Aihe: Jazz, mistä aloittaa?
1 2 3 4
J_Mikkonen
15.12.2006 10:37:08
Itse olen sitä mieltä et ei tartte edes paljo aluksi kuunnella vaa alkaa soittaa.

Itse olen hieman eri mieltä tästä. Vaikea sitä minun mielestä on alkaa soittamaan jos ei ole kuunnellutkaan yhtään. Ei jatsie opi soittamaan pelkästään oppikirjoista lukemalla.
Jatsi on vaikeaa, mutta silti parasta.
Wahi
15.12.2006 14:18:21
Kävin nyt Pori Jazzeilla kesällä kuuntelee Stingiä ja oon kyllä iha lumoissaa tässä musiikissa.

Jaa-a, siitä voi olla montaa mieltä kuinka jazzia se Sting on... On vähän niin ja näin nuo Pori "jazzit" nykyään. Kaiken maailman rappia jne. siellä.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
50000
15.12.2006 22:22:53
Kuuntelua minäkin kannattaisin lukemisen sijaan ja vapaata otantaa tiukan kronologian tilalle. Ja saahan sitä kuunnella muutakin kuin jenkkikamaa. Vaikka suomalaista, norjalaista, ranskalaista...
Late
25.12.2006 18:19:38
Jaa-a, siitä voi olla montaa mieltä kuinka jazzia se Sting on... On vähän niin ja näin nuo Pori "jazzit" nykyään. Kaiken maailman rappia jne. siellä.

Olihan kirjurilla sinä päivänä kolme ihan kunnon jazzia soittavaa bändiä, mm. Five corners quintet. Vaikka Pori Jazzeilla on aina näitä suurempia nimiä, jotka menevät popin puolelle, niin kyllä siellä on paljon jazziakin sitten pienemmillä lavoilla ja klubeilla.
Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa.
Måtti
30.01.2008 13:21:43
Tietynlainen jazz.

Pieni määrä soittajia, ei orkesterimaista vaan hyvin yksinkertainen valikoima soittajia. Aikalailla jokaista soitinta yksi, no torvia saa olla muutama.
Tempo voisi olla hitaamman puoleista tai keskivaiheilla.
Soundin sumuisuus ja tökeryys on plussaa.

Osaisko joku kertoa erityisesti näillä kriteereillä jotain artisteja?
Tää jazz on aika uutta vielä mulle joten hyvin tervetullutta. (:
http://www.myspace.com/taimistudio www.mikseri.net/vihreet
sub zero
31.01.2008 13:58:43 (muokattu 31.01.2008 14:07:09)
Osaisko joku kertoa erityisesti näillä kriteereillä jotain artisteja?
Tää jazz on aika uutta vielä mulle joten hyvin tervetullutta. (:

noi kriteerit ei kyllä paljoa rajaa, kun ei tyylistäkään ollut mitään puhetta. hancockin levy "mwandishi" (ei tupla vaan se yksittäinen, tosin siihen tuplaan sisältyy myös se yksittäinen levy) vois sopia. ja ehkä donald byrdin "electric byrd". sähköpiano tuo vähän tommosta sumuisuutta noihin. hidasta ja tunkkasta kahvilajazzia löytyy aika monilta vanhemmilta levyiltä, mutta samoilla levyillä on tietysti aina kans menobiisejä.
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Ravenshaman
10.02.2008 21:44:58
On muuten kaunis biisi tää Miles Davis - Kind Of Blue
baron
10.02.2008 21:56:30

On muuten kaunis biisi tää Miles Davis - Kind Of Blue

Tä, onks Miles Davisillä sen niminen piisi?
Ainakaan mun Kind of Blue albumilla ei ole.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Ravenshaman
11.02.2008 20:15:39 (muokattu 11.02.2008 20:19:35)
Tä, onks Miles Davisillä sen niminen piisi?
Ainakaan mun Kind of Blue albumilla ei ole.

Ohops, sori. Se olikin siis Miles Davis ja John Coltrane. Eli jos kiinnostaa nii varmaa löytyy esim iTunesin verkkokaupasta hakusanalla Miles Davis & John Coltrane - Kind Of Blue. Jos ei, niin sitten vaan verrtaisverkko-ohjelmat käyttöön. :D

EDIT: Anteeks, sekoilenpas nyt :D Siis John Coltranehan on tenorisaksofonisti joka soitti levyllä Kind of Blue. Ja biisin nimi onkin siis ilmeisesti Blue in Green.

Näin ollen, Kaunis biisi on kyllä tää Miles Davisin Blue in Green!
baron
11.02.2008 22:02:48 (muokattu 11.02.2008 22:03:21)

Näin ollen, Kaunis biisi on kyllä tää Miles Davisin Blue in Green!

