Aihe: Konservatorion pääsykoe biisi.
1 2 3
-J.-
06.03.2008 16:09:49 (muokattu 06.03.2008 16:24:46)
Eli tuo duetto asia hylättiin, koska tämä toinenkin osa puoli päätti pyrkiä ja kun on kaksi kappaletta opeteltavana, ei kolmatta oikein huvita ottaa enää sotkemaan harjoittelua.

En tiedä onko tämä nyt järkevää perustaa uusi topic, mutta jos ei niin lukkoa vaa.

Eli siis olen pyrkimässä Joensuun konservatorioon Pop/Jazz- puolelle. Pulmana on kappaleen valinta (Vapaavalintainen biisi). Kappaleitahan maailmassa on, mutta jos säestäjän haluais niin pitäs nuotit lähettää.

Mitä suosittelette soitettavaks ja millä tavoin säestys? ( =Nuotit löytyy vai oma säestäjä?). Jazz ei sinänsä kiinnosta että en mielellään sitä lähtis soittamaan. Sen vain mainitsen, mutta jos ei muuta ole niin pakkohan se on sitä yrittää.

E: Itselleni ensimmäisenä mieleen juolahti Guns'N Rosesin Don't Cry, mutta ne nuotit.
C'est moi....
Henkka370
06.03.2008 17:47:52
Vastaus on guitar pro!
Jaqqi1991
06.03.2008 18:42:29
No kun nuotit pitäs lähettää konservatoriolle, että he voivat etsiä säestäjän. Vai voinko lähettää Kuitar Roo -tablat/nuotit?

Mene kirjastoon. Jos ei suoraan löydy omasta kirjastosta niin voit tehdä kaukolainan. Maksaa jonku 2e ja on parissa päivässä perillä
We may be humans, but we're still animals
Kasperi Tervonen
06.03.2008 18:47:26
Vai voinko lähettää Kuitar Roo -tablat/nuotit?

Jos tulostat ne nuotit, niin miksi ihmeessä et voisi?
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
calf
06.03.2008 19:02:16

Aion hakea Jyväskylän musaopistolle perusopetukseen ja aatellut soittaa soittonäyttäässä Joonatan Raution Usva-biisiä. Oisko hyvä?
There are no wrong notes
Apricot
08.03.2008 12:24:41
Eli siis olen pyrkimässä Joensuun konservatorioon Pop/Jazz- puolelle.

Ja olitko pyrkimässä ammatilliseen koulutukseen, vai perusopetukseen eli musiikkiopistoon?
-J.-
08.03.2008 12:27:33
Ja olitko pyrkimässä ammatilliseen koulutukseen, vai perusopetukseen eli musiikkiopistoon?

Ammatilliseen.

Ja voi jättää pois kommentit ''Lukion/Amiksen jälkeen vasta''...

Asiaa on moneen kertaan puitu ja tulos on että aivan sama pyrkiikö sinne ensimmäisen vai toisen asteen jälkeen. Eniten merkitsee soittamisesi.
C'est moi....
Epämuusikko
08.03.2008 17:12:01
Ammatilliseen.

Ja voi jättää pois kommentit ''Lukion/Amiksen jälkeen vasta''...

Asiaa on moneen kertaan puitu ja tulos on että aivan sama pyrkiikö sinne ensimmäisen vai toisen asteen jälkeen. Eniten merkitsee soittamisesi.

Voisko jättää pois myös kommentin "Guns 'n Roses biisivalintana vs mahdollisuudet päästä"? Ei kai siinä jos vedät kuin miljoona dollaria...
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Apricot
08.03.2008 17:39:43
Ammatilliseen.

Kysyin tätä siksi, että ammattiopiskeluun edellytetään jo varsin pitkälle kehittyneitä musikaalisia valmiuksia.

Joensuussa näkyy olevan tänä vuonna pakollisina pääsykoebiiseinä My Romance ja Isnt She Lovely. Kirjoitit ekassa viestissäsi, että jazz ei sinänsä kiinnosta. Nuo kaksi pakollista biisiä kuitenkin vaativat enemmän tai vähemmän jazz-tyyppistä lähestymistapaa - tietysti My Romance ollessaan medium swing -biisinä sitä itseään, mutta myös Isnt She Lovely, joka on totuttu kuulemaan Robben Ford / Larry Carlton -tyylisesti esitettynä. Jos jazz-lähestymistapa vieroksuttaa, niin pitäisi kuitenkin olla jokin keino, jolla ilmaista soitossaan, että tajuaa mitä niissä biiseissä tapahtuu. Itse huolehtisin siis enemmän niistä pakollisista biiseistä.

