Aihe: thomannin kitaraständit
1
fox
27.02.2008 17:56:11

Tarviiko tuota yleensäkään ottaa huomioon eli onko se joku varotoimenpide vai sulaako kitara jos sen tökkää tuommoseen ständiin? :)

Ei se "sula" mutta nitrolakka voi ottaa tuhrua tai "liimaantua" joittenkin ständien solukumiin, siinä tulee jonkinmoinen kemiallinen reaktio. Vaikka jotain rättiä laittaa varmuuden vuoksi niitten pehmikkeitten päälle.. Kyllä mulla itsellä on Warwickin Rockstandit ollu "kiltisti", yhden muun merkin ständi teki lakkaan jäljet.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
PappaSF
27.02.2008 18:02:08
Varmaan tuo tarkoittaa juuri tuota lakan reagoimista pehmustekumin kanssa.

Tein ennen noita kalustamishommia ja siinä esim. pöytien lakka reagoi tietokoneiden tassujen kumi/muoviseoksen kanssa ja jätti sellaista vihertävän sinistä jälkeä lakkapintaan tassujen kohdilla.

Tuosta ilmiöstä selviää varmaankin juuri ylläkerrotun jipon tavalla ;-)
Pehvanssi
27.02.2008 18:19:21
Mulla taitaa olla just tommonen linkissä oleva, mutta kolmelle kepille ja se ei oo tehny jälkeä lakalle.
fox
27.02.2008 18:20:25

Varmaan tuo tarkoittaa juuri tuota lakan reagoimista pehmustekumin kanssa.

Tein ennen noita kalustamishommia ja siinä esim. pöytien lakka reagoi tietokoneiden tassujen kumi/muoviseoksen kanssa ja jätti sellaista vihertävän sinistä jälkeä lakkapintaan tassujen kohdilla.

Tuosta ilmiöstä selviää varmaankin juuri ylläkerrotun jipon tavalla ;-)

Näin juuri, ja joka tapauksessa se ständi, oli se sitten minkämoinen tahansa, on parempi kuin se "nojallaan vahvistinta vasten".. ;)
Warwick on laittanu ilmeisesti tuon "varoituksen sanan" sitä varten, että on mahdollisuus tuohon ei-toivottuun reaktioon, vaikka sitten lämmön tms. yhteisvaikutuksesta. Onhan noita ollut joskus että on ollut kitara ständissä suorassa auringonpaahteessa, ja siitä sitten on myös tullut jotain damagea. Mutta jotain pehmeetä rättiä aina voi kotioloissa, tai pitkäaikaisessa säilytyksessä laittaa, keikalla tms. ei varmasti ehdi mitään reaktioo tulla.
fox
27.02.2008 18:22:46

Mulla taitaa olla just tommonen linkissä oleva, mutta kolmelle kepille ja se ei oo tehny jälkeä lakalle.

Juu, eipä meilläkään, mutta siltikään en uskalla sanoa, esim. juuri kovissa lämpötiloissa tai just suorassa auringonpaahteessa tapahtuvista reaktioista. Tosiaan studiolla on ollut nitrolakka-kitaroita välillä pitkäänkin Rockstandeissa, mutta siellä ei oo kovin kuuma. Eikä aurinkoa... ;)
MadMatt
27.02.2008 20:26:23

Nothin' but the blues
ipa
27.02.2008 22:40:36 (muokattu 27.02.2008 22:42:31)
Minulla on tuommonen Warwickin Rockstand yhdelle kitaralle. Tilasin Thomannista. Ei ole jättänyt kitaraan mitään jälkiä, mutta värjää lattian keltaiseksi. Parissa huoneessa lattiassa muovimatot ja keltaiset jälet tuon takia. Olen pistänyt teippiä standin jalkojen ympärille, mutta teippi näyttää vain kostuneelta ja väriä pääsee silti hieman läpi. Kesti aikoinaan hetken tajuta, että tuo musta kapistus oli jättänyt nuo lattiassa olleet oudot keltaiset jäljet...
stuugi
28.02.2008 07:14:43
Minulla on tuommonen Warwickin Rockstand yhdelle kitaralle. Tilasin Thomannista. Ei ole jättänyt kitaraan mitään jälkiä, mutta värjää lattian keltaiseksi. Parissa huoneessa lattiassa muovimatot ja keltaiset jälet tuon takia. Olen pistänyt teippiä standin jalkojen ympärille, mutta teippi näyttää vain kostuneelta ja väriä pääsee silti hieman läpi. Kesti aikoinaan hetken tajuta, että tuo musta kapistus oli jättänyt nuo lattiassa olleet oudot keltaiset jäljet...

Meillä mikä tahansa esine joka painaa lattiaa jättää kellertävän jäljen. Liittynee liimaan jolla matto on liimattu lattiaan.

