Aihe: Internetin lippukauppiaat halutaan kuriin
1 2 3 4 5 6 7 8 9
MrQ
05.03.2008 09:41:09
Mitä vikaa on siinä että myy kusetushintaan idiooteille lippuja?
siis ihan sekö että ne jotka ostaa sata lippua ja myyvät 100%+ katteella vievät mahdollisuuden normaalilta ihmiseltä päästä keikalle ja jos haluaa jälkikäteen ostaa lipun saa maksaa katkerasti enemmän siitä?
aivokuolio
05.03.2008 10:50:54
siis ihan sekö että ne jotka ostaa sata lippua ja myyvät 100%+ katteella vievät mahdollisuuden normaalilta ihmiseltä päästä keikalle ja jos haluaa jälkikäteen ostaa lipun saa maksaa katkerasti enemmän siitä?

No jos täytyy ihan oikeasti rautalangasta vääntää niin katsotaanpas tänne erään konserttilipun taakse ja todetaan seuraava asia:

Lippujen jälleenmyynti, luovuttaminen oheistuotteena tai toisen tuotteen ja palvelun myynnin yhteydessä ilmaiseksikin on kielletty ilman Lippupalvelun nimenomaista kirjallista suostumusta.
kylie-o
05.03.2008 14:09:42

Siksi koska konserttiliput ovat yleensä hyödyke jota on muuhun kauppatavaraan nähden suhteellisen rajoitetusti tarjolla. Lippujen ostajalle ei jätetä mitään muuta vaihtoehtoa kuin tapella sen kymmenen minuutin aikana trokarien kanssa lipuista tai maksaa järjetön ylihinta.

Analogiana, jos pesukone olisi vastaava hyödyke, eivät kodinkonekauppiaatkaan myisi kymmentä pesukonetta yksityishenkilölle jonka tietäisivät saavat niistä heti liikkeen ulkopuolella 100% ylihinnan.

Sen lisäksi se on yksinkertaisesti vittumaista vedättämistä kanssaihmisen kustannuksella, eikä mitään rehellistä bisnestä. Siitä ansaitseekin OMASTA MIELESTÄNI sakinhivutusta, sanokoot itkupillit rikoksista mitä tahtovat.
Leikari
05.03.2008 15:36:18
Analogiana, jos pesukone olisi vastaava hyödyke, eivät kodinkonekauppiaatkaan myisi kymmentä pesukonetta yksityishenkilölle jonka tietäisivät saavat niistä heti liikkeen ulkopuolella 100% ylihinnan.

joskus aikaisemminkin olen aiheen piiristä kirjoittanut:

- mielestäni liput ovat liian halpoja - kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa - kalliimmilla hinnoilla kysyntä asettuu tarjonnan kanssa samalle tasolle. Pitäisi vaan tulouttaa artisteille ne rahat
- liput pitäisi laittaa myyntiin siten, että ensin myydään kalliilla - ellei mene kaupaksi, lasketaan hintaa - mitä lähemmäksi konserttia tullaan sitä halvemmalla myydään - - jos on mitään myytävää jäljellä - - noin toimisi oikea markkinatalous - sellainen, joka haluaa varmasti saada liput ja satsata onnistuu - jobbareille homma ei kannata - hinnan pitää aluksi olla tosiaan niin kova, että jobbari miettii paljonko haluaa sitoa kiinni ja ottaa riskiä - esim. KISS normaalipaikat noin 200,- - - menisikö kaikki heti? tai sillä hinnalla koskaan?
kylie-o
05.03.2008 18:55:48
jne

Vaikka ajatus sinällään varmasti rajoittaisikin trokaamista ja olisi kapitalismin kukkanen, kaatuisi se luultavasti omaan mahdottomuuteensa.

Sellaista suuren luokan artistia ei löytyisi, jonka markkinointikoneisto olisi valmis odottamaan viime hetken lipunmyyntirysäystä. Järjestäjän täytyy tietää ajoissa lipunmyynnin tila jotta keikka voidaan joko perua tai aikatauluttaa uusiksi.

