Aihe: Liian kova äänenpaine
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
marpula
24.02.2008 19:47:00
Tämä meikäläisen keikkailu rajoittuu ihan pelkkiin privaattikekkereihin. Vaikkapa häät. Siellä sitten on väkeä vauvasta vaariin, ja kukaan ei ole tullut kemuihin katsomaan bändiä, vaan ihan muista syistä. Äänenpainehan ainakaan meillä ei ole vakio, vaan alkuillasta vedetään ihan hissuttelulinjalla. Ihan just siks, että siellä on pikkulapsia ja ikäihmisiä. Sitten siellä on paikalla niitä, jotka haluavat seurustella sukulaisten kanssa. Eivät halua kuunnella musiikkia vaan rupatella, mutta eivät ne sitä niin ilmaise.

Tuntuu aika tutulta. Ennen tanssin alkamista häissä yleensä soitetaankin aika vähän. Jotain vieraitten sisääntulomusiikkia ehkä ja sitten saattavat haluta jotain leikkeihin liittyvää - jos bändi on tullut paikalle ennen vieraita. Yleensä me kysytään tilaajalta että haluavatko he hiljaista taustamusiikkia levyltä. Joillekin se kelpaa, jotkut sanovat että annetaan vieraiden seurustella ilman taustahälyä.

En siis muista tiedä, mutta se on meikäläisellä ihan normaalia, että kamat ovat yhtäaikaa aivan liian kovalla ja lällärimeininkihissuttelupoljennolla.
Tuo "liian kovaa" on monesti suhteellinen käsite

Niin se on. Jos ruoka ei maistu tai jonkun naama ei miellytä niin se on bändin syy. Näin nimenomaan silloin kun paikalle on tultu perhejuhliin eikä niinkään orkesterin takia.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
isojussi
24.02.2008 21:24:15
Eihän noissa privoissa oo mitään ongelmaa - vetää vaan niin hyvin, ettei oo kysyttävää. Kukaan ei valita.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Lyyki
24.02.2008 21:32:13 (muokattu 24.02.2008 21:39:09)
Ei niitä silti oikein viitsi mennä neuvomaan...

...Ja omat volat muihin nähden voi hakea sen jälkeen kuulokkeilla PA:n kuulokeliitynnästä.

Hmmmmm.

Elä nyt, eikös kyse ollu äänenpaineesta eikä balanssista ;-)
Jami
24.02.2008 22:00:25

En mä ketään syyllistä. No ehkä ittiäni. On pitkän "uran" aikana niin monet kerrat tullut perusteltua miksi soitamme niin kovaa. Eihän se koskaan ole asiakkaan halusta johtunut. Oomme soittajina hakeneet jotain potkua hommaan väärin perustein.

Jostain se kumpuaa tuo halu tärisyttää. Onko vika siinä että itse olemme tottuneet kovaan äänenpaineeseen. Olemmeko wannaberokkareita koko sakki? Onko syy huonoissa äänentoistolaitteissa.? Jostain johtuu halu kuunnella musaa kovalla äänenpaineella. Asiakkaan halu on tietty myrkkyä jos se on erilainen.

Olen käyttänyt jonkinlaisena mittarina äänentoistokeikoillani omaa isääni. Hän arvostaa hyvää äänenlaatua kohtuullisella volumella. Toki on aina käyttänyt tulppia keikoilla joilla esiintyy hevy- taimuuvastaava raskasääninen bändi. Ymmärtää eikä moiti tuotakaan. Tanssikeikoilla hän aina kertoo mikä oli hyvää ja mikä huonoa. Hänellä on mielestäni erittäin terve korva musiikin kuunteluun. Äitini taas lyttäsi maan rakoon maan eturivin gospelmuusikotkin kirkkokeikan jälkeen. Tuli niin kovaa ettei sitä jaksanu kuunnella. Maan eturivin miksaaja oli sielläkin puikoissa. Paappa on viisaasti hiljaa kun mumma puhuu.