II asteen pääsykokeissa luulisin haluttavan kuulla sen tasoisia esityksiä, jotka sopivat 3/3 - D -kurssitutkintojen ohjelmistoon. Jos valitsee vapaavalintaiseksi biisiksi jonkin helpohkon pop/rock -kappaleen - kuten esim. Dont Cry - niin ei riittäne, että soittaa vain Slashin kitaraosuudet. Esim. melodiaa tulkitsemalla ilmaisulliset valmiudet ja instrumentin käsittely tulisi paljon selkeämmin esiin. Hyvä juttu voisi olla myös tehdä biisistä oma sovitus yhdelle kitaralle, ja soittaa yksinään vain intro, säkeistö ja kertosäe kerran läpi niin, että melodia ja harmonia tulevat esiin. Mutta tällöin se biisi voi tietysti olla ihan mikä tahansa, vaikka Proud Mary.

Minusta tärkeää pääsykokeessa on, että soitosta välittyy sellainen vaikutelma, että biisi on otettu haltuun, eikä sitä vain soiteta läpi ikäänkuin vähimmäisvaatimukset täyttäen. Soiton ei tarvitse olla teknisesti taiturimaista, mutta instrumenttia pitää pystyä käsittelemään siten, että biisin melodiaa ja tunnelmaa pystyy jotenkin tulkitsemaan.
-J.-
08.03.2008 18:34:13
Kysyin tätä siksi, että ammattiopiskeluun edellytetään jo varsin pitkälle kehittyneitä musikaalisia valmiuksia.

Totta kai, totta kai, mutta.... tuossa vähän aikaa sitten soittelin tonne Konservatorion Opolle ja kyselin onko mitään mahdollisuuksia päästä sisään nykyisillä taidoillani. Opon mukaan yrittäminen kannattaa. Edellisenäkin vuonna sisään on otettu esim. melkein nuotin luku taidottomia. 70% valintapisteistä tulee soittimen hallinnasta. 10% haastattelu ja loput menee sitten sinne teorian tuntemukseen. 65% pääsee sisään tai ainakin saa varasijan.

Joensuussa näkyy olevan tänä vuonna pakollisina pääsykoebiiseinä My Romance ja Isnt She Lovely. Kirjoitit ekassa viestissäsi, että jazz ei sinänsä kiinnosta. Nuo kaksi pakollista biisiä kuitenkin vaativat enemmän tai vähemmän jazz-tyyppistä lähestymistapaa - tietysti My Romance ollessaan medium swing -biisinä sitä itseään, mutta myös Isnt She Lovely, joka on totuttu kuulemaan Robben Ford / Larry Carlton -tyylisesti esitettynä.

Kuka esittää muuten ton My Romancen?

Jos jazz-lähestymistapa vieroksuttaa, niin pitäisi kuitenkin olla jokin keino, jolla ilmaista soitossaan, että tajuaa mitä niissä biiseissä tapahtuu. Itse huolehtisin siis enemmän niistä pakollisista biiseistä.

Siis juuri tässähän tämä on. En koe Jazzia mitenkään p*skana musiikkina. Jotenkin vain vieroksun sitä. En ole saanut kai sitä viimmeistä Jazz kosketusta joka vie mukanaa. En tiedä....

II asteen pääsykokeissa luulisin haluttavan kuulla sen tasoisia esityksiä, jotka sopivat 3/3 - D -kurssitutkintojen ohjelmistoon. Jos valitsee vapaavalintaiseksi biisiksi jonkin helpohkon pop/rock -kappaleen - kuten esim. Dont Cry - niin ei riittäne, että soittaa vain Slashin kitaraosuudet. Esim. melodiaa tulkitsemalla ilmaisulliset valmiudet ja instrumentin käsittely tulisi paljon selkeämmin esiin. Hyvä juttu voisi olla myös tehdä biisistä oma sovitus yhdelle kitaralle, ja soittaa yksinään vain intro, säkeistö ja kertosäe kerran läpi niin, että melodia ja harmonia tulevat esiin. Mutta tällöin se biisi voi tietysti olla ihan mikä tahansa, vaikka Proud Mary.

