Aihe: Lentäminen synan kanssa
1 2 3
HarriP
28.01.2008 21:11:29

HOHO!

Mä jäin kanssa miettimään mikä tossa statementissä oikein mätti. Periaatteellisestihan se oli ihan ok, mutta ... yksi kuuntelija? Lentomatka?

Anyways.

Vain viittellisesti aiheeseen liittyen: ostin taannoin Lontoosta ohuesta lasista tehdyn kahvimukin. Japanilaisen eleetön ja olennaisesti erittäin ohutlasinen muki. Kauppa pakkasi sen ruskeaan paperipussiin.

Pakatessani kotimatkaa varten tungin paperipussin vaatteita sisältävään putkikassiin päällimmäiseksi. Tässä oli joku järki, muistelen. Todennäköisesti tuli kiire, taksi odotti tms. Ajatukseni oli siirtää muki käsimatkatavaraan lentokentällä.

Mitä en sitten tehnyt. Lasimuki matkusti ruumassa pehmeässä putkikassissa päällimmäisenä. Muistin tämän vasta kun oli liian myöhäistä ja kuvittelin koko paluulennon ajan kuinka joku onneton heebo leikkaa Helsinki-Vantaalla valtimonsa putkikassin läpi työntyviin lasinsiruihin. Paluumatka meni pienessä paniikissa ja valmiiksi syyllisyydentuntoisena ja katuvana. Ei ollut kivaa.

Mut ei se muki sitten ollut mennyt rikki. Se oli ihan ehjä. Siitä tuli juotua monet duunikaffet. Kunnes se meni rikki, astianpesukoneessa.
Tukkajumalatar
29.01.2008 06:26:49

Ei flight caset kestä lentokoneen ruumassa. Tsekatkaa ne Peli caset (peli.com). You will thank me later.

Ihan pakko nyt kysyä - Jos flight caset eivät kestä lentokoneen ruumassa, mitä varten ne ovat ylipäätään olemassa?
Will you just stand there like a lemon?
Tukkajumalatar
29.01.2008 06:31:17

Tein toisella kertaa kliinisen ihmiskokeen: mulla oli 2 flightcasea, joista toisen kannen päälle oli teipattu harmaalla jesseteipillä ihan v*tun isolla "T O P", toiseen taas ei. Merkattu kiippari tuli joka kerralla hihnaa pitkin oikeinpäin, merkkaamaton ei ;D Eli vaikka apinat saattavatkin heitellä kamoja ihan mitenpäin sattuu (mm. eräälläkin Riffi-lehden palstalla oli Petri Alangon suht jäätäviä muisteloita aiheesta 90-luvun alusta), niin jonkunlainen alkeellinen lukutaito sentään löytyy. Suosittelen, merkkaaminen on suht pieni vaiva.

Joo ei noissa bokseissa ylipäätänsäkään turhaan niitä merkintöjä ole, tilaa sitten mitä vaan mistä vaan. Eli ehdottomasti aion kyllä merkitä :)
Tukkajumalatar
29.01.2008 09:01:27

En ole nähnyt casea, jossa joystick suojaus olisi edes asiallisesti hoidettu. Kannattaa tehdä paksuun muovinpalaan keskelle reikä. Jolloin, kun soitin on väärinpäin, niin se ei ole vahingossakaan joystickin varassa, vaan sen muovinpalan varassa.

Joo tuo on hyvin totta, en minäkään. Kerran on joikkari mennyt paskaksi ja otin siitä opikseni.
HarriP
29.01.2008 19:37:16

Ihan pakko nyt kysyä - Jos flight caset eivät kestä lentokoneen ruumassa, mitä varten ne ovat ylipäätään olemassa?

Ehkä ne on nimetty flight caseiksi jonain aiempana, hienovaraisempana aikana jolloin lentomatkustaminen ei ole ollut mahdollisimman halvalla tuotettua massapalvelua.
JPQ
29.01.2008 21:35:56

Ehkä ne on nimetty flight caseiksi jonain aiempana, hienovaraisempana aikana jolloin lentomatkustaminen ei ole ollut mahdollisimman halvalla tuotettua massapalvelua.

tai sitten ennen tehtiin kestävämpiä laukkuja mutta joku pomo säilytti tuotenimen... sama juttu jos valokuvaus taiteellisesti ajatellen ei nämä digipokkait (no yksi sony menee vielä) ole kameroita.
Mikko T.
29.01.2008 23:19:35 (muokattu 30.01.2008 08:03:25)