Ständien kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka vähän pelottaa että tulisi.
nappo
28.02.2008 09:02:33
Mulla on just tollanen ständi itselläkin. Hyvä ja jämäkkä peli, eikä ole jättänyt minkäänlaisia jälkiä kitaraan. Löytyy myös yhden soittimen Stagg-merkkinen ständi, jossa on kaulatuki. Siitä on jäänyt musta raita basson kaulaan.
dropD
28.02.2008 10:18:56 (muokattu 28.02.2008 10:22:30)

Tilasin juuri samaisen ständin itsekin pari päivää sitten. Kiinnitin kanssa huomiota tuohon nitro-varoitukseen. Toisaalta sama varoitus löytyi kaikista pehmustetuista ständeistä. Myös siitä seinäkoukusta missä lespani on riippunut vuosia. Mitään ongelmia ei lespan lakassa kuitenkaan näkynyt joten uskalsin ständin tilata. Kitarat ovat kuitenkin tuossa städissä vain keikalla, joten pitkäaikaisesta säilytyksestä ei ole kyse. Kuten joku jo sanoikin, mieluummin ständissä kuin jossain lavan nurkassa nojallaan.

Kyse lienee kuitenkin enemmän "varmuuden vuoksi" annetusta varoituksesta.
BigOrange
28.02.2008 10:41:26
Meinasin tilata tuolta tollasen kitaratelineen (http://www.thomann.de/fi/rockstand_rs20861.htm). Siinä ja monissa muissa thomannin ständeissä kuitenkin sanotaan "not recommended for guitars with nitro laquer". Elikkä mistäs moinen mahtaa johtua..eikös esim. aika useat fenkut oo just jotain "Satin Nitrocellulose Lacquer Finish". Mikä tuo nitro lacquered sit tarkkaan ottaen on..jostain pintalakasta ilmeisesti on kyse..?
Tarviiko tuota yleensäkään ottaa huomioon eli onko se joku varotoimenpide vai sulaako kitara jos sen tökkää tuommoseen ständiin? :)

Minun Gibson LP Menacen maali lähti sulamaan A-mallisen kitaraständin vaahtomuovisesta pehmusteesta, eli kannattaa kyllä laittaa jotain rättiä väliin varmuuden vuoksi...
"I am not your enemy so no apologies, please" -One Minute Silence
ipa
28.02.2008 21:43:16
Meillä mikä tahansa esine joka painaa lattiaa jättää kellertävän jäljen. Liittynee liimaan jolla matto on liimattu lattiaan.

Ständien kanssa ei ole ollut ongelmia vaikka vähän pelottaa että tulisi.

Mikään muu esine ei ole jättänyt tuollaisia jäkiä. Luulisi nyt vaikka tuolin jalkojen jättävän, sillä ne suuntaavat lattiaan moninkertaisen voiman.
-KK-
28.02.2008 22:15:51

Kuulostaa tutulta. Itse olen pilannut parinkin huoneen muovimatot tuolla ständillä - tassuista tulee keltaiset jäljet, jotka ei lähde millään normaalilla liuottimella (mm bensa, tinneri, asetoni ja etanoli tuli kokeiltua). Värjäytyy siis ilmeisen syvälle. Joskus yritin laittaa kalustehuovat tassuihin, mutta niidenkin liima jotenkin reagoi tassujen muovin kanssa ja huovat irtosivat ja taas oli lattiassa jälkiä.
En ole vielä uskaltanut kokeilla nykyisessä kämpässä mitä tuo tassujen kumi tekee tammiparketille. Tuskin mitään, mutta lattian ja tassujen välissä on varoiksi jalkalistan pätkät.
kojones
28.02.2008 22:19:25

Mulla se monen kitaran Rockstand teki tuota, mutta noi yhden ständit ei kyllä lattiaa värjää.
WinterMad
28.02.2008 22:21:01
Mulla on jesaria kääritty niihin ständeihin jossa pidän Les Pauliani, ei oo tullu mitään jälkeä lukuunottamatta pieniä liimatahroja joka tulee teipeistä kun vähän kuluvat.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Rämppy
28.02.2008 23:18:42 (muokattu 28.02.2008 23:26:20)
Kyllä tavalliset kitaraständien kumiosat saattaa jättää aika nopeastikin jäljet nitrosellulakkaan. Näkyy etenkin vaaleassa pinnassa. Kalliimpien Fendereiden thin skin -nitrolakkaukset on näyttää olevan varsin arkoja tälle. Olen nähnyt myös parikin Alpine White Gibsonia, joissa on ständin jättämät tummat jäljet. Hyvä ja halpa kikka on päällystää ständin kumiosat, jotka on kosketuksessa kitaraan, vaikkapa sametilla. Vielä helpompi kikka on heittää kangasliina skitan ja ständin väliin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)