Aihe: Kaiutintesti
1 2 3
Christeraser
06.03.2008 12:29:31 (muokattu 06.03.2008 12:31:28)

Oma suosikki on 12.

Milloinkas kerrot mitä nämä kaikki kaiuttiment olivat?
http://www.myspace.com/quelltheskies
Mandarax
06.03.2008 12:53:40
Juu mukava juttu, että joku näkee vaivaa tälläisten yleishyödyllisten testien merkeissä. Tuossa vielä linkki sivuille, jotka ovat varmaankin osalle porukkaa ennestään tuttuja, mutta menköön:
http://www.proguitar.de/AudioDemo/AudioDemo.html
Ääninäytteitä eri vahvistimista, elementeistä, efekteistä jne... Testit on soitettu vertailun vuoksi sekä Fenkun Stratolla, että Giban LP:llä. Saahan tuostakin jotain osviittaa...
Ensin housut, sitten kengät.
Ocku
06.03.2008 12:57:26
Oma suosikki on 12.

Milloinkas kerrot mitä nämä kaikki kaiuttiment olivat?

Ehkä viikon, kahden sisällä. Odotan vielä että pari tuttua kitaristia ehtivät sokkotestaamaan jotta saisin heidän kommentit.

Pääsiäisenä mulla pitää olla kuusi parasta plokattuna kaappeihin studiokeikkaa varten joten viimeistään silloin testi on loppu.

Jos haluatte että julkistan listan mitä eri kaiutinelementtejä testissä on mukana niin sehän on tietenkin mahdollista.
LaXu
06.03.2008 13:02:35
Minusta tämä oli vallan oiva testi. Tästä on paljon enemmän hyötyä, kuin vaikkapa Celestionin omista ääninäytteistä, joissa ei soiteta edes samaa biisiä!

Teknistä toteutusta voisi tosin parantaa. Tuosta olisi hyvä tehdä Flash-versio, koska siinä voisi helpommin soittaa klippejä peräjälkeen. Ainakin Operassa kukin klippi avasi uuden tabin, jossa klippi sitten alkoi soida.
sepisti
06.03.2008 15:10:17 (muokattu 06.03.2008 15:12:17)
Voi olla ihan kiinnostavaa sitten kun katsoo jos valmistajien ilmoittamat spl:ät todella pitivät kutinsa tai jos siellä oli joku elementti joka oli hiljaisempi kuin mitä olisi valmistajan antamista tiedoista osannut odottaa.

Olet aivan oikeassa, tämä on vähän sama juttu kuin autoa ostaessa aina luvataan pientä keskikulutusta:)

E. Itse en ole tarkoittanut kritisoida liikoja vaan olen sitä mieltä, että Koposella on myös pointtinsa.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Aki
06.03.2008 17:20:02

Ocku, suurkiitos testin jakamisesta yleisölle! Plussat ja erkkimerkit sulle. Odotan innolla että saan tietää mikä elementti oli tuosta porukasta omaan mieleeni eniten.

Huomasin että suosikkielementti tulee valittua vahvasti pelkän botnen perusteella, äänitystilanteessa kun botne on melko vähissä. Olisi kiva tietää millä mikillä ja mistä kohtaa klipit on äänitetty. Myös käytettyjen vahvistimien mallit auttaisivat pistämään kuulohavainnot kontekstiinsa. Jouduin huomaamaan kantapään kautta että kaiutinkotelolla itselläänkin on kiusallisen suuri merkitys kokoonpanon soundiin (mun täytyy tehdä uusi kotelo), joten siitäkin tarkemmat tiedot olisivat olleet tervetulleita.

On ensiarvoisen täkeää että A/B testissä äänenvoimakkuus on tasattu mahdollisimmat tarkasti jotta voidaan keskittyä kuuntelemaan pelkästään todellisia eroja.

Äänenvoimakkuusko ei ole todellinen ero? Olen erittäin kiitollinen Ockulle siitä että hän teki testin juuri näin. Hän myös esitti perustellut perustelut miksi näin teki. Koska äänenvoimakkuuden havaitsee korva, sitä ei voi normalisoimalla korvata. Pidä vaan hanska volumenapilla näytteitä kuunnellessasi, sillä tavoin sen voimakkuuseron korvaisit myös itse vahvistimella soittaessasi.

Jos tasot meinaisi tasata, se tulisi tehdä korvalla. Tän jälkeen mainita minkä verran kutakin klippiä on nostettu/laskettu.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
ravensoul
06.03.2008 17:37:51
Äänenvoimakkuusko ei ole todellinen ero? Olen erittäin kiitollinen Ockulle siitä että hän teki testin juuri näin. Hän myös esitti perustellut perustelut miksi näin teki. Koska äänenvoimakkuuden havaitsee korva, sitä ei voi normalisoimalla korvata. Pidä vaan hanska volumenapilla näytteitä kuunnellessasi, sillä tavoin sen voimakkuuseron korvaisit myös itse vahvistimella soittaessasi.