Isäni sietää äänenpainetta. Hänellä musiikin soittaminen ja bändin toimiminen on tärkeitä kriteereitä. Kun volume ylittää näitten tekijöitten kuulemisen niin hän antaa selkeää palautetta epäonnistuneesta esityksestä. Olen ottanut hänen palautteensa todesta ja vakavasti pyrkinyt hänen korvaansa miellyttämään. Miksi?

Hän ymmärtää hyvin esitetyn musan päälle. Hän kuulee miten se on yleisölle toteutettu. Hän edustaa pääosaa yleisöstämme. Sen lisäksi hänellä on totuuden kuuleva korva. Hän on se kriitikko jota uskon. Eikä varmasti ole mikään nutturapää.

Oon elämässäni ollu paljon asiakaspalvelutehtävissä. Monenmoisilla aloilla. Nyt vanhemmiten ärsyynnyn valtavasti ihmisistä palveluammateissa jolle ei kertakaikkiaan asiakkaan sanominen ole mitään. En mä jaksa ymmärtää miksi joku maksais jostain jossa hänen tahtoaan ei toteuteta. Ennemmin tai myöhemmin tuo maksamattomuus kyllä toteutuukin.

Meille suomalaisille asiakaspalvelu on vaikea juttu. Näin Härmästä katsoen sitä vaikeampi mitä etelämpään mennään. Tuntuu että hesassa palvelua kyllä saa jos on tv:stä tuttu ja lykkää käteen setelin kun jotain haluaa. Muuten katsotaan nenänvarttapitkin. Nyt kun kuitenkin julkkistenkin määrä on jotakuinkin rajallinen niin loput koittaa panostaa asiakaspalveluun eli tehdä hommansa mahdollisimman hyvin. Tähän minä uskoni perustan.

Koitettais toteuttaa tuolle hiipuvalle tanssiyleisölle heidän halujensa mukaista musaa. Volumella jota he haluavat. Lopetettais jollain muilla perusteilla säädettyn äänenpaineen toteuttaminen. Yleisön halu tietysti on riippuvainen yleisön ikärakenteesta ja esitetystä musasta. Mutta ei seliteltäisi. Toteutetaan se mitä kulloinenkin yleisö haluaa.

ps. yhden kerran mun 40vuotisen uran aikana soitimme liian hiljaa. Henkilökunnan vaatimuksesta. Närpiön kantakrouvissa 80-luvun alussa vaativat soittamaan volumella jossa mulla oli vispilöillä tekemistä. Tunti ennen valomerkkiä totaalisesti kyllästyimme ja aloimme setin ihan reippaasti normaalilla maltillisella voluumellamme. Vasta silloin kansa lähti tanssimaan ja kun setti loppui niin mahdoton valitus että nyt jo lopetimme. Parissa tuhannessa keikassa tuo yksi esimerkki ei kyllä valitettavasti käy perustelulle tuhannenyhdeksänsadanyhdeksänkymmenenyhdeksän keikan liialliselle äänenpaineelle. Vaikka kuinka haluais.
Äläkää poikerooset ryöttäkö römpsää.
Anonymous-jazz
25.02.2008 10:33:23

Vaikka itse diggaankin että soitossa tulee olla munaa niin kyllä huttua voi hyvin vetää vähän hiljempaakin kunhan jokaisen instrumentin nyanssit ovat kohdallaan ja bassoa tarpeeksi.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Musiikkia korville
25.02.2008 18:42:06

Hyvä rumpali säätää oman volumensa muiden mukaan. Ottakaa sellaisia bändeihinne.

Kuten kaikki muutkin soittajat... Eli 'soita niin, että kuulet mitä muut soittaa'.
By: MK
Coelhinho21
26.02.2008 21:07:01

Eli 'soita niin, että kuulet mitä muut soittaa'.

tuskin tuota paremmin voi sanoiksi pukea
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
lotjauuno
27.02.2008 02:37:14
No sulla on helppo. Jätät vain sen haitarin soimaan pöydälle ja lähdet itse sinne takanurkkaan kuuntelemaan onko riittävän lujalla.

Viime keikalla oli helppoa kun kaikki oli mikitetty ja miksaaja talonpuolesta. Pieni mesta mutta talonväellä oikea asenne. Kaikki oli kuulemma ollut hyvin balansissa eikä tullut liian kovaa.

