Aihe: Petri Munck
1 2 3 4 5 6 7 8
Risto Mustalisä
04.02.2004 14:27:59 (muokattu 04.02.2004 14:30:23)
Hienoa, että olet saanut aikaan virheettömän ja kategorisen luokittelujärjestelmän musiikin laadusta! Mitenkäs, onko puhdas kitarasoundi aina musikaalisempi kuin särjetty? Onko kontrabasso musikaalisempi kuin sähköbasso? Entäs tahtilajit, onko 4/4 musikaalisempi kuin 3/4? Enoni kaiman saunakaveri sanoo että Ab-duuri on musikaalisin sävellaji; minusta hän on väärässä, mutta mikä lienee totuus?

En tarkoittanut laatua sinänsä.Ehkä esimerkki selventää ilmeisen sekavaa ajatteluani: Petri Munckin laulu on minusta melodisempaa kuin Cradle of Filthin Danin kähinä. Se onko se "parempaa" on toinen juttu.Ja melodisuuden minä näen musikaalisuutena.Ehkä olen väärässä.Sinänsähän särö ei vaikuta melodiaan:Ukko nooa on ukko nooa vaikka säröpedaali olisikin päällä.

Myönnän ,että mukana oli hyppysellinen kärjistystä. Vastasin kärjistyksiin ja ehdottomiin faktoina tarjoiltuihin mielipiteisiin ns.samalla mitalla.

Lisättäköön vielä etten ole Petri Munckin fani millään muotoa ,mutta jos vaihtoehdot ovat örinämetalli/Munck (kammottava tilanne!) niin valitsen Munckin.
Born to be wild! - paitsi kotona..
MrQ
04.02.2004 18:40:53
Okei, siis bumtsibumia kuunteleva kansa on sun mielestä aivoton kasa paskaa? Hieno homma, tämän jälkeen voin todellakin sanoa sulle että mene kotiin, katso peiliin ja kasva vähän sisäisesti, olit sitten minkä ikäinen tahansa tällä hetkellä.

Sanotaan näin, että kokemallani vastenmielisyydellä "keskiluokkaistumistumista" kohtaan tuskin lienee juurikaan tekemistä henkisen kasvun ja aikuistumisen kanssa. -Ellei aikuistuminen itsessään ole määrite tilalle, jossa "velvollisuudet" muita kohtaan tulevat kyseenalaistamatta ennen velvollisuuksia itseään kohtaan. Bumtsibum, Marco, hymyhuulet, pirkkapekka, Spede, Seiska, formulat, "uutiset", ja kaikki tähän viittaavakaan on minulle peloite enemmän kuin mitään muuta, ja luomani stereotypia, josta vainoonnun aiheetta ja jatkuvasti on juuri yllämainittujen ynnä iskelmän/viihdemusiikin satunnainen kuluttaja. Loppujen lopuksi tässä on siis kyse klassisesta asetelmasta: "ei vika ole teissä, vaan minussa. En vaan tule toimeen kanssanne."

Jos koko tuo aivoton kasa paskaa kuuntelisi juuri sinun lempimusiikkiasi, niin sinä luultavasti inhoaisit kyseisiä artisteja silloinkin. Tämähän on tietysti pelkkää arvailua, johon ei koskaan voida saada vastausta.

Totta. Eipä silti, minä olen muusikko, en soittaja. Olen säveltäjä, joten tottakai intressini piiriin kuuluvat yhtyeet, jotka tarjoavat musiikille käsitteenä lisäarvoa. Hieman yllätäen suomalainen tanssi/viihdemusiikkiskene ei todellakan tarjoa lisäarvoa, päin vastoin eritoten tangon tapauksessa, vaan tyrii aivan kaiken päin honkia.

Luuletko tosissaan, että kaikkia Suomen ihmisiä kiinnostaa musiikki niin helvetisiti, että työpäivän jälkeen jaksaisi enää ruveta miettimään jonkun artistin aitoutta tai mitään muutakaan. Ei! Suurin osa ihmisistä kuuntelee musiikkia muutaman kappaleen verran päivässä, eivätkä sen jälkeen pahemmin mieti sitä sen kummemmin. Voisi suoraan sanottuna tehdä sinullekin hyvää. Sen verran tuntuu vanne kiristävä päätä.

