Aihe: 2x12 kaappi screamer-nupille
1 2 3
mab_
29.02.2008 14:02:03
No eihän toi nyt ole mikään miinus että kaappi hönkii jalkoihin :)
Eihän se sen kaapin vika ole jos sitä ei nosteta sieltä lattialta!

Pohkeilla sen parhaan soundin tunnistaa :)

Ei tietenkään olekaan kaapin vika, ominaisuus ehkä. Mutta esim. "slanted" 4x12 tai 2x12 kuuluvat lattialla ollessaan korviin paremmin.
jussimus
29.02.2008 14:08:40
Saundi ei sitten lähde sormista vaan pohkeista :D

Niijjoo, ja lahkeet lepattaa! :)

2x12 kaappi on kiva keikoilla mutta jotain siitä uupuu minkä saa 4x12.

No jos junttariffimusaa veivaa niin tottakai silloin 4x12" on paikallaan. Mitä enemmän elementtejä, sitä jytymmät skittariffit. Meikäläinen pärjää oikein hyvin yhdellä elementillä, koska meidän pändin musiikissa rumpalin ja basistin tuottama botne riittää oikein mainiosti.

Itse en pidä jos kaappi huutaa korvaan mutta tuo mainittu rinta korkeus on mukava....

No joo siis en mäkään ihan suoraan korviin sitä melua ottaisi, eli sanoin äsken turhan kärjistetysti että mitä lähempänä korvia sitä parempi.
jussimus
29.02.2008 14:10:41
Mutta esim. "slanted" 4x12 tai 2x12 kuuluvat lattialla ollessaan korviin paremmin.

Tottakai, mut mä en edelleenkään ymmärrä että miks niiden tarvii olla siellä lattialla. Kun ne nostaa sieltä ylös, on ihan sama onko kaapit slantedia vai straightia.
oiva tumpeloinen
29.02.2008 14:15:19 (muokattu 29.02.2008 14:15:29)
Tottakai, mut mä en edelleenkään ymmärrä että miks niiden tarvii olla siellä lattialla. Kun ne nostaa sieltä ylös, on ihan sama onko kaapit slantedia vai straightia.

Slantti 4.12" komero levittää soundia enemmän. Suorassa on isompi soundi. Mulla on tuon levittämisen takia slant-malli, mutta kyllä mä sitäkin maantasosta nostan. Soundin puolesta ottaisin kyllä suoran kaapin.
F_Lame
29.02.2008 15:16:27
SEmmosta vielä jotta harva meistä näitä 2x12 komeroita ihan yhdellä kädellä kantelee nuppi toisessa kourassa kuitenkaan niin tältä kantilta ajateltuna se 4x12 menee melkein samalla vaivalla kuin 2x12 kun joutuu sen kuitenkin erikseen roudaamaan.

Että en lähtisi pelkästään roudauksen takia poistamaan 4x12 komeroa vaihtoehdoista.

Tää niin ei oo totta. Tässä kun on kahen bändin treenikämppien välillä roudannu Englin 4x12 kaappia (50kg) ja Powerballia (25kg) on monta kertaa tullu mieleen että ois pitäny ostaa jotku vähän kevyemmät kamat. Vaikka aina pitäis pystyy omat kamat roudaamaan, niin mä uskalla tota kaappia yksin kantaa portaita alas, mikä taas hankaloittaa kulkemista pikkasen. Vois melkein hankkii vaikka sit sen kaikista halvimman HB:n 2x12 kaapin treenikaapiks toiselle kämpälle, niin pääsis ainakin jatkuvasta kaapin roudaamisesta eroon.
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
JMzz
01.03.2008 22:26:52 (muokattu 01.03.2008 22:27:48)

Mites greenbackit futaa ton screamerin kanssa. Onnistuuko mättöhevi myös.

Onko 2x12 greenbackeillä ollenkaan hyvä idea?

Mutumuistissa on jotain sellasta että noilla oli kesto jotain 25 W joten 2x25=50W ja vahvarin on 50 W. Hmm..
-
Vainhaalee
01.03.2008 23:04:28

Mutumuistissa on jotain sellasta että noilla oli kesto jotain 25 W joten 2x25=50W ja vahvarin on 50 W. Hmm..

Futaa hienosti kuulemieni clippien perusteella, on pitänyt itsellekin hommata.
Mut eiks toi tehonkesto tuplaannu vai miten se meni?
Ass Traffic
Antti1
01.03.2008 23:04:43 (muokattu 01.03.2008 23:05:43)
Mites greenbackit futaa ton screamerin kanssa.

Erinomaisen hienosti, yksi kaikkien aikojen lempparisoundeistani on äänitelty tuollaisella yhdistelmällä. Kyseessä vieläpä mättöheviä, tai ainakin jotain sinnepäin.

Mut eiks toi tehonkesto tuplaannu vai miten se meni?

