Aihe: Liian kova äänenpaine
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
poppamies
28.02.2008 20:25:50

...Oliskohan tää nyt taas tässä... Heiny!

En tiiä, saattoi olla. Ainakin oli niin pitkästi tekstiä että en jaksanut lukea. Tuskinpa kukaan muukaan.
G strings are for strippers!
leprechaun
29.02.2008 00:17:13

EINHERJAR:

Tämä on ihan totta, mutta minä näen myös ongelman tekniikan hallinnassa. Monesti voi olla että orkalla on tekniikka hyvässäkin kuosissa paikkojen kokoihin suhteutettuna, mutta sitten lavasoundin ja pa:n soundin suhteen ollaan ihan metsässä, eikä kenelläkään ole näkemystä bändin kokonaissoundista.

Tuo on mielestäni loistavasti ilmaistu. Olemme soittaneet 40-paikkaisessa ravintolassa parhaimmillaan yli 110dbA:n tasoilla mitattuna 4m:n päästä ja ei valituksen valitusta. Lisäksi ihmiset ovat pystyneet keskustelemaan pöydissä kurottuen vain hieman toisiaan kohti. Kysymys onkin pitkälle juuri mainitsemastasi soundin laadusta ja lähinnä ylemmän keskiäänialueen sopivasta tasosta sekä sen säröttömyydestä. Suurimmassa osassa orkesteritoiminnassa käytetyistä kaapeista tuo hirvittävä neliskulmainen diskantti/keskiäänipilli tuottaa valtavasti säröä kun siihen ajetaan samaan aikaan paljon sillä äänialueella olevaa tavaraa. Olen mittaillut jopa yli 30% särötasoja ja korvahan erottaa tuolla alueella (3-6kHz) parhaimmillaan 3% särön. Mikäli miksauksesta vastaava henkilö ei sitten haldaa noiden korvalle herkkien ja eniten häiritsevien taajuuksien voimakkuustasoja on lopputulos karmea. Samoin laulusoundissa usein pannaan päälle cutout jossa poistetaan tehokkaasti alle 70Hz taajuudet jotka sisältävät ihmisiäänelle ominaisen pehmeyden ja miellyttävyyden. Koskee miehiä ja naisia. Oikeilla laulusoundeilla laulajalla voi olla paljonkin ruutia yleisölle ajettavassa äänessä jos soundi on miellyttävä eikä takakireä. laulumikkiä on paha panna pienemmälle mikäli halutaan laulajan käyttävän äänen dynamiikkaa tehokkaasti. Kompressointia en ymmärrä ollenkaan elävässä laulussa. Karaokeen voisi olla sopiva.

Lisäksi mainitsit aikaisemmin kitaristien käyttämien pömpelien sijoituksen kitaristin jalkojen juureen jolloin soittaja ei kuule oikeaa soundia eli sitä mikä lähtee yleisöön päin. Kun pistät pöntön sohlottamaan soittajaa kohti niin kyllä pelästyy, jotkut jopa keksivät asiasta jotain opittavaa.

Omalta kohdaltani sähkörummut ovat ainakin minulle siunaus, kaikki kuulevat helposti kaikki ja yhteissoundin saa helposti hyväksi. On toki mainittava että osaava akustinen rumpali kykenee hyvään lopputulokseen jos osaa kuunnella muita.

P.S. Oheinen vuodatus oli helppo tehdä täydellisen asiantuntemattomuuden suomalla loistavalla varmuudella.
Jami
29.02.2008 00:21:46 (muokattu 29.02.2008 00:27:54)

Oliskohan tää nyt taas tässä... Heiny!

Kiitos. Asia on nyt selvä. Jos mä jotain kysyn niin kyllä mä jaksan vastaukset lukeakkin. Oon luullu että hommaan on joku laki olemassa ja johon nuo ohjeet/suositukset perustuu. Hyvä tietää todellinen asianlaita. Uskon että muutkin lukijat on tyytyväisiä.

Pyydän anteeksi etten osaa oikein kysyä enkä siedä alentuvuutta. Mielestäni se ei ole tyhmä joka kysyy. Sitä vähän moitiskelen että tieto tulee vasta 7-sivun lopussa kun asiaa on ties kuinka kauan porukalla ruodittu. Miksi täällä aina pitää lypsää asioita ja viimein joku tietävä tulee ja heittää herjaa tyhmistä mutu-miehistä. Ottaa pattiin sellaanen. Tiedon panttaaminen ja alentuvuus. tana.