Mä myös ihmettelin tätä kritiikkiä. Jos nuo klipit olisi normalisoitu valmiiksi, olisi tieto elementtien herkkyyseroista kadonnut. Nyt siitä on selvä data olemassa, kun kerran klipit oli äänitetty täsmälleen samalla setupilla. Jos haluaa normalisoida, sen voi tehdä myöhemmin. Jos ei jaksa niin se on oma henkilökohtainen voi voi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Ocku
07.03.2008 11:15:25
Huomasin että suosikkielementti tulee valittua vahvasti pelkän botnen perusteella, äänitystilanteessa kun botne on melko vähissä. Olisi kiva tietää millä mikillä ja mistä kohtaa klipit on äänitetty. Myös käytettyjen vahvistimien mallit auttaisivat pistämään kuulohavainnot kontekstiinsa. Jouduin huomaamaan kantapään kautta että kaiutinkotelolla itselläänkin on kiusallisen suuri merkitys kokoonpanon soundiin (mun täytyy tehdä uusi kotelo), joten siitäkin tarkemmat tiedot olisivat olleet tervetulleita.

Näytteet on äänitetty yhden metrin etäisyydeltä suoraan edestä kohti elementin reunaa. Mikkeinä käytin kaksi pienikalvoista konkkamikkiä herttakuviolla XY-menetelmällä. Mikit olivat Behringerin C-2.

Puhdas soundi on äänitetty Lehnert Sunbeamilla, puhtaalla kanavalla lujalla äänenvoimakkuudella (A/B-testissä jopa Hiwatti menee polville ennen Sunbeamin puhdasta kanavaa). Treblet on käänetty täysille jotta elementtien yläpään erot tulisivat esille.

Särösoundi on äänitetty LondonPower Studio-vahvistimella.

Kun ensin kuulin ääniklipit itse niin vähäinen bottne aiheutti vähän harmaita hiuksia vaikka olenkin kalju. Tein muutaman uuden äänityksen muilla mikeillä muista kohdista. M.m. dynaamisella parinkymmenen sentin päästä. Outoa oli että soundin alapää ei muuttunut niin paljon kun se yleensä muuttuu kun mikkejä vaihdellaan ja siirretään. Tämän takia en säästänyt toisia näytteitä.

Kävin läpi kaikki mahdolliset tekijät, ja luulen että selitys löytyy itse huoneesta. Huoneessa ilmeni muutama kunnon bassoloukku. Tätä ei huomaa sillloin kun itse seisoo siellä koska pää on ylensä metri kaiuttimien yläpuolella. Jos tekisin testin uudestaan niin siirtäisin kaiuttimet toiseen huoneeseen.

Soundihan on kyllä erilainen kun itse seisoo soittamassa. Tämän vuoksi on varmasti hyvä kiinnittää testikitaristeinä toimineiden tyyppien kommentteihin vähintään yhtä suurta huomiota. Nämä kommentit ilmestyvät kunhan ehdin koostaa ja kääntää ne (ainakin suomeksi ja ruotsiksi).

Kotelot ovat ulkomuistista noin 79 x 78 x 36. Sivut ovat 18 mm koivuvaneria ja etulevy 12 mm koivuvaneria.
Ocku
07.03.2008 11:18:59
Hianosti tehty testi ,mutta Jytkympi high-gain osasto jäi puuttuman....
eniten olisi se kiinnostanut:(

Joo, pitää paikkansa. Jos ois vielä kolmannen version tehnyt niin se olisi ollut Übergain.
Twinkle
07.03.2008 16:32:03
Ne jotka eivät tahdo itse käyttää vaivaa normalisointiin itse, niin voivat ladata ao. osoitteesta tiedostot, jotka on normalisoitu 0 dB:n tasoon.

http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/kajaritesti_normalisoitu/

Tiedostot on saman nimiset kuin tuossa alkuperäisessä, sisällössä vaan on eroa.
Ocku
07.03.2008 16:56:36
Ne jotka eivät tahdo itse käyttää vaivaa normalisointiin itse, niin voivat ladata ao. osoitteesta tiedostot, jotka on normalisoitu 0 dB:n tasoon.

http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/kajaritesti_normalisoitu/

Hienoa! Kiitos ja kumarrus.
Ocku
11.03.2008 22:12:02
"Oikeat vastaukset" eli mitkä elementit ovat minkäkin ääninäytteen takana selviää nyt kotisivulla.

