Aihe: ** Kitaraa luokkaan 1000 euroa, suositelkaa HYVÄT HERRAT **
1 2 3 4 5 6 7 8 9
neja
02.03.2008 10:22:34
Lämmin kiitos HELENA 2004:selle asiallisesta LesPaul kirjoituksesta.

Osaisikos joku kertoa samanlaisia faktoja ESP Horizonista, Jacksonin Soloistista ja vielä Ibanezin paremmista malleista??

Tarkoitus olisi ensin teoriassa selvittää joku TOP 5 skitat ja sitten lähteä testaileen mikä istuu omaan lapaseen parhaiten. Tietäisi vähän mitä vertaa ja mitä voi odottaa.

Muitakin malleja voi ehdottaa hyvin perustein!
WinterMad
02.03.2008 11:22:09

Osaisikos joku kertoa samanlaisia faktoja ESP Horizonista, Jacksonin Soloistista ja vielä Ibanezin paremmista malleista??

Tarkoitus olisi ensin teoriassa selvittää joku TOP 5 skitat ja sitten lähteä testaileen mikä istuu omaan lapaseen parhaiten. Tietäisi vähän mitä vertaa ja mitä voi odottaa.

Mainitsemistasi kitaramalleista löytyy haulla vaikka kuinka paljon tietoa ja keskustelua, joten KÄYTÄ HAKUA! *myihö*
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Jucciz
02.03.2008 12:23:16
Vielä yhden kerran: turha sun on yrittää kartoittaa itsellesi sopivaa kitaraa meidän muiden mielipiteiden perusteella. On täysin mahdollista, että täältä saamasi TOP5-lista ei edes lopulta sisällä sitä kitaraa, joka sun tarkoituksiin olisi paras. Lähde nyt hyvä mies rohkeasti testaamaan eri malleja äläkä tee ratkaisuasi vain kuulopuheiden perusteella.
PurpleCandle
02.03.2008 16:04:50
Jos nauhojen lukumäärästä saa tinkiä, uuden Gibson Les Paul Studion voi saada tonnilla ja se vastaa toiveitasi muilta osin. Ei ehkä enää suomesta, mutta ulkomailta postikuluineenkin. Ja onpahan edes aito Gibson, jos se sattuisi jotain merkkaamaan. Totta kai Tokai on parempi joka suhteessa jne ...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=161226
..järven jäällä kirves soi..
PurpleCandle
02.03.2008 16:18:22
Eikös Epiphonelta juurikin tullut jotain 24-nauhaisia kunnon mikeillä varustettuja keppejä? Vaikuttivat kaikin puolin asiallisilta ja kohtuuhintaisilta.

EDIT: siis juurikin näitä

http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_custom_gxbc.htm
http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_custom_ex_me.htm

Mikkien hinta puolet kepin hinnasta tossa Dirtyfingers lespassa. Erittäin mielenkiintoinen keppi:) Kiitos linkistä.
..järven jäällä kirves soi..
VFK
03.03.2008 21:01:06

Ole hyvä, kiva jos auttoi asiaa!

Noihin kitaroihin mahtuu lukematon määrä erilaisia, eri puilla, eri tallaratkaisuilla ja eri rakenteilla olevia kitaroita.

Tolla tasolla kitaran valinta alkaa olemaan ennenkaikkea makuasia. Toinen tykkää ESP:n kauloista, toinen Jacksonin. Noita ei voi laittaa "oikeaan" paremmuusjärjestykseen millään, mutta oman mielipiteeni voin kertoa.

Jos puhutaan ESP:eistä, niin ottaisin mukaan MII:sen, Jacksoneista USA Soloistit, Ibanezeista J-Customit ja Jemit ja itse lisäisin listaan vielä Caparisonit, Angelus, Dellinger ja TAT.

Laitan oman suosikkilistani, mutta jollain toisella se voisi olla aivan päinvastainen. Itse arvostan voimakasta soundia, isoa sustainia, helppoa soitettavuutta ja hyvää tatsia kitaroissa ja oma listani on mm. noiden seikkojen perusteella laadittu.