Joo.Talonväki on yks ammattitaitoisimpia miksaajia...........
Ennen riitti kun pamputti ravintolapäällikköä tai hovia(luonnollisesti minun tapauksessani naisia),niin kaikki oli balansissa.
lotjauuno
27.02.2008 03:17:04 (muokattu 27.02.2008 03:22:45)
Näin on tultu siihen tulokseen jälleen,että sequt ja rytmivermeet rumpalien tilalle. -80-luvulla kitaristit sai monoa kun kaks kiippari-hemmoa tuotti biljoona soundia ja yheksän sinfoniaorkkaa päällekkäin.Eikä puhaltajiakaan tarvittu missään(säälistä saivat tööttäillä))ja kiipparipaavotkin soittelivat vääriä sointuja niillä multimasiinoilla......eiku .CD:t kehiin ja kurko lätynpyörittäjä joka soitti taas helwetin lujaa niitä lättyjä.......ja mihin päädyttiin....Karaoke..........tähdeksi tähden paikalle........Ja päästään itse kiekumaan niin että juottola raikaa.....helwetin lujaa....

Noi 85db:n ruikutukset on aivan haitarista.Siljalla esim.yleisöhäly nousi yli ns.turvarajan ja stage leikkas kiinni.Ei auttanu kuin poistaa moiset vempaimet.

Ollessani kuulonhuoltoliiton järjestämässä audiokoulutuksessa,oli tutkimuksissa selvitetty miksi vola on kovalla.Kun määrätty musa soi määrätyllä tavalla alkaa fiilari kasvamaan ja kyse oli reilusti yli 85db:n ylittävästä äänenvoimakkuudesta.Mutta myös ,että miellyttävä melu ei tuhoa kuuloa vastaavasti kuin epämiellyttävä(kummallista,mutta totta) Mäkin oon vetäny aina ilman kuulosuojaimia ,eikä toi 50db:n tinnitus haittaa mitään.Turhaa vouhotusta.....sano.....
Jami
27.02.2008 10:29:48

Ollessani kuulonhuoltoliiton järjestämässä audiokoulutuksessa,oli tutkimuksissa selvitetty miksi vola on kovalla.Kun määrätty musa soi määrätyllä tavalla alkaa fiilari kasvamaan ja kyse oli reilusti yli 85db:n ylittävästä äänenvoimakkuudesta.

Oliko keskustelua tai johtopäätöksiä että mikä se sopiva volume on. Hakisin desibelejä jossa fiilarit kasvaa tai kehittyy muttei rikottaisi kuitenkaan kenenkään korvia?

Mulla kun ei sitä mittaria vielä ole niin ei oikein ole käsitystäkään lukemasta. Kerran vieraan tiskin takana katsoin räkissä olevasta mittarista että n.92-94 oli mun mieleinen. Kyse ei ollut rokki- eikä hevybändistä. Sopisko se tanssimusaan? Niin ja mittari oli koulun jumppasalissa keskellä.
jon lord
27.02.2008 10:36:45
Joo.Talonväki on yks ammattitaitoisimpia miksaajia...........
Ennen riitti kun pamputti ravintolapäällikköä tai hovia(luonnollisesti minun tapauksessani naisia),niin kaikki oli balansissa.

Ha haaaa!! Me pistettiin aina rumpali hoitamaan nuo hovit. Tietysti jos oli nuorempi kyseessä niin hoitelin itse ja kaikki oli hyvin.
COVS jäsen N.o 3
EP
27.02.2008 10:48:48
..Tietysti jos oli nuorempi kyseessä niin hoitelin itse..

Mikäs kypsemmässä oli, ettei kelevannu?
Sertzo S
27.02.2008 10:57:51
Mikäs kypsemmässä oli, ettei kelevannu?

Ovat olleet ns. ylikypsiä. ;)
EP
27.02.2008 11:13:16

Aijaa.. parasta ennen jne? :D
lotjauuno
27.02.2008 12:32:41 (muokattu 27.02.2008 12:39:33)
Oliko keskustelua tai johtopäätöksiä että mikä se sopiva volume on. Hakisin desibelejä jossa fiilarit kasvaa tai kehittyy muttei rikottaisi kuitenkaan kenenkään korvia?