No nyt alkaa synkata:-)
Makuasioita, mä oon ottanut mun ohjelmistoon albumilta So What, Freddie Freeloader ja All Blues!
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Ravenshaman
12.02.2008 08:30:06
Täytyypä kokeilla noitakin :) So whatin tiedän ja pidän myös kovasti.
sax machine
12.02.2008 11:02:02
Miles Davis - Milestones
Free form of jazz is like a license to shit on a street -Lemmy Kilmister
hoksploks
21.02.2008 23:40:07 (muokattu 21.02.2008 23:40:32)

Blue in green on muhun vedonnut myös paljon enemmän kuin noi viimeiset kappaleet ja Freddie freeloader. Jotenkin niin minimalistinen ja rauhallinen tunnelma.

Tulee hiukan Floydin "Great gig in the sky" mieleen. Funktioltaan.
baron
21.02.2008 23:44:12

Blue in green on muhun vedonnut myös paljon enemmän kuin noi viimeiset kappaleet ja Freddie freeloader. Jotenkin niin minimalistinen ja rauhallinen tunnelma.

Musta se Freddie on mahtava. Periaatteessa ihan yksinkertainen blueskaavassa kulkeva piisi paitsi ne vikat pari tahtia, jotka tekee siitä nerokkaan.
Ei, en ole tanssimuusikko!
goo
27.02.2008 15:03:56
Itse lähdin liikkeelle tällaisilla levyillä:

Lee Morgan: The Sidewinder
McCoy Tyner: The Real McCoy
John Coltrane: Giant Steps

Viimeinen vaati vähän sisäänajoa ennen kuin aukesi, mutta sen jälkeen ei ole paluuta ollut.
Murmelson
06.03.2008 14:49:40 (muokattu 06.03.2008 17:58:01)
Kysyn nyt täältä, koska en viitsinyt uutta keskustelua aloittaa eli...

Suositelkaa jotain hyvää basso tai tarkemmin kontrabasso soittajia tai basso painotteista jazzia. Itsellä kiinnostus heräsi John Scofieldin Works for Me ykkös raidasta, jossa pelkästään alun loistava basso kuvio sai kuuntelemaan koko levyn alusta loppuun vastoin suunnitelmia. Myös Depart (http://www.departjazz.com) bändin koko levy, mutta erityisesti Funky Fun-Key biisi sai aikaan sellaiset wibat ettei toista.

Kolmas yllättävä lähde äkkinäiseen innostukseeni on Ocean's Eleven sarjan leffa raidat, joista löytyy myös mitä tunnelmallisimpia biisejä.

Mutta näistä kiitos.
baron
06.03.2008 15:15:12

Suositelkaa jotain hyvää basso tai tarkemmin kontrabasso soittajia tai basso painotteista jazzia.

Nää on tietysti makuasioita: Mun suosikkeja on Ron Carterin albumi "Where?" vuodelta 1961, jossa se vetää sekä kontrabasso- että sellosooloja ja sillä on loistavat kanssasoittajat, esim Eric Dolphy ja Mal Waldron.
Ei, en ole tanssimuusikko!
sub zero
06.03.2008 15:44:34
Suositelkaa jotain hyvää basso tai tarkemmin kontrabasso soittajia tai basso painotteista jazzia. Itsellä kiinnostus heräsi John Scofieldin Works for Me ykkös raidasta, jossa pelkästään alun loistava basso kuvio sai kuuntelemaan koko levyn alusta loppuun vaistoin suunnitelmia.

Eddie Gomez on elementissään esimerkiksi Chick Corean levyillä "Friends" (1978) ja "Three Quartets" (1981).
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
Antero--
06.03.2008 20:35:43

Suositelkaa jotain hyvää basso tai tarkemmin kontrabasso soittajia tai basso painotteista jazzia. Itsellä kiinnostus heräsi John Scofieldin Works for Me ykkös raidasta, jossa pelkästään alun loistava basso kuvio sai kuuntelemaan koko levyn alusta loppuun vastoin suunnitelmia. Myös Depart (http://www.departjazz.com) bändin koko levy, mutta erityisesti Funky Fun-Key biisi sai aikaan sellaiset wibat ettei toista.

Kolmas yllättävä lähde äkkinäiseen innostukseeni on Ocean's Eleven sarjan leffa raidat, joista löytyy myös mitä tunnelmallisimpia biisejä.

Mutta näistä kiitos.

Ehdottomasti Dave Holland!

Levyistä ainakin Conference of the Birds, joka on avant-garden klassikko. Holland groovaa kuin päihtynyt apina, vetäen erittäin vapaalla ja karskilla tyylillä.
Uudemmista, hiukan perinteisenpää linjaa edustavista levyistä esim. Not for Nothin' ja Points of View. Tsekkaa myös hänen levynsä Kenny Wheelerin kanssa (esim. Widow in the Window)

Muita äkkiseltään mieleentulevia basisteja:

Charles Mingus (loistava big band -säveltäjä samalla)
Charlie Haden
Miroslav Vitous
Scott LaFaro (Bill Evansin triossa soitti, kuoli liian nuorena)
John Patitucci
Gary Peacock (Trio-kama Keith Jarrettin ja Marilyn Crispelin kanssa on nannaa)

Tuosta alkuun,

-Antero-
"Tänään hän soittaa saksofonia ja huomenna hän pettää isänmaansa"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)