Paljon toimivampi ajatus on esimerkiksi lippujen kirjoittaminen tai myöhempi rekisteröinti ostajan nimelle. Järjestelmä voi tuottaa lisäkuluja mutta maksakoon sitten liput hivenen enemmän kuin päätyvät trokaajien kynsiin.
Leikari
05.03.2008 19:28:15
Vaikka ajatus sinällään varmasti rajoittaisikin trokaamista ja olisi kapitalismin kukkanen, kaatuisi se luultavasti omaan mahdottomuuteensa.
.

tämähän on tavallaan käänteinen sovellutus jenkkiläisestä lentojen ylibuukkaushuutokaupasta so. systeemistä, jossa lentoyhtiö alkaa tarjoamaan vähitellen nousevaa korvausta sille, joka suostuu jäämään lennolta pois. Joku voi pohtia mielessään vaikka, että 500,- kelpaisi korvaukseksi lennon siirtymisestä, mutta odottaessaan tarjouksen nousemista huomaakin yhtäkkiä pelin menneen poikki vaikka 430,- taalasta tms..
bastardo
05.03.2008 23:12:04
Mutta onhan näissä rajoituksissa se huono puoli, että jos ei oikeasti pääsekkään keikalle. Pystyykö lippua silloin myymään mitenkään?

Minun mielestäni Lippalvelun pitäisi tällöin lunastaa lippu takaisin alkuperäistä hintaa vastaan. Ei välttämättä ihan reiluinta Lippupalvelun bisnesten kannalta, mutta antaisi tarpeellisen suojan kuluttajalle.
"If we're all God's children, then why is Jesus so special?"
saturnzreturn
06.03.2008 09:29:08 (muokattu 06.03.2008 09:29:57)
Tämän päivän aamulehdessä oli tästä aiheesta kirjoitus. En tiennytkään että päälle 50€ sijoituksella saa jonkun helvetin vippikortin, jolla noita lippuja voi sitten lunastaa itselleen jo ennakkoon...Kristus sentään, 50€ ei todellakaan ole sijoitus eikä mikään jos trokariksi haluaa ryhtyä, kun sen saa takaisin jo ensimmäisestä myydystä lipusta Kissin keikalle.
my wallet's fat and so is my head
Heissi
06.03.2008 12:05:52
Mäkään en ihan ymmärrä tätä itkemistä tästä asiasta. On multakin liput menny ohi suun pari kertaa aamujonotuksesta huolimatta, mutta se on ihan oma häpeä. Se että lippupalvelu huutelee "ei saa myydä eteenpäin" ei merkitse yhtään mitään. Ei kai autokauppiaskaan voi määrittää ettei kerran ostettua autoa saa myydä myöhemmin. Onhan toi lipputrokaus tavallaan häikäilemätöntä, mutta ihan rehellistä toimintaa kuitenkin. Trokatkaa itse ja käärikää kivat ryyppyrahat jos niin vituttaa.
"Esimerkiksi lause 'Saatana on Herra' on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä ei-toivottua informaatiota."
E N O K K I O . C O M
kylie-o
06.03.2008 17:10:07
Mäkään en ihan ymmärrä tätä itkemistä tästä asiasta. On multakin liput menny ohi suun pari kertaa aamujonotuksesta huolimatta, mutta se on ihan oma häpeä. Se että lippupalvelu huutelee "ei saa myydä eteenpäin" ei merkitse yhtään mitään. Ei kai autokauppiaskaan voi määrittää ettei kerran ostettua autoa saa myydä myöhemmin. Onhan toi lipputrokaus tavallaan häikäilemätöntä, mutta ihan rehellistä toimintaa kuitenkin. Trokatkaa itse ja käärikää kivat ryyppyrahat jos niin vituttaa.

No jos olet tuota mieltä, miksi edes vaivaudut ottamaan kantaa asiaan jos ei se sua koske? Voitko muka rehellisesti sanoa ettei itseäsi yhtään vituttaisi, jos haluamasi keikka olisi loppuunmyyty ja heti loppuunmyyntipäivänä huutonettiin ilmestyisi lippuja 300% ylihinnalla myyjiltä joiden myyntihistoriassa ei muuta olekaan kuin ylihintaisia lippuja?
Nuages
06.03.2008 18:04:01
Luin että lihakauppiaat.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
juggga
06.03.2008 20:25:05 (muokattu 06.03.2008 20:28:00)

Mun mielestä on kyllä tosi perseestä ostaa lippu vain jälleenmyynti/rahanhimo tarkoituksella. Näin viedään monilta faneilta mahdollisuus päästä katsomaan keikkaa vain sen takia ettei ehtinyt saada lippuja jonkun, jolla ei edes olisi ollut tarkoitus keikalle tulla, takia. Tässä hyvä esimerkki http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=73652882

Siinä myydään huuto.netissä kolmea Kiss lippua hintaan 499e!

