Aihe: G-majorin viritin takkuaa 1 | |
---|---|
![]() 27.02.2008 01:15:48 | |
Onko muilla ollut tällaista probleemaa: Viritin ei tunnista kaikkein matalimpia ääniä. E-vireisen kitaran virittäminen onnistuu vielä ongelmitta, mutta se ei paljon lämmitä kun itse soitan D:ssä tai drop-C:ssä. Eli käytännössä ongelma ilmenee, kun yritän virittää sitä paksuinta kieltä (eli siis D tai C). Viritin ei reagoi lainkaan, tai sitten hyvin sattumanvaraisesti. Sama juttu kaikilla kitaroilla joilla olen koittanut. Onko kohtalotovereita? Voiko asialle tehdä mitään? Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 27.02.2008 01:34:30 (muokattu 27.02.2008 01:36:26) | |
Voiko asialle tehdä mitään ? Voi. Ottaa manuaalin esiin ja katsoo sieltä. http://www.tcelectronic.com/media/G_Major_US_rev71.pdf Sivulle 16: "Tuner Mode" -> "Tuner Range" | |
![]() 27.02.2008 01:45:27 (muokattu 27.02.2008 01:47:06) | |
Voi. Ottaa manuaalin esiin ja katsoo sieltä. http://www.tcelectronic.com/media/G_Major_US_rev71.pdf Sivulle 16: "Tuner Mode" -> "Tuner Range" Kiitokset Pitää siis varmaankin ottaa käyttöön tuo 7-kielisen kitaran asetus. Onpa kyllä ihmeen nirso viritin, C-vire kun on nykyään ihan peruskauraa 6-kielisissäkin kitaroissa. Mutta pääasia että homma korjaantuu. Useammallakin keikalla olen löytänyt itseni tilanteesta jossa koitan kesken biisin korvakuulolta virittää kitaraa (fakiirin hommaa) siinä nolosti epäonnistuen :) Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 27.02.2008 02:25:33 | |
mulla on kanssa tuner mode coarse ja 7 string asetus, se olen ns. nopeimmaksi havainnut. Ongelmia on silloin tällöin satunnaisesti ja varsinkin alin kieli on yleensä se ongelma. Ratkaisu on tyytyä siihen mitä on, virittää ilman mutea korvan kanssa alin kieli tai ostaa parempi viritin :) Mutta kyllä g-majuri virittimelläki pärjää jos ei oo muuta saatavilla. "Milk can hurt you" | |
![]() 27.02.2008 03:01:16 (muokattu 27.02.2008 03:28:34) | |
Eihän kukaan muutenkaan vapaiden kielten äänillä kitaraa viritä, niin ei tuolle 7-string modelle juuri käyttöä ole. Ei niin matalia plörinöitä mikään mittari osaa lukea kunnolla. Enkä tarkota etteikö seitsemäs kieli ja matalat äänet vois kuulostaa silti kivalta. | |
![]() 27.02.2008 13:10:08 (muokattu 27.02.2008 13:14:06) | |
Eihän kukaan muutenkaan vapaiden kielten äänillä kitaraa viritä, niin ei tuolle 7-string modelle juuri käyttöä ole. Ei niin matalia plörinöitä mikään mittari osaa lukea kunnolla. Enkä tarkota etteikö seitsemäs kieli ja matalat äänet vois kuulostaa silti kivalta. Kyllä varmaan virittää vapaiden kielien äänillä aika moni! Mistä tämä tieto peräisin että ei virittäisi? Tapoja on toki monia, jokainen valitkoon omansa. Mutta jos tilanne on se että käytössä g-major ja haluat virittää mutella niin niitä tapoja on vähän vähemmän. Kuuntelemalla on aina kivoin tietysti, mutta ei ehkä yleisön mielestä. Jos on intonaatio ihan kunnossa voihan sen alimman kielen ottaa vaikka 12:sta nauhalta huiluna, silloin mittari vähän paremmin pysyy paikallaan. Jos pitää äänettömästi virittää niin itse tykkään virittää vapailla kielillä. Näin voi ottaa kitaran ne pikku vire virheet huomiioon, esim. g-kielen voi jättää ihan inan alemmas kun se on muutenkin aina sen +2cent liian korkealla vapaana. Tosin g-major coarse mode on muutenki vähä sinne päin joten siinä noi pienet heitot on vähä pahempi ottaa huomioon.. Vapailla kielillä kun virittää niin parasta tsekata sitä mittaria vasta kun se kieli on vähän aikaa soinut, muuten on liian ylhäällä se lukema. Jos virittelee sieltä painamalla nuotteja otelaudalta niin se mittarin lukema on aina ihan hiukan enemmän ylävireessä kuin avoimelta, riippuen puristus voimasta. Edelleen jos käytössä on G-major ja coarse mode niin tuskin sitä huomaa. Se on semmoinen "Close enough for rock'n'roll" mode se coarse :) Harmonicseilla virittäminen sieltä 7 + 5 nauhan harmonicseilla ei oikein g-majorin kanssa toimi, hyppii mittari sinne tänne ja mutella jos ollaan niin ei oikein onnaa. En tiedä muista mittareista muita kuin Korgin räkkituner joka on mulla, se ainakin on nopeempi ja träkkää paremmin sen alimman kielen vapaana, vaikka down tuningissa. "Milk can hurt you" | |
