Aihe: Klarinetin soittamisen aloittamisesta
1 2
Klara
28.02.2008 16:59:23
E2:sta tarkoitin ylärajana siihen,mihin asti tulee ääniä tuntea voidakseen soittaa Clarinette Classique A-opusta:)

h1 äänenä mielletään klarinetissa helposti vaikeaksi,sillä sen puhaltamiseen tarvitaan runsaasti ilmaa,tai ääni kuulostaa tukkoiselta. Ilmankäytön hallinta onkin ratkaisu moniin ongelmiin liittyen klarinetinsoittoon. h1 on raskas puhaltaa,varsinkin jos soitin on heikkolaatuinen tai tehtaassa jo osittain huonosti valmistettu.
Saman mallin soittimien kesken onkin valtavia eroja. Itselläni on Buffetin RC, jota suosittelen lämpimästi kaikille! Seuraavaksi hankintalistalle pitää kuitenkin nostaa tulevaisuutta ajatellen saman valmistajan Prestige,mahtava soitin sekin:)
elampen
31.03.2008 11:41:07

Olen pitkään pohtinut puhaltimen hankintaa ja eilen ostin klarinetin, käytetyn muovisen oppilas-Selmerin 1990-luvulta. B-klara, böömiläinen koneisto, perussoitin. Ensimmäiset äänet tietysti kuulostivat sian tappamiselta ja naama väsyi hetkessä, mutta tänään menee jo pitkä pätkä Marseljeesia (kun sallii itselleen tiettyjä melodisia vapauksia).

Onko 1.5 sopiva lehden paksuus aloittelijalle, ja mistä Helsingissä kannattaa klarinettitarvikkeet hankkia?

Millaisia ovat kokemuksenne synteettisistä lehdistä?

Mikä on pohjimmiltaan päärynän tarkoitus?

Onko suukappaleella suurta merkitystä aloittelijalle? Tässä on varmaan alkuperäinen.

Mistä saisi hyvän alkeisoppikirjan?
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
enary
31.03.2008 12:01:00
Olen pitkään pohtinut puhaltimen hankintaa ja eilen ostin klarinetin, käytetyn muovisen oppilas-Selmerin 1990-luvulta. B-klara, böömiläinen koneisto, perussoitin. Ensimmäiset äänet tietysti kuulostivat sian tappamiselta ja naama väsyi hetkessä, mutta tänään menee jo pitkä pätkä Marseljeesia (kun sallii itselleen tiettyjä melodisia vapauksia).

Hyvähyvä! siitä se lähtee!

Onko 1.5 sopiva lehden paksuus aloittelijalle, ja mistä Helsingissä kannattaa klarinettitarvikkeet hankkia?

Siellä päin F-musiikki ja Soitin Laine taitavat olla ne liikkeet joilla ainakin hyllyssä klaratarvikkeita on. En ole sieltä päin niin en tiedä tarkkaan mutta nuissa itse ainakin olen käynyt.

Millaisia ovat kokemuksenne synteettisistä lehdistä?

Minulla ei minkäänlaista, kaipa nuo aloittelijalle ainakin passaa kun soundilla ei ole niin paljoa väliä.

Mikä on pohjimmiltaan päärynän tarkoitus?

Sitä liikuttamalla muutetaan virettä. Kun päärynän ja yläkappaleen väliin jätetään pieni rako, vire laskee. Tästä et tarvitse vielä tietää mitään jos et soita missään kokoonpanossa, mutta hyvä on opetella viritämään oma soitin jo etukäteen. Useissa klarineteissa on myös valitettavasti osa äänistä ylävireisiä (yksiviivaiset g#-bb useasti). Kuitenkin aloittelijana älä keskity näihin ylävireisiin ääniin vaan itse soittamiseen. Kannattaa käydä edes muutamalla soittotunnilla niin saat vinkkejä varsinkin puhallustekniikkaan. Itsehän soitin 4 vuotta aivan väärällä ansatsilla vaikka opettajalla kävinkin ja siitä on hankala oppia pois.

Onko suukappaleella suurta merkitystä aloittelijalle? Tässä on varmaan alkuperäinen.

Jotkut alkuperäiset suukappaleet ovat hyviä aloittelijalle, jotkut aivan kamalia. Suukappaleen valinta on aika yksiöllistä ja riippuu soittajan koosta ja tekniikasta. Jos joku tuttu soittaa klarinettia pyydä häneltä kokeilla hänen kapulaansa oman pillisi kanssa, joten saat jotain tuntumaa eri kapuloihin. Myös soitinliikkeeseen meneminen ja useamman mallin testaaminen antaa kuvaa eri vaihtoehdoista. Aloittelijakin osaa sanoa lähteekö soittaminen paremmin jostakin suukappaleesta kuin toisesta.

Mistä saisi hyvän alkeisoppikirjan?

Kirjastosta. Kannattaa myös käydä edes muutamalla tunnilla niin kuin aiemmin sanoin, hyvänkin kirjan kanssa itseopiskellen voi oppia jonkun asian väärin ja se voi tehdä soittamisesta tuskaa. Onnea valitsemallasi tiellä!(:
''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa''
Olga
01.04.2008 20:31:09

Laineella on halvimmat lehdet jos vandorenilla soittelee. Sama koskee suukappaleita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)