Aihe: joonisia,fryygisia ja aeiollisia moodeja mutta missä äänessä?
1
Janne1Vee
02.03.2008 21:34:21
pahoittelut, en käyttänyt hakua, mutta jos nöyränä lakki kädes pyydän niin pliis neuvokaa..:)

Okei.. olen bassolla nyt treenannu noita kirkkosävel lajeja , otetaan esim jooninen c johon kuuluu C=root d,e,f,g,a,h,c , ongelma ei ole se vaan..

että voiko tota joonista asteikkoa siirtää mihinkään muuhun ääneen?? esim jos muodostaisin sen vaikka g jooniseen? syy tähän on että treenaan otelautaa ja samalla treenaisin noita moodeja

ps. nois moodi ohjeis on aina vaan selitetty se asia että jooninen alkaa vaan siitä kolmannesta tai kasista.. kiitos ja kumarrus
baron
02.03.2008 21:45:07 (muokattu 02.03.2008 21:47:29)

Jooninen asteikko on säveliltään sama kuin duuriasteikko. Se voidaan alkaa mistä tahansa 12:sta sävelestä.

Ihan sama noissa muissakin moodeissa.
Ei, en ole tanssimuusikko!
weelie
03.03.2008 10:04:32 (muokattu 03.03.2008 10:04:41)
Skaaloillehan on kaavat, eli rautalangasta vääntäen että kuinka monta nauhaa (=puolisävelaskelta) ylöspäin sävel on edellisestä skaalan sävelestä. Esim jooniselle (eli duuriskaalalle) se on 2+2+1+2+2+2+1. Ja se mistä sävelestä skaalan aloittaa, määrää tietysti mikä skaala se on: C jooninen alkaa C:stä, G jooninen G:stä jne.

Aeolisen muodostaa ionisesta niin että kolmannen, kuudennen ja seitsemännen sävelen äänen tiputtaa yhden nauhan. Eli nauhoina laskien kaava on 2+1+2+2+1+2+2.
Fryygisen luo aeolisesta pudottamalla vielä tuon toisen sävelen nauhan alemmaksi. Eli kaava siten on 1+2+2+2+1+2+2.

Toivottavasti laskin nämä nyt oikein. Wikipedian moodisivu on mielestäni ihan pätevä, sitä käytin tässä lunttina: http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_mode
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
weelie
03.03.2008 17:33:57 (muokattu 03.03.2008 17:36:22)
Jos bassoa opetetaan samaan tapaan kuin kitaraa, niin C joonisesta saa G joonisen siirtämällä koko aseman 7 nauhaa ylöspäin tai 5 nauhaa alaspäin. Tai sitten opetella C jooniselle ne tavanomaiset 5 asemaa, jotta voi jonkun niistä siirtää tuon 5 alaspäin tai 7 ylöspäin.

Mutta kun ne bassoa ole soitellut, en tiedä hahmotetaanko kaulaa viidellä asemalla, vain onko niitä esimerkiksi vähempi määrä.

Englanniksi olen oppinut että If Dorothy Plays Like Me All's Lost... eli siis Ioninen, doorinen, phryyginen, lyydinen, miksolyydinen, aeolinen, lokrinen. Eli kun duuriskaalan osaa niin tuolla pystyy siitä vetelemään nuo muut, kuten Baron jo tuossa mainitsi.
Janne1Vee
06.03.2008 19:14:45
siis onko se c jooninen suurinpiirtein näin siinä otelaudalla?

0 1 2 3 4 5

g---X---X-X|
d---X-X---X|
a-----X---X|
e-----------|

c jooninen

voiko käyttää kaikis joonisis äänis samaa kuviota? esim G jooninen? (alkais sitte
E kielen kolmannelta.. ???

ja sitte niis muissa doorisis doorisen omaa kuviota jne.. fryygisen omaa jne.. kiitos (olen niin pyörällä näistä bassokuvioista:) )
--Tomppa--
06.03.2008 21:24:39
siis onko se c jooninen suurinpiirtein näin siinä otelaudalla?

0 1 2 3 4 5

g---X---X-X|
d---X-X---X|
a-----X---X|
e-----------|

c jooninen

voiko käyttää kaikis joonisis äänis samaa kuviota? esim G jooninen? (alkais sitte
E kielen kolmannelta.. ???

ja sitte niis muissa doorisis doorisen omaa kuviota jne.. fryygisen omaa jne.. kiitos (olen niin pyörällä näistä bassokuvioista:) )

Joo

Virheestä tai lyhyestä tekstistä tuo mnet valittelee...
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
baron
06.03.2008 23:31:44

aeolinen,

En mä mitenkään vinoiluksi tätä tarkoita mutta englannin "aeolian" on suomeksi aiolinen.
Ei, en ole tanssimuusikko!
Janne1Vee
07.03.2008 08:43:03
Kiitos.., sitähän sanotaan että mitä enemmän tietää sitä tuskaisempaa on! no menin kirjastoon ja luin/ ymmärsin väärin, mutta noin kun esitin niin olen opetellut.. rupes ottamaan päähän todella että olenko ymmärtäny väärin..

miettii iloisesti :D:D:D ****(mutta toi on siis se juju.. se perus kuvio joka esitetään tietyn moodin kohdalla on sama kuvio joka toimii kyseisen moodin kaikis äänis :D )
weelie
07.03.2008 09:36:29
En mä mitenkään vinoiluksi tätä tarkoita mutta englannin "aeolian" on suomeksi aiolinen.

