Aihe: Teräskielten madaltaminen..
1 2
madaxel
26.02.2008 14:28:36 (muokattu 26.02.2008 14:31:56)
Hommasin tuossa taannoin Yamaha FG-720S kitaran. Päädyin tuohon malliin kun se tuntui helpposoittoisimmalta ja muutenkin mukavalta liikkeesä kokeiltaessa.

Kuitenkin tuntuisi vähän, että tuossa omassani (ei siis sama jota kokeilin) olisi kielet korkeammalla ja tästä syystä kitara ei olisi niin kevyt soittaa.

Noissa akustisissa kun säätömahdollisuuksia on rajallisesti, mietinkin onko mitään mahdollisuutta madaltaa kieliä ja kannattaako se? Käsittääkseni mitä matalemmalla kielet on, sitä hiljempaa kitara soi. Tämä ei haittaa, sillä plektralla "täysiä" soittaessa tuo Yamahani soi omaan makuuni jopa liian lujaa (johtunee siitä soitan yleensä paljain sormin). Mutta enivei, volyymin laskeminen ei siis ole välttämättä ongelma.

Kaularaudalla tuo madaltaminen tuskin on järkevää, mutta voisiko esimerkiksi tallapalan alapuolta hiomalla saada hyvän lopputuloksen?

Nyt kaivattaisiin kokeneempien neuvoja, ei oikein viitsisi riskillä lähteä kokeilemaan kun kyseessä kuitenkin on kunnon kitara..=)
Roberto
26.02.2008 15:06:37

Ensimmäiseksi joutuu ihmettelemään mikset ostanut sitä kokeilemaasi yksilöä vaan toisen sokkona?

Kieliä saa madallettua, mutta sen lisäksi että volyymi hiljenee soundi myös huononee aikalailla. Kuka tahansa kitaraseppä tekee kyllä haluamasi säädöt, ellet itse halua. www.frets.com taasen on hyvä tietolähde itse puuhaaville.
Puavali
26.02.2008 17:43:07
... Kaularaudalla tuo madaltaminen tuskin on järkevää, mutta voisiko esimerkiksi tallapalan alapuolta hiomalla saada hyvän lopputuloksen?

Kaularaudalla vedät kaulan vähä liian suoraksi, niin soitto kaulan päästä helpottuu eikä saundi (vielä) huonone. Sen jälkeen tarkastelaan satulaa ja tallaa. Jos satula on liian korkea, hiot kieliurat syvemmiksi. Tallaa madallat, jos tarttee.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Puavali
26.02.2008 17:44:06
Ensimmäiseksi joutuu ihmettelemään mikset ostanut sitä kokeilemaasi yksilöä vaan toisen sokkona?...

Kokeili paikallisessa, osti Thomannilta?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
IJarro
26.02.2008 17:48:38
Tää on just suurin syy miks ostaa kitara Suomesta eikä tilata jotain Saksasta.
Saa kokeilla JUURI SITÄ SAMAA SOITINTA, jonka ostaa ja jonka muiden joukosta hyväksi valitsee.

Kaularautakin saattaa olla fiksua säätää (en oo varma onko "pahvilaatikkokitaroiden" kaularauta valmiiks säädetty, ku oon ite ostanu aina just sen minkä oon hyllystä löytäny).

Ja minkä paksuiset kielet on? Jos on esim 12 tai 13 setti, kandee kokeilla 10 tai 11. Soundi taas tietty ohenee ja muuten, mut tatsi löystyy myös.
Let's do some living after we die...
Roberto
26.02.2008 18:10:43

Kokeili paikallisessa, osti Thomannilta?

Skarppia hommaa jos näin on..
flattopguitar
26.02.2008 20:51:53
Älä hio tallaa alta, vaan päältä ja vähän yksi kieli kerrallaan. Syvennät kielen uraa teräkulmaisella viilalla hieman ja hiot hiomaperilla ylimääräiset luuainekset pois. Virität taas vireeseen ja tarkistat millainen tuli. Näin jokaiselle kielelle yksitellen. Jos jollain kielellä on intonaatiokorjausta, niin pyri säilyttämään se hiomalla siten että intonaatiopiste säilyy suurinpiirtein samana. Alapuolen saaminen täysin tasaiseksi on hyvin vaikeaa käden ja hiomaperin avulla. Tasainen kontaktipinta on taas tärkeä soundin kannalta. Riippuu siitä miten paljon kieliä laskee, että vaikuttaako paljon soundiin ja äänen voimakkuuteen. Kuitenkin helppo soittoinen kitara on tärkeämpää kuin pienoinen hävinki, joka kieliä laskemalla tapahtuu.
deevee
26.02.2008 22:42:33
Ensimmäiseksi joutuu ihmettelemään mikset ostanut sitä kokeilemaasi yksilöä vaan toisen sokkona?