![]() 27.02.2008 14:01:20 | |
Kyllä varmaan virittää vapaiden kielien äänillä aika moni! Mistä tämä tieto peräisin että ei virittäisi? Tapoja on toki monia, jokainen valitkoon omansa. Mutta jos tilanne on se että käytössä g-major ja haluat virittää mutella niin niitä tapoja on vähän vähemmän. Kuuntelemalla on aina kivoin tietysti, mutta ei ehkä yleisön mielestä. Jos on intonaatio ihan kunnossa voihan sen alimman kielen ottaa vaikka 12:sta nauhalta huiluna, silloin mittari vähän paremmin pysyy paikallaan. Jos pitää äänettömästi virittää niin itse tykkään virittää vapailla kielillä. Näin voi ottaa kitaran ne pikku vire virheet huomiioon, esim. g-kielen voi jättää ihan inan alemmas kun se on muutenkin aina sen +2cent liian korkealla vapaana. Tosin g-major coarse mode on muutenki vähä sinne päin joten siinä noi pienet heitot on vähä pahempi ottaa huomioon.. Vapailla kielillä kun virittää niin parasta tsekata sitä mittaria vasta kun se kieli on vähän aikaa soinut, muuten on liian ylhäällä se lukema. Jos virittelee sieltä painamalla nuotteja otelaudalta niin se mittarin lukema on aina ihan hiukan enemmän ylävireessä kuin avoimelta, riippuen puristus voimasta. Edelleen jos käytössä on G-major ja coarse mode niin tuskin sitä huomaa. Se on semmoinen "Close enough for rock'n'roll" mode se coarse :) Harmonicseilla virittäminen sieltä 7 + 5 nauhan harmonicseilla ei oikein g-majorin kanssa toimi, hyppii mittari sinne tänne ja mutella jos ollaan niin ei oikein onnaa. En tiedä muista mittareista muita kuin Korgin räkkituner joka on mulla, se ainakin on nopeempi ja träkkää paremmin sen alimman kielen vapaana, vaikka down tuningissa. Joo-oh... Mulla on vielä semmonen rakkauden bonus tässä, että osa Soulfallenin biiseistä menee D-ssä ja osa drop-C:ssä. Koita siinä sitten kikkailla :) Ja niinkuin todettua, yleisön korviin ei mielellään päästäis mitään virittäismelua, kun se harvemmin on kivan kuulosta... Käyppäs joutessas ihmettelemässä: Soulfallen ja Beautiful Betrayal | |
![]() 27.02.2008 15:46:49 (muokattu 27.02.2008 15:50:21) | |
Kyllä varmaan virittää vapaiden kielien äänillä aika moni ! Niinpä. = Harvempi nyt soittaa pelkillä huiluäänillä kitaraa. Kyllä se kieli käytyy (= värisee) vähän erilailla ensin, kun ottaa vapaalla. Paitsi jos ottaa kiinni sormilla, nostaa ylös ja päästää suoraan otelautaa (tai siis nauhoja) kohti. Nauhoihin vaan alkaa tulla jäljet tosta, kun tota tekee tarpeeksi kauan. Itte koitan löytää kompromissin, noiden väliltä. Ja ei ne alavireet luulisin tolle mitään vaikeita olevan, kun sinä on myös "bass" valinta. Sen vire, kun on tunnetusti oktaavia alempana. Eli luultavammin alin nuotti, jonka se tunnistaa on basson E. | |
![]() 27.02.2008 20:05:53 | |
Tapoja on toki monia, jokainen valitkoon omansa. Jos virittelee sieltä painamalla nuotteja otelaudalta niin se mittarin lukema on aina ihan hiukan enemmän ylävireessä kuin avoimelta, riippuen puristus voimasta. Nuottien painaminen otelaudalta kuvastaa ainakin itselläni useimmiten paremmin keskimääräistä soittotilannetta kuin vapaat kielet, joten itse viritän just tuon takia painetuilla äänillä. Harmonicseilla virittäminen sieltä 7 + 5 nauhan harmonicseilla ei oikein g-majorin kanssa toimi, hyppii mittari sinne tänne ja mutella jos ollaan niin ei oikein onnaa. Tuohon vaikuttaa toki päällä oleva soundikin ja mikkiasennot ym., mutta huiluäänetkin voi mun mielestä unohtaa turhina kun ne on oikeastaan sama kuin vapaat kielet. Mutta monia sopivia tapoja varmasti on. Tottumuskysymys. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)