Aihe: Nauhojen poisto
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12
Napalmolotv
11.01.2008 11:46:05
Suosittelen, tuo tosi paljon uusia ulottuvuuksia. Itsellä pari nauhatonta ja nauhallista bassoa, ja nauhattomat paljon parempia. Itse olen myös kaverille ottanut nauhoja pois.
TheVille
28.01.2008 14:54:15 (muokattu 28.01.2008 18:21:29)

Moi!

Alkoi tämä aihe kiinnostamaan tässä lukiessani ja nurkissa sattuu lojumaan yksi "ylimääräinen" soitin jolle ois kiva tehdä jotain tämmöistä.

En nyt ylenmäärin haluaisi turata liiman ja viilujen kanssa joten päättelin että nauhojen sileäksi hiominen voisi olla mun juttu. Onko kellään kokemusta siitä? Miten karkeaa hiekkapaperia kannattaisi käyttää projektin eri vaiheissa? Ja miten iso hinkkaaminen näissä lopuilleen on? Tarvitseeko konetta vai onnistuisko käsipelissä?

EDIT... No, ne lähtikin sen verran helposti irti että nyt vain odotellaan liiman kuivumista =)
Minun bändit:The Evolution, Chevi Eye, Deadlane Minun kamat: Schecter Hellraiser IV, Behringer BX4410A, Ashdown Minirig
Hannu A
28.03.2008 11:39:10 (muokattu 03.04.2008 01:11:03)

Onko kukaan nauhojen repijä tullut samalla repineeksi niitä otelautamerkkejäkin veke?

Ajattelin nikkaroida yhdestä irtokaulasta nauhat veke ja tehdä kokonaisuudesta täyssileän ja kokonaan yksivärisen. Tai ainakin niin yksivärisen kuin mitä tollasesta nauhoitetusta ruusupuuotelaudasta jossa on pallot otelautamerkkinä voi tehdä.

Idiksiä?

E: Tulihan niitä itelle idiksiä.... Vetelin pähkinäpuusta (sattui olemaan nurkissa) slaisseja, joilla täyttelin noi nauhan urat. Ei se nyt ihan samanväristä ole, mutta nauhoissa ihan ok.

E2: päätin luopua tuosta yksivärisyydestä. Fiksumpaa olisi tehdä samantien uusi otelauta...
Basisti Jumalan armosta
Veri
30.09.2008 22:57:15
Hoitelin just tuosta HB:n presaristani puolet nauhoista veks. 1-9 nauhoilla kompataan perussointuja ja 10-20 nauhoilla vedetään funkkisooloja ja kaikkea typerää jamittelua. Jokatapauksessa huvinvuoksi tämänkin operaation suoritin; kokeilua, kokeilua. :)

Lähtee muuten aika makeita ääniä irti tuosta nyt.
o
Lökis
30.09.2008 23:41:32
Lukaisin tuossa läpi tämän ketjun ja lisäänpä omat kokemukseni nauhattomuudesta. Nyt on menossa kolmas nauhaton (kohta valmis) ja mielestäni ainoa otelauta materiaali on eben, ja nimenomaan kunnollista tavaraa. Ensimmäisessä, Tokain JazzSoundissa (80-luvulla) oli ebeninen otelauta ja vaikka käytin hiomatonta perussettiä, ei kaulassa näkynyt oikeastaan mitään kulumaa. Toinen nauhaton oli Yamahan BB-sarjalainen joka skalpattiin nauhattomaksi. Kielisettinä jälleen perus hiomaton, mutta otelauta oli ruusupuuta. Jo alkoi "lastu lentää" vuosien saatossa, ja jotenkin tuli sellainen fiilis ettei se soundissa ollut tarpeeksi napsua.

Tämä nykyinen vielä synnytyslaitoksella oleva projekti on alunperin ollut Squierin presari, jossa mielestäni oli totaalisen löysä kaula ja bodykin oli vaneria. Bodystä tein maalaustreenialustan ja kaulasta kylmästi vanha otelauta otelautojen hautausmaalle. Tilalle kunnon siivu ebeniä ja eikun työstämään. Valmis kaula on hyvä vaikka itse sanonkin. Ei vääntyile ja ebenissä on sitä kaipaamaani napsua, ilman mitään keinotekoisia kovetteita pinnassa.
Rungon malliksi tuli tele, luitte aivan oikein tele, koska telessä on on sitä middlen tuomaa honotusta mitä mielestäni nauhattomassa on oltava. Nauhatonhan on kuin kiimainen kolli keväällä mouruamassa.

No niin, kuvia ja tarkempi selostus tulee sit myöhemmin aivan oma otsikkonsa alle tuonne rakentelupuolelle.

