Aihe: Rickenbacker 325
1
Bertrand
26.02.2008 12:36:35
Tällä foorumilla pitää sviipata 18 nuottia sekunnissa ja kitaran pitää olla jaksoni tai ipanetzi tai joku muu tiluviulu. Mitkään johnlennonien rikkenpakkerit eivät ole mitään. Sen pitää olla aleksiläihö tai stamina mitä kuunnellaan.

Aamen.
Artist
26.02.2008 12:46:52
Taitaa noi Rickenbackerit olla suht. harvassa Suomessa kuitenkin, vaikka eivät nuo uudet nyt älyttömän hintaisia ole, jos miettii esim. kuinka monilla on Gibsoneita. Itse tykkään noiden ulkonäöstä mielettömästi, ja jonain päivänä haluaisin hankkia esim. 620 mallisen.

Kyllähän noi monenlaiseen musaan taipuu, jos miettii joitain tunnettuja käyttäjiä: mulle tulee nopeasti mieleen Fugazin Guy Picciotto (330), Sleater-Kinneyn Carrie Brownstein (330) ja Lushin Miki Berenyi (370-12, myös 340), siis noiden "perinteisempien" rick-soittajien lisäksi.
"Because I'm worthless!"
duc
26.02.2008 12:58:02 (muokattu 26.02.2008 12:58:30)
Tällä foorumilla pitää sviipata 18 nuottia sekunnissa ja kitaran pitää olla jaksoni tai ipanetzi tai joku muu tiluviulu. Mitkään johnlennonien rikkenpakkerit eivät ole mitään. Sen pitää olla aleksiläihö tai stamina mitä kuunnellaan.

Aamen.

Noh, kyllä kai tuollasella rikkenbakkerillakin soittais jos siihen laittais EMG:n aktiivimikit...
Bertrand
26.02.2008 13:01:16
Noh, kyllä kai tuollasella rikkenbakkerillakin soittais jos siihen laittais EMG:n aktiivimikit...

Kyllä vaan. Minulla on haave tuollaisesta. Käsittääkseni maksavat aika lailla enkä muista nähneeni Suomessa aikoihin myynnissä uutena missään. Käytettyjä joku silloin tällöin esimerkiksi Torilla myy. Joku päivä tuollainen kyllä pitää ehdottomasti saada!
duc
26.02.2008 13:06:43
Kyllä vaan. Minulla on haave tuollaisesta. Käsittääkseni maksavat aika lailla enkä muista nähneeni Suomessa aikoihin myynnissä uutena missään. Käytettyjä joku silloin tällöin esimerkiksi Torilla myy. Joku päivä tuollainen kyllä pitää ehdottomasti saada!

Oulun soittimessa ja elintarvikkeessa taisi olla joku kalliimman puoleinen Rickenbacker myynnissä jonkin aikaa... näköjään mennynnä, en ehtinyt käydä testaamassa.
Rickenbacker 325
26.02.2008 13:45:40
Tuntuu olevan Kitarapajan listoilla myytävänä yks 325 C 64 John Lennon limited editon. Tosin hinta on melko lailla yläkanttiin ja oli siellä pari muutakin Rikua 360, 370/12 ja Susan Hoff limited edition 350SH. http://www.kitarapaja.com/usvi2.htm
Valdemart
26.02.2008 13:47:47

Riksu ois hieno. Olisi kiva päästä tsekkaamaan.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Kuha
26.02.2008 13:55:35

Kyllähän tuollainen Riku olisi kiva, tosin vielä enemmän haluaisin sellaisen puoliakustisen J.Lennon Epiphonen.
Åboensis
26.02.2008 19:56:06 (muokattu 26.02.2008 19:58:05)

325:sta en ole ikinä päässyt valitettavasti kokeilemaan, mutta soittelin pari vuotta 80-luvulta peräisin olevalla fireglo (lue: sunburst) 330:llä. Mainio kitara, selkeästi paras siihen mennessä omistamani. Loistava puhtailla soundeilla soitteluun, sointuihin ja arpeggioihin, eikä paha pienellä särölläkään riffittelyyn. Toimi erittäin hyvin silloisen vahvistimeni Vox AC30:n kanssa.