Etkö osaa kenties lukea? Minä en hyväksy edes ajatusta moisesta maallistumisesta? Jos musiikki olisi tai soisin sen olevan itselleni vain parin minuutin halpa viihde päivässä voisin aivan hyvin pakata kamat ja mennä keravalle kaupan kassaksi virittelemään corollaa. Jumalauta, kohteletko sinä vaimoasi tms. yllä kuvailemallani tavalla? Hei pari vinkkiä sitten: Ei sitä naista tarvitse ottaa niin vakavasti. Muutama minuutti laatuaikaa päivässä riittänee eukolle ihan hyvin, ei siitä tartte sen enempää ajatella. Eihän muutkaan niin tee... Voi jeesus.
sormunen
04.02.2004 19:53:13 (muokattu 04.02.2004 19:54:59)
Tulin kirjottaneeksi, mutta ajattelin sitten, että mitä sitä suotta! Pyyhin pois.
Pluto
05.02.2004 10:05:56
Etkö osaa kenties lukea? Minä en hyväksy edes ajatusta moisesta maallistumisesta? Jos musiikki olisi tai soisin sen olevan itselleni vain parin minuutin halpa viihde päivässä voisin aivan hyvin pakata kamat ja mennä keravalle kaupan kassaksi virittelemään corollaa. Jumalauta, kohteletko sinä vaimoasi tms. yllä kuvailemallani tavalla? Hei pari vinkkiä sitten: Ei sitä naista tarvitse ottaa niin vakavasti. Muutama minuutti laatuaikaa päivässä riittänee eukolle ihan hyvin, ei siitä tartte sen enempää ajatella. Eihän muutkaan niin tee... Voi jeesus.

Etkös itse osaa lukea? Tuolla aiemminhan juuri kirjoitin, ettei kenenkään tapa tai syy kuunnella musiikkia ole sen oikeampi kuin kenenkään muun. Eli minusta on hienoa, jos sinä saat valtavat fiilikset musiikista, mutta yritä ymmärtää että kaikille se ei vain ole mahdollista. Ja mitä tulee musiikin ja parisuhteen vertaamiseen, minusta se on erittäin typerää. Valtaosalle ihmisistä parisuhde kuitenkin varmaan on hyvin tärkeä asia, mutta musiikista ei voi sanoa samalla tavalla. Se on viihdettä suurimmalle osalle ihmisistä, halusitpa sitä tai et. Eikä siinä ole mitään vikaa. Parisuhde harvemmin on vain viihdettä.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
MrQ
05.02.2004 20:14:28
Tuossahan on juuri se näkemysero: minä priorisoin musiikin aivan kaiken edelle. Terveyteni, ystävieni, työelämän, kaiken. Yksinkertaistettuna voitaisiin sanoa, että millään muulla ei ole yhtään mitään väliä.

Tällä aseteella on hirvittävä hinta, olen jatkuvassa nälässä ja puutteessa kaikesta ja käytännössä päihdeongelmainenkin, millä ei tietenkään ole mitään väliä.

Mutta loppupeleissä musiikki on se ainoa asia mikä pitää minut liikkeessä. Joten tätä tietoa vasten ymmärtänet aika hyvin ellet paremmin, miksen siedä musiikin raiskausta ja arkipäiväistymistä. Minulle musiikki ei ole viihdettä, vaan kultturia, elämäntapa, asennekoulu, elämäntyö ja kaikki siltä väliltä. Se että Viihdemusiikkia ylipäätään on ja siitä tykätään ei minun kirjassani tarkoita sitä että ihmisillä on mielipiteitä, vaan sen puutetta. Raskaasti.
gheisari
05.02.2004 20:22:35
eikä tyyppi vois välill'ä vähän chillailla ja poltella kukkaa!!
carlos
05.02.2004 20:41:50
sinipiilarimunkkihan on iha kingi.noei
Onhan niitä muitaki iha persiistä olevia artisteja,esim. kuuntele Novaa 15min nii varmana tajuut mitä meinaan.
In Russia We Trust One.
Neljä Ruuvia
05.02.2004 22:23:21
eikä tyyppi vois välill'ä vähän chillailla ja poltella kukkaa!!