Mihinkäs se nyt tuplaantuisi? Molempien elementtien teoreettinen kesto lasketaan yhteen ja siinäpä se.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
JMzz
02.03.2008 09:12:42

Erinomaisen hienosti, yksi kaikkien aikojen lempparisoundeistani on äänitelty tuollaisella yhdistelmällä. Kyseessä vieläpä mättöheviä, tai ainakin jotain sinnepäin.

Mihinkäs se nyt tuplaantuisi? Molempien elementtien teoreettinen kesto lasketaan yhteen ja siinäpä se.

Mut suurin osa varmaan käyttää 4x12 greenbackejä ihan jo tehonkeston takia. Olis kiva kuulla jos joku on tosiaan on kokeillu 2x12
-
msm40
02.03.2008 09:46:50
Ite laittasin Eminencen Private Jackit 2x12" komeroon. Tehonkesto 50w/kpl ja saundi Greenbackkiin kallellaan.
All you really need is your imagination... And a Tele...
JMzz
02.03.2008 10:10:30

Ite laittasin Eminencen Private Jackit 2x12" komeroon. Tehonkesto 50w/kpl ja saundi Greenbackkiin kallellaan.

eiks noi private jackit oo aika kirkkaat. Aiankin eminencen sivujen mukaan "high end" on extended ja agressive. Screamerissä yläpäätä kyllä riittää reippaasti ja voi tulla suorastaan riipivää jos kovin voimakkaan yläpään omaavat kajarit tohon pistää eteen.
-
msm40
02.03.2008 10:16:45 (muokattu 02.03.2008 10:17:26)
eiks noi private jackit oo aika kirkkaat. Aiankin eminencen sivujen mukaan "high end" on extended ja agressive. Screamerissä yläpäätä kyllä riittää reippaasti ja voi tulla suorastaan riipivää jos kovin voimakkaan yläpään omaavat kajarit tohon pistää eteen.

Unohdin viitata noihin Greenback tehonkesto juttuihin. Eli ite ottasin ennemmin Private Jackit kun Greenbackit, ei tarttis pelätä ettei tehonkesto riitä.

Edit. Ja mielestäni Greenbackit on kirkkaammat kun PJ:t.
JMzz
02.03.2008 10:23:23

Unohdin viitata noihin Greenback tehonkesto juttuihin. Eli ite ottasin ennemmin Private Jackit kun Greenbackit, ei tarttis pelätä ettei tehonkesto riitä.

Edit. Ja mielestäni Greenbackit on kirkkaammat kun PJ:t.

Jaahas. Paha tuohon on itse sanoa mitään kun en ole kyseisiä elementtejä testannut.

Ois se kyllä hienoa jos jossain pääsis testaa suurinpiirtein kaikkea mitä haluais. Ei tarviis mutuilla ja lukea sinänsä turhia arvosteluja sun muuta. Tärkeintähän on että omaa korvaa miellyttää.
-
msm40
02.03.2008 10:28:24 (muokattu 02.03.2008 10:33:17)
Jaahas. Paha tuohon on itse sanoa mitään kun en ole kyseisiä elementtejä testannut.

Ois se kyllä hienoa jos jossain pääsis testaa suurinpiirtein kaikkea mitä haluais. Ei tarviis mutuilla ja lukea sinänsä turhia arvosteluja sun muuta. Tärkeintähän on että omaa korvaa miellyttää.

Mulla on hyvä tilanne kun on kotona sekä Gb:t että PJ:t. Voi testailla rauhassa ja eri laitteilla. Ite pidän enemmän PJ:stä joten Gb:t saa mennä...

Jäi muuten vastaamatta alkuperäseen kysymykseen. Screamerin tai Thunderin kanssa mä laittasin jotkut tasasemmat ja botnekkaat Eminenceltä. Miksi Emiltä? Tehonkesto, hinta ja saundi verrattuna esim. Celestioniin.
JMzz
02.03.2008 11:02:41

Löysinpä tämmösen clipin jossa vertailussa V30:set ja Greenbackit.
http://www.soundclick.com/bands/pag … fm?bandID=465137&songID=6298286

Cleanissa ei juuri eroa omaan korvaan. Särössä taas on.

Kummassakin on omat heikkoutensa särösaundissa mielestäni:

V30:t yläpäässä kuulee taajuuksia jotka häiritsee vähän semmonen karheahko .. hieman riipivä yläpää. Mutta alakerta (alamiddle ja basso) on kunnossa.