Ainoa miinus tuli oikeastaan kaulan kapeudesta. Yritin tosissani sopeutua siihen, mutta kielet olivat yksinkertaisesti minun makuuni liian lähellä toisiaan, eikä sooloilusta tahtonut tulla oikein mitään. Lisäksi sustainia olisi (liimakaulasta huolimatta) voinut olla vähän enemmän.

En usko, että hankin itselleni enää uutta Rickyä, ellei rahatilanne sitten muutu aivan radikaalisti - silloin hankintalistalla on ehdottomasti 12-kielinen Rickenbacker 360/12. Siis samanlainen kuin George Harrisonilla. Niin, ja ovathan ainakin Pete Townsend (The Whon alkuaikoina), Steppenwolfin John Kay ja Paul Wellerkin soittaneet Rickyllä, samoin kuin se Suicide Machinen kitaristi, jonka nimeä en juuri nyt muista...

EDIT: typotypotypo
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Rickenbacker 325
26.02.2008 21:30:52 (muokattu 26.02.2008 21:31:27)
Joo, kaulan kapeus tuotti alkuksi hieman hankaluuksia mullekin, sekä lyhyt kaula 3/4, mutta ajalla sekin luonnistu ja komppaamiseenhan se varsinaisesti on, vissiin, tehtykin, vaikka John Forgethy kyllä soitteli 325 fireglo model 1996 soolojakin menestyksekkäästi CCR:n aikoihin. Sooloilua mielestäni hankaloittaa kuitenkin kielten paksuus (12,16,24,32,42,54). Se etu 330 on, että kielet ovat ohuemmat kuin 325.
Roksennus
26.02.2008 22:12:50
Itselläni oli joskus lainassa täsmälleen sama kitara sekä Voxin AC30 -vm 50-luku. Reilut pari vuotta noilla soittelin ja kyllähän niistä juurikin ne Beatles-soundit lähti. Muistan että paksuilla kielillä soundas mukavasti ja siksipä siinä oli 13-60 setti. Soittaminen oli sen sijaan suht työlästä...

En kyllä omia rahojani pistäisi kyseiseen kitaraan sitä kolmee tonnia mitä niistä nykyään pyydetään... Mutta lainassahan tuollaista mielellään pitäisin =)
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
töpsälän esso
26.02.2008 22:14:43
Onko nuo 12 satsin kielet vakiona tehtaalta lähtiessä? Mitähän sanoisi jos vaihtasi 10:piin ? Koskaan en oo koskenu kyseisen merkkiseen kitaraan, mutta joskus vielä tulen omistamaan.
Rickenbacker 325
26.02.2008 22:53:26 (muokattu 26.02.2008 23:59:03)
No itse maksoin 325:sta sen vajaa 3 tonttua, vaikka ebayn kautta olis ehkä saanut 800-1000 euroa halvemmalla. Itse asiassa kun olen The Beatles ja J.Lennon diggari, olen himoinnut vuosia 325:sta ja vaikka tuli tuhlattua ainakin tonni liikaa, niin en ole katunut. Rehellsyyden nimessä, hölmöys maksoi mulle kuitenkin siis tuon 800-1000 euroa. Mitä tulee kielien paksuuteen, niin 13-60 on mulle kyllä uutta, pitää joskus kokeilla. Kyllä kait tehdas tuoreessa 12-54 setti on mukana. Tehdas kyllä myy alkuperäsiä 12-54 paksusta 8$ setti + rahti, joten jos niitä haluaa erikseen hankkia, niin kannattaa tilata samalla useampi. DAddariota on 12-52, ja ihan on hyvin pysyny vireessä. Siitä ei kyllä kannata ohuempiin mennä tai joutuu virittelemään alvariinsa ja vaikutta se varmaan soundiinkin. Näin olen ymmärtänyt Rikun omalta foorumilta tietoa kaivellessani.
Artist
27.02.2008 09:21:59
Onko nuo 12 satsin kielet vakiona tehtaalta lähtiessä? Mitähän sanoisi jos vaihtasi 10:piin ? Koskaan en oo koskenu kyseisen merkkiseen kitaraan, mutta joskus vielä tulen omistamaan.