Lähetät sen varovasti käsiteltävänä tavarana, eli särkyvänä. Maksaa extraa, mut kannattaa, varsinkin kun sulla varmaankin on joku, kuka sen rahdin maksaa. Mulla on hardcaseissa lentäneet synat ja sähköpianot, Suomessa ja ulkomailla, sekä Finnairilla, SAS:illa että Air Finlandilla ja hyvin on mennyt joka kerta. Kun siihen caseen laittaa riittävästi "SÄRKYVÄÄ - FRAGILE"-tarroja niin rahdinkäsittelijätkin huolehtivat niistä hellästi. Niiden on nimittäin pakko, ja särkyvä rahti käsitellään aina erikseen. Ja niin kuin joku jo kirjoittikin, perhoslukot kannattaa varmistaa riittävällä määrällä pakkausteippiä. Ilmastointiteippi aka roudarinteippi ei välttämättä palvele tässä tilanteessa niin hyvin.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
zepeteus
04.02.2008 20:48:50
Millaisia kokemuksia teillä on synan/muun soittimien kanssa matkustamisesta?

Pääasiassa hyviä. Oikeisiin lentolaukkuihin ja laatikoihin pakattuina, mitään ei ole vielä hajonnut vaikka kovaakin käsittelyä on tullut. Ruuman kylmyys ei ole myöskään tehnyt elektrolle mitään, mutta kitarakamassa jokin talvimatkan vaihe on joskus pintoja käsitellyt.

Mainittu joystick-vinkki oli muuten hyvä, kiitos!

Muitakin hyviä ohjeita sinällään, mutta täytyy mainita poikkeuksia:

Kun siihen caseen laittaa riittävästi "SÄRKYVÄÄ - FRAGILE"-tarroja niin rahdinkäsittelijätkin huolehtivat niistä hellästi.

Noita tarroja saa tehtyä itsekin (on tehty), eivätkä sinällään näytä oikeuttavan erikoiskohteluun....ellei tosiaan erikoiskäsiteltyjen reittejä erikseen toimiteta. Hintaa. TOP tai FRAGILE voi käsittelijästä riippuen myös merkitä, "juuri tätä saa paiskoa ja käännellä". Tämäkin on nähty, valitettavasti. Kiire, biorytmit ja planeettojen asennot lie. Onhan siinä tietty haastetta, jos oikein puolimetrisillä kirjaimilla lukee.

perhoslukot kannattaa varmistaa riittävällä määrällä pakkausteippiä.

Seurasin taannoin vierestä kun pomminhaistelijat avasivat pehmokassin teippauksia kliinisen tarkoin veitsenviilloin. Kassin sisältä löytyneet pehmusteet lähtivät ulos jo tavallista reippaammin ja sisällä olleen lentolaukun lukkojen teippaukset melkoisen pontevasti. Tarkastuksen jälkeen yksikään ylimääräinen teippaus ei materialisoitunut takaisin, kaikki ao. lukot ja hihnat sulkeutuivat kyllä asiallisesti. Teippiä takataskussa, anyone?

Lienee syytä varmistaa, että ne varsinaiset lukot, hihnat yms. ovat alunperinkin kunnollisia ja riittäviä. Jos lisää mielenrauhaa saa teippailuilla, kaikin mokomin, mutta niiden varaan ei pare laskea.

Flight case on nimenomaan näihin tarkoituksiin tehty. Jos se rikkoontuu, syytä voi hakea tuotteen laadusta tai poikkeuksellisesta käsittelystä. Edelliseen voi vaikuttaa omilla valinnoilla, jälkimmäistä ohjaa jo jokin muukin.

...aikana jolloin lentomatkustaminen ei ole ollut mahdollisimman halvalla tuotettua massapalvelua.

Tämäkin vielä.
absqua
05.02.2008 09:26:12
Flight caseista vielä: jos lentoyhtiö onnistuu rikkomaan kunnon flight caseen huolellisesti pakatun soittopelin, niin siinä vaiheessa on aika hyvät aseet korvausvaatimuksia ajatellen, koska matkustaja on tehnyt kaiken voitavan vehkeen suojaamiseksi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Rantsu
05.02.2008 09:53:59
Flight caseista vielä: jos lentoyhtiö onnistuu rikkomaan kunnon flight caseen huolellisesti pakatun soittopelin, niin siinä vaiheessa on aika hyvät aseet korvausvaatimuksia ajatellen, koska matkustaja on tehnyt kaiken voitavan vehkeen suojaamiseksi.