Greenbackeillä häiritsee se että omaan korvaan V30:n löytyvä mukava alamiddle katoaa. Tykkään alamiddlestä särösoundissa ja siksi greenback ei soi tuossa clipissä omaan korvaan täydellisesti. Greenbackien yläpää taas on huomattavasti parempi kuin V30:ssa.
-
VFK
03.03.2008 13:20:55

Antti1 oli saanut hyvää soundia aikaiseksi, niin varmasti moni muukin, mutta mun mielestä noi sopii lähinnä bluesiin/rockiin tai Stoner-tyyppiseen pörinään. Kovempaa soitettaessa noi tuo soundiin mukaan omaa säröään, joka on joillekin toivottu ominaisuus, mättöhevissä ei. Greenbackit on aivan liian tukkoinen elementti mun makuun ja ne eivät myöskään ole erottelukyvystään tunnetut elementit. Esim. VHT:n 4x12 ladattuna Greenbackeillä on aika ankea kokemus soitettaessa heviä. Screamerin kanssa noi voi vähän tasoittaa sitä soundia, mutta eivät varmasti ole pars ratkaisu sillekään kumppaniksi. Esim. Marshall käyttää Greenbackejä "Blues Breakers-combossa" ja Vintage-kaapeissaan, eli tavoittena on blues/rock-tyyppinen soundi.

Valmistajien sivuilla on hyviä, suuntaa-antavia kuvauksia kaiuttimista ja esim.se Eminencen kaavio on melko käyttökelpoinen, jos ei ole mahdollisuutta päästä itse vertailemaan kiinnostavia elementtejä.
So many assholes... So few bullets.
pekurides
03.03.2008 17:33:38

Minen taas tykänny yhtään Private jackista.... oli samassa kaapissa Eminencen V12 legendien kanssa ja todella ponneton ja väritön v12 verrattuna......

rupesi oikein mietityttää oliko PJ lohkossa mennyt + ja - sekaisin ,mutta kyllä oikein piti olla kytkennät...... varmaan:)

Aikasemmin oli 70-luvun 4x12Marsukaappi suht mukavasti sisäänajetuilla Greenbäkeillä ja en kyllä niiden hunajaan voinut mitenkään Privaatti jackejä verrata.

Mä ajelin sitä Greenbäkkikaappia VHT2150 päättärillä (200w) ja kyllä ne GB rupeaa hiukan varottelemaan ennekuin muuttuvat savuksi:)

Aika kovaa sai päästellä..... no tehonkestontakia niistä mielenhäiriössä luovuin.... nyyh. Kyllä kyrsii!!! Saaplari!

Kyllä ne sen 50watin nupin hyvin kestää.
Tunteella päin vittua.
JMzz
04.03.2008 10:19:58

Joo-o pitää varmaan sitte ostaa 4x12 kaappi perskuta.
Tää vertailu on ollu täällä joskus ennenkin

http://www.riffi.com/riffi065/Riffi_kaappitesti.zip

1. Bogner Oversized 2x12
2. Bogner Ecstacy
3. Bogner Uberschall
4. Bogner Uberschall
5. Engl
6. Framus Dragon
7. Hughes&Kettner SC412
8. Hughes&Kettner CC412
9. Hiwatt
10. Krank Revolution
11. Marshall 1960
12. Marshall 1960 Lead
13. Marshall Handwired
14. Marshall 1960 Alakaappi
15. Mesaboogie Rectifier Standard
16. VHT

Noista esim mesa kuulostaa "mukavan avoimelta" monissa klipeissä. Suurinta osaa kaapeista vaivaa noissa sellanen jostakin middlenkohdasta scoopatun kuulonen soundi. Bogner ecstasy pääsee lähimmäs tota mesan avoimuutta mutta esim sm57 säröklipeissä kaikki muut kuulostaa mesan ja bognerin ecstasyn jälkeen jollakin tapaa scoopatuilta omaan korvaan.

Tiedä sitten miten tarkasti noi mikinpaikat oli säädetty. Sekinhän vaikuttaa tohon tosi paljon.
-
RekoS
09.06.2008 19:44:30
Varastanpa tästä topicin, kun uutta en viitsi perustaa.

Elikkäs meikällä on Thunder nuppi, ja nyt alkais uusi kaappi himottamaan. Nykyinen on itse kokoamani 2x V30 & 2x Greenback ja kyllä on sellainen sirkkeliosasto ollut tämä yhdistelmä, että menee tuo kaappi vaihtoon. Sillä kun kokeilin Laneyn kaapin kanssa niin heti alkoi potkia munille aivan toisella tapaa. Suurin vika taitanee tossa kaapissa olla 15mm lastulevy aivan liian ohutta. Noh, kuitenkin. 4x12" kaappi ehdottomasti siis haussa. Mesan komerot olis varmasti hyvä ratkaisu, mutta liian kallista touhua kuitenkin. Lähinnä on alkanut kiinnostamaan Framuksen Cobra 4x12" jossa ei ole näitä v30:a, jotka nykyään löytyvät 3/4 kaapeista. Se 700 mitä tuo Cobra maksaisi on ehdottomasti hintakatto. Mitäköhän muita tällaisia kaappeja, joissa ei olisi v30, ja olisi kunnolla sitä botnea mahtaisi löytyä? Marshallilla on näitä greenback -ladattuja mutta niissäkin on eroja, mikä marshallin kaappi olisi hyvä esimerkiksi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)