Aihe: Mikä sointu -visailu
1 2 3 4 5 6 7
baron
26.02.2008 09:00:58 (muokattu 26.02.2008 11:13:39)

Tämähän yleinen jatsisointu ainakin kitaralla. Esimerkin nuotissa olisi siis C13. Kitaralla tämä on melkein ainoa tapa saada samaan sointuun 1, 3, 7, 9, #11 ja 13 intervallit (vaikka sävelten oktaaviala saakin olla mielivaltainen).

C-sointuna siitä puuttuu kvintti. Korrekti sointumerkintä olisi C13#11no5.

Mun mielestä se on ihan rutiini D9b13, johon törmää vähän väliä. Jos leikitään perfektionista niin D9b13/C mutta ei noilla soinnun käännöksien merkinnöillä niin väliä ole.

Edit: Perussointu miksolyydinen b6 asteikolle (Melodisen mollin viides)
Ei, en ole tanssimuusikko!
Epämuusikko
26.02.2008 10:25:02

Mun mielestä se on ihan rutiini D9b13, johon törmää vähän väliä. Jos leikitään perfektionista niin D9b13/C mutta ei noilla soinnun käännöksien merkinnöillä niin väliä ole.

Paitsi jos haluat ilmaista liikettä tai jotain tiettyä soundia. Onhan siinä eroa notta laitatko että F/C vai että Csus4add13
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
baron
26.02.2008 11:01:22

Paitsi jos haluat ilmaista liikettä tai jotain tiettyä soundia. Onhan siinä eroa notta laitatko että F/C vai että Csus4add13

Basistin murheita noi pohjasävelet:-)

Sun merkintäs on muuten virheellinen: Csus4add13no5. Helpompi olisi C6sus4no5
ralliolli
26.02.2008 11:52:10

Edit: Perussointu miksolyydinen b6 asteikolle (Melodisen mollin viides)

Vähän vaikeasti kyllä ajattelet. C13 ja C13#11 tarkoittaa samaa asiaa, ja amerikkalaiset merkitsee sen kuulema ilman #11-merkintää.

Kvintti on suositeltavaa jättää pois, varsinkin jos kaikki muut 6-säveltä soinnussa jo on.

Tuo on siis nimenomaan täydellinen C13-sointu yksinkertaimmillaan ilmaistuna, eikä kukaan erehtyisi soittamaan sitä väärin.

En löytänyt oikein hyviä nettisivuja väitteideni tueksi, mutta tässä on yksi:

http://www.musicarrangers.com/star-theory/c05.htm

Seven note chords, C13#11

C13 and C13#11 are the same chord. Major 3rd and sharp 11th stick together. Americans generally write C13. Australians generally write C13#11.

chord C13#11 = C _ _E _ _(G) _ _Bb _ _D _ _F# _ _A

As explained above: If the chord has a sharp 11th and diatonic 5th we enclose the diatonic 5th in brackets. The diatonic 5th may be used for a melody passing note or for rhythm section bass, but not for the voicing of frontline instrumentation. When you have a sharp 11th the addition of the diatonic 5th to the voicing weakens the chord.

Saman voi lukea lukemattomista kirjoista.
baron
26.02.2008 12:19:14 (muokattu 26.02.2008 12:41:30)

Vähän vaikeasti kyllä ajattelet. C13 ja C13#11 tarkoittaa samaa asiaa, ja amerikkalaiset merkitsee sen kuulema ilman #11-merkintää.

Mä taas uskon kotimaisiin auktoreihin. Kaj Backlundin mukaan (Improvisointi pop-jazzmusiikissa) 11 (ja siis #11 duurisointuun) ei kuulu 13 sointuun, jollei sitä erikseen merkitä.
Tai uskon mä joihinkin ulkolaisiinkin: Mark Levinen mukaan (The Jazz Theory Book) 13 tarkoittaa vain sitä että soinnussa on sekä seksti että septimi, jättää nooninkin pois.

Periaatteessahan kvintti kuuluu. Tosin se voidaan jättää pois soinnun luonteen muuttumatta, jos sormet ei riitä:-)
On eri asia, mikä on soinnun oikea merkintä ja mikä voicing siitä käytännössä soitetaan.

Kaikenlaisille mielipiteille löytyy tukea. Turha meidän tästä on jatkaa kinastelua.
baron
26.02.2008 14:43:20

C13 sointu voidaan laajentaa #11:llä, mutta #11 sisällyttäminen automaattisesti C13 -merkintään riippuu kontekstista.

