Aihe: Kielten vaihtaminen
1
AngusYoung
06.03.2008 16:17:21
Yleensäkin ainakin minulla on ongelmana että teräskieliseen kitaraan kielien vaihtaminen tuntuu olevan melkeinpä mahdottomuus. Kun olen tarpeeksi vääntänyt virityskoneistosta kireyttä, niin tallasta lähtee toi nuppi irti. Mikä neuvoksi? Alkaa sormet oleen jo vähän kipeet.
flattopguitar
06.03.2008 20:41:35
Tosiaankin kielen pitäisi pysyä periaatteessa paikoillaan ilman sitä tappia, koska kielen päässä olevan pallon on tarkoitus tulla tallan alle kannessa olevaa ohutta levyä vasten. Tallapinni lähinnä lukitsee sen kohdilleen. Yleensä auttaa kun laittaa kielen tallakoloon ja pinnin perässä, sitten vetää kielestä ja painaa tallapinniä alas, jolloin kielen pallo-osa asettuu tukevasti kantta vasten. Toisella kädellä pitää pientä jännitystä edelleen kielen tässä osassa ja toisella pujottaa sen viritinkoneistoon ja ryhtyy kiristämään kieltä antamatta jännityksen kokonaan lähteä kielestä pois, jotta kielen "pallo" pysyy edelleen tukevasti kantta vasten. Jos kielen päästää löysäksi, niin pallo liikahtaa kannen alla ja voi nousta ylös juuri nostaen tallapinnin mukanaan. Weelien sanoma pieni taitos yleensä myös auttaa.
AngusYoung
06.03.2008 20:44:58 (muokattu 06.03.2008 20:46:01)
Mutta mulla lähtee tosta E-kielestä toi tallapinni ihan sorminkin vetämällä irti.

edit: oon tässä nyt puoli viidestä asti tapellut ton kitaran kanssa ja A ja E jäljellä.
Juniper
06.03.2008 20:51:41
Yllä oli hyviä neuvoja. Itse vielä kieltä laittaessa katson, että kielen pallo menee juuri ja juuri kannen alle. Sitten kun perään lykkää pinnin, niin pinni painaa kielen pallon kannen alle. Pinni kun on paikallaan, niin kevyellä nykäisyllä varmistan, että kieli istuu kunnolla tallassa.
Kielipinnien päät kannattaa viistää, näin kielen pallo ohjautuu aina kannen alle, eikä jää vahingossakaan pinnin päähän.
Sitten kun aletaan hifistelemään pinnin uran tulee olla juuri puolen kielen syvyinen, loppu urasta tehdään tallaan.....
flattopguitar
06.03.2008 21:00:36
Sitten kun aletaan hifistelemään pinnin uran tulee olla juuri puolen kielen syvyinen, loppu urasta tehdään tallaan.....

Jotkut pitää Martinin tyylistä uratonta pinniä ja tallakokoa jostain syystä parempana. Kieli kyllä lukittuu hyvin tiukasti paikoilleen, mutta myös voi nousta itsestään ylös, mikäli kielen pallo ei ole tukevasti tuettuna kannen alla.
Susiääni
06.03.2008 21:28:37
Muuten kun pujotatte kielen viritintapin läpi niin pyöritättekö ensin sitä yhtään sen ympäri vai vedättekö suoraan läpi ja alatte kiristää? Mä oon jostain syystä pyöräyttänyt kierroksen siinä ennen.
"Living is easy with your eyes closed"
Juniper
06.03.2008 21:43:20
Muuten kun pujotatte kielen viritintapin läpi niin pyöritättekö ensin sitä yhtään sen ympäri vai vedättekö suoraan läpi ja alatte kiristää? Mä oon jostain syystä pyöräyttänyt kierroksen siinä ennen.

Suoraan läpi ja kiristämään. Punomatomilla kielillä vielä köyhän miehen kielilukitus perään.
Susiääni
06.03.2008 22:07:43
köyhän miehen kielilukitus

Mikä oli? ??? ??
"Living is easy with your eyes closed"
rattledad
06.03.2008 23:35:18

Mikä oli? ??? ??

Olisiko tuo että taitetaan kieli niin että se menee kerran itsensä yli:
http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm
Susiääni
07.03.2008 01:24:15
Selkis. Näin se vaan menee että jotkut oppii tällaset asiat jo ekalla viikolla kun mulla tähänkin meni 8 vuotta.
Siis mähän vaan esitän tyhmää. En mä oikeasti
deevee
07.03.2008 21:46:31
Selkis. Näin se vaan menee että jotkut oppii tällaset asiat jo ekalla viikolla kun mulla tähänkin meni 8 vuotta.

Sama. Tosin meni pari kuukautta vähemmän, buah.
"Blues this morning falling down like hail, gonna leave a greasy trail" - Bob Dylan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)