Itse olen 12 ja soitin ihan huvikseen 11- Vuotiaana, ja Helppoja Rockin ja Metallin biisejä ovat: --- nuo kaikki opin yhteensä kahdessa viikossa ja olen siis 12 :D Teemariffin osaaminen "silleen about" ei vielä merkitse sitä että osaisi soittaa biisiä. Hurriganes - Roadrunner, my only one, I will stay, in the nude jne.. noista kannattaa lähteä liikkeelle. |
Teemariffin osaaminen "silleen about" ei vielä merkitse sitä että osaisi soittaa biisiä. Hurriganes - Roadrunner, my only one, I will stay, in the nude jne.. noista kannattaa lähteä liikkeelle. mä mietin ihan samaa. pelkästään in uterolla on sellaista matskua mitä aika harva vasta aloittanut suvereenisti hallitsisi aika paljon. Simppeleitä piisejjä mutta tekniikoita sitten jonnin verran. |
Moikka aloittajalle ja onnea, hienon harrastuksen olette valinneet. Omat kaksi senttiäni tähän kysymykseen ovat seuraavanlaiset: treenataan tekniikkaa kotona ja bändin kanssa yhteissoittoa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että niitä vaativampia lickejä voi reenailla himassa pidemmällä tähtäimellä hitaasti kunnes sen soittaminen on niin varmaa ettei treeneissä tarvitse miettiä osaako sitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö samaan aikaan voisi treenata bändin kanssa - bändin kanssa pitää sitten opetella sitä muiden kanssa kommunikaatiota. Tässä tapauksessa ei ole mitään väliä sillä, mitä soitatte, kunhan soitatte, sillä ns. soittajan pelisilmä muotoutuu vain yhdessä soittamalla. Itse aloittelin oman soittourani soitellen Misfitsiä ja Ramonesia. Soitto on suoraa, biisit helppoja, tulee fiilis että bändi kuulostaa varsin hyvältä samantien. Tämä on hyvä juttu, treeneissä on kivaa kun ei tunnu siltä että soittaminen on ylitsevuotavan hankalaa. Toinen vaihtoehto (tai eihän se ensimmäistä poissulkevaa ole) on lähteä tekemään samantien itse biisejä. Kirjoitetaan paperille kivankuuloisia sointuja peräkkäin kolme kappaletta ja sitten juntataan niitä. Tällä tavoin myös pääsee samantien laulunteon makuun. Ekojen biisien laadusta tai monimutkaisuudesta kannattaa viis veisata, kunhan meininki on hyvä. Pääasia kuitenkin tässä on se, että älkää yrittäkö mitään liian vaikeaa ensin. Soittakaa niin simppelisti ja simppeliä että homma pysyy hanskassa ja tarkkailkaa taimia, että joka jamppa lyö iskut samoille kohdille. Toivottavasti tästä oli jotain apua :) |
Myös apulannanan varhaisemmasta tuotannosta löytyy mukavia biisejä bändin kanssa soitettvaksi. Mato, anna mulle piiskaa, jne. " toinen teoria on se että nykyisen (varmaan tuossa 90 luvun lopulla) tuli studioiden miksaus pöytiin sellainen "radio nova" nappi, jonka kaikkein rahanahnein tuottaja painoin pohjaa aina kun biisit nauhotettiin..
" - Trey |