Ehkäpä ostaja halusi toisen värisen kitaran tai kaupassa olleessa oli jonkinlaisia kulumia tai muuta vastaavaa. Ei sitä aina kannata sieltä kaupan hyllyltä sitä kitaraa ostaa, paitsi tietysti jos on just sellanen, jonka haluaa ja kitara on kaikin puolin kunnossa.
"Blues this morning falling down like hail, gonna leave a greasy trail" - Bob Dylan
Roberto
26.02.2008 22:50:10

Ehkäpä ostaja halusi toisen värisen kitaran tai kaupassa olleessa oli jonkinlaisia kulumia tai muuta vastaavaa. Ei sitä aina kannata sieltä kaupan hyllyltä sitä kitaraa ostaa, paitsi tietysti jos on just sellanen, jonka haluaa ja kitara on kaikin puolin kunnossa.

Ehkäpä. Itse en milloinkaan ostaisi akustista kitaraa, tai sähköistäkään, kokeilematta kyseistä yksilöä, sen verran suuria eroja niissä kuitenkin on. Mut jokainen tavallaan.
hapan
27.02.2008 00:38:02
Ehkäpä. Itse en milloinkaan ostaisi akustista kitaraa, tai sähköistäkään, kokeilematta kyseistä yksilöä, sen verran suuria eroja niissä kuitenkin on. Mut jokainen tavallaan.

Olipa eräskin akustinen yamaha (en muista mallia) kotimaan puljussa myytävänä hintaan 595 €, vieläpä tarjous. Sakemannikaupasta saman ritsan sai 359 € + postit päälle. En paljoa miettisi, kummasta liikkeestä sen ostaisin.
Roberto
27.02.2008 07:12:37

Olipa eräskin akustinen yamaha (en muista mallia) kotimaan puljussa myytävänä hintaan 595 €, vieläpä tarjous. Sakemannikaupasta saman ritsan sai 359 € + postit päälle. En paljoa miettisi, kummasta liikkeestä sen ostaisin.

Aika monet kotimaiset kauppiaat on valmiita tulemaan vastaan Tohmasen hintoihin päin jos asiasta viitsii mainita. Toki jos ritsoilla diggaa veivata kannattaa ostaa se halvin koska se on muutenkin ihan lottohommaa, sitä saa mitä tulee.
madaxel
27.02.2008 09:27:11 (muokattu 27.02.2008 09:42:23)
Joo ei ole Saksasta tilattu kitara kyseessä. Liikkeessä kokeilemani oli vaan väärän värinen (natural), oli pakko saada Sunburst joka piti tilata Helsingin varastosta..otin siis tietoisen riskin tuossa, mutta mietin että jo tuossa hintaluokassa (pyysivät 350, mutta kun mainitsin taikasanan "Thomann" niin sain tingattua 290:een + teline + kielet) pitäisi maanantaikappaleet olla harvasssa ja ainahan voi säätää (ja tykkäänkin säätelyhommista, niissä kun oppii aina uutta).

Älä hio tallaa alta, vaan päältä ja vähän yksi kieli kerrallaan. Syvennät kielen uraa teräkulmaisella viilalla hieman ja hiot hiomaperilla ylimääräiset luuainekset pois. Virität taas vireeseen ja tarkistat millainen tuli. Näin jokaiselle kielelle yksitellen. Jos jollain kielellä on intonaatiokorjausta, niin pyri säilyttämään se hiomalla siten että intonaatiopiste säilyy suurinpiirtein samana. Alapuolen saaminen täysin tasaiseksi on hyvin vaikeaa käden ja hiomaperin avulla. Tasainen kontaktipinta on taas tärkeä soundin kannalta. Riippuu siitä miten paljon kieliä laskee, että vaikuttaako paljon soundiin ja äänen voimakkuuteen. Kuitenkin helppo soittoinen kitara on tärkeämpää kuin pienoinen hävinki, joka kieliä laskemalla tapahtuu.

Kiitän tästä vastauksesta, taidanpa noudattaa näitä ohjeita. Ja samansuuntaisia ohjeita oli yhdessä vanhassa ketjussa jonka löysin: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=143911&o=0&#p7031428

Mutta yksi kysymys: Mitä oikestataan tarkoitetaan intonaatiolla ja intonaatiopisteellä? Ja miten tuo selvitetään? =)

Ja mitäs muut ovat mieltä tuosta kaularaudan säätelystä, kannattaisiko sitä säätää ensin? Tällä hetkellä matalan E-kielen 12. välissä kielen korkeus näyttäisi olevan silmämääräisesti 3mm tai jopa yli. Pelkään vaan, että alkaa kielet särisemään nauhoja vasten jos madallan...

Kielet ovat vielä toistaiseksi ne mitkä tuossa oli valmiina, taitavat olla .12, en tiedä. Olisi tuossa .10 kielipakettikin joka tuli kaupan päälle..

PS: Saako noita tallaluita ostettua alan liikkeistä vai onko nuo erikois-osia mitkä pitää tilata tietylle mallille? Mietin vaan että josko säilyttäisi tuon alkuperäisen..
hapan
27.02.2008 12:03:22
Aika monet kotimaiset kauppiaat on valmiita tulemaan vastaan Tohmasen hintoihin päin jos asiasta viitsii mainita.