En tajuu pointtia. Miksi sen pitäs sopia 3/3 tutkintojen ohjelmistoon? Niinkuin jälkimmäisessä osassa on (jota en jaksanut lainata), minunkin mielestä siitä pitää kuulua se kappaleen haltuun otto. Mutta miten saat kappaleen haltuun jos et nauti sen soittamisesta? En todellakaan nauti minkään CCR:n Proud Mary:n melodioiden vetämisestä. Ja miten sen saa yksinään yhdellä kitaralla toimimaan? En tajua kyllä nyt ollenkaan, mutta sittenpähän en pääse jos en pääse. Ens vuonna uudelleen....
C'est moi....
Apricot
08.03.2008 19:40:01 (muokattu 08.03.2008 19:43:56)
Kuka esittää muuten ton My Romancen?

http://en.wikipedia.org/wiki/My_Romance_%28song%29

Tuossa on listaa.

Miksi sen pitäs sopia 3/3 tutkintojen ohjelmistoon?

Tarkoitan, että suurin piirtein 3/3 tai D on se tutkintotaso, johon verrattuna hakijoita yleensä arvioidaan - eli että ollaanko sillä tasolla jo, tai onko mahdollisuuksia kehittyä sille tasolle 2-3 vuodessa. Kurssitutkinnot sinällään ovat vähän vanhanaikainen juttu, mutta toisaalta niiden avulla on helppo hahmottaa soittajan kehitysvaihe.

Mutta miten saat kappaleen haltuun jos et nauti sen soittamisesta? En todellakaan nauti minkään CCR:n Proud Mary:n melodioiden vetämisestä.

Mun pointti oli se, että voit tietysti valita minkä tahansa biisin, mikä itseäsi miellyttää. Biisin voi kuitenkin esittää hyvin monella eri tavalla, ja nimenomaan se esitystapa on tärkeä asia, ei niinkään se että mikä biisi se on. Jos on vaihtoehtoja, niin kannattaa valita sellainen biisi, josta on helppo muokata itselleen sopiva versio.

Ja miten sen saa yksinään yhdellä kitaralla toimimaan?

Soittajalla täytyy olla vahva sisäinen näkemys kappaleesta siten, että vähilläkin äänillä saa luotua kuulijalle mielikuvan kappaleen melodian ja harmonian muodostamasta kokonaisuudesta. Kaikkia juttuja biisistä ei tietenkään voi soittaa, mutta esitystapana se antaa aika hyvän kuvan siitä, kuinka esittäjä hahmottaa biisin kokonaisuutena ja pystyy käsittelemään sitä. Vastakohta olisi vain soittaa kylmästi ne kitaraosuuden äänet jostain tabulatuurista ulkoa opeteltuna. Se minkä raati haluaa tietää, on että kuinka vahva sisäinen tiedostus soittajalla on esittämästään musiikista. Vastakohta on siis ulkoinen suorittaminen, jota voi esiintyä kaikilla teknisillä tasoilla.

Voi tietysti käyttää säestäjää, mutta silloin pääsykoetilanteeseen tulee lisää tuntemattomia muuttujia. Ei voi tietää että onko se säestäjä kitaristi vai pianisti, pitää nopeasti (eli puolessa minuutissa) selittää säestäjälle, että kumpi soittaa mitkäkin osuudet missäkin kohtaa, pitää laskea biisin tempo ja biisi käyntiin. Säestäjä soittaa tarkalleen nuotin mukaan, joten nuotin pitää olla ajan tasalla. Aina biisi voi kuitenkin mennä eri tavalla erinäisistä syistä, jolloin täytyy itse valmistautua siihen, että pystyy nappaamaan kiinni mistä tahansa kohdasta. Pitää liidata koko esitys, näyttää lopetus, ja kaikkea sellaista.

Yritin etsiä youtubesta jotain videoita, joissa joku demonstroisi sitä mitä tarkoitan, mutta äkkiseltään ei löytynyt. Mutta ajattelepa vaikka kuuluisaa Hendrixin Little Wingiä, ja sen alkua. Siinä on se meininki, jolla kitaristi voi esittää yksin periaatteessa minkä tahansa biisin, soittaen sopivasti vuorotellen melodiaa ja harmoniaa, ja välillä molempia. Niin, ei se Henkka soita siinä kuitenkaan Little Wingin laulumelodiaa, mutta siinä on melodisia fraaseja sointujen lomassa. Yhtä hyvin samalla tavalla voisi soittaa myös sitä laulumelodiaa. Ihmettelenkin, miksei kitaristit treenaa sellaista soittotapaa enemmän. Täytynee soittaa itse malliksi joku veto ko. tekniikalla.
biibob
09.03.2008 02:25:35

En tajuu pointtia. Miksi sen pitäs sopia 3/3 tutkintojen ohjelmistoon? Niinkuin jälkimmäisessä osassa on (jota en jaksanut lainata), minunkin mielestä siitä pitää kuulua se kappaleen haltuun otto. Mutta miten saat kappaleen haltuun jos et nauti sen soittamisesta? En todellakaan nauti minkään CCR:n Proud Mary:n melodioiden vetämisestä. Ja miten sen saa yksinään yhdellä kitaralla toimimaan? En tajua kyllä nyt ollenkaan, mutta sittenpähän en pääse jos en pääse. Ens vuonna uudelleen....