No kun musta tuo vaikuttais siltä että vois poltella tosi paljo vähemmän. Ihan pelkkä chillaus riittäis varmaan.
MrQ
05.02.2004 23:56:26
Blossia ei voi koskaan poltella liikaa. Ja ihan muussa kuosissa nuo tekstit on kyhätty, eli metsään meni.
Risto Mustalisä
06.02.2004 07:51:19
Mutta loppupeleissä musiikki on se ainoa asia mikä pitää minut liikkeessä. Joten tätä tietoa vasten ymmärtänet aika hyvin ellet paremmin, miksen siedä musiikin raiskausta ja arkipäiväistymistä. Minulle musiikki ei ole viihdettä, vaan kultturia, elämäntapa, asennekoulu, elämäntyö ja kaikki siltä väliltä. Se että Viihdemusiikkia ylipäätään on ja siitä tykätään ei minun kirjassani tarkoita sitä että ihmisillä on mielipiteitä, vaan sen puutetta. Raskaasti.

Periaatteessa komppaan kyllä asennettasi - juuri tuollainen asenne täytyy olla jos musiikista aikoo ammattia sen on hyvä olla kaikki kaikessa ,mutta vaatiiko se välttämättä muiden lyömistä lakoon? Henkilökohtaisesti inhoan esim. MTV:ltä tulevaa rap- ja ns.R&B -kamaa monelta osin - ja sitähän tulee sieltä käytännössä solkenaan ,mutta ei minusta ne jotka siitä diggaa ole "aivottomia" tmv.- ne vaan pitävät eri musasta kuin minä and that's it. Ei ne minua häiritse.Kyllä maailmanlaajuisesti on mahdollista toimia marginaalissakin ja elää sillä jos marginaali on riittävän iso.

Suomalaista iskelmää arvostan mm.siitä syystä ,että näin pienessä maassa musiikilla eläminen on jo saavutus sinänsä. Enkä näe ,että suomalainen iskelmä/radiopoppi olisi minulta tai mun bändiltä mitenkään pois. Ei se iskelmä/suomirokki -yleisö kuuntelisi meikäläisten tuotoksia vaikka koko iskelmää ei olisi olemassa.Sama pätee uskoakseni myös sinun/bändisi musiikkiin.

Eräs mielestäni silmiinpistävä juttu näissä iskelmän kuuntelijoissa on: heille lauluääni on erittäin merkittävä osa musiikkia.Ja tämä lienee yleistä iskelmän parissa muutenkin. Solisti on kaikki kaikessa ja soittajat vain "taustaa".Jos solistin ääni ei miellytä kaikki on menetetty.Tavallaan peilikuva monen ns.örinämetallin kuuntelijan mielipiteestä jolle laulu ei merkkaa juuri mitään.
PomppoK
06.02.2004 08:39:06

Jotenkin huvittavaa pelätä, että tuollaiset 'roska-artistit' vievät oman "duunipaikan". Se myy, mille on kysyntää... harmi ja voi voi, mikäli se ei mene yksi yhteen omien visioiden kanssa.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
salmivaara
06.02.2004 11:05:06

Jos solistin ääni ei miellytä kaikki on menetetty.Tavallaan peilikuva monen ns.örinämetallin kuuntelijan mielipiteestä jolle laulu ei merkkaa juuri mitään.

Kyllä niitä eroja äänien välillä löytyy tuolta örinämetallistakin.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
lxi
06.02.2004 11:10:30
Tavallaan peilikuva monen ns.örinämetallin kuuntelijan mielipiteestä jolle laulu ei merkkaa juuri mitään.