Edit: Tuohon yläpuoliseen juttuun yks kommentti vielä. Yleensä tanssiyhtyeitten laulusaundissa on ollut se vika että se pyrkii korvaamaan basson. Eli se hymy eq:ssa on ilmeisen hurja. En hetkeen oo tanssibändejä kuullut etten tiedä nykytilaa. Lavaltahan bändit yleensä miksaa että sekin poikkee rokkipuolen hommista.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
baron
29.02.2008 00:27:48

Lisäksi ihmiset ovat pystyneet keskustelemaan pöydissä kurottuen vain hieman toisiaan kohti

Mä kerään irtopisteet kotiin joka paikasta, mistä vain on saatavissa, haavi aina mukana.
Tämän illan keikalla mulla oli akustinen flyygeli, akustinen rumpali ja sähköbasso. Mä junioreille kerroin, että lumotaan yleisö hienostuneella soitolla eikä volalla ja pojat uskoi, akustista rumpuakin voi soittaa hienostuneesti groovaten, jos sattuu osaamaan.

1. Kun tauon jälkeen vilkkaasti keskusteleva seurue oli flyygelin vieressä ja aloitimme soiton, siirtyivät muutaman metrin ja tyytyväisen näköisinä jatkoivat keskusteluaan.
2. Illan tilaaja/maksaja paitsi että kehui meidän soittoa, antoi extrakiitokset volyymista. Mun mielestä kannattaa mieluummin miellyttää yleisöä kuin ärsyttää, se ainaskin takaa keikkojen saannin jatkuvuuden.
Ei, en ole tanssimuusikko!
Riksteri
29.02.2008 00:48:59 (muokattu 29.02.2008 01:02:21)
Nuoria ihmisiä äänenpaine ei usein haittaa läheskään niin paljoa kuin vanhempia. Varmaan tähän jokin lääketieteellinen selityskin on. Korvassahan on eräänlainen automaattinen tärykalvon kiristysmekanismi, joka siirtää eräänlaisen jalustimen pois sisäkorvan ikkunalta suojaten arkaa sisäkorvaa vaurioilta.

ed. korvan tärykalvo on siis eräänlainen rumpukalvo, jota jalustin naputtaa. Korvan stapediuslihas siirtää tarvittaessa jalustinta kauemmaksi tästä kalvosta, kun äänenpaine ylittää 80 db, samalla kiristäen kalvoa. Vanhemmiten tämä mekanismi ei enää toimi yhtä herkästi ja ihminen saattaa tulla aremmaksi koville äänenpaineille. Lisäksi suuri merkitys lienee sillä, miten musiikki resonoi tuota jalustinta. Esim. ratsastaessa täytyy kannuksia käytettäessä olla hyvin tarkkana, ettei jatkuvasti "kaivele" hevosen herkkiä kylkiä.
baron
29.02.2008 00:50:54 (muokattu 29.02.2008 00:51:17)

"If it's too loud, you're too old"
Ei, en ole tanssimuusikko!
rintapek
29.02.2008 02:16:19

. Samoin laulusoundissa usein pannaan päälle cutout jossa poistetaan tehokkaasti alle 70Hz taajuudet jotka sisältävät ihmisiäänelle ominaisen pehmeyden ja miellyttävyyden..

Subbarilaulu on IMHO kamalaa komotusta. Pehmeyttä ja miellyttävyyttä minä en tuolta löydä. Tai sitten bändikamani ovat surkeat. Ja taajuus ei ole 70Hz, vaan loukutti saa olla huomattavasti korkeammallakin.
One kind of music only - the good kind
rintapek
29.02.2008 02:18:11

"If it's too loud, you're too old"

Kukas tuon sanoikaan? Ko mulla tulee mieleen, että Nugent tai Queen? Ja olen varmasti väärässä.
lotjauuno
29.02.2008 02:22:55 (muokattu 29.02.2008 02:50:01)
Jehna. Se 85deebeetä tulee työsuojeluohjeesta. Lisäksi kun tuokin on laskettu tasaiselle melulle, musiikkihan ei koskaan soi tasaisella paineella ja kappaleiden väliset tauot helpottaa yllättävän paljon kokonaisaltistumaa.