Jos nyt ihan suoraan saan sanoa oman mielipiteeni, niin juurikin biisi kuuten vaikka Don't cry on sellainen, että levyllä kuultavat osuudet biisistä pystyy soittamaan moni aloittelijakin oikein ok tasolla ja kuulostaa ihan hyvältä. Olet ihan oikeassa, että biisi kuin biisi, mitä ikinä sinne meneekin osittamaan, se on soitettava siten vakuuttavasti, että kuulijat huomaavat, että biisi on hyvin sisäistetty ja , että olet kotonasi kun esität sitä. Kuitenkin don't cry:n jos soitat nuotti nuotilleen kuten kitaraosuudet ovat vedetty levylle, niin epäilen, että vetipä kuinka hienosti tahansa, niin tällä ei oikein tule vakuuttamaan pääsykoelautakuntaa.

Toisinsanoen, jotta tällaisen biisin saisit toimimaan tutkinnossa, olisi sinun todellakin pystyttävä esittämään biisistä sellainen versio joka oikeasti voisi näyttää osaamistasi kunnolla. Totta on, että tokihan hyvällä soittotaidolla saa biisin kuin biisin kuulostamaan hyvältä, mutta kuitenkin tällainen biisi kuin don't cry on jostain syystä vähän sellaisen kategorian kitarabiisi, joka ei ehkä ihan ensimääisenä vakuuta pop/jazz konservatorion lautakuntaa, ellei siitä soittoversiosta löydy oikeasti jotain mielenkiintoisia koukkuja. Jos don't cry olisi lähdettävä soolona esittämään pääsykokeeseen, niin itse näkisin ainoana vaihtoehtona sointumelodia-laulumelodian yhdistämisen. Ja soittaa jotain näppäilymeininkiä noiden pohjalta. Siinä pystyisit antamaan kuvan, että hahmotat harmonioita, sekä sellainen antaa myös todella vakuuttavaa näyttöä kitaranhallinta taidoistasi, mikäli pystyt soittamaan tällaista boom chick meininkiä.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Epämuusikko
09.03.2008 11:58:02 (muokattu 09.03.2008 11:59:54)
Tai sitten hakija näyttää taitonsa soittamalla Guns 'n Rosesin kappaleen Don't Cry.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
biibob
09.03.2008 12:31:58
Tai sitten hakija näyttää taitonsa soittamalla Guns 'n Rosesin kappaleen Don't Cry.

Nimenomaan. Ja itseasiassa olet juuri oikeassa, koska itse sinne jokainen menee esiintymään omalla valitsemallaan biisillä ja siten osoittaa omaa tasoaan lautakunnan jäsenille.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
-J.-
09.03.2008 14:53:20 (muokattu 09.03.2008 15:05:16)
Nimenomaan. Ja itseasiassa olet juuri oikeassa, koska itse sinne jokainen menee esiintymään omalla valitsemallaan biisillä ja siten osoittaa omaa tasoaan lautakunnan jäsenille.

Aha. Täytyy myöntää etten biisiä välttämättä valinnut taitojen tms. mukaan vain sen mukaan että osaan biisin vaikka silmät kiinni ja se on hyvä kuuloinen.

Onko nää pontit niikun aivan turhia vai pitäskö tosiaan alkaa harjoitella jotain CCR kooveria...?

E: Pakko kysyä että oletteko (Nimim. biibob & epämuusikko) konssan listoilla, olleet konssan listoilla vai yrittäneet konssan listoille?
C'est moi....
biibob
09.03.2008 16:33:59
Aha. Täytyy myöntää etten biisiä välttämättä valinnut taitojen tms. mukaan vain sen mukaan että osaan biisin vaikka silmät kiinni ja se on hyvä kuuloinen.

Onko nää pontit niikun aivan turhia vai pitäskö tosiaan alkaa harjoitella jotain CCR kooveria...?

