Aihe: Martin 000-16gt vs. 000m
1
telstara
05.03.2008 15:32:37
Olen tässä itse hommaamassa nimenomaan 000 mallin akustista kitaraa ja olisin kaivannut vinkkejä ja mielipiteitä Martin 000-16gt kitarasta, miksei myös 000m mallista. 000-16gt mallia kun en ole päässyt (vielä) testaamaan, 000m mallia olen testannutkin jo, oli ihan ok. Joitain eroja näiden välillä on mm;

1. pohja ja sivut mahonkilaminaatti (000m) vs. mahonki (000-16gt)
Saattaahan se olla pidemmän päälle ihan hyväkin, että kestää vähän enemmän pientä reissua, elämää ja ilmastoa. Ilmeisesti tämä laminaatti materiaalina ei ihan niin herkkä ole niille ? Kokopuinen kitara tietty vanhetessaan avautuu ääneltään enemmän ajan kuin laminaattipohjainen. Tiedän että "oikeissa" kitaroissa on useimmiten oikeaa puuta myös pohja ja sivut.
2. Otelaudan materiaali, Solid east indian rosewood (000m) vs. Black Micarta (000-16gt) En tiedä oikeastaan noiden soundieroa, Black micarta on tyylikkäämmän näköinen ainakin, 000m otelauta on aika hailakan halvan ruskean värinen.
3. Kannen viimeistely Satin (000m) vs. polished gloss (000-16gt)
Luin jostain että satin on herkkä naarmuuntumaan, kulumaan jne.

Viime kädessä testi kertoo oleellisen mutta tietty olisi kiva ostaessakin hyvä tietää jotain ja kuulla eri mielipiteitä. Vai ostanko eroja miettimättä vaan sen kumpi soundaa heti kättelyssä paremmalta.
Oma tietämys kun keskittyy lähinnä tuohon sähkökitarapuoleen.. Olipa valintani kumpi tahansa, siihen tulee k&k mikkisysteemi.
Olen testannut myös 15 sarjalaista mutta se ei oikein toiminut mulle.
Ja joo, Martin sen olla pitää..
flattopguitar
05.03.2008 15:40:05
Noilla kitaroilla on thomanilla parisataa hinnassa eroa 000-16GT hyväksi. Ostaisin sen ehdottomasti jo siitä syystä, että saisi kokopuisen kitaran. Kestävyyden suhteen kokopuukansi on jokatapauksessa ongelma ja kitara vaatii vähän huolenpitoa lähinnä talvisin. Halkeamat sivuissa ja pohjissa ovat lähinnä kosmeettisia haittoja. Kannen halkeamat ovat jokatapauksessa pakko korjata, joten saman ongelman edessä olisit molempien kitaroiden kanssa.
Turder
05.03.2008 19:51:54
Osta se kokopuinen eläkä mitään laminaatteja, muuten vituttaa vaan myöhemmin!:)

Juuri näin. Kerralla hyvä jos taloudellisesti vain on mahdollista. Jos ostat sen halvemman niin kohta on taas GASia ja sitten hankitaan se parempi. Usein myös tuo kerralla hyvä -asenne on pitkässä juoksussa halvempi, etenkin kun hyvät kitarat ei ole kertakäyttötavaraa.

Nimim. kokemusta on. :)
weelie
06.03.2008 09:50:52 (muokattu 06.03.2008 09:53:49)
No toisaalta micartahan on jotain synteettistä materiaalia, että jotain voi se häiritä jos talla ja otelauta ei ole oikea puuta. No mutta mua se ei häiritsisi ja varmaan valitsisin tuon 000-16gt:n minäkin.

Vaikken täysin usko siihen että "kun valitsee kunnon kitaran niin on kerralla tyytyväinen". Jos valitsee sen kitaran jota rakastaa kun sitä soittaa, niin sen pitää, jos valitsee speksien mukaan (ja tilaa sitten sen "parhaan"), niin sen helpostikin myy. IMO. Mutta mä nyt olenkin ostanut ja myynyt sitä vauhtia, että mun mielipiteeni ei ehkä paina.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
ekorocket
16.03.2008 17:40:31
Micarta on jonkinlaista prässättyä sellusekoitetta. Kestää ilmeisesti abt. ikuisesti, joten jos haluat kestävyyttä, GT on valintasi. Vaikea sanoa, vaikuttaako juurikaan saundiin, en usko että ratkaisevasti.

Itsellä D16GT, ja olen ollut aivan helvetin tyytyväinen. Nyttemmin kun laitatin vielä K&K:n sisään, avot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)