1.ESP Horizon, MII ja Caparison Angelus.

Mulla on ollut Standard Horizoneja, Custom Shopia, CTM ja Custom Shopin M-II. Standardeista leppä, mahonki ja saarni-versiot, joista saarni kiinteällä tallalla miellytti eniten. CTM näistä ESP:eistä kuningas.

Omistan tällä hetkellä Angeluksen, joka on mahtava LP/PRS-tyyppinen kitara, jossa on soundissa enemmän poweria kuin PRS:ssä ja enemmän erottelevuutta, kuin LP:ssä. Loistava soitettavuus, huippulaatu ja hienot inlayt. Käsintehty. Mahonkibody ja kaula, liimakaula-rakenne, 24 jumbonauhaa, 24,75 skaala. Laitan kuvan omalle sivulle lähipäivinä. Harvinainen Suomessa tylystä hinnasta johtuen. Toki merkkikin on "uusi". Olisko jollain muulla Angelusta?

2.Caparison Dellinger, TAT

Dellinger pulttikaulainen mahonkibodyllä, TAT neck-thru leppäbodyllä. Molemmat 24 nauhaa ja eebenotelaudat. Dellinger oli pitkään yksi mun suosikkikitaroista, mutta nykyisin ei pulttikaulat enää niin iske. Huippukitara, brutaali soundi.

3.Tietyt J-Customit

Paras omistamistani J-Customeista oli vuodelta 2000, Honduras-mahonkibodyllä. Hieman paksummat kaulat noissa vanhemmissa ja sitä jotain.

4.Jackson USA Soloist

En ole koskaan pitänyt Jacksoneista mitenkään erityisesti ja ainoa omistamani Soloist oli Custom Shopin tekemä Soloist Arch-Top Select, Honduras-mahongilla ja Brasilian ruusupuulla. Hyvä kitara, mutta aivan liian ohut, "hammastikku" kaula.

5.Ibanez Jemit ja osa J-Customeista

Jemeissä soitettavuus on suunnilleen yhtä hyvä kuin J-Customeissa, mutta lehmusbodyt eivät yleensä kuulu suosikkeihini. Uusissa J-Customeissa on liian ohut kaula, ne eivät enää ole tehty yhtä hienoista matskuista ja ovat nykyisin "sarjatuotantoa". Niistä uupuu sitä jotain, mitä niissä aikanaan oli. Prestiget ja J-Customit ovat nykyään liian lähellä toisiaan.

Jos haluat jostain kitarasta enemmän tietoja tai perusteluja mielipiteilleni, niin kysy ihmeessä. Kirjoitin tohon jotain yleisiä huomioita kitaroista, joita olen omistanut/omistan, mutta yksityiskohtainen selostus kaikista on aika työlästä. Vastailen kuitenkin mielelläni, jos sulle tulee jotain tarkennettuja kysymyksiä mieleen.

Tosiaan "virallista" Top-5 listaa on mahdotonta tehdä. Todennäköisesti jokaisella on omanlaisensa lista esim. noista mainituista kitaroista ja jokainen kokee ne eri tavalla.
So many assholes... So few bullets.
Miikathebest
03.03.2008 21:59:54

http://personal.inet.fi/musiikki/miikavenalainen/fret.jpg

Tuossa ei kylläkään ole kuin yksi fretti, mutta on se nyt enemmän kuin yhdessäkään aiemmin mainitussa.

En jaksanut lukea koko keskustelua, mutta itse ostaisin ennemminkin kaksi 500€:n kitaraa. Tai jopa 4 merkitöntä kaukoidän keppiä. Jos olisi varaa ostaa 1000€ kitaroita, niin sillon menisin ainakin ihan täysin fiiliksellä ja ostaisin vaan sen mikä tuntuu juuri oikealta. Ei noin kalliissa kitaroissa pitäisi enää olla ollenkaan huonoja.
Liikaa säröä!
oiva tumpeloinen
03.03.2008 22:01:51 (muokattu 03.03.2008 22:02:34)

Tuossa ei kylläkään ole kuin yksi fretti, mutta on se nyt enemmän kuin yhdessäkään aiemmin mainitussa.

