Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 5 6 7 816 17 18 19 20
quitaristi
20.12.2007 14:45:42
Hellou. Nyt tulee muutama tyhmä kysymys. Voisiko joku selittää ystävällisesti juurta jaksaen mitä tekniikat pull off ja hammer on tarkoittavat? Olen yrittänyt hakua hyödyntää mutta selventäviä vastauksia ei ole vielä tullut.

Juu, eli laitat esim. etusormen 1. kielen vitos väliin ja pikkurillin kahdeksanteen väliin samaan aikaan. Sitten näpäytät 1. kieltä ja kun se kasi väli on soinnut jonkin aikaa, vetäset sen pikkurillin (oikeastaan nimettömällä voisi olla helpompi) alas ja siitä pitäisi kuulua se vitos välin ääni. Näinhän se Trooperinkin soolo alkaa.

Ja tuo video kannattaa katsoa :) .
-J.-
21.12.2007 14:48:35
MIten toi flutter ei mulla oikein onnistu.

Floikka löytyy... käsi löytyy... ääniä löytyy otelaudasta mutta toi ei vaan lähde värisemään.

Tallassa vika?
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
teiv
26.12.2007 21:06:22
Kauan teillä meni oppia alternate-picking tekniikka sillei, että sillä voi jopa soittaa nopeasti?
ibanezman
31.12.2007 14:47:15
Kauan teillä meni oppia alternate-picking tekniikka sillei, että sillä voi jopa soittaa nopeasti?

no vaikea sanoa ajankohtaa, kun se nopeus kehittyy koko ajan soittaessa/treenatessa. mutta kannattaa vaan harjotella hitaasti ja keskittyä siihen että se kuullostaa hyvältä. koska jos soitto ei kuullosta hyvältä hitaana, ei se kuullosta hyvältä nopeanakaan.
ja esim. täällä on erilaisia harjoituksia alternate pickingistä http://www.ultimate-guitar.com/less … es/alternate_picking_technique.html
niistäkin on apua.
soittamaan oppii vain soittamalla!
Tumpa
07.01.2008 19:18:57
Heittäkääs lista hyvistä skaaloista, joita voi hyödyntää hyvin rock- ja hevisooloissa.
Ja älkääkä herran jumala sanoko vaan "pentatoninen", sillä sen olen kuullut jo 100 kertaa, eikä sillä pitkälle pötkitä. Tosin se käy, jos sitä on "modifoitu" jotenkin.
Numb
08.01.2008 08:14:48

Heittäkääs lista hyvistä skaaloista, joita voi hyödyntää hyvin rock- ja hevisooloissa.

Öh, kaikki?

Ainakin molliskaalat pakkaavat toimimaan - luonnollinen, harmoninen, itämainen...
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
J. Verne
09.01.2008 22:05:29

Ja älkääkä herran jumala sanoko vaan "pentatoninen", sillä sen olen kuullut jo 100 kertaa, eikä sillä pitkälle pötkitä. Tosin se käy, jos sitä on "modifoitu" jotenkin.

Okei, ei enää pentatonista, vaikka se hyvä asteikko onkin;) Kuuntele jotain biisiä, missä on kitarasoolo, jossa on siistin kuulonen likki, ja mieti, et mikä siinä on pohjasointuna tai mikä on biisin sävellaji; skaalat oppii kuuntelemalla. Tämän jälkeen voit hyödyntää sitä kaikissa muissakin sävellajeissa. Modifoitu pentatoninen, esim. E:een pentatoniseen otat mukaan Bb:n ja cis:n, saat hyvänkuulosia likkejä.
"First Blues, Then Heavy, EEEEE!!!!!"
born to lose
14.01.2008 17:57:32
Jees, rumpalina täytyy tulla tänne kyselemään vähän tyhmiä, eli miksi kutsutaan noita ihme vingutuksia, joita esim tässä videossa soitetaan http://www.youtube.com/watch?v=_s9xw43t8Pw&feature=related
Ja kattokaa video niin ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :D
kenzy
14.01.2008 18:09:10 (muokattu 14.01.2008 18:10:18)
Jees, rumpalina täytyy tulla tänne kyselemään vähän tyhmiä, eli miksi kutsutaan noita ihme vingutuksia, joita esim tässä videossa soitetaan http://www.youtube.com/watch?v=_s9xw43t8Pw&feature=related
Ja kattokaa video niin ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :D