Noin yleisesti ottaen en koskaan lähde enää repimään nauhoja irti vaan hankin tavalla tai toisella uuden nauhattoman kaulan. Jos meno ei tämän jälkeen maita vaihdan alkuperäisen kaulan takaisin.

...tulikohan nyt sanottua tarpeeksi sekavasti:D

Loman tarpeessa

Lökis
kauhu-köös
30.12.2008 14:02:40
Mites onko kukaan käyttänyt viilun tilalla vaikkapa koivulastuja nauhojen paikalla?
Hannu A
03.01.2009 23:53:40 (muokattu 03.01.2009 23:54:06)

Mites onko kukaan käyttänyt viilun tilalla vaikkapa koivulastuja nauhojen paikalla?

Mä veistelin ihan lastuja pähkinäpuusta ja liimasin nauhojen uriin, periaatteessa sama homma, vähän eriväristä puuta vaan. Pitäis onnistua koivulla ihan vastaavasti.
"Bassolinja on bassolla näppäilemällä soittaen aikaansaatava sarja ääniä, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla." BASISTI JUMALAN ARMOSTA
Teijo K.
05.01.2009 20:20:18

Sama asiahan toi on, viilu on vaan leikattu tehtaalla valmiiksi oikeaan paksuuteen.
Tavno
07.01.2009 22:57:50
Lisään oman projektin vaiheet tänne, jos vaikka auttaa jotain toista tulevaisuuessa:

1. Sain idean kaverilta.
2. Revin fretit vanhasta Yamaha RX-170 bassostani leuvula.
3. Luin tämän keskustelun läpi.
4. Hioin ruusupuuotelautaani, jätin pölyn rakoihin, löin väliin vahvaa kaksosasta liimaa, annoin olla yön yli.
5. Hioin otelautaa aluks karkeuvela 100, saaden liimat pois.
6. Otin pölyä poies talouspaperila, hioin 120llä, talouspaperi, 180, talouspaperi, 240, talouspaperi.
7. Satulan madallus, alapuolelta hioin (huomattavasti helpompaa ku rakojen syventämine).
8. La Bellan hiotut kielet paikoilheen.

9. Makean jäljen hämmästely.
10. Soittamine. Ah.

Lakkaaki olis ollu, en laittanu ruiskun puuttumisen takia. Öljyämine on mielessä. Epoksi ei käynykhään mielessä, iha vaan sen huonon maihneen takia tässä keskustelussa.

Suosittelen, soittimen kans värkkäämine o mahtavaa, oppii paljo ja jälki on surkemalaki sepälä hyvännäköstä ku lukee/kuuntelee ohjeita fiksummilta, nii mie tein!
Slappin' n' tappin'
uupunutsusi
08.03.2009 01:38:06
Omista bassoistani hioin nauhat pitkällä lattaviilalla n. 17 cm , eikä kovin karkea. Hionta tapahtuu kaulan suuntaisesti. Hidasta puuhaa mutta oikotietä ei ole.Nauhoista jää jäljelle ruoto kaulan sisään .Pinnoitteeksi laitoin epoksiliimaa: sinistä aralditia johon sekoitetaan asetonia ohenteeksi, vatkataan pienessä lasipurkissa; esim. pilttipurkki.muoviastiaa ei voi käyttää asetoni sulattaa sen.Kaulan reunat suojasin parilla kerroksella maalarin teippiä: se estää epoksin valumisen otelaudan ulkopuolelle.Epoksiseoksen voi levittää esim. pensselillä.Sininen Araldit on hitaasti kovettuva liima joten kiirettä ei ole.Sitten seuraavana päivänä toinen kerros ja sitten vielä kolmas. Kun viimeinen kerros on kovettunut hiotaan pinta vesihiomapaperilla karkeusluokka 600-1000, taas vähän hidasta puuhaa.Reunasuojuksena ollut maalarinteippi pois:kaulan reunaan voi jäädä jotain epätasaisuutta kun teippi on liimautunut epoksilla siihen.Varovainen hionta siistii sen kyllä.Pinta on melko kestävä. Laitoin vuonna -94 kyseisen käsittelyn Squierin jazzbassoon ja vielä on ja pysyy (soitan kyseisellä bassolla jatkuvasti) Koko pinnoitteen kustannukset on varmaa joitakin kymmeniä senttejä.Aralditia saa rautakaupasta, asetonia saa pieniä eriä apteekista. Kannataa hankkia jostain Honkongista halpoja pensseleitä koska jokaisen käsittelyn jälkeen suti kovetuu korpuksi ja on käyttökelvoton.Toimiva ratkaisu ,halpa mutta vaatii hieman kansalaisrohkeutta.kannattaa vältää houkutusta laittaa kerralla paksu kerros epoksia siitä tulee epätasainen pinta.
Jooba
21.08.2009 16:18:48
Pakko jakaa tovereille oma onnistumistarinani.