Pari kertaa oon lähtöselvityksessä joutunut allekirjoittamaan paperin, joka vapauttaa lentoyhtiön kaikesta vastuusta, jotta saisin tavarat mukaan. Onko muilla tästä kokemuksia?
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
tarmo
05.02.2008 10:30:28 (muokattu 05.02.2008 14:12:01)
Pari kertaa oon lähtöselvityksessä joutunut allekirjoittamaan paperin, joka vapauttaa lentoyhtiön kaikesta vastuusta, jotta saisin tavarat mukaan. Onko muilla tästä kokemuksia?

Ei ole kokemusta, mutta kuulostaa erikoiselta. Aihe kiinnostaa, koska joudun itsekin kuljettamaan pianoa kohtapuoliin aurinkoisemmille rannoille.

En yhtään epäile, etteikö tuollaisia lappuja joutuisi allekirjoittamaan, mutta yhtä selvää on, ettei lentoyhtiö vapaudu KAIKESTA vastuusta tavaran käsittelyn suhteen. Toki tuo hieman nostaa rimaa saada korvausvaateitaan läpi tavaran tavanomaisesta käsittelystä aiheutuneista vahingoista (ja ennen kaikkea niistä vahingoista, joita mahdollinen ilmanlämpötilan vaihtelu aiheuttaa), mutta jos joku onnistuu pistämään laitteen ja casen ihan päreiksi, muuttuu tuollaiset "vastuuvapaussopimukset" äkkiä pätemättömiksi.

Tuollaiset sopimukset yhtä kaikki asettaa tavaran lähettäjän asemaan, jossa tämän pitäisi tuntea kaikki mahdolliset ilmakuljetukseen liittyvät riskit voidakseen olla tuollaisen sopimuksen tasavertainen osapuoli. On sanomattakin selvää, että lentoyhtiö on paremmin perillä siitä, mitä ilmarahtitavaralle yläilmoissa ja maan kamaralla tapahtuu. Toisaalta vastuu tavaran lähettäjälle on helppo sysätä sillä perusteella, että tavaran omistaja on asiantuntija kuljettamansa tavaran laadusta ja ominaisuuksista.

Ongelman ydin on ehkäpä siinä, ettei kovin mielellään lähde tuuppaamaan instrumenttiaan koneen uumeniin, kun mitään faktatietoa tavaran käsittelystä yms. ei tahdo olla. Ei mulle myöskään ole kukaan selvittänyt, mitä ne fragile -tarrat tosiassa vaikuttavat, vai vaikuttavatko ollenkaan. Valistuneet arvaukset on kivoja, mutta niiden perusteella on vittumaista toimia.

Onko kenelläkään kokemusta ylimääräisistä vakuutuksista, joita tällaisten varalle voisi ottaa?
Juho L
25.02.2008 21:47:28
Tämän ketjun otsikosta tulee aina mielikuva vajereiden varassa flyygelin kanssa lentävästä Keith Emersonista. Ei kyllä liity varsinaisesti aiheeseen. Jatkakaa.
Anonymous-jazz
26.02.2008 08:08:52 (muokattu 26.02.2008 10:59:27)

Katsoin jo otsikon lukeneena että meinaako täällä joku soittaa synaa lentokoneessa.

Saiskohan sellasen roikkurollen viedä Finnairin sisälle kannettavan microcuben kera ?
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Mismatch error
26.02.2008 21:03:12
Tämän ketjun otsikosta tulee aina mielikuva vajereiden varassa flyygelin kanssa lentävästä Keith Emersonista. Ei kyllä liity varsinaisesti aiheeseen. Jatkakaa.

Mulle taas muuan "Lisää näkyvyyttä kosketinsoittajille" -ketju ja kitaristi makaamassa psykiatrin sohvalla...
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
J. Cool
27.02.2008 00:15:18

Katsoin jo otsikon lukeneena että meinaako täällä joku soittaa synaa lentokoneessa.