Pinch harmonics - soitetaan esimerkiksi plektrakäden peukalon sormenpäällä, eli näpäytetään kieli ja heti perään peukalon sormenpäällä hipaistaan kieltä oikeasta kohdasta, niin se vingahtaa tuolla tavalla.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan
kloppis
15.01.2008 17:02:18
Moi elikkäs sellaista kyselesin kun tässä puol vuotta kitaraa soitellut, niin en ole vieläkään saanut selvillä miten powerchordien (kai niitä siksi kutsutaan) sormittelu menee. Eli esim:
E4A6D6.
Itse olen soittanut niitä nimettömällä,keskisormella ja etusormella. Eli soitetaanko ne oikea oppisesti etusormella,nimettömällä ja pikkurillillä?
panadol
15.01.2008 18:35:25 (muokattu 16.01.2008 17:06:18)
Moi elikkäs sellaista kyselesin kun tässä puol vuotta kitaraa soitellut, niin en ole vieläkään saanut selvillä miten powerchordien (kai niitä siksi kutsutaan) sormittelu menee. Eli esim:
E4A6D6.
Itse olen soittanut niitä nimettömällä,keskisormella ja etusormella. Eli soitetaanko ne oikea oppisesti etusormella,nimettömällä ja pikkurillillä?

Ei tuohon taida olla yhtä ehdotonta totuutta. Mainitsemiesi lisäksi jotkut soittavat ylemmät äänet 3. tai 4. sormen barre-otteella.

Nimetöntä ja pikkurilliä puoltaa tarpeettoman kurotuksen välttäminen, ja se, että voit halutessasi sormittaa duuri-tai mollisoinnun vapaalla keskisormella.

edit: tarkoitin tietenkin vapaaksi jäävää keskisormea, en etu- :)
Tumpa
18.01.2008 19:47:35
Semmonen kysymys vain, että kannattaako nopeat juoksutukset yleensäkkin soittaa pickaamalla vai hammer-oneilla/pull-offeilla ?
Numb
19.01.2008 11:24:15

Soundikysymys. Pikattu kuulostaa erilaiselta kuin hammeroitu. Jos kyse on pelkästään nopeudesta, niin sekin riippuu juoksutuksesta. Osassa hammer on/pull off nopeuttaa, joissain ei tule eroa. Yleensä pikkaus ei ainakaan nopeampaa ole.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
kloppis
19.01.2008 20:27:30
Ei tuohon taida olla yhtä ehdotonta totuutta. Mainitsemiesi lisäksi jotkut soittavat ylemmät äänet 3. tai 4. sormen barre-otteella.

Nimetöntä ja pikkurilliä puoltaa tarpeettoman kurotuksen välttäminen, ja se, että voit halutessasi sormittaa duuri-tai mollisoinnun vapaalla sormella.

edit: tarkoitin tietenkin vapaaksi jäävää keskisormea, en etu- :)

Olen nyt muutaman päivän koittanut soittaa E-kielestä korkeammalla olevia kieli pikkurillillä,etusormella ja nimettömällä. Sitten kun menee matalemmas niin saa nopeasti etusormen ja keskisormen laitettua. Esim American Idiotissa auttanut aika paljon vaikken sitä vieläkään osaa :).

Tainnut ketään tajuta mitään.
J. Verne
21.01.2008 21:48:47

Semmonen kysymys vain, että kannattaako nopeat juoksutukset yleensäkkin soittaa pickaamalla vai hammer-oneilla/pull-offeilla ?

