Freewheeler 21.01.2008 09:33:17 (muokattu 21.01.2008 10:03:02) | |
---|
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
P2 21.01.2008 09:57:33 | |
---|
Ammattimies vaihtaa kyllä kaularaudan, tosin hintaa voi hyvinkin olla sitten jo uuden kaulan verran. Itse lähtisin melkeinpä siitä, että laadukas uusi kaula vaan tilalle. "No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/ |
uduwudu 23.02.2008 15:03:50 | |
---|
Mullakin on nyt kaula saunassa. Fender 50's Classic Telen kaula alkoi 5 vuotta sitten pikkuhiljaa vääntyä notkolle vaikka kuinka kaularautaa vääntämällä yritin laittaa hanttiin. Edes kielisetin ohennus ei auttanut asiaan. Mulla on myös Vesterin telessä ongelma, että kaula on notkolla ja ohuempi setti ei vaikuttanut lainkaan. Kaularautakaan ei enää kiristy. Mitä olisi tehtävissä? Kaula saunomaan? Eilen sitä taas kireämmäksi kaikin voimin vääntelin ja sitten se kaularauta katkesi... Itsekin pelkään kaularaudan katkeamista, joten kai toi sauna on järkevin vaihtoehto. Ellen sitten kiikuta kitaraa soitinkorjaajalle. Maksoin tosta vaan 40e (+ mikit 50e), joten kauhean kalliita toimenpiteitä ei tolle viitsisi tehdä. Vester toisaalta soi varsin mainiosti ja kaulassa on hyvä tatsi. Kieliä ei saa vaan sopivalle korkeudelle, koska kaulaa ei saa riittävän suoraksi. Onko hyviä ideoita mitä mun kannattaisi tehdä asialle? |
Juniper 23.02.2008 16:11:44 | |
---|
Mulla on myös Vesterin telessä ongelma, että kaula on notkolla ja ohuempi setti ei vaikuttanut lainkaan. Kaularautakaan ei enää kiristy. Mitä olisi tehtävissä? Kaula saunomaan?
Itsekin pelkään kaularaudan katkeamista, joten kai toi sauna on järkevin vaihtoehto. Ellen sitten kiikuta kitaraa soitinkorjaajalle. Maksoin tosta vaan 40e (+ mikit 50e), joten kauhean kalliita toimenpiteitä ei tolle viitsisi tehdä. Vester toisaalta soi varsin mainiosti ja kaulassa on hyvä tatsi. Kieliä ei saa vaan sopivalle korkeudelle, koska kaulaa ei saa riittävän suoraksi. Onko hyviä ideoita mitä mun kannattaisi tehdä asialle? Ota kaularaudan mutteri irti ja laita prikkoja väliin, niin saat lisää kiristys varaa. |
Little Savage 23.02.2008 22:18:54 | |
---|
Vanhaan ketjuun nostoa. Mullakin on nyt kaula saunassa. Fender 50's Classic Telen kaula alkoi 5 vuotta sitten pikkuhiljaa vääntyä notkolle vaikka kuinka kaularautaa vääntämällä yritin laittaa hanttiin. Edes kielisetin ohennus ei auttanut asiaan.
Kumpaan suuntaan se kaula on nyt vääntynyt ? Ei se haittaa paljoa jos kaula on vähän kovera pituus suunnassa. Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen. |
uduwudu 25.02.2008 11:45:51 | |
---|
Ota kaularaudan mutteri irti ja laita prikkoja väliin, niin saat lisää kiristys varaa. Tuota pitääkin kokeilla. Paljonko noita prikkoja kannattaa laittaa, tarpeen mukaan varmaankin tietty, mutta onko jotain suositusta? Eli siis, ruuvaan ränkylän irti, laitan prikkoja riittävästi väliin ja sitten ruuvaan takaisin kiinni, noinko se käy? En oikein tajua näitä(kään) juttuja. :) |
Puavali 25.02.2008 11:54:43 | |
---|
Tuota pitääkin kokeilla. Paljonko noita prikkoja kannattaa laittaa, tarpeen mukaan varmaankin tietty, mutta onko jotain suositusta? Eli siis, ruuvaan ränkylän irti, laitan prikkoja riittävästi väliin ja sitten ruuvaan takaisin kiinni, noinko se käy? En oikein tajua näitä(kään) juttuja. :) Laitoinko ite yhden vai peräti kaksi prikkaa, semmosia alle millin paksuisia. "Kuolemaantuomittu" akustinen kitara sai uuden elämän tuolleen, kun kaularautaa pääsi uudelleen kiristämään. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
Ripoff 25.02.2008 19:11:43 (muokattu 25.02.2008 19:14:40) | |
---|
Minullakin on -78 Jazzarissa trussiraudan säätö finaalissa. Säätö on kaulan yläpäässä, viritysnuppien vieressä kuusiokolomutterilla. Kysymys kuuluu: Auttaako asiaa, jos mutterin alle laittaa prikkoja? Ja kuinka paksuja ja kuinka monta ? Vai vienkö suosiolla soitinkorjaajalle? |
Itse en kyllä laittaisi kitaraa saunaan ilman löylyjä. Puolikin vuorokautta kuivassa kuumassa saunassa saattaa aika hyvin kuivata puuta, enkä välttämättä pitäisi sitä ihan parhaana vaihtoehtona. Puusta nyt kuitenkin jotain luulen ymmärtäväni, ja ajattelisin asian näin, että saunassa olisi kaikista paras olla sama ilmankosteus, minkä vallassa kitara normaalistikin on. Kui mont mikrofonii o yks megafoni? |
uduwudu 13.03.2008 13:14:45 | |
---|
Tuota pitääkin kokeilla. Kokeilin ja sehän toimi. Laitoin kaksi prikkaa ja nyt kaulan sai säädettyä suoremmaksi ja jäi vielä kiristysvaraakin. Suuret kiitokset avusta! |