Risto hyvä,

mistä hitosta sinä revit näitä juttujasi?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
ville viaton
06.02.2004 11:52:21
Kaikkein eniten tässä kaikessa ärsyttää se että hengettömyys ja kaupallisuus ja "viihteellisyys" (jolla tarkoitan sitä varta vasten ja laskelmoidusti teinien ja vastaavien kulutushyödykkeeksi tehtyä viihdettä) hyväksytään niin varauksettomasti sillä verukkeella että ihmiset tykkää. Eikä pelkästään hyväksytä vaan myös ihannoidaan. "Asikainen on kurko kun se tekee semmoisia biisejä joita jengi ostaa." Jokainenhan meistä, tai ainakin suurin osa, joutuu välillä tekemään semmoista jota ei välttämättä allekirjoita. Itse en ollenkaan pidä humpan soittamisesta, mutta olen muutaman kerran sitä joutunut tekemään rahan puutteessa. Mutta että ehdoin tahdoin säveltäisi biisin vain dollarin kuva silmissään, ns. höynäyttääkseen levyjenostajia, on mielestäni moraalitonta. Se että minua on siunattu jonkinlaisella musikaalisuudella edellyttää minulta vastuuta musiikkia itseään kohtaan, ihan taidemuotona. En salli itseni (enkä nyt tarkoita että se helposti kävisikään) pelkästään itsekkäistä ja ahneista syistä tehdä musiikkia. Tästä syystä en voi kunnioittaa ihmistä joka suoltaa musiikkia liukuhihnalta.
Tässä tietenkin joku tulee sanomaan että makuasioista ei voi kiistellä. Kyllä voi, ja pitääkin. Enhän vaadi vastuuta kuluttajilta, vaan tuottajilta. Tietynlaista taiteellista integriteettiä, niin naurettava kuin tuo ajatus tänä päivänä onkin. Alalla kuin alalla.
Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen!!!
PomppoK
06.02.2004 12:08:26

Kaikkein eniten tässä kaikessa ärsyttää se että hengettömyys ja kaupallisuus ja "viihteellisyys" (jolla tarkoitan sitä varta vasten ja laskelmoidusti teinien ja vastaavien kulutushyödykkeeksi tehtyä viihdettä) hyväksytään niin varauksettomasti sillä verukkeella että ihmiset tykkää. Eikä pelkästään hyväksytä vaan myös ihannoidaan. "Asikainen on kurko kun se tekee semmoisia biisejä joita jengi ostaa." Jokainenhan meistä, tai ainakin suurin osa, joutuu välillä tekemään semmoista jota ei välttämättä allekirjoita. Itse en ollenkaan pidä humpan soittamisesta, mutta olen muutaman kerran sitä joutunut tekemään rahan puutteessa. Mutta että ehdoin tahdoin säveltäisi biisin vain dollarin kuva silmissään, ns. höynäyttääkseen levyjenostajia, on mielestäni moraalitonta. Se että minua on siunattu jonkinlaisella musikaalisuudella edellyttää minulta vastuuta musiikkia itseään kohtaan, ihan taidemuotona. En salli itseni (enkä nyt tarkoita että se helposti kävisikään) pelkästään itsekkäistä ja ahneista syistä tehdä musiikkia. Tästä syystä en voi kunnioittaa ihmistä joka suoltaa musiikkia liukuhihnalta.
Tässä tietenkin joku tulee sanomaan että makuasioista ei voi kiistellä. Kyllä voi, ja pitääkin. Enhän vaadi vastuuta kuluttajilta, vaan tuottajilta. Tietynlaista taiteellista integriteettiä, niin naurettava kuin tuo ajatus tänä päivänä onkin. Alalla kuin alalla.

Syyttänet minua, jos pyydän sinua katkaisemaan jalkasi ja vielä maksamaan 19,90 euroa siitä huvista?

"Ongelmaksi" muodostuvat ehkä tilanteet, joissa 'ei voi valita', esim. julkisilla paikoilla soiva radiotuuba... toki sellaisenkin saa loppumaan voimakeinoin. Muutoin yks ja sama, millaista paskaa tekevät. Levyjä ei sentään vielä myydä tyrkyttäen, niin kuin imureita ja seksiä.

