Aihe: Millä pelillä kitarasaundi hallintaan?
1 2
ollisal
03.02.2004 22:40:50 (muokattu 03.02.2004 22:52:38)
No middlen boostaamista on harrastettu ja harrastetaan edelleenkin paljon. Tottakai se on hyvä tapa saada kitaraan terävyyttä bändin yli, mutta se ei missään nimessä siirrä kitarasta lähteviä bassotaajuuksia korkeammalle.

Edit : siis tarkoitan tässä lähinnä sitä että tyhmää on perustella kitaran middlen boostaamista näin : "siin on sitä keskialuetta siis eihän se voi mahtua minnekkää ku siellä on jo muita soittimia ni siirretään se tohon käyttämättömälle keskialueelle"

Se kitara ei siis sen takia erotu paremmin että se jotenkin maagisesti siirtyisi sinne ja että siellä ei muita soittimia olisi (VIRHE! Siellä on suurin osa soittimista kyllä tavalla tai toisella) vaan sen takia että ne jota yleensä halutaan paremmin erottuvaksi, 3 tai 4 ylintä kieltä sijaitsevat tuossa 200-1000 hertsin (karkeasti ottaen) alueella joka useimmissa kitaravahvistimissa on se "middle". Kun perussaveltä korostetaan harmoonisten jäädessä taka-alalle, sointiin tulee enemmän "selkeyttä".
LaXu
03.02.2004 23:04:54
Totta kai kitarasta lähtee muutakin kuin keskialuetta, kuten muistakin soittimista. Mutta joka tapauksessa kitaran omin ääniala on kuitenkin juuri siellä keskialueella ja karkeasti voidaan ajatella, että basso löytyy sieltä alapäästä ja osa rummuista yläpäästä.
ollisal
03.02.2004 23:45:15
Totta kai kitarasta lähtee muutakin kuin keskialuetta, kuten muistakin soittimista. Mutta joka tapauksessa kitaran omin ääniala on kuitenkin juuri siellä keskialueella ja karkeasti voidaan ajatella, että basso löytyy sieltä alapäästä ja osa rummuista yläpäästä.

Näin on, ja sen takia middlen boostaaminen auttaa, koska ne omimpien sävelien perussävelet ovat yleensä middlesäätimen vaikutusalueella. Ei se sen takia erotu, että se olisi jotenkin oma lokeronsa, johon se sijoittuu paremmin muiden soittimien häritsemättä.
HeavyMachinery
04.02.2004 00:59:27

no niin, paita pois ja nurmi painia.....
First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery
Enska
04.02.2004 01:16:25
Minä en ole ikinä tajunnut sitä että miksi jotkut vääntävät sen middle kuopan. Olenko tyhmä?
Itsellä yleensä lähtökohtaiseti kitaravahvistimen eg:t aikalailla keskiasennoissaan. Tarpeen mukaan sitten pientä sääntöä.
Vittu tää ole mikään Kari Vepsä!
MikeS
04.02.2004 08:20:10 (muokattu 04.02.2004 08:21:44)
Kivaa, että porukat kommentoi noin ahkerasti.

Minä en ole ikinä tajunnut sitä että miksi jotkut vääntävät sen middle kuopan.

Keksin tälle kaksi perustetta:

1) Mun mielestä yksin soittaessa cleanit avosoinnut kuulostaa mahtavalta, kun vahvistimesta tulee sekä paljon bassoja että ylä-ääniä. Esimerkiksi vaikkapa avoin G-sointu, ajai! Soundi kuulostaa lihavalta ja luontevalta eikä mene tukkoon tai ala honottamaan. Barresoinnuissa onkin sitten jo ihan eri asia (vrt. kontrolli katoaa kun taajuudet tuntuu puskevan liikaa).

2) Ei-alleviivaava komppisoundi. Jos keskiääniä on vähemmän, on ainakin mun helpompi soittaa mun komppijuttuja siten, etteivät ne töki liikaa korvaan. Toisin sanoen soundi ei ole niin iskevä.

Äääh, mähän aloitin tämän threadin ihan vastakkaisesta ajatuksesta: miten saada saundiin ryhtiä ja iskevyyttä. Siihenkö tässä on nyt tyydyttävä, että kaikkea ei voi saada? Heleys vastaan bändisoiton läpi selkeänä kuuluva keskiäänipainotteinen soundi?

Mites oli sen kompressoinnin kanssa: saako kompressorilla jonkinlaisen eq-imitaation? Siis jos kompressointi leikkaa/puristaa alimmat ja ylimmät taajuudet, eikö periaatteessa keskialue korostu suhteessa toisiin taajuuksiin?