Mun maikka on antanut mulle C13 voicingin mm. Bb - D - E - A.
Siihen mun sormet riittää.
ralliolli
26.02.2008 16:17:28
C13 sointu voidaan laajentaa #11:llä, mutta #11 sisällyttäminen automaattisesti C13 -merkintään riippuu kontekstista.

Eihän niitä kaikkia säveliä tarvitsekaan soittaa. C13 viittaa lyydinen b7 -asteikkoon (tai akustinen asteikko, tai overtone jne.) miksolyydisen sijaan, mutta funktio tulee selville vähemmilläkin nuoteilla. Kyse oli alunperin Prometheus-soinnusta, jossa sattumoisin on akustisen asteikon kaikki sävelet kvinttiä lukuunottamatta. Se merkittäisiin jazz-puolella yksinkertaimmin C13.
IJarro
26.02.2008 17:57:00
Joku vois heittää väliin, et mitä toi akustinen asteikko meinaa? Prkl isin vanhalla landolalla ainakin saa kaikki asteikot soitettua =) =)
Let's do some living after we die...
baron
26.02.2008 21:04:37 (muokattu 26.02.2008 21:19:43)

Joku vois heittää väliin, et mitä toi akustinen asteikko meinaa? Prkl isin vanhalla landolalla ainakin saa kaikki asteikot soitettua =) =)

Mun ymmärtääkseni akustinen asteikko on suomennettu nimi overtone scalelle, jonka nimi tulee siitä, että ylä-äänisarjan sävelet likipitäen vastaavat sitä.

Se on melodisen (jazz) mollin neljäs moodi.

C-duurissa sen sävelet on C - D - E - F# - G - A - Bb - C eli juuri ralliollin mainostaman C13#11 sävelet

(Mä oon itsepäinen, mun C13 ei sisällä undesimiä!)
kepulainen
26.02.2008 23:32:50
Eihän niitä kaikkia säveliä tarvitsekaan soittaa. C13 viittaa lyydinen b7 -asteikkoon (tai akustinen asteikko, tai overtone jne.) miksolyydisen sijaan, mutta funktio tulee selville vähemmilläkin nuoteilla. Kyse oli alunperin Prometheus-soinnusta, jossa sattumoisin on akustisen asteikon kaikki sävelet kvinttiä lukuunottamatta. Se merkittäisiin jazz-puolella yksinkertaimmin C13.

Miksi se viittaa lyydinenb7 -asteikkoon eikä miksolyydiseen? Mikä sitten viittaa miksolyydiseen? Perustele.
Dr Dominant
27.02.2008 08:54:04 (muokattu 27.02.2008 09:22:19)

Mikäli sisällyttää #11 ja 9:n sointuun aina kun sointumerkissä lukee pelkkä 13, tulee kyllä törmäyksiä. Tämän australialaisen kaverin nettisivu on kyllä ihan vakuuttavan näköinen sinänsä, mutta itse en voi olla samaa mieltä siitä että 13 ja 13#11 ovat sama asia. Sointumerkinnässä on syytä olla mahdollisimman yksiselitteinen. Sellaisia dominanttisoinnun rakenteita joissa on 13 mukana on muitakin kuin lyydinen b7, jo yllämainittu miksolyydinen, dominanttidimi ja harmonisen duurin V pikaesimerkkeinä. Näistä löytyy eri vaihtoehtoja 9:n ja 11:n osalta ja jokainen niistä on sen verran paljon käytetty että voidaan puhua niistä "yleisinä".

Sekin on totta että riippuu kontekstista, mutta itse ajattelen siten että ammattitaitoinen kirjoittaja merkitsee sointumerkit siten, että sekin soittaja joka ei välttämättä ole vielä harmonisesta kontekstista tietoinen, soittaa sen soinnun jonka kirjoittaja tarkoittaa soitettavaksi. Pelkän 13:n kirjoittaminen siten että sillä tarkoitetaan 13#11-sointua tuottaa käytännössä sen, että lähes jokainen pianisti/kitaristi soittaa dominanttiseiskan maustettuna pelkällä 13:lla tai ehkä lisäksi vielä 9:llä mutta ei #11:lla. Ei siinä toisaalta isoa rikosta tapahdu, kun vaan #11 jää pois siitä mitä kirjoittaja tarkoitti.