En ole vielä ehtinyt kääntää kommentit suomeksi, englannista puhumattakaan, mutta lupaan tehdä sen kunhan ehdin ja jaksan. Lähipäivinä on kuitenkin sen verran kiireitä että en millään ehdi.
Aki
12.03.2008 11:12:30

"Oikeat vastaukset" eli mitkä elementit ovat minkäkin ääninäytteen takana selviää nyt kotisivulla.

Hienoa! Olishan se pitänyt arvata, mulla on aika kallis maku...
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
keskiorv
12.03.2008 11:17:57
Yllättäen kävi niin, että sokkotesti vahvisti täysin aiemmat käsitykseni hyvistä kajareista. Melkein olisi toivonut että yllätyksiä olisi tullut, mutta ei kun ei.
M Hossa
12.03.2008 11:39:36

En ole vielä ehtinyt kääntää kommentit suomeksi, englannista puhumattakaan, mutta lupaan tehdä sen kunhan ehdin ja jaksan. Lähipäivinä on kuitenkin sen verran kiireitä että en millään ehdi.

Kiitokset! (myös Twinklelle)

Yllättäviä tuloksia sokkotestissä. Muija soitti luureihin aina kahta peräkkäin joista valitsin mieluisemman, jota taas vertasin seuraavaan jne...Jos en osannut päättää, molemmat kirjattiin ylös jne.

Noh neljä suosikkia löytyi joista kaksi tuli yllätyksenä.
-d1 Weber Michigan Ceramic !!!???
-d16 Scumback H55
-d13 Vintage Celestion G12M bass cone T1511
-d5 Fane AX.12.150 !!!???

Myös yllätyksenä tuli että inholistan ykkönen oli Classic lead 80 minkä hankkimista kokeilumielessä tuossa jokunen aika sitten mietin.

Onko testin tekijällä hajua että onko Weberin valmistama Axis 12 Alnico versio tuosta testissä olleesta Fane AX.12.150:sta?
https://taweber.powweb.com/weber/axis12a.htm

Suuret kiitokset vielä! :D
StJerky
12.03.2008 11:43:24 (muokattu 12.03.2008 11:51:52)
Kiitos testistä. Minusta tuo, että volume-erot oli mukana oli vain hyvä juttu. Ja onhan ne normalisoituinakin nyt.

Huomasin että suosikkielementti tulee valittua vahvasti pelkän botnen perusteella

Tuo on ihan totta. Olisi mielenkiintoinen testi sellainen jossa olisi basso rummut ym. ääninäytteiden taustalla. Kitarahan on vain orkesterin osa. Monet etsii soundinsa yksin soittaen ja näin ollen kitarasoundista tulee ihan liian tanakka.

Huh, kallis maku on minullakin (2).
Ocku
12.03.2008 13:04:54

Onko testin tekijällä hajua että onko Weberin valmistama Axis 12 Alnico versio tuosta testissä olleesta Fane AX.12.150:sta?
https://taweber.powweb.com/weber/axis12a.htm

Terve

Se Weberin malli ei ole yritys kopioida Fane AX.12.150 vaan Fane AXA 12.

AX12.150 on keraamisella magneetilla kun taas AXA 12 on AlNiCo-magneetilla. Weber on onnistunut saamaan aikaan sekaannusta kun hän kirjoitaa sivuillaan että hänen valmistama elementti on "Similar to the Fane AX12 AlNiCo"

Mitään Weberin mainitsemaa AX12 Alnico-elementtiä ei ole koskaan ollut olemassakaan. Kaikki AX-tyyppiset Fanet ovat keraamisia ja kaikki Fanen AXA-tyyppiset ovat alnico-magneetilla.

En osaa sanoa jos Weberin versio muistuttaa Fanen Alnicoa. Testin jälkeen suhtaudun hieman epäillen Weberin markkinointiin.

Minulle se Weberin Michigan (joka on hänen versio EV:n elementeistä) oli pettymys. Weberin mukaan se on "Very Loud". Ja paskan marjat. Siinä oli kaikista matalin äänenvoimakkuus. Se sopii varmasti hyvin joihinkin soittotilanteisiin ja -tyyleihin, mutta kuvausta se ei vastannut. Enemmän siitä kun ehdin kääntää kommentit suomeksi.
Takajeejee
12.03.2008 15:16:20
14. kuullosti jotenkin parhaalta omaan korvaan. Sopivan neutraalin oloinen, eikä liian treblekäs. Munakas. Jälkeenpäin kun katselin mikä elementti oli kyseessä minkäkin numeron kohdalla, huomasin, että omassa kaapissa on nämä juurikin sisällä =)
Ocku
15.03.2008 21:18:33
No nyt pitäis kaikki kommentit löytyä käännettynä suomeksi. Kirjoitusvirheitä on varmasti satoja.

Saas nähdä milloin, jos ikinä, jaksan kääntää ne vielä englanniksi. Anglofiilit kulkekoon pimeydessä siihen asti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)