Tässä hyvää kirjoitusta asiasta. http://www.riffi.com/riffi101/Desibeli.htm

Desibeli on ehkä kaikkein väärinymmärretty mittasuure äänentoiston ja musiikin maailmassa.

Roadari

joo,speakit,preikit ja seuraava konsertti/bileet asiakkaalla ehkä seuraavana pikkujouluna.......siispä voi vetää tollasen nelituntisen about 140db lasissa.....
Näin kun pojat laskeskelette ja mittailette ,olette just niitä paavoja,mistä otsikko juontaa."Laskeminen siksi että voitais kuitenkin ylittää normit hyvällä omallatunnolla.
Toisekseen kapakoissa ja kaikissa tilaisuuksissa on henkilökunta,jotka kuuluvat ym.työsuojelulakien piiriin.
Tämä asia on ollut AINA tapetilla........Auttaisko kuulosuojainten jako yleisölle ja henkilökunnalle jotain.....pitäiskö asiakkaiden käydä yökerhojen sijaan päiväkerhoissa...... omavalintainen juitsu.mestasta voi hilpasta(paitsi duunarit,jotka ovat passivisia tinnittäjiä,kuten aikaisemmin -tupakoitsijoita),jos melu haittaa. Kysymyksessä on kuitenkin raha.Ei voi poistua paikalta vaikka veri tirsuisi korvista ku tuli toi sisäänpääsykin maksettua.
leprechaun
29.02.2008 02:56:31

Subbarilaulu on IMHO kamalaa komotusta. Pehmeyttä ja miellyttävyyttä minä en tuolta löydä. Tai sitten bändikamani ovat surkeat. Ja taajuus ei ole 70Hz, vaan loukutti saa olla huomattavasti korkeammallakin.

Tiiä sit teenkö virheen tuputtaessani mutta usein subbari on liian kovaa. Subbarin tarkoitus on suoristaa systeemin toistokäyrä suoraksi alapäästään siten että mikseripöydästä saa hyvät soundit. Tarkoitus ei ole mielestäni korostaa alimpia bassoja. Jos bassolla vetelee skaalan ihan alas saakka niin kaikkien äänien pitäisi tulla samalla voimakkuudella. Jos yhtäkkiä alas mentäessä ääni voimistuukin niin subbari on liian kovalla volyymillä. Silloin laulusoundi on ihan syvältä ja ilmenee komotus mikä oli hauska ilmaisu.
Mikserin equa pidän aina suorana koska pääkaiuttimet toistavat suunnilleen suorana 60Hz joten sen pistämisessä mutkalle ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin, kaikkien soittimienkin äänet vääristyvät koska vaikuttaa mainiin.

Jos laulusoundin alapää ei ole selkeä vaan tulee "kumotusta" (perskules, kahvit paidalla) niin vika voi olla myös mikissä. Joissakin erittäin tunnetuissa mikeissä pohjat ovat epäselvät ja vääristyneet jolloin laulun miellyttävistä pohjista ei saa haluttua soundia irti.

Loucutin taajuus on kait miksereissä alimmillaan 75Hz, joissain Yamahan peleissä on näkynyt 125Hz millä meikäläisen vanhat amalgaamit saavat kyytiä. Pitäisi nekin vaihdattaa kaksoiskomponenttimuovipaikkoihin kun niissä vaimennus on parempi. Lyijyä on saatu perään keikkatilaajien puolesta sen verran paljon ettei siitä sen enempää, Baron voi kertoa lisää kun on välillä erehtynyt mukaan ja viimeksikin häissä johdatti orkesterin syömään ennen hääparia mistä olimme tietenkin kiitollisia koska lohi oli tuoreempaa. Ei ihme että heitellään perään laudankappaleillakin kun oli vanha talo.
Mutta kuitenkin, tilaisuuden tullen kokeiles panna subbari ruotuun ja näppäilet loucuttia niin huomaa eron laulusoundissa. Jos on normaali laulumikki niin tuputan diskanttia klo 1, keskiääntä klo 11 ja basso klo 13. Ja siten ettei senttiä lähemmäs tarvitse mikkiä mennä laulaessaan. Kaksitiekaapeissa laulun "häviäminen" keskiäänillä muiden soittimien ollessa mukana voi tarkoittaa keskiääninupin olemista klo 12 korvillakin.
rintapek
29.02.2008 03:05:52