Nauhatonbasso rupesi kiinnostamaan pari viikkoa sitten. Eräs vaikuttajistani soittaa nauhatonta ja ajatteln, että ihan senkin takia on pakko kokeilla. Ostamaan en ajatellut rueta vaan luin tämän tarinan läpi ja konsultuin ystävältäni vinkkejä joka opiskelee artesaaniksi ja on kiinnostunut soitinrakennuksesta.

Nauhat veks tylysti puukolla. Nätisti kuitenkin. Kaula ei lohkeillut. Sitten jostain saunaremontista ylijääneistä vaaleista laudanpätkistä puukolla pientä ohutta siivua nauhojen paikalle erikeepperin kera. Annetaan sen kuivua ja sitten hiomaan hieman. 80 ja 240 karheuksilla. Tämän jälkeen koko kaulanmatkalle epoksia (jota ei olisi tarvinnut kuulemma, ystäväni oli kysynyt soitinrakentajilta), mutta pitihän se kokeilla. Kokomatkalle olevinaan ohut kerros, tuli vähän liian paksu. Huomasin sen seuraavana päivänä. Enemmän hiomaista vaan. Laudanpätkään kiinni 80 paperi ja eikun hiomaan. Sen jälkeen 240 ja loppuun 600. Tuli muuten erittäin hyvää jälkeä. heitin vielä päälle sitruunaöljyt otelautaan, DAddarion hiotut kielet kiinni ja soitto voi alkaa. Saatan tehdä vielä yhden käsittelyn epoksilla, en tiedä vielä varmaksi. katsotaan mitenkä puu alkaa kulua.

Ainut miinus koko prosessissa, kaularautaa en voinut säätää missään vaiheessa. Basso oli joku Yamahan rutku jonka ostin kahdella tuopilla kaverilta ja siinä oli ihan ihme avaimen paikka ja itseltä ei sellaista löytynyt. Onneksi tämän suhteen ei tullut ongelmia.

Tuli parin tuopin jammulle pikkasen enemmän arvoa tämän prosessin jälkeen ;)
poppamies
21.08.2009 19:41:43

Jooba: Pakko jakaa tovereille oma onnistumistarinani.

... heitin vielä päälle sitruunaöljyt otelautaan, DAddarion hiotut kielet kiinni ja soitto voi alkaa..

Hyvältä kuulostaa paitsi että turhaan laitoit sen sitruunaöljyn epoksin päälle...
G strings are for strippers!
Jooba
22.08.2009 11:41:16
poppamies: Hyvältä kuulostaa paitsi että turhaan laitoit sen sitruunaöljyn epoksin päälle...

Tajusin sen heti kun olin homman hoitanut =D Epoksi ei päästä läpi. Noh, basisteja kun ollaan niin pitää sitä vähän kikkailla.
don_D.o.e.
28.08.2009 16:35:08 (muokattu 28.08.2009 19:05:49)

Sen verran kuumottavaa hommaa että kysyn nyt vielä täältäkin varmuuden vuoksi sillä aikaa ku kaula lepäilee kielettömänä. Elikkäs ruusupuu otelaudassa ei oo enää nauhoja ja välien tilkitseminen edessä.
Viilua sain kaupan yhteydessä ja vielä tarpeelliset tökötit pitäs käyä ostamassa???

Mitä suosituksia viilusiivujen paikalleen istutukseen? Merkkejä ja liikkeitä josta saa? jos ei muista ni jonkunlainen kuvaus ois myös ihan jees. Kuulin että Erikeepperi ei oo mikään suositeltava vaihtoehto mut en muista miks.

Sama kysymys koskee valmiin otelaudan käsittelyyn tarvittavista mömmöistä. Tollanen joku kova pinnote (epoksi/polyuretaani tms) houkuttelis kestävyyden ja soinnin vuoks mutta toisaalta oon sen verran laiska että joku sitrus-öljy meininki tehois siinä mielessä kans. Kaapista löytyy pienehkö peltipurkki jossa lukee: Läpikuultava Puuvaha. sisäkäyttöön tarkottua. onko kokemuksia?
tämmönen kova huonekalun-kiiltävä pinta - jota tuntuu löytyvän ainakin duunipaikan pöydästä - vaikuttaisis hyvältä.
kylmäpuristettua neitsyt-öljyäkin löytyy ruokakaapista mut en oo oikein vakuuttunu sen välttämättömyydestä ja tehosta.

jossain keskustelussa oli linkki tällaseen:

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/metallivanhat/vahaus.pdf

toimiikohan tuo nyt niin että laittasin vaikka sekasin Karnaubvahaa, mehiläisvahaa, kiinanpuuöljyä ja pellavaöljyä??? vai pellavaöljyt vasta kaikkien muiden jälkeen???

danke bitte!