Saa olla myyjän kanssa suht hyvä kaveri, jos meinaa talon tarjoushinnasta saada niin paljon alea, että hinta tipahtaisi sakemannien tasolle. Nyt siis esimerkkinä mainitsemani hintaero.

Toki jos ritsoilla diggaa veivata kannattaa ostaa se halvin koska se on muutenkin ihan lottohommaa, sitä saa mitä tulee.

Siinä vaiheessa, kun hintaero on noi iso, ei mua haittaa vaikka sieltä itämeren takaa tulee pikkusen köpömmin viimeistelty tai ei ihan niin hyvin säädetty vehje, koska niissä tuskin on niin isoja rakenteellisia eroja, ettei niistä saisi säädettyä saman veroisia.

Ja mitä kalliimpi keppi, sitä varmempi laatu. Myös saksassa.
Roberto
27.02.2008 12:11:56

Saa olla myyjän kanssa suht hyvä kaveri, jos meinaa talon tarjoushinnasta saada niin paljon alea, että hinta tipahtaisi sakemannien tasolle. Nyt siis esimerkkinä mainitsemani hintaero.

Siinä vaiheessa, kun hintaero on noi iso, ei mua haittaa vaikka sieltä itämeren takaa tulee pikkusen köpömmin viimeistelty tai ei ihan niin hyvin säädetty vehje, koska niissä tuskin on niin isoja rakenteellisia eroja, ettei niistä saisi säädettyä saman veroisia.

Ja mitä kalliimpi keppi, sitä varmempi laatu. Myös saksassa.

Kuten sanottu, kukin tavallaan. Mistään valmistaja-maahantuoja-jälleenmyyjä-asiakas-ruokaketjusta ja sen jatkuvuudesta ei varmaan tässä yhteydessä kannata alkaa vääntämään.
hapan
27.02.2008 12:20:25
Kuten sanottu, kukin tavallaan. Mistään valmistaja-maahantuoja-jälleenmyyjä-asiakas-ruokaketjusta ja sen jatkuvuudesta ei varmaan tässä yhteydessä kannata alkaa vääntämään.

Ei tietenkään. Ei kannata silti tuomita niitä, jotka ostaa kamansa muualta, kuin Kaisaniemenkadulta.
deevee
27.02.2008 15:02:15
Ja mitäs muut ovat mieltä tuosta kaularaudan säätelystä, kannattaisiko sitä säätää ensin? Tällä hetkellä matalan E-kielen 12. välissä kielen korkeus näyttäisi olevan silmämääräisesti 3mm tai jopa yli. Pelkään vaan, että alkaa kielet särisemään nauhoja vasten jos madallan...

Jos matalan e-kielen korkeus on 12.nauhan yläpinnasta kielen alapintaan 3mm ja kaularauta on kunnossa eli pikkuisen kovera niin luulisin, että pystyy hieman laskemaan tallaluuta hiomalla ilman, että alkaa särisemään. En tietysti täysin varma voi olla, mutta kyllä hyvässä kitarassa noin 2.5mm:n korkeudelle tuon ala-e-kielen luulisi saavan ilman särinöitä. Itsellä on Epiphonen masterbiltissa ala-e-kielen korkeus 2mm ja Yamahan F310:ssa 3.2mm. Eli mulla on Yamahan halvimmassa mallissa suunnilleen sama kielten korkeus kuin sulla tuossa jo ihan hyvälaatuisessa kitarassa.

PS: Saako noita tallaluita ostettua alan liikkeistä vai onko nuo erikois-osia mitkä pitää tilata tietylle mallille? Mietin vaan että josko säilyttäisi tuon alkuperäisen..

Kyllähän niitä saa, en sitten tiedä minkälaisia löytyy mistäkin liikkeestä. Kannattaa varmaan yrittää löytää samanlainen kuin sulla on siinä Jammussa nyt ja kokeilla hioa sitä ja säilyttää se alkuperäinen, jos homma kusee. Voit sitten laittaa sen alkuperäisen takaisin, jos kielet särisee matalemmalla.
"Blues this morning falling down like hail, gonna leave a greasy trail" - Bob Dylan
Roberto
27.02.2008 15:14:54

Ei tietenkään. Ei kannata silti tuomita niitä, jotka ostaa kamansa muualta, kuin Kaisaniemenkadulta.

Kuka sieltä nyt mitään ostais...
KenParker
27.02.2008 20:15:48

Kuka sieltä nyt mitään ostais...

Minä ostin kuukaus sitten peukaloplektran. Halvalla lähti.
IJarro
27.02.2008 23:07:46

Tuomitseminen ja paskasen naurun nauraminen idiooteille on ihan eri asia. Mä harrastan jälkimmäistä. Omat soittopelit on kunnossa. Ei mulla väliä mistä muut omiaan ostelee =). Kyllä tyhmille silti nauraa saa =)
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)