MIKKO
wilo
04.02.2004 08:32:35 (muokattu 04.02.2004 08:33:13)
Mites oli sen kompressoinnin kanssa: saako kompressorilla jonkinlaisen eq-imitaation? Siis jos kompressointi leikkaa/puristaa alimmat ja ylimmät taajuudet, eikö periaatteessa keskialue korostu suhteessa toisiin taajuuksiin?

Kitarakompressori ei erottele taajuuksia; toisin sanoen peruspedaali ei ole multikaistakompressori. Ainoastaan signaalin kokonaisuudelle tehdään jotakin.
Tietty, jos soitat matalia säveliä kovaa, niitä vaimennetaan. Ja jos soitat korkeita hiljaa, niitä korostetaan. Yhtä aikaa matalia ja korkeita soitettaessa vaimennetaan tai korostetaan koko signaalia sen voimakkuuden mukaan.
Totta, en osaa kunnolla selittää. Pitäis miettiä asia itellekin selväks... =)
MikeS
04.02.2004 09:00:22
Kitarakompressori ei erottele taajuuksia; toisin sanoen peruspedaali ei ole multikaistakompressori. Ainoastaan signaalin kokonaisuudelle tehdään jotakin.

Ai niin, noinhan se tietty menee. Eipä tullut mieleen ja tulipahan selväksi!
Hanok
04.02.2004 10:00:46
Tuskinpa se kompressori tosiaan ainakaan auttaa avosointuja selkiyttämään, sanoisinpa että tulos on entistäkin tukkoisempi ainakin säröillä. En aivan osaa selittää mistä tämä tukkoisuus johtuu, mutta jotenkin korva erottaa taajuuksiakin selkeämmin silloin kun dynamiikkaa on mukana.

Soundin purevuus ja selkeys eivät oikeastaan lisäänny säröä lisäämällä enää tietyn pisteen jälkeen. Syynä tähän on uskoakseni kaksi toisiinsa liittyvää seikkaa. Ensinnäkin säröä lisäämällä soundi kompressoituu enemmän ja luonnollinen dynamiikka vähenee.

Toiseksi, selkeys taas kärsii siitä syystä että signaalin säröytymisen yhteydessä siihen tulee lisää harmoonisia kerrannaistaajuuksia. Jos signaalissa on muutenkin monimutkaisempi taajuussisältö (kuten avosoinnussa), nuo kerrannaiset sotkevat helposti koko homman pelkäksi taajuusmössöksi.

Tästä syystä pyrin itse pärjäämään hevisoundeissakin niin että gain pysyy mahdollisimman alhaisena. Toki sitä kompressoitumista tarvitaankin että demppauspätkiin saadaan potkua, mutta pyrin hakemaan sen kohdan jossa gainia on juuri tarpeeksi, mutta ei yhtään enempää. Omalla setilläni kierto-ongelmiakaan ei siten esiinny lainkaan.

Yksi sähkökitara yksinään ei kuulosta kovin isolta ilman noita alapään korostuksia. Siksi niitä voi tulla herkästi ruuvailtua mukaan bändinkin kanssa. Bändissä kuitenkin on, kuten täällä on jo mainittukin, niin paljon muutakin äänimateriaalia että muillekin on syytä antaa tilaa. Omasta mielestäni raskas bändisoundi ei koostu korostetuista kitaroiden alataajuuksista, vaan siitä että bassolle jätetään runsaasti tilaa ja kitarat hoitavat riffittelyn selkeämmillä middlekkäillä soundeilla. Tähän ajattelutapaan totuttuani olen alkanut makuuhuoneessakin suosia middlepainotteista soundia.

Vaikka basso onkin tyypillisesti heviriffittelyssä "vain" oktaavin kitaroiden alapuolella, on minusta aika tarpeetonta väittää etteikö niiden soundin taajuusrakenteessa olisi merkittävää eroa. Kyllä se basso kuitenkin painottuu sinne matalille taajuuksille. Oma käytännön kokemukseni sanoo ettei näitä taajuuksia kannata kitaroissa buustata. Kukin toki toimikoon tavallaan.
Pitkavirta
04.02.2004 12:08:18
Joo keskialuetta peliin ja asiansa osaava basisti pitää alataajuudet hallussa.
Oppia ikä kaikki.
pwallin
04.02.2004 14:33:04

Kannattaa myös huomioida että myös särön tyyppi/laatu vaikuttaa asiaan. Karkeampi särö on täysin erilainen erottuvuudeltaan kuin pehmeämpi surina.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)