En jaksanut lukea koko keskustelua, mutta itse ostaisin ennemminkin kaksi 500€:n kitaraa. Tai jopa 4 merkitöntä kaukoidän keppiä. Jos olisi varaa ostaa 1000€ kitaroita, niin sillon menisin ainakin ihan täysin fiiliksellä ja ostaisin vaan sen mikä tuntuu juuri oikealta. Ei noin kalliissa kitaroissa pitäisi enää olla ollenkaan huonoja.

Eiks se nyt oo jo tässäkin topicissa tullut selväksi, että on onnistuneita luuttuja ja vähemmän onnistuneita. Tonni ole vielä hirveän iso raha luutuissa loppupeleissä. Päästään just halpiksen leimasta eroon jotakuinkin.
VFK
03.03.2008 23:13:22

Näitä mä en ymmärrä ollenkaan. Mä ostan mielummin yhden hyvän kuin kymmenen vähän sinnepäin olevaa. Toi 1000 ei tosiankaan ole paljoa kitarasta. Vähän lisää, niin alka saamaan kohtuu hyviä kitaroita. 1000:lla alkaa saamaan hyvän käyttökitaran, mutta oikeasti laadukkaasta ja upeasoundisesta kitarasta joutuu maksamaan yleensä enemmän.

Fiiliksellähän noita parempia keppejä ostataan, niinkuin huonompiakin. Mun mielestä kitaran osto on aina makuasia, vaikka faktoja olisikin tiedossa. Samanhintaisissa kitaroissa pitää ostopäätös tehdä aina oman tuntuman mukaan. Joku tykkää LTD:stä, toinen Tokaista, kolmas Gibsonista jne.
So many assholes... So few bullets.
Miikathebest
03.03.2008 23:19:31 (muokattu 03.03.2008 23:24:14)

Soittimen tasokkuushan riippuu pääasiassa säädöistä ja viimeistelystä. Ja 500€:lla saa jo kevyesti kitaroita, jotka on tehty samoista materiaaleista kuin mitkä tahansa miljoonagibsonit. Kitaraa joutuu kuitenkin säätämään ja huoltamaan (itse), mikäli haluaa sen pysyvän iskussa, oli se sitten 100€ tai 1000€ hintainen.

Vitun MOJO.
Liikaa säröä!
oiva tumpeloinen
03.03.2008 23:23:11
Soittimen tasokkuushan riippuu pääasiassa säädöistä ja viimeistelystä. Ja 500€:lla saa jo kevyesti kitaroita, jotka on tehty samoista materiaaleista kuin mitkä tahansa miljoonagibsonit. Kitaraa joutuu kuitenkin säätämään ja huoltamaan (itse), mikäli haluaa sen pysyvän iskussa, oli se sitten 100€ tai 1000€ hintainen.

Vitun MOJO.

Joo. Mut miks kaksi saman nimisistä osista koottua kitaraa kuulostaa erilaiselta? Miksi toisessa on dead spotteja ympäriinsä ja toisessa ei? Miksi toisessa on viimeistely parempaa?

JA kun siitä viimeistelystä päästään puhumaan, niin kovin monessa kalliissa kitarassa se on aika kovalla tasolla. Enkä nyt puhu mistään bodyn bindingeistä.

Mut jos tuntuu hyvältä ostaa halpoja ritsoja, niin niitähän se kannattaa ostaa. Sama homma halpojen vahvareiden kanssa. Samoja osia niissäkin on sisässä.
Miikathebest
03.03.2008 23:35:53

Tiedättehän Viikate -yhtyeen. Saatatte myös olla tietoisia millä kitaroilla jampat ovat soitelleet. Custom made by Töytäri. Juuri tämä "kitaranrakentajakin" päivitteli miksi pitää maksaa edes tuhatta euroa mistään kitaroista...

Mut miks kaksi saman nimisistä osista koottua kitaraa kuulostaa erilaiselta? Miksi toisessa on dead spotteja ympäriinsä ja toisessa ei? Miksi toisessa on viimeistely parempaa?