Kyllä minäkin yrittäisin kusettaa typeriä ihmisiä, mikäli saisin siitä nautintoa enemmän kuin siitä, että saa olla poissa muiden silmistä. Yhtälailla kusetettavat saavat nautintonsa ja se heille suotakoot. Koittakaa kestää, kukaan ei pakota lähtemään kotoa yhtään mihinkään, jos ottaa kovinkin koville.
"I've been busier than one-armed bass player."
    Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Risto Mustalisä
06.02.2004 12:40:26 (muokattu 06.02.2004 12:43:09)
Risto hyvä,

mistä hitosta sinä revit näitä juttujasi?

Perustuu ns.tositapauksiin: Tunnen monia (en tietysti kaikkia ,mutta kirjoitinkin "monista" en "kaikista" - okei muoto voisi olla "monista tuntemistani") death/black/jne. -metallin faneja jotka ovat sanoneet nimenomaan noin: "laululla ei ole merkitystä" osa sanatarkasti osa vähemmän sanatarkasti ,mutta kuitenkin siten ,että periaate on selvä.

Ja kyse ei ollut välttämättä mistään negatiivisesta - voi se melodia olla muuallakin kuin laulussa. Kyse on vain siitä ,että monet tuntemistani ns.iskelmän kuuntelijoista kiinnittävät huomionsa vain ja ainoastaan lauluun ja koko kappale on hyvä tai huono vain laulun perusteella.Rokissa monet tuntemistani kuuntelijoista mieltävät laulun yhtenä tasavertaisena instrumenttina.Ja helvetin monet ei sovi mihinkään em.itseluomistani/havinnoimistani kategorioista.Nämä ovat vain havaintoja joita olen tehnyt asiaan liittyen.

Turha vetää hernettä nenään näiden takia...
ville viaton
06.02.2004 12:49:14
Muutoin yks ja sama, millaista paskaa tekevät.

No mutta sehän on kiva.
Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen!!!
Risto Mustalisä
06.02.2004 12:55:50
Kaikkein eniten tässä kaikessa ärsyttää se että hengettömyys ja kaupallisuus ja "viihteellisyys" (jolla tarkoitan sitä varta vasten ja laskelmoidusti teinien ja vastaavien kulutushyödykkeeksi tehtyä viihdettä) hyväksytään niin varauksettomasti sillä verukkeella että ihmiset tykkää.

Ehkä näinkin ,mutta nykymaailmassa muusikon leipä riippuu siitä ostaako porukka levyjä ja käykö keikoilla.Se on tosiasia.Ei välttämättä aina mukava sellainen ,mutta kuitenkin.

Eikä pelkästään hyväksytä vaan myös ihannoidaan. "Asikainen on kurko kun se tekee semmoisia biisejä joita jengi ostaa."

Toisaalta näinhän teki mm.Beatles - siis biisejä joita porukka osti :-) Itse pidän ihan arvostettavana taitona tehdä yksinkertaisia tarttuvia biisejä jotka on vielä sitten suosittuja.En minä omista enkä tule omistamaan Gimmelin,Nylon Beatin tms. levyjä ,mutta ihailtavan tarttuviakin biisejä Asikainen on niille väsännyt.

Asikainen muuten muistaakseni mainitsi viimeisimmässä City -lehdessä Sub-Urban Triben uutta levyä arvostellessaan ,että hänestä nykyään metallimusiikissa tunnutaan välttelevän ns.koukkuja. Olen osittain samaa mieltä.
salmivaara
06.02.2004 13:22:19

Asikainen muuten mainitsi viimeisimmässä City -lehdessä Sub-Urban Triben uutta levyä arvostellessaan ,että hänestä nykyään metallimusiikissa tunnutaan välttelevän ns.koukkuja. Olen osittain samaa mieltä.

Asikainenhan on tunnetusti se Suomen virallinen metalliauktoriteetti.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)