Mutta kuitenkin, tilaisuuden tullen kokeiles

Täsä on neljännesvuosisata kokeiltu.
Keikalla ei kokeilla.
Huonoksi havaittuja ei treeneissäkään viitsi.
JiiKoota lainatakseni " tai sit mä vaan en osaa"
leprechaun
29.02.2008 03:12:06

BARON:

Mä kerään irtopisteet kotiin joka paikasta, mistä vain on saatavissa, haavi aina mukana.
Tämän illan keikalla mulla oli akustinen flyygeli, akustinen rumpali ja sähköbasso. Mä junioreille kerroin, että lumotaan yleisö hienostuneella soitolla eikä volalla ja pojat uskoi, akustista rumpuakin voi soittaa hienostuneesti groovaten, jos sattuu osaamaan.

1. Kun tauon jälkeen vilkkaasti keskusteleva seurue oli flyygelin vieressä ja aloitimme soiton, siirtyivät muutaman metrin ja tyytyväisen näköisinä jatkoivat keskusteluaan.
2. Illan tilaaja/maksaja paitsi että kehui meidän soittoa, antoi extrakiitokset volyymista. Mun mielestä kannattaa mieluummin miellyttää yleisöä kuin ärsyttää, se ainaskin takaa keikkojen saannin jatkuvuuden.

Oon pyrkinyt korvaamaan huonon soittotaitoni hyvillä soundeilla. Lisäksi hillitön herjanheitto on johtanut usein siihen ettei ole tarvinnut soittaa illan aikana yhtään biisiä.

P.S. Jos välistä puuttuu kirjaimia niin alan ymärtää miksi täm näppis oli niin halpa biltemasa.
leprechaun
29.02.2008 03:25:50

RINTAPEK:

Täsä on neljännesvuosisata kokeiltu.
Keikalla ei kokeilla.
Huonoksi havaittuja ei treeneissäkään viitsi.
JiiKoota lainatakseni " tai sit mä vaan en osaa"

Oon kokeillut noita vsta -66 ja kokeilut jatkuu. Oon melkein oppinut mutta aina on jäänyt jostain pienestä kiinni. Vielä jonakin päivänä saan aikaa täydelliset soundit mutta tiedän ettei se ole vielä huomenna. Päätös on kuitenkin tehty siitä että saavutan ne ennen kuolemaa joka on toivottavasti kaukana edessäpäin. Sitä ennen rassaan yleisöä aina kun voin jotta myöhemmin, kun kaikki on ohi, ihmiset voisivat sanoa: "Siinä oli mies jolla oli täydelliset soundit. Sittenhän se kuolikin."

Tuo soundipolitiikka on aika monimuotoinen asia jolloin kaikkien haluamaa täydellistä yleissoundia ei kai koskaan voi tullakaan. Ala on kuitenkin sellainen ettei sitä opi koskaan täydellisesti. Plarasin justiinsa haettuja äänentoistopatentteja 30-luvun loppupuolelta ja keksin taas jotain mikä on unohtunut alumiinikartioiden, sähköstaattisten ja titaanidiskanttien keskellä.
Jami
29.02.2008 09:07:04

että hän ei oikein ymmärrä sitä, että lähdetään kuuntelemaan musaa... ja laitetaan tulpat korviin. Minust hyvin sanottu. Ja olen ihan samaa mieltä.

Niin minäkin. Se on vähän sama kuin naapurinpojan uus ehkäisykeino. Kumin ja vaahdon hybridi=vaahtokumi. Sillä kun täyttää römpsän ettei pili sekaan mahdu niin on varma ehkäisy.

Kuulin just että miesäänessä olis kovastikkin noita alaääniä luonnostaan. En vain ole kuullut yhtäkään alaäänikaappia joka pystyis sitä luonnollisesti toistamaan. Aina se on ollut möhinää ja huminaa. Varsinkin nykyisten refleksiaukkoisten kanssa. Nehän korostaa huimasti vähän alta 100herzisiä.

