Aihe: Laulun kuuluminen
1 2 3
Johann Onn
14.02.2008 15:43:11 (muokattu 14.02.2008 15:44:12)
Pitäisikö tehdä jonkinlainen taajuusmonttu laulua varten ?

Tässä tapauksessa se kohta, näyttäis olevan ehkä noin 900:n hertsin paikkeilla.
Testasin tätä "otetaan se mp3 -> laitetaan 1:n kapea kaistaisen EQ läpi" tavalla.

Ja toisella "otetaan koko biisi -> vedetään monoksi -> saman EQ:n läpi -> originaali ja se EQ:tettu samaan". Tietysti, "phase reverse" täytyi laittaa monolle, ettei tietyt jutut, kumoneet toisiaan ja laulu mennyt vielä enemmin pimentoon.

Kyllähän se laulu heti korostui, kuten myös ne kertosäkeen laidoilla olevat särökitarat.

Mun mielestä se laulu on kyllä originaalissa jo tarpeeksi kovalla, koska sanoista ja laulumelodiasta saa selvää.
Osa kitaroista (varsinkin ne kertosäkeessä mukaan tulevat) on liian kovalla.

----------------------------------------------------------------------------------------------

No, on niitäkin laulajia tullut vastaan, joiden mielestä laulussa pitää kuulua lähinnä niiden sydämmenlyönnitkin, kaiken muun kustanuksella. Äärimmäisen hauskaa koittaa tehdä yhteistyötä, varsinkin, jos ne päästää valmiin biisin kimppuun.

"!!! Mihin mun basso ja taustalaulut on kadonneet ? -> Ei ny joka biisissä semmoisia tarvita..."
theguru_
28.02.2008 11:20:56
Äläpäs höpise, mä veikkaan villisti myös että tiedän mistä puhun. Sulla on erikoisen paskaa kamaa ammattistudiossa sanon mä.
+1
Komppaan 666:sta
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Timo JM
29.02.2008 17:24:48

Riittävän rautalankaisesti mut väärin. Limitterihän nimenomaan on kompressori. Yleensä jos kompressointisuhde (ratio) ylittää 10:1 niin aletaan puhua limitoinnista.

No tää nyt on näitä mistä voitais vääntää loputtomiin. Selkeämpää musta on kuitenkin puhua näistä laitteista niiden omilla nimillään koska sellaiset on kuitenkin määritelty. Maailma on täynnä eri nimisiä työkaluja ja asioita joiden käyttötarkoitus on lähellä toisiaan.

Jako-/kiintoavain
Pihdit/tongit
Vasara/moukari
Saha/sirkkeli

jne.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Mikael
29.02.2008 19:42:16

No asia ei vaan oo ihan noin. Useimmat kompurat taipuvat sekä miedompaan kompressioon että rankempaan kompressioon eli limitointiin. Limitteri ei siis välttämättä ole mikään erillinen laite tai plugari (vaikka sellaisiakin toki löytyy). Noista sun teksteistä saa sellaisen kuvan että ovat ihan eri vehkeitä (vrt. delay ja reverb). Ihan sama mulle miten sä kelaat ton asian, mut kun tätä saattaa lukea joku muukin ja saada asioista väärän kuvan...
Inhimillisyys on hyve.
lurkki
29.02.2008 20:21:09
Mikähän muuten Compellor on ... muuta kuin compellor?
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)