Eriasia on tietty jos ei vaikka keikalle pääsisikkään ja myisi sen takia..

- mielestäni liput ovat liian halpoja - kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa - kalliimmilla hinnoilla kysyntä asettuu tarjonnan kanssa samalle tasolle. Pitäisi vaan tulouttaa artisteille ne rahat
- liput pitäisi laittaa myyntiin siten, että ensin myydään kalliilla - ellei mene kaupaksi, lasketaan hintaa - mitä lähemmäksi konserttia tullaan sitä halvemmalla myydään - - jos on mitään myytävää jäljellä - - noin toimisi oikea markkinatalous - sellainen, joka haluaa varmasti saada liput ja satsata onnistuu - jobbareille homma ei kannata - hinnan pitää aluksi olla tosiaan niin kova, että jobbari miettii paljonko haluaa sitoa kiinni ja ottaa riskiä - esim. KISS normaalipaikat noin 200,- - - menisikö kaikki heti? tai sillä hinnalla koskaan?

Opiskeleeko Leikari kenties kansantaloutta? :D
Heissi
07.03.2008 00:45:05
No jos olet tuota mieltä, miksi edes vaivaudut ottamaan kantaa asiaan jos ei se sua koske? Voitko muka rehellisesti sanoa ettei itseäsi yhtään vituttaisi, jos haluamasi keikka olisi loppuunmyyty ja heti loppuunmyyntipäivänä huutonettiin ilmestyisi lippuja 300% ylihinnalla myyjiltä joiden myyntihistoriassa ei muuta olekaan kuin ylihintaisia lippuja?

Miten niin ei koske mua? Haluan vastaisuudessakin olla oikeutettu tarpeen tullen myymään lippuni, oli sitten ylijääneitä tai trokattuja. Kyllä noille ylihintaisille lipuille käsittääkseni lähestulkoon aina ostaja löytyy tuolla huutonetissä. Perushinnalla lippunsa haluavat voivat mennä lippuluukulle ajoissa jonottamaan. Tai hommata ton yrityskorttihässäkän.
"Esimerkiksi lause 'Saatana on Herra' on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä ei-toivottua informaatiota."
E N O K K I O . C O M
kylie-o
07.03.2008 14:41:02
Miten niin ei koske mua? Haluan vastaisuudessakin olla oikeutettu tarpeen tullen myymään lippuni, oli sitten ylijääneitä tai trokattuja. Kyllä noille ylihintaisille lipuille käsittääkseni lähestulkoon aina ostaja löytyy tuolla huutonetissä. Perushinnalla lippunsa haluavat voivat mennä lippuluukulle ajoissa jonottamaan. Tai hommata ton yrityskorttihässäkän.

No totta, olet oikeassa. Kyllähän se koskee. Meinaan koskee kun trokari sua tuuppaa hanuriin samalla kun vie rahasi ostaessasi ylihintaisen lipun. Aivan samanlainen loukkaus on kyseessä, mun mielestäni. Samalla takaat että lipuista saa maksaa ylihintaa ensi kerrallakin ellei halua jonottaa lippuluukulle aamukahdelta räntäsateessa. Sori kovat sanankäänteet mutta vedättäjät vituttaa.

Siinäkin olet oikeassa että oikeus myydä ylimääräinen lippu pitäisi säilyä, mutta jollain toisella menettelyllä kuin sellaisella joka kannustaa välistävetoon.
Leikari
08.03.2008 09:19:38

Opiskeleeko Leikari kenties kansantaloutta? :D

en, mutta myyn tavaraa kalliilla ja jos uhkaa jäädä käsiin niin lasken hintaa
:-)
Thet
08.03.2008 19:03:30 (muokattu 08.03.2008 19:05:20)
Mä olen tavallaan molempien puolella täsä hommassa. Itse olen kerran myynyt lipun netissä, Iron Maidenin keikalle kentälle ja taisin saada siitä 65 euroa, vaikka lupasin myydä ensimmäiselle huutajalle normaalihintaan (49-55e), mutta aivan itse halusi maksaa enemmän. Siten taas jos kysyntä olisi ihan hurja, niin mä voisin köyhänä opiskelijana oikeesti käyttää hyödykseni tollasen tilanteen ja kääriä hyvät rahat, jos joku oikeasti suostuu siitä maksamaan enemmän mitä luukulla olisi maksanut.