Jostain syystä mieli halajaa bassoa joka tärisyttää palleja. Ja kun kamat säätää että tärisee niin pakko on leikata laulusta matalia pois. Ei siitä muuten mitään selvää saa. Eriasia varmaankin 12" kakstiekajareissa. Mutta kun mullakin tuossa on läjä jossa on 18", 15" ja sitten päällä se 12"+pilli kakstie. Bassosta tykkään mutta laulusta on pakko reilusti leikata.

Tuossa kokonaisvolumessa mistä tässä on puhuttu olen ongelmaksi todennut sen että kun kaikki muutkin haluaa pallien tärisevän, nousee keski- ja yläpää niin kovalle että yleisö mieltää tulevan liian kovaa. Rokkipiireissä on kyllä sitten niinpäin että basso rytyyttää munuaisia irti, kaiken peittää ankara huuuu eikä muuta sitten kuulukkaan. Ikuisuusasia on tämä.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Roadari
29.02.2008 09:18:24
joo,speakit,preikit ja seuraava konsertti/bileet asiakkaalla ehkä seuraavana pikkujouluna.......siispä voi vetää tollasen nelituntisen about 140db lasissa.....

Mites sää tällaseen päädyit?

Näin kun pojat laskeskelette ja mittailette ,olette just niitä paavoja,mistä otsikko juontaa."Laskeminen siksi että voitais kuitenkin ylittää normit hyvällä omallatunnolla.
Toisekseen kapakoissa ja kaikissa tilaisuuksissa on henkilökunta,jotka kuuluvat ym.työsuojelulakien piiriin.
Tämä asia on ollut AINA tapetilla........Auttaisko kuulosuojainten jako yleisölle ja henkilökunnalle jotain.....pitäiskö asiakkaiden käydä yökerhojen sijaan päiväkerhoissa...... omavalintainen juitsu.mestasta voi hilpasta(paitsi duunarit,jotka ovat passivisia tinnittäjiä,kuten aikaisemmin -tupakoitsijoita),jos melu haittaa. Kysymyksessä on kuitenkin raha.Ei voi poistua paikalta vaikka veri tirsuisi korvista ku tuli toi sisäänpääsykin maksettua.

Et oo tainnu ymmärtää mitään mitä minä J.T tai Jami ollaan tässä keskusteltu, noista laittamistamme linkeistä puhumattakaan. Sitte ku ei ymmärrä, lyödään homma läskiksi. Kuka on puhunut mistään normien ylittämisestä? No ei kukaan. Noudattamme niitä normeja ja ohjeita jotka ovat tähän hommaan suunniteltu. Mut sun mielestä näin ei saa tehdä, ei laskea eikä ainakaan mittailla mitään, näinkö? Mutu tuntuma on paree?

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Roadari
29.02.2008 09:29:09
Kiitos. Asia on nyt selvä. Jos mä jotain kysyn niin kyllä mä jaksan vastaukset lukeakkin. Oon luullu että hommaan on joku laki olemassa ja johon nuo ohjeet/suositukset perustuu. Hyvä tietää todellinen asianlaita. Uskon että muutkin lukijat on tyytyväisiä.

Niinku J.T sano, eiköhän tämä asia ruodita taas uudestan viimeistään ens syssyllä.

Pyydän anteeksi etten osaa oikein kysyä enkä siedä alentuvuutta. Mielestäni se ei ole tyhmä joka kysyy. Sitä vähän moitiskelen että tieto tulee vasta 7-sivun lopussa kun asiaa on ties kuinka kauan porukalla ruodittu. Miksi täällä aina pitää lypsää asioita ja viimein joku tietävä tulee ja heittää herjaa tyhmistä mutu-miehistä. Ottaa pattiin sellaanen. Tiedon panttaaminen ja alentuvuus. tana.

No ei tässä tiedon panttaamisesta varmaankaan ollu kyse. Pro jätkät ei ihan kauheasti välttämättä selaile tanssimusa palstaa. Ja täällä on noita besserwissereitä niin paljon että läheks tappajaksi jotkut luokittelee kun koitat sanoa että yli 85dbA voi vetää. Osalle tietysti tieto lisää tuskaa... Kaikki keskustelu täällä sujuis kans kivammin jos mutu yms juttuja ei esitettäis varmoina faktoina. Lähteet ja viittauksetkin olis kivoja.
Nautitaan tästä poikkeuksesta että saatiin edes pieni asia hienosti himaan, ja tehdään maailmasta parempi paikka! :) (huom. tekn. tähän mootsarttia ja ruusunterälehti confettia!)