E: Pakko kysyä että oletteko (Nimim. biibob & epämuusikko) konssan listoilla, olleet konssan listoilla vai yrittäneet konssan listoille?

Olen ollut useita vuosia Kuopion pop/jazz konservatorion opiskelija, tosin itse lopetin sen pari vuotta sitten. Eli kyllä olen käynyt läpi ne samat pääsykokeet ja soittonäytteet ja ties mitkä sävelten laulukokeet ja plaa plaa kaikki mikä siihen liittyy. Kyllä olen hakenut konsalle vain kerran, sinä keväänä hakijoita oli +40 ja sisään otettiin kaksi. Olin niistä toinen.
-J.-
09.03.2008 17:06:37
Olen ollut useita vuosia Kuopion pop/jazz konservatorion opiskelija, tosin itse lopetin sen pari vuotta sitten. Eli kyllä olen käynyt läpi ne samat pääsykokeet ja soittonäytteet ja ties mitkä sävelten laulukokeet ja plaa plaa kaikki mikä siihen liittyy. Kyllä olen hakenut konsalle vain kerran, sinä keväänä hakijoita oli +40 ja sisään otettiin kaksi. Olin niistä toinen.

Respect sulle. Millasta vedit itse pääsykokeissa?
C'est moi....
biibob
09.03.2008 17:21:38
Respect sulle. Millasta vedit itse pääsykokeissa?

Hehe tätä nyt ei viitsisi sanoa, mutta kyllä vedin itse kokeessa silloin stairwaytä zeppeliineiltä :) Ihmetellyt kyllä jälkeen päin niin valtavasti, että miten tuolla biisivalinnalla koskaan on ollut mahiksia edes päästä sisään, kun siihen aikaan en ollut edes mikään valtavan erikoinen kitaristinakaan. Mutta toisaalta soitto-osuus ei ollut kaikki kaikessa kokeessa, eli mukana on myös sointujen tunnistusta, sävelten laulamista, rytmiikkaa käsitteleviä kokeita. Ja näin jälkeen päin uskon, että soittokoe ei ole ollut sitten painoarvoltaan välttämättä, kuin ehkä sen puolet kokonais pääsykoeosioista. Koska biisihän on nimenomaan sellainen, jota ei kyllä kannattaisi koskaan lähteä vetämään pääsykokeissa, koska voi jo melkein uskoa, että sitä saattaa melko paljon tulla monien todella alussa olevien soittajien puolelta ihan hyvinkin soitettuna. Mutta ehkä se soitto on mennyt sitten hyvin samoin kuin kaikki muutkin osuudet.

Mutta loppupeleissähän se on se, että jokainen pääsykokeessa käyvä pystyy antamaan itsestään kuvan, että on avoin ja kiinnostunut eri musiikkityylejä kohtaan, hallitsee soittimensa sillä tasolla, että häntä on mahdollista lähteä kehittämään soittajana eteenpäin ja ihan perusteita ei tarvitse lähteä opettamaan, sekä muut musikaaliset edellytykset. Kuten rytmitaju, sävelkorva. Nuo kun asiat ovat kunnossa, niin uskoisin, että konservatorioihin on edellytykset päästä mukaan opiskelemaan. Sitten kun joskus päästään sitten amk tasolle esim. soitinpedagokiikkaa opiskelemaan, niin sitten vaaditaan jo sitä todella todella hyvää soittimensa hallitsemista, todella laajaa teoriaosaamista/ymmärrystä, kehittynyttä sävelkorvaa.

Tsemppiä vaan pääsykokeisiin. Paljon niissä on yrittäjiä ja tasot vaihtlevat suurestikkin, ja ei pidä pettyä vaikka ei itse aina sisään pääsisikään, koska etenkin sähkökitaran puolella suomesta löytyy niin valtavasti harrastajia, ja todella hyviäkin. Ja toisaalta konservatorioille voi myös hakea aina uudestaan ja toisaalta taas ei konservatoriot ole edellytys sille, että voi tulla hyväksi muusikoksi, ei missään nimessä. Kitaraa opitaan soittamaan kotona ja yksin treenaten, hyvä opettaja pystyy vaan antamaan suuntaa ja auttamaan mahdollisissa vastaan tulevissa ongelmatilanteissa.
calf
09.03.2008 17:24:59

Olen kuullut sellasta puhetta, että nuo konservatoriot suosis vähän nuorempaa ikäluokkaa sisäänotossa. Onko kellään tietoa tästä? Onko esim. 25-vuotiaana mahdollisuutta päästä konservatorioon? =)
There are no wrong notes
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)