Mutta siltä toiselta kannalta. Viime kesän Metallican keikkahan oli aikamoista trokausta ja siinä vaiheessa kun mä sain kolme minuuttia lipunmyynnin aloituksen jälkeen viimeisen kenttälipun siitä myyntipisteestä, niin pistihän se vihaksi kun kotiin tultua huuto.netissä lippuja oli sadoittain ja vielä erittäin paljon ylihintaan. Selitykset luokkaa: "En pääsekkään ehti tulla este tässä 45 minuutin aikana puolen vuoden päähän."

Mä olen 100%:sti sitä vastaan, että lippuihin tulisi henkilötiedot ja keikalla olisi henkilöllisyystarkastus. Hommahan hidastuisi entisestään ja esimerkiksi lipun luovuttaminen kaverille oikean esteen takia kävisi mahdottomaksi. Se on ihan hyvä, että rajoitetaan se myynti vaikka 2 lippuun per lärvi.
gösplstorm
08.03.2008 22:02:44 (muokattu 08.03.2008 22:03:39)
Muutenkin jos ostaa silleen "vapaalla tyylillä" lippuja niin siihen toi nimien merkitseminen ei sovi. Esim yks kaveri usein ostaa lippuja hyville keikoille usein vaikka 4 kappaletta ja sitten jakaa niitä niille tutuille ketkä sattuu pääsemään ja joilla on rahaa. Koska jos vaan saa lippuja jollekin hyvälle keikalle niin sillon pitää hommata kavereillekin ku muuten voi käydä niin ettei kaverit saakaan lippuja. Sillon ei tartte kenenkään tiettyjen tuttujen sitoutua kuitenkaan välttämättä vielä ostovaiheessa(usein vielä pitkä aika keikkaan) ja kyllä hyville keikoille aina halukkaita tuttuja löytyy.

Tää nyt oli vaan tämmönen vaihtoehtoinen toimintamalli, jossa ei kuitenkaan saada voittoa, ja mitä toi nimien merkitseminen rajoittaisi ja siksi vastustan ajatusta.

edit: selkeytys
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
Heissi
10.03.2008 20:00:08
No totta, olet oikeassa. Kyllähän se koskee. Meinaan koskee kun trokari sua tuuppaa hanuriin samalla kun vie rahasi ostaessasi ylihintaisen lipun. Aivan samanlainen loukkaus on kyseessä, mun mielestäni. Samalla takaat että lipuista saa maksaa ylihintaa ensi kerrallakin ellei halua jonottaa lippuluukulle aamukahdelta räntäsateessa. Sori kovat sanankäänteet mutta vedättäjät vituttaa.

Mä oon ollu siellä "räntäsateessa" useamman kerran jonottamassa. Hanuriin en oo ottanu. Joskus oon ostanu huutonetistä ylihintasia lippuja ja joskus saanut ite ylihintaa ylimääräisistä lipuista.

Siinäkin olet oikeassa että oikeus myydä ylimääräinen lippu pitäisi säilyä, mutta jollain toisella menettelyllä kuin sellaisella joka kannustaa välistävetoon.

Vähissä on järkevät vaihtoehdot. Jälleenmyyntiä ei voi rajoittaa vaikka kuinka itkettäisi. Se on vaan pyyhittävä kyyneleet ja pystyttävä se pari tuntia siellä rännässä seisomaan että saa ne liput sinne iki-ihanalle suosikkiartistin keikille. Ei täs oikeesti pitäis olla mitään ihmeellistä.
E N O K K I O . C O M
Sir Henri
10.03.2008 20:04:47
Vähissä on järkevät vaihtoehdot. Jälleenmyyntiä ei voi rajoittaa vaikka kuinka itkettäisi. Se on vaan pyyhittävä kyyneleet ja pystyttävä se pari tuntia siellä rännässä seisomaan että saa ne liput sinne iki-ihanalle suosikkiartistin keikille. Ei täs oikeesti pitäis olla mitään ihmeellistä.

Ostorajoja voisi hiukan miettiä. Miksi esim. KISSin keikalle saa ostaa max. 12 lippua? Eikö se voisi olla max. 1 tai 2 lippua? Helppo tapa hillitä jälleenmyyntimääriä.
Kaikesta voi tehdä bluesia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)