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
leprechaun
29.02.2008 11:40:06

ROADARI:

Niinku J.T sano, eiköhän tämä asia ruodita taas uudestan viimeistään ens syssyllä.

No ei tässä tiedon panttaamisesta varmaankaan ollu kyse. Pro jätkät ei ihan kauheasti välttämättä selaile tanssimusa palstaa. Ja täällä on noita besserwissereitä niin paljon että läheks tappajaksi jotkut luokittelee kun koitat sanoa että yli 85dbA voi vetää. Osalle tietysti tieto lisää tuskaa... Kaikki keskustelu täällä sujuis kans kivammin jos mutu yms juttuja ei esitettäis varmoina faktoina. Lähteet ja viittauksetkin olis kivoja.
Nautitaan tästä poikkeuksesta että saatiin edes pieni asia hienosti himaan, ja tehdään maailmasta parempi paikka! :) (huom. tekn. tähän mootsarttia ja ruusunterälehti confettia!)

Just samaa mieltä ja vielä oon sen verran kapinoiva nuori diinari että mielestäni tossa äänentoistojutussa ei ole ammattilaisia. Kun kyssärissä on ihmisen aisteihin perustuva juttu niin kaikki on samalla viivalla eli amatöörejä.

Tossakin oon samaa mieltä, jos ymmärsin oikein, että db-mittari ei näytä totuutta. äänen häirtsevyys riippuu äänen aaltomuodosta. Jos munnarin laittaa soimaan 85db voimakkuudella niin kuuntelijoilla korvakäytävä muuttuu suoraksi putkeksi läpi pään työntäen sisäkalut pihalle. Laulussa taas tuo voimakkuus ei tunnu missään eikä bassossa. Munnarin äänihän on semmoinen että kuuluu vaikkei olisi vahvistettu lainkaan ja muu bändi vetelee tuhannella watilla. Korva on semmoinen kumma instrumentti että on vaikea kehittää mittalaitetta millä tsekataan tai mitataan äänen häiritsevyyttä. Db-mittari on aika hyödytön muutoin kun akateemisessa mielessä.
lotjauuno
29.02.2008 13:05:16
Mites sää tällaseen päädyit?

Et oo tainnu ymmärtää mitään mitä minä J.T tai Jami ollaan tässä keskusteltu, noista laittamistamme linkeistä puhumattakaan. Sitte ku ei ymmärrä, lyödään homma läskiksi. Kuka on puhunut mistään normien ylittämisestä? No ei kukaan. Noudattamme niitä normeja ja ohjeita jotka ovat tähän hommaan suunniteltu. Mut sun mielestä näin ei saa tehdä, ei laskea eikä ainakaan mittailla mitään, näinkö? Mutu tuntuma on paree?

Roadari

Kirjoista ja mittareista saa mututuntuman,Kuuntelemalla realiteetin.Olen soittanut lähes kaikilla suomen stageilla useampaan kertaan,Miksannut konserteista pikku-juttuihin.Rakennan äänentoistoja ja valoja rafloihin, tanssimestoihin ja muihin yleisiin tiloihin. Olen opiskellut ja kouluttanut ko.alaa.Minäkin mielestäni tiedän aiheesta.Kirjoitukseni oli laajempi ajatus pähkinänkuoressa.Ja oma mielipiteeni volun käytöstä on aivan eri juttu kuin mitä laki sanoo.......lait on nyhveröjen temmellyskenttä
J.T.
29.02.2008 19:36:21
Oho! Kirjoitukseni näköjään kirvoitti humppakeppien keskuudessa ihan laadukkaita kommentteja joista parhaisiin on ihan pakko kommentoida.

Poppamies:
En tiiä, saattoi olla. Ainakin oli niin pitkästi tekstiä että en jaksanut lukea. Tuskinpa kukaan muukaan.