Miten haluut, mikä kuulostaa Sinun mielestä parhaalta ja sit tietty riippuu myös biisistä. Jotkut diggaavat armottamasta pickaamisesta ja jotkut vähän enemmän vedellä hammer oneja ja pulloffeja, etsi vaan oma tyylisi:)
"First Blues, Then Heavy, EEEEE!!!!!"
mehturi
24.01.2008 23:51:49 (muokattu 24.01.2008 23:53:05)
Tuonne toiseen ketjuun tästä laitoinkin jo sointupyyntöjä mutta tänne tällänen kysymys: http://www.youtube.com/watch?v=8cyMLTWWVNo Miksi tuota soittotyyliä sanotaan ja mitä ihmettä siinä sen oikean käden sormissa tapahtuu? Saako jostain netistä ohjeita tuohon tyyliin?
Reijo Persaho
25.01.2008 08:20:09

Tuonne toiseen ketjuun tästä laitoinkin jo sointupyyntöjä mutta tänne tällänen kysymys: http://www.youtube.com/watch?v=8cyMLTWWVNo Miksi tuota soittotyyliä sanotaan ja mitä ihmettä siinä sen oikean käden sormissa tapahtuu? Saako jostain netistä ohjeita tuohon tyyliin?

R.L. Burnside "bassokomppaa" itseään, hienompaa termiä asialle en tiedä. Perus asia hommassa on käyttää peukaloa soittamaan soinnun bassonuottia, esim. Am-soinnussa vapaata A-kieltä, ja sitten räväyttää muilla sormilla loput soinnusta, eli vuorotellen basso-loput-basso-loput. Itse en ota tukea kitarasta oikean käden sormilla, on vähän pienemmät kätöset kun videon äijällä.

Videossa hän soittaa loppusoinnun staccatona, eli samantien kun on räväyttänyt soinnun, vaimentaa kieliä oikean käden kämmensyrjällä sen verran, että sointu lakkaa soimasta.

Kun saa perushomman menemään hyvin, voi kokeilla monipuolisempia rytmityksiä, erialisia bassokuvioita ja riffien heittoa väliin. Tärkeintä on kumminkin pitää kokoajan rytmi yllä ja aloittaa opettelu hitaalla temmolla.
Väinämöinen
29.01.2008 07:49:05

Nyt on ainakin kymmenes soittovuosi meneillään, vähitellen alkaa tuntua siltä, että olen päässyt lähtöruutuun tämän kanssa. Se on kyllä aivan mielettömän vaikeata ja luonnotonta, mutta vitusti treeniä vain. Osaat hyvin todennäköisesti enemmän kuin minä, mutta minulle oli avuksi ajatella ranne mahdollisimman rennoksi ja olla tukematta pikkauskättä bodyyn (tai enemmänkin yläkieliin).

Lisävinkit tästäkin aiheesta ovat minullekin tervetulleita.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner Caught In The Between
Arthemesic
05.03.2008 21:21:26
Terve!

Meikä on pääosin rumpali, mutta olen soittanut kitaraa about yhtä kauan aikaa kuin rumpuja, elikkä vähän päältä 2,5 vuotta. Kitaraa olen soittanut sen verran passiivisesti että voisi melkein sanoa puolentoista vuotta soittaneeksi.

Mitään erityisiä sooloja tai edes riffejä en oikeastaan osaa. Mitä nyt jotain Dream Theater - Hollow Yearsin molemmat soolot, muutama yksittäistä riffiä ja lickiä jne.
Enemmän olen käyttänyt kitaraa luomiseen Dropped C ja B vireissä ISIS:n malliin, elikkä ei mitään kovinkaan vaikeita tai monimutkaisia riffejä.

Tässä kohtaa kun sain ostettua Ibanez RG-270:n, aattelin alkaa avartamaan kitaransoiton taitojani ja tosiaankin tehdä sen yhtä vakavalla ilmellä kuin rumpujensoittoani.

Ja kysymyshän kuuluu: Mitä harjoituksia olisi hyvä tehdä edistääkseni tekniikkaa, tarkkuutta, motoriikkaa sekä nopeutta?

Kiitos jo etukäteen!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)