Kymppisetin kielillä tatsi jää auttamatta liian löysäksi tuossa kitarassa, skaala kun on erittäin lyhyt.
"Because I'm worthless!"
Åboensis
27.02.2008 17:56:23

Joo, kaulan kapeus tuotti alkuksi hieman hankaluuksia mullekin... ...ja komppaamiseenhan se varsinaisesti on, vissiin, tehtykin, vaikka John Forgethy kyllä soitteli 325 fireglo model 1996 soolojakin menestyksekkäästi CCR:n aikoihin.

Ultimaaliseksi komppikitaraksi minäkin Rickenbackerin loppupeleissä miellän, niin soundin kuin soittotatsinkin perusteella, ja siksi kai se sitten vaihtoon lähtikin - tykkään kuitenkin soitella sooloja(kin), vaikken mikään virtuoosi olekaan.

Toisaalta onhan niillä Rickyillä sooloja soittaneet muutkin kuin Fogerty; ainakin jo aiemminkin mainitut Townsend ja Weller sekä The Smithereensin Jim Babjak. Niin, ja The Churchin Marty Wilson-Piper.

Sooloilua mielestäni hankaloittaa kuitenkin kielten paksuus (12,16,24,32,42,54). Se etu 330 on, että kielet ovat ohuemmat kuin 325.

Joo, ihan normaalia 10-satsia käytin kolmekolmikymppisessäni. En ole koskaan oikeastaan edes kokeillut paksumpia sähkiksessä, kun olen pärjännyt hyvin noillakin - tosin nykyään käytössä on sellainen light top/ heavy bottom -setti (10, 13, 17, 30, 42, 52), jolla saa bassopuolelle vähän enemmän napakkuutta.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Rickenbacker 325
01.03.2008 09:20:06
Soittaminen oli sen sijaan suht työlästä...

Olen kyllä samaa mieltä, mutta kaikkeen tottuu kun aikansa sattuu.
esmojuhani
25.02.2009 22:14:33
Rickenbacker 325: Olen uusi tällä foorumilla ja omistan Rickenbacker 325 V 59. Havaitsen, että kitara (Rickenbacker 325 V 59) ei ole kovinkaan suosittu Suomen maassa, joko kalleutensa, soundinsa, taikka yksipuolisuutensa takia. Itse pidän kyseisestä mallista paljon, koska siinä on lyhyt kaula ja tämäkkä The Beatlesin varhaisemman ajan soundi eli kiva soittaa 50-60-luvun perusrokettirollia kompaten. Mahtaisiko täällä olla hemmoja jotka omistavat/omistivat samanlaisen Rikun? Olisi kiva kuulla kokemuksista kyseisestä luutusta. Tuntuu että luutun fanittajat löytvät vaan ulkomaan palstoilta.

Jep!
Huomasin vasta nyt kirjoituksesi aiheesta. Itselläni on juuri kyseinen kitara väriltään JetGlo eli musta. Vm 1994. Ostin uutena Suomesta 1994. Kielet GHS:n flat woundit 15, 20, 30, 40, 50, 60. Kaula kyllä kestää vaikka pianon kielet. Ei ole taipunut milliäkään
Joskus oli jopa 79jäkin, mutta tuo setti taitaa olla paksuin, mitä tällä hetkellä saa.
Tällä ei tilutella vaan soundi muistuttaa kirveeen hamaran osumaa, kun AC30:llä iskee. Kaverini bändissä soittaa tätä, itse soitan bassoa ( 4001 V 63 ).
T: Esmo
Janne19691
26.02.2009 08:19:12

esmojuhani: Kielet GHS:n flat woundit 15, 20, 30, 40, 50, 60. Kaula kyllä kestää vaikka pianon kielet. Ei ole taipunut milliäkään
Joskus oli jopa 79jäkin, mutta tuo setti taitaa olla paksuin, mitä tällä hetkellä saa.
Tällä ei tilutella vaan soundi muistuttaa kirveeen hamaran osumaa, kun AC30:llä iskee.

Karuin kielisetti mitä olen ikinä kuullut. Jotain erilaista tälläkin foorumilla, hyvä!
Rule #1: There are no rules.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)