Niin no... kun nyt tälle linjalle lähdettiin, niin ehkä sun tapauksessasi ei kannata edes yrittää. Pysyttele vaan siellä miditabulatuuribasistiosastolla ihan rauhassa.

Jami:
Sitä vähän moitiskelen että tieto tulee vasta 7-sivun lopussa kun asiaa on ties kuinka kauan porukalla ruodittu. Miksi täällä aina pitää lypsää asioita ja viimein joku tietävä tulee ja heittää herjaa tyhmistä mutu-miehistä. Ottaa pattiin sellaanen.

Joillekin pitää siis kantaa ns. kaikki nenän eteen. Jos itse joutuisi ottamaan asioista selvää, niin sitten kiukutellaan. Kun sitten joku vähän kommentoi, että internjetistä löytyy ihan Gööglelläkin hakemalla kaikkea kivaa niin sitten taas kiukutellaan.

Tiedon panttaaminen ja alentuvuus. tana.

Byhyy, iso kyynel! Jos itse provosoi, niin ei kannata provosoitua. Hähä!

Lotjauuno:

Niih... Et ymmärrä yhtään, etkä näköjään yritäkään ymmärtää.

Kirjoista ja mittareista saa mututuntuman,Kuuntelemalla realiteetin.

Niin vissiin sit. Kyllä se realiteetti loppupeleissä on kuitenkin se kulloisenkin kylän terveystarkastaja, joka on sillä omalla mutu-mittarillaan mitannut melut ja sen jälkeen tulee lautakunnan kirjallinen päätös kourassaan kertomaan missä mennään ja mihin mennään.

Olen soittanut lähes kaikilla suomen stageilla useampaan kertaan,Miksannut konserteista pikku-juttuihin.Rakennan äänentoistoja ja valoja rafloihin, tanssimestoihin ja muihin yleisiin tiloihin. Olen opiskellut ja kouluttanut ko.alaa.Minäkin mielestäni tiedän aiheesta.

Kompetenssia siis löytyy... hah!! Mitä sitten? Tuolla osaamisellako nyt sitten perustelet noita heittojasi? Tuo kokemus ei nyt näköjään korreloi mitenkään siihen, että tietäisit asiasta yhtään mitn. Vai pitäiskö tämä nyt ymmärtää siten, ettei kenenkään kulloisellakin kommentilla ole mitään painoarvoa, ennen kuin on esitellyt CV:nsä.

Kirjoitukseni oli laajempi ajatus pähkinänkuoressa.Ja oma mielipiteeni volun käytöstä on aivan eri juttu kuin mitä laki sanoo.......lait on nyhveröjen temmellyskenttä

Tuohan kruunaa ja mitätöi tämän koko keskustelun. Olkoon näin. Jatketaan sitten taas keväämmällä >=C)

Summa summarum: Ei tästä asiasta saada täälläkään aikaiseksi asiallista keskustelua. Yleisenä linjana näyttää olevan se, että kun liian kovaa tulee niin se miksaajamulkku on kaiken pahan alku ei koskaan se rumpali, joka vetää siihen tuhannen euron komppipeltiin niin lujaa kuin hauiksesta lähtee tai joku harrastelijabasisti, joka vetää sillä Ampeg (taikeksitähänjokumuubassovahvistin)-läjällään niin, että putket hehkuu valkoisena ja kitaristi laulattaa sitä ihansamamikänuppitaicombovahvistintaan sinne omien nilkkojensa korkeudelle sellaisella metelillä, että nuorempien kuulijoiden amalgaamien lisäksi vanhemmilta lentää tekarit suusta. Leivo tästä sitten hyvää soundia ja balanssia. Einherjar laittoi ihan relevanttia ja asiallista ongelmanratkaisua tähänkin, mutta eihän se nyt käy! Sen sijaan kerrotaan suu vaahdossa kuinka hyvä ja luotettava se Nokialaisen mittari on.

Kyllähän tää nyt meikäläisen kohdalta on tässä. Syvä anteeksipyyntö, että harhauduin tälle palstalle häiritsemään arvon herrojen seuroja. Ei siinä mitään, kyllä täällä pelimiehiäkin näkyy olevan. Hyvää jatkoa ihan kaikille ja onnea valitsemallanne tiellä. Siirrynkin tästä muihin maisemiin (= muille palstoille). Hei vaan hei!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)