Miksi jotkut uskovat Jumalaan, toiset Allahiin ja kolmannet eivät mihinkään?
Miksi nimettömissä korealaisissa halpisritsoissani ei ole yhtään deadspotteja?
Miksei säätää ja viimeistellä itse kitaraansa? Aikojen saatossa parasta ja kalleinta mahtikeppiäkin joutuu huoltamaan ja korjaamaan.

Jos ostan jenkkiläisestä guitarfetishistä 40$:lla mikin jonka ovh. on 70$, on se silti sama mikki jonka saa suoraan koreasta kympillä.
Liikaa säröä!
pekurides
03.03.2008 23:44:14

Jos ostan jenkkiläisestä guitarfetishistä 40$:lla mikin jonka ovh. on 70$, on se silti sama mikki jonka saa suoraan koreasta kympillä.

Mutta uskaltaisin väittää että ei se kympin mikki koreasta ihan samalta saundaa kuin vaikkapa BKP:n käsinkäämityt törkeän kalliit käämit:) (ja tiedän)
Tunteella päin vittua.
Miikathebest
03.03.2008 23:46:31

Mutta uskaltaisin väittää että ei se kympin mikki koreasta ihan samalta saundaa kuin vaikkapa BKP:n käsinkäämityt törkeän kalliit käämit:) (ja tiedän)

Tiedätkö miksi niitä mikkejä kannattaa käämiä käsin? Se voi olla hauskaa, tai sitten ihmiset ovat vain tyhmiä.

Kympin mikki koreasta... niin seitsemän kympin mikki jenkeistä :)
Liikaa säröä!
pekurides
03.03.2008 23:56:42

Tiedätkö miksi niitä mikkejä kannattaa käämiä käsin? Se voi olla hauskaa, tai sitten ihmiset ovat vain tyhmiä.

aijaa.. aha , no selvisihän sekin sitten:)
Tunteella päin vittua.
oiva tumpeloinen
03.03.2008 23:59:15

Kun toi on noin helppoa, niin miksi sulla on yleensäkään merkkikitaroita? Merkittömiä saa Koreasta halvemmalla...
Miikathebest
04.03.2008 00:09:07

Kun toi on noin helppoa, niin miksi sulla on yleensäkään merkkikitaroita? Merkittömiä saa Koreasta halvemmalla...

Koska olen ollut niin hölmö :)

Kramer Korea alennuksilla ~150€
Squier Indonesia... no tää nyt on normaalihintainen "merkkikitara".
Ibanez sas32 Korea. Tuo kitara lumosi minut täysin kun kävin eri yksilöitä kuolaamassa silloin tällöin. Oli lopulta pakko ostaa oma. Nykyään yritänkin olla pyörimättä turhaan soitinkaupassa.
Vanhaa Landolaa en ole itse ostanut.

Näiden neljän merkkikitaran lisäksi löytyy kaksi itse tehtyä(kolmas vaiheessa) sekä kaksi merkitöntä(wolf) korealaista. http://picasaweb.google.fi/miikavenalainen/KHLWolfSSKS70
Kiinasta on tulossa Ovation-kopio ja Koreasta basso sekä onttokoppainen sähkökitara - kaikki "merkittömiä".
Liikaa säröä!
Joees
04.03.2008 00:12:23
Tiedättehän Viikate -yhtyeen. Saatatte myös olla tietoisia millä kitaroilla jampat ovat soitelleet. Custom made by Töytäri. Juuri tämä "kitaranrakentajakin" päivitteli miksi pitää maksaa edes tuhatta euroa mistään kitaroista...

Tuolla rakentajalla ei vissiin ihan liikaa ole tilauksia, tai sitten se ei tajua bisneksestä mitään.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Miikathebest
04.03.2008 00:14:11

Tuolla rakentajalla ei vissiin ihan liikaa ole tilauksia, tai sitten se ei tajua bisneksestä mitään.

"kitaranrakentaja" Tekee ymmärtääkseni vain harrastuspohjalta. Ammatit on erikseen.
Liikaa säröä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)