Saiskohan sellasen roikkurollen viedä Finnairin sisälle kannettavan microcuben kera ?

no ainakin mä oon saanu keytarin suomen sisäisillä lennoilla joka kerta käsimatkatavaraks. Tosta alkuperäisestä ajatuksesta vielä kyllä arveluttaa, että uskaltaako nordin oman casen kanssa lentää? nehän no niitä puolikovia, mutta suht hyvin topattuja, ainakin toi nord stage 76:n case.
tarmo
27.02.2008 01:20:45 (muokattu 27.02.2008 01:23:14)
no ainakin mä oon saanu keytarin suomen sisäisillä lennoilla joka kerta käsimatkatavaraks. Tosta alkuperäisestä ajatuksesta vielä kyllä arveluttaa, että uskaltaako nordin oman casen kanssa lentää? nehän no niitä puolikovia, mutta suht hyvin topattuja, ainakin toi nord stage 76:n case.

Itse uskallan laittaa nordin pussin nippa nappa läjän päällimmäiseksi takapaksiin tms. Lentokoneeseen ei olis pokkaa lähteä kokeilemaan. Jos päälle aletaan latomaan muuta matkatavaraa, ei syna varmasti selviä pelkillä henkisillä traumoilla. Toisaalta en lähde spekuloimaan, miten se nordi sinne ruumaan pakataan. Mun "tiedot" perustuu lähinnä kauhutarinoihin matkatavaroiden ilmalennoista terminaalissa...
JLord
03.03.2008 00:52:04
No jaa, taisit jo käydä siellä Epsanjassa, mutta jatketaan näitä kokemuksia. Oltiin Lontoossa keikalla ja pakkasin Korg X3:seni omatekoiseen kangaskeissiin, jossa oli n. 5 cm vaahtomuovi sisällä. Kävin hakemassa kierrätyskeskuksesta neliön tavallista sellaista pahvimaista ruskeaa vaneria, jossa toinen puoli sileä ja toinen karhea, mikä nyt on nimeltään. Taivutin tämän kankaan ja vaahtomuovin väliin ja eikun viritys ruumaan. Hyvin säilyi ehjänä mennen tullen.

En ole muutenkaan jaksanut keikoilla hirveästi paapota noita soittimia, työkalujahan ne on niinkuin ruuvari. X3 on ollut mulla jo 15 vuotta ehkä 800:lla keikalla eikä kertaakaan rikki. Kangaspussissa kulkee koko ajan.

No tietysti olis ottanut pattiin jos Lontoossa olis ollut syna säpäleinä, mutta siellähän on hyvät musaliikkeet :)
Progression doesn´t just occur, "Oh God, look how we are progressing!". It takes time. - Jon Lord
Murgo
03.03.2008 07:02:30

sellaista pahvimaista ruskeaa vaneria, jossa toinen puoli sileä ja toinen karhea, mikä nyt on nimeltään.

Kovalevyhän se.

En ole muutenkaan jaksanut keikoilla hirveästi paapota noita soittimia, työkalujahan ne on niinkuin ruuvari. X3 on ollut mulla jo 15 vuotta ehkä 800:lla keikalla eikä kertaakaan rikki. Kangaspussissa kulkee koko ajan.

X3 onkin rakenteeltaan lähes pomminkestävä. Koskettimet ja joystikin kun suojaa niin ei luulisi olevan ihan helppo rikkoa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
tarmo
03.03.2008 11:10:44
No niin, niin no. Voishan sitä lähteä siitäkin asenteesta, että vitut mä mitään sähkömiestä tilaile, kyllä noi rasiat maadottaa ihan puukollakin...

Tapaan itsekin kohdella soittimiani keikoilla työkaluina. Toisinaan hajoaa kosketinta tms. , eikä se maata kaada, saahan ne korjattua.

Kun taas kyse on lentokonematkailusta ja 2000-10 000 euron kiipparisetupista, niin miettisin hyvin, HYVIN tarkkaan, miten pakkaisin kamani ruumaan. Vaikkakin soittimet on tehty käyttöä varten, en ymmärrä, miksi tulisi ehdoin tahdoin valita asenne, joka takaa sen, että ainut mahdollinen maksumies kamojen hajotessa olet sinä itse...

Mut jos mulla olisi vuosia palvellut X3:nen (hyvä laite, ei siinä mitään), niin en varmaan suhtautuisi asiaan näin takakireästi:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)