Toisaalta, jos kaikki soittajat tulkitsisivat 13-soinnun 13#11-sointuna, silloin törmäiltäisiin koko ajan, koska 13-merkintätapaa on käytetty ylivoimaisesti yleisimmin kuvaamaan dominantti jossa on 13 mukana, mutta ei #11:sta. Viittaukseen siitä että jazzpuolella 13 = 13#11 :asia selviää hyvin nopeasti kun ottaa minkä tahansa Real Bookin ja alkaa sieltä soitella biisejä joissa on merkintä 13, ja tarjoaa aina #11 mukaan. Ei tartte mennä ensimmäistä esimerkkiä pidemmälle kun huomaa että eihän tähän kohti #11 käykään - se #11 merkitään mukaan sointumerkkiin kun sitä halutaan soittajalta. En halua nyt vedota kehenkään auktoriteetteihin. Jos haluaa selvittää miten asia on, niin se löytyy kyllä äänitteiltä ja nuoteista tutkimalla. Samalla muuten oppii paljon! :)

Siitäkään en ole Australialaisen sällin kanssa samaa mieltä että puhtaan kvintin läsnäolo 13#11-soinnussa heikentää sointua. Kun kirjoittaa tukevan voicingin, on varsin tunnettu ja pitkäikäinen kirjoittajan fakta että soinnun perussävel ja puhdas kvintti voicingin pohjalla tekee siitä "tukevan". Sama pätee varsin hyvin myös tuohon 13#11-tilanteeseen ja tästä löytyy tuhansittain esimerkkejä vaikkapa big band-musiikista. Ilmiön voi myös todentaa levyiltä ja partituureista kuten tuon 13-tilanteen.
"Dr. Dominant, I presume?"
Fuzzy Boner
27.02.2008 09:33:17 (muokattu 27.02.2008 09:34:52)
Jos mulla lukee vaik lapussa C13 niin soitan kyllä automaatiolla seuraavasti (jos oletetaan basistin tai vaik vasurin soittavan se C) : Bb - E - A.

Mut en mä noista teoriajutuista ymmärrä. 9/13 niin soitan sen D:n mukaan (joskus ehkä muutenkin) mut jos halutaan sitä Fuckin Fissää sinne mukaan niin kyl siin pitää se #11 lukea tai melodiassa olla se F#.

Mut niinku sanottu, en oo teoriapro yhtään, jätän teidät ratkomaan.
kepulainen
27.02.2008 10:40:37
Oisko tässä nyt mennyt sekaisin taas se "mitä voi soittaa X sointuun improvisoidessa" ja "miten X sointu laajenee suhteessa ympäristöönsä"..?
baron
27.02.2008 10:54:21 (muokattu 27.02.2008 12:16:45)

Jos mulla lukee vaik lapussa C13 niin soitan kyllä automaatiolla seuraavasti (jos oletetaan basistin tai vaik vasurin soittavan se C) : Bb - E - A.

Mut en mä noista teoriajutuista ymmärrä. 9/13 niin soitan sen D:n mukaan (joskus ehkä muutenkin) mut jos halutaan sitä Fuckin Fissää sinne mukaan niin kyl siin pitää se #11 lukea tai melodiassa olla se F#.

Mut niinku sanottu, en oo teoriapro yhtään, jätän teidät ratkomaan.

Hyvin oot apukoulusi lukenut:-)

Edit: Koko ton 9/13 merkinnän mielekkyyshän on siinä että 13 voidaan tulkita tarkoittavan vain sekstiä ja septimiä ja jos nimenomaan halutaan nooni mukaan, se merkitään. Mä itse soitan sen noonin, jos joutilas sormi sattuu olemaan sen kohdalla.
Ikinä en oo nähnyt merkintää C13no#11, joka olisi erittäin tavallinen ja usein käytetty sointumerkintä mikäli C13 automaattisesti sisältäisi undesimin.
baron
27.02.2008 12:20:57 (muokattu 27.02.2008 12:22:36)

Jos tää on loppuunkaluttu (?) niin jatketaan:

Miten merkitsisitte soinnun, jossa on sekä pieni että suuri septimi?
(Mulla on ainakin yksi ratkaisu eli siinä mielessä tää on tietokilpailu. Add ja sävelen nimi ei oo sallittu, esim C7addH tai maj7)
levesinet
27.02.2008 12:36:16 (muokattu 27.02.2008 12:37:43)
Onko se maj#13?
baron
27.02.2008 12:41:24

Onko se maj#13?

En oo ikinä tota nähnyt mutta oikeaan lopputulokseenhan se johtaa. Mulla oli mielessä C7b15.
komppaaja
27.02.2008 13:26:43

3-2A tai 3-2B riippuen septimien järjestyksestä...
baron
27.02.2008 13:38:58

3-2A tai 3-2B riippuen septimien järjestyksestä...

Voisitko ystävällisesti selittää?
Nuo ei näytä reaalisointumerkinnöiltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)