... niin juu ja vielä sellanen että helpottaako se hommaa jos vaan valelee koko hoidon jollain tökötillä joka täyttä ne kolot ja jättää mukavan tuntusen pinnan.... ja mitä kamaa se sellanen ois joka tohon tarkotukseen kävis? tuntuis houkuttelevan helpolta idealta nimittäin ... eikä tarttis alkaa maalaaman viilun pätkiä tussilla.
Mungo-Jerry
21.12.2009 11:34:44
Terve, eka postaus muutes tänne :D

Asiaan, mulla on tossa nurkassa elektroakustinen basso, jolla nyt silloin tällöin tulee jotain soiteltua, ja fretless-bassoa olen muutaman vuoden passiivisesti miettinyt, mutta nyt tuli uutta ideaa tuon akustisen suhteen, eli kannattaisikohan sitä alkaa nauhattomaksi tehdä ?

Tuossahan ei mitään kaularautoja ole, joten nauhojen viilaaminen olisi varmaan se paras ja epoxia päälle ?

Onko kellään mitään kokemuksia moisesta?
poppamies
21.12.2009 16:23:23

ProMaximilian: Terve, eka postaus muutes tänne :D

Asiaan, mulla on tossa nurkassa elektroakustinen basso,...
Tuossahan ei mitään kaularautoja ole, joten nauhojen viilaaminen olisi varmaan se paras ja epoxia päälle ?

Onko kellään mitään kokemuksia moisesta?

On ja ei! Minä olen aikoinaan nauhoittanut , alunperin nauhattoman EKO akustisen basson.
Kyllä minun mielestä kaikissa akustisissa bassokitaroissa on ihan normaali kaularauta. Joko se säädetään lavanpuolelta niin kuin minulla taikka sitten kopan sisältä niin kuin useimmissa akustisissa soittimissa. Rauta on takuuvarmasti sinunkin vehkeessä, eikä se kaula pysy raudallakaan ojennuksessa jos vain nypit nauhat pois. Jos revit nauhat pois sinun pitää täyttää ne kolot sopivalla viilulla. Toinen helpompi tapa on yksinkertaisesti hioa nauhat otelaudan tasalle.
G strings are for strippers!
Mungo-Jerry
21.12.2009 16:37:50
poppamies: On ja ei! Minä olen aikoinaan nauhoittanut , alunperin nauhattoman EKO akustisen basson.
Kyllä minun mielestä kaikissa akustisissa bassokitaroissa on ihan normaali kaularauta. Joko se säädetään lavanpuolelta niin kuin minulla taikka sitten kopan sisältä niin kuin useimmissa akustisissa soittimissa. Rauta on takuuvarmasti sinunkin vehkeessä, eikä se kaula pysy raudallakaan ojennuksessa jos vain nypit nauhat pois. Jos revit nauhat pois sinun pitää täyttää ne kolot sopivalla viilulla. Toinen helpompi tapa on yksinkertaisesti hioa nauhat otelaudan tasalle.

Tsekkasin fikkarilla beisiin sisälle, ja olihan siellä se kaularaudan nupikka :D

Pitänee tossa pyhinä ajankuluksi tuota "projektin" tynkää alkaa työstää.

Jos alan hiomaan tuosta nauhat otelaudan tasolle, kannattaako otelauta päällystää jollain lakalla tai muulla ?
Tuomo.T
10.03.2010 11:06:08
Pakko tähän väliin tunkea hieman tyhmähkön kysymyksen, että kun tässä itselläni on nauhattoman basson rakennus proju käynnissä, niin voikos sen otelaudan päällystää ohuella kupari tai teräs levyllä? Vaikuttaako se jotenkin basson soundiin tai puun elävyyteen? Vai onko ainoa vaihtoehto päällystämiseen epoksi tatinan kanssa läträäminen?
S3k7u
05.05.2010 19:47:19 (muokattu 05.05.2010 19:55:59)

Tuomo.T: Pakko tähän väliin tunkea hieman tyhmähkön kysymyksen, että kun tässä itselläni on nauhattoman basson rakennus proju käynnissä, niin voikos sen otelaudan päällystää ohuella kupari tai teräs levyllä? Vaikuttaako se jotenkin basson soundiin tai puun elävyyteen? Vai onko ainoa vaihtoehto päällystämiseen epoksi tatinan kanssa läträäminen?

Mä vähän luulen että se soundi muuttuis metalliseks, jos miettii sitäki esim että nauhattoman soundi lähtee just siitä, että se kieli osuu itse puuhun eikä nauhaan.

Ite poistellu tässä kuusi nauhaa ja sitte viilsin puukolla sormen auki. Suosittelen puukkoa, tai vai vastaavaa, sillä saa ainakin nopeasti nauhat pois. Seuraava vaihe itselläni on otelaudan hiominen ja puukitin osto.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)