loosah 01.03.2008 21:37:23 (muokattu 01.03.2008 21:37:37) | |
---|
GIGO |
anapena 02.03.2008 00:51:04 (muokattu 02.03.2008 00:51:56) | |
---|
No miten se poikkeaa siitä että siinä lukisi vain GATE?? :D Silloin kynnyksen alle menevät geitataan ja ylimenevää pystyy nostamaan outputilla TAI kompuran gainilla. http://www.tlaudio.co.uk/images_07/archive_img/Ivory-C-5021.jpg Ihan vain varmistuksena ja selvennyxenä vielä, että expanderihan on tavallaan mieto gate. Niin kuin kompressori on mieto limitteri:) Toimii vaan miedommin ja pehmeemmin, joskus kytkimellä saa oikeen valita kumpaa modea käytetään, kovaa vai pehmeetä. Siististi toimivan expanderin säätäminen ei välttämättä onnistu äkkinäiseltä tai tottumattomalta. Tämä siis silloin, kun käytössä on kunnollinen peli kaikkine säätöineen. Paras kohtaamani tähän mennessä on ollut muistaakseni Dynamite-merkkinen. KlarkTeknikin kompuran yhteydessä ollut oli aika perseestä. Joskus on plugarimuodossa tullut jotain ruuvattua. Mulla on ollut tapana käyttää kohtuu mietoja ratio-asetuksia, sen verran vaan, että taustapöhinä hiljenee taukopaikoissa jonkin verran. |
Danko 02.03.2008 00:56:51 | |
---|
Ihan vain varmistuksena ja selvennyxenä vielä, että expanderihan on tavallaan mieto gate. puolet totuutta. dynamiikka-alueen hiljaisempaa päätä expander voi hiljentää ja kovempaa voimistaa. tästä ehkä nimityskin. Hakutulokset termille "expand" Hakuehdoilla expand löytyi yhteensä 9 käännöstä. pullistua, kehittää, avartaa, laajentaa, laajeta, laventaa, paisuttaa, levitä, kehittyä Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
No en mä ole huomannut, että expanderi suoranaisesti tai ainakaan käytännössä, voimistaisi kovempaa päätä. Kyllähän dynamiikka-alue sinänsä kasvaa, kun hiljainen pää vaimenee entisestään. Eli gaten tapaan olen expanderia käyttänyt. Jos dynamiikkaa halutaan kasvattaa, mikä itsessään näinä aikoina olisi vallankumouksellista:), niin kyseessä on joku moka, liikaa limitointia, jota yritetään korjailla miedolla expandoinnilla. Poikkeuksena sovellukset kohinanvaimennuksissa ja langattomissa mikeissä. Käänteinen homma kompressiossa, voimakasta päätä lyödään lyttyyn tietty db-määrä, samalla db-määrällä saadaan nostettua, jos halutaan, hiljaista päätä. Sinänsä hiljaiselle päälle, eli tresholdin alle jäävälle, ei tapahdu mitään. Expanderilla sama homma, hiljainen pää vaimenee lisää, ei kait siellä voimakkaassa päässä, tresholdin yläpuolella, mitään tapahdu? Vai onko näin? Korjatkaa toki, jos olette muuta mieltä. |
virtalahde 02.03.2008 14:46:29 | |
---|
Jos nyt dynamiikan laajennuksesta aletaan puhua, sitä tulee kyllä masteroinnissa tehtyä ihan jatkuvasti. Pienet ruuvaukset säkeiden ja kertosäkeiden välillä ovat ihan normaaleja, ja aika usein tulee tehtyä pieniä potkaisuja esmes biisien alkujen ykkösiin tai joihinkin muihin iskuihin. Ihan automaatiolla kaikki. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
eetuss 04.03.2008 12:10:23 (muokattu 04.03.2008 12:18:26) | |
---|
Ei ne lue manuaalia. Toi on kuitenki kräkätty etunen. Kyllä! 100% kräkätty. Ja leikattu babypowderilla. Lukasin kyllä tuon TLA:n manuaalin ja huomasin saman kohdan. Ehkä asia tosiaan on niin että jos siinä ei lukisi expanderia, niin ameriikka haastaisi oikeuteen. Ero gateen on kyllä silti mun mielestä vähän kyseenalainen. Ihan yhtä hyvin sinnä voisi lukea vaikka GATE(-30dB). Downward- ja upward-termit oli kyllä mulle ihan uusia, mutta kiitos informaatiosta. Olen silti sitä mieltä että esim TLA:n kaltaisissa vehkeissä expander sanan käyttö on harhaanjohtavaa, mutta eipä sille mitään voi. Pitää totutella. Mä en ihan vielä ymmärtänyt että mitä tuo range-säätö noissa plugareissa tekee. "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison |
virtalahde 04.03.2008 13:43:41 | |
---|
Downward- ja upward-termit oli kyllä mulle ihan uusia Bob Katz -niminen huru-ukko viljelee niitä alati. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
ganesha 04.03.2008 17:16:08 | |
---|
tarviiko expanderia oikeasti muuten kuin masteroinnissa? näin olen ainakin tähän asti kuvitellut: miksatessa/äänittäessä geittaillaan, sitten masterbaattori expanderoi? viina. hanuri. ja naiset. |
Hanok 06.03.2008 20:46:39 | |
---|
tarviiko expanderia oikeasti muuten kuin masteroinnissa? näin olen ainakin tähän asti kuvitellut: miksatessa/äänittäessä geittaillaan, sitten masterbaattori expanderoi? Riippuu tosiaan sovelluksesta. Esim. jos tomiraidoille on vuotanut paljon peltejä, niiden siivoaminen gatella saa pellit pomppaamaan ylemmäs aina kun tomeja lyö. Expanderilla efektiä voi keventää niin, ettei ero ole yhtä dramaattinen. Asiaan vaikuttavat tietysti melko paljon gaten attack- ja release-ajat, mutta kyllä sen pohjatason säädöstäkin voi olla hyötyä. Ja kuten mainittu, käytän usein expanderia laulun livemiksauksessa. Melko lievälläkin vaimennuksella saadaan kiertorajaa nostettua ilman ikävää pätkimistä esim. välispiikeissä. |