Randy Crawford, Tracy Chapman, Tori Amos, Joan Baez etc..)

Better Taste, minulla on "Complete Vocal Technique" -kirja myös, ja olen vähän erimieltä CVTn kanssa hammer-vibratosta. Esimerkissäsi rinnastit Hanna Ekolan ja Cherin vibraton ja minusta ne kuulostavat täysin erilailla tuotetuilta. Hanna Ekolan vibrato kuulostaa lähinnä tremololta, jossa äänen korkeus ei muutu ollenkaan, Cherin vibrato kuulostaa taas enemmän vibratolta, joka on vaan "normivibratoa" nopeampi ja amplitudiltaan (siis vibraton amplitudiltaan) pienempi.

Itse käytän nopeata vibratoa myös joskus ja kun yritän matkia Hanna Ekolaa, niin teen sen ihan erilailla. Myös ihan erilailla verrattuna siihen miten CVT opettaa, että hammer-vibrato tehdään. CVT CD-levyllä oleva hammer-vibratoesimerkki kuulostaa myös mielestäni enemmän Hanna Ekolalta, kuin esim. aiemmin mainitsemilta artisteilta.
Better Taste
27.02.2008 16:54:01

Better Taste, minulla on "Complete Vocal Technique" -kirja myös, ja olen vähän erimieltä CVTn kanssa hammer-vibratosta. Esimerkissäsi rinnastit Hanna Ekolan ja Cherin vibraton ja minusta ne kuulostavat täysin erilailla tuotetuilta. Hanna Ekolan vibrato kuulostaa lähinnä tremololta, jossa äänen korkeus ei muutu ollenkaan, Cherin vibrato kuulostaa taas enemmän vibratolta, joka on vaan "normivibratoa" nopeampi ja amplitudiltaan (siis vibraton amplitudiltaan) pienempi.

Itse käytän nopeata vibratoa myös joskus ja kun yritän matkia Hanna Ekolaa, niin teen sen ihan erilailla. Myös ihan erilailla verrattuna siihen miten CVT opettaa, että hammer-vibrato tehdään. CVT CD-levyllä oleva hammer-vibratoesimerkki kuulostaa myös mielestäni enemmän Hanna Ekolalta, kuin esim. aiemmin mainitsemilta artisteilta.

Minulla ei tähän hätään ole kuunneltavissa kirjan näytettä vasaravibratosta. Epäilen kuitenkin, että se on tarkoituksella aika selkeä. Vasaravibratoa voi kuitenkin "laimentaa" aika paljonkin, jolloin se kuulostaa enemmän "tavalliselta" vibratolta. Cher saattaa mahdollisesti käyttää nopeaa kurkunpäävibratoa, mutta myöskin vasaravibratoa. Samoin kuin vaikkapa moodien kanssa, vibratonkin voi saada kuulostamaan hyvin monenlaiselta.

Itse en ole koskaan kuullut kellään laulajalla muunlaista vibratoa kuin kurkunpää- tai vasaravibraton.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
buddha
28.02.2008 00:47:01
Yaooh, olet oikeassa enkä kylläkään sanonut, että mielestäni nopea vibrato olisi keinotekoista. En todellakaan ole sitä mieltä, että vibran pitäisi olla aina "samanopeuksinen". Kyllä se aina vaihtelee. Mutta jotenkin sellaisen tietynlaisen luonnollisuuden mielestäni pystyy kuulemaan, että vibra tulee syvemmältä eikä ole aivan pintapuolisen päälleliimattua. Ehkä meni hieman hepreaksi ja täytyy vain sanoa, että kyseessä on mielipidekysymys ja toisten korviin jotkin vibrat kuulostavat miellyttävämmiltä kuin toisen. Itse en vain pidä poets of the fall vibroista ollenkaan enkä ole koskaan kuullut mitään sinne päinkään Whitneyltä(!). =D
Mazah
07.03.2008 16:33:50

siis jos harjoittelen vain puolisävel askeleella vibratoa et pienennä sitä virevälii... Jaiks... näin oon tehy Muut havainnu kenties tämän toimivan?

Voitko selventää, mitä tämä sanajono oikein tarkoitti?

Jälleen kerran, itseänikin kun kiinnosta ko. aihe, olisi aina mukava kuulla esim. (oma) laulunäyte jossa on sen mukainen vibrato mistä puhuu ja sitten kertoa miten on tähän päätynyt. Hieno otsikko muuten tällä thredillä =)
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
tanjuli
07.03.2008 18:01:42 (muokattu 07.03.2008 18:06:03)
siis jos harjoittelen vain puolisävel askeleella vibratoa et pienennä sitä virevälii... Jaiks... näin oon tehy Muut havainnu kenties tämän toimivan?

Jos kroppa ei oo mukana (ts. tuki, hengitysyhteys, pohja, miten kukakin asian ilmaisee), tommonen vibrato on tosi työlästä saada hyvän kuuloiseksi. Ja sillä ei tee juurikaan mitään sen jälkeen kun/jos kropan toiminta kehittyy siinä määrin että tuen/hengitysyhteyden/pohjan saa hallintaan, koska sit sen joutuu vähän niinku opettelemaan uudelleen.

CVT -ihmiset vois mainita aina silloin tällöin että nää erikoistehosteet kuten vibratot edellyttää toimivaa perustekniikkaa, moodien ja äänenvärin hallintaa, ettei mennä perse eellä puuhun. CVTn tapa käsitellä vibratoja ja muita on toki ihanan selkokielinen ja looginen, mutta CVT:tä tuntemattomille saattaa tulla kuva, että ne aukenee myös ilman minkäänlaista äänen perushallintaa.

(Missä vaiheessa vibratosta tai muista äänen kanssa kikkailuista kuten übermatalista tai -korkeista äänistä on tullut toimivaa perustekniikkaa ja hyvän kuuloista perussaundia tärkeämpi asia? Tässä keskustelussa havaittavissa hämmentäviä pohjavirtauksia siihen suuntaan. Kertokaa toki mullekin.)
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)