Kiitos korjauksesta. Mulla on termit sekasin, kun olen näitä vain englannin maan kielellä lukenut. Aiolinen kastike on mulle ehkä vähän tutumpi. ;)
Winzki
07.03.2008 15:22:21 (muokattu 07.03.2008 15:24:52)
nuo moodit on aika helppo oppia kitaralla ja bassolla, jos pentatoniset asteikot on hallussa. esim. mollipentatonisen ympärille saa muodostettua helposti fryygisen ja aiolisen moodin. eli ottaa ensin sen mollipentatonisen ja lisää siihen sitte siihen vaikkapa aiolisen moodin toisen ja kuudennen sävelen. pentatonisia asteikkoja voi pitää runkona muille asteikolle ja niiden ympärille saa sitten lisäämällä säveliä koottua muut asteikot.

g-mollipentatoninen kolmannelta nauhalta:

G|---3---5-----|
D|---3---5-----|
A|---3---5-----|
E|---3-------6-|

aiolinen-moodi g:stä:

G|---3---5-----|
D|---3---5-----|
A|---3---5---6-|
E|---3---5---6-|
Party all night, sleep all day
oiva tumpeloinen
07.03.2008 15:31:29
nuo moodit on aika helppo oppia kitaralla ja bassolla, jos pentatoniset asteikot on hallussa. esim. mollipentatonisen ympärille saa muodostettua helposti fryygisen ja aiolisen moodin. eli ottaa ensin sen mollipentatonisen ja lisää siihen sitte siihen vaikkapa aiolisen moodin toisen ja kuudennen sävelen. pentatonisia asteikkoja voi pitää runkona muille asteikolle ja niiden ympärille saa sitten lisäämällä säveliä koottua muut asteikot.

g-mollipentatoninen kolmannelta nauhalta:

G|---3---5-----|
D|---3---5-----|
A|---3---5-----|
E|---3-------6-|

aiolinen-moodi g:stä:

G|---3---5-----|
D|---3---5-----|
A|---3---5---6-|
E|---3---5---6-|

Mä en kyllä lähtisi noita noin treenaamaan. Tuosta tulee kovin helposti matematiikkaa. Mun mielestä jokaisen moodin voi treenata ihan itsekseen ja vertailun toisiin skaaloihin tekee ihan pelkästään korvalla.
Janne1Vee
07.03.2008 23:20:57
opettelen siis kirkkosävel asteikkoa tuollaiset asetelmat on mulle opetettu.onko noi oikeen.. vaikka kaikki lähtee c äänellä niin..
http://www.fileshack.us/get_file.php?id=994656&file=moodit.pdf.
Janne1Vee
07.03.2008 23:22:25
seppo2
18.03.2008 18:52:44
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161 kannatta tota lukea. Auttoi nimittäin minuakin suuresti.

Jooninen: |--X---X|
Doorinen: |-X---X-|
Fryyginen: |X---X--|
Lyydinen: |---X--X|
Miksolyydinen: |--X--X-|
Aiolinen: |-X--X--|
Lokrinen: |X--X---|
erittäin kätevä taulukko

| = juurisävel
- = kokosävel askel
X = puolisävel askel
theguru_
27.03.2008 02:19:08
Mä en kyl tajua, miten te kelaatte noita niin vaikeesti...
Esim C-doorinen. Doorinen on numero 2. Missä duuriasteikossa C on toinen sävel? Vastaus: Bb duurissa. Eli Soita Bb duuria C:stä C.
C-Lyydinen: G duurin 4 sävel on C. Eli C duuri asteikkoa jossa on #4.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
oiva tumpeloinen
27.03.2008 08:06:26
Mä en kyl tajua, miten te kelaatte noita niin vaikeesti...
Esim C-doorinen. Doorinen on numero 2. Missä duuriasteikossa C on toinen sävel? Vastaus: Bb duurissa. Eli Soita Bb duuria C:stä C.
C-Lyydinen: G duurin 4 sävel on C. Eli C duuri asteikkoa jossa on #4.

Se vaikeasti kelaaminen johtunee siitä, että tuolla ajattelulla sulla on paljon duuriskaaloja mielessä, eikä se kerro mitään taustan suhteen. Kun sulla pitäisi olla päässä, miltä mikäkin moodi kuulostaa, ei miten se tabulatuureina menee. Siksi tekisi ihan hyvää treenata niitä moodeja samasta sävellajista ja opetella niiden ero korvalla. Voipi sitten soittoonsa hakea fiilistä siltä pohjalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)