Mulla kun ei sitä mittaria vielä ole niin ei oikein ole käsitystäkään lukemasta. Kerran vieraan tiskin takana katsoin räkissä olevasta mittarista että n.92-94 oli mun mieleinen. Kyse ei ollut rokki- eikä hevybändistä. Sopisko se tanssimusaan? Niin ja mittari oli koulun jumppasalissa keskellä.

Kyllä se 85db on laskettu lakisääteinen turvallinen raja.Laissa ei tunneta fiilareita.Voihan sitä vaatia kaikenlaista bändissä,mutta voipi tulla monoa persauksiin laumasta.Mitkään työsuojathan ei loppupeleissä päde bändien sisällä työn luonteen vuoksi.

Nyt kun laadukkaat musavermeet on lähes ilmaisia,niin suosittelisin orkanpändinkundinjätkiä hankkimaan kunnon monitoroinnin ja laittaa PA:t lakisääteiselle,, iso plakaatti stagen reunalle"soitamme lain määräämiillä voluilla"niin eipä tarvii kenenkään aukoa päätänsä ko.asiasta(kyllähän ne marmattaa siitä tunnetusta lakisääteisestäkin"45/15").Jos ei fiilistä irtoo,ni haukkukkoon työsuojeluvaltuutettuja jne....Tietysti musatyyli on avainasemassa bailaavan yleisön volu-odotuksille..Ei rock,disco jne jutuissa fiilari irtoo 85db:llä...seikka on saletti
isojussi
27.02.2008 12:34:00

Vaatinevat enämpi "ammattitaitookin?"
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Jami
27.02.2008 13:08:05

Seuraava kysymys onkin että mistä kohtaa mitataan. Metri kaapista, salin keskeltä vai perältä. 85 ja metri kaapista niin tuskin tarttee enää keikkaa tehdä. Ei sitä kukaan toista kertaa osta.
lotjauuno
27.02.2008 13:21:50 (muokattu 27.02.2008 13:22:31)
Seuraava kysymys onkin että mistä kohtaa mitataan. Metri kaapista, salin keskeltä vai perältä. 85 ja metri kaapista niin tuskin tarttee enää keikkaa tehdä. Ei sitä kukaan toista kertaa osta.

db-mittarit sijaitsivat vähän eri paikoissa eri kuppiloissa ja toisekseen ne ei hyväksynyt esim.huilua ja trumpettia lainkaan,taajuuksista riippuen. jos kyseessä on tanssipaikka niin oletettava max db pitäis laskea parketin etu-alalta,ettei kukaan asiakas altistuisi yli 85db:n volalle = laki . Kajareita ei nyt aivan korvatasolle parketille kannata lykätä.Kaikessa voi käyttää logiikkaa avuksi : )
Riksteri
27.02.2008 13:25:11
Kyllä se 85db on laskettu lakisääteinen turvallinen raja.Laissa ei tunneta fiilareita.Voihan sitä vaatia kaikenlaista bändissä,mutta voipi tulla monoa persauksiin laumasta.Mitkään työsuojathan ei loppupeleissä päde bändien sisällä työn luonteen vuoksi. ...

Tietysti musatyyli on avainasemassa bailaavan yleisön volu-odotuksille..Ei rock,disco jne jutuissa fiilari irtoo 85db:llä...seikka on saletti

Samaa mieltä minäkin tuosta fiilareista ja äänenpaineesta. Pitääkö kaikkien ihmisten kärsiä siitä, jos joku ei voi musiikkia kovemmalla äänenpaineella kuunnella? Yhteiskunta holhoaa monesti aivan naurettavilla säännöksillä. Tulevaisuudessa olisi hyvä olla sellaiset vermeet kullakin kuuntelijalla, että voisi omista nappikuulokkeista säätää volan haluamakseen. Tuo 85 dB tuntuu aika pieneltä, alla jonkinlainen netistä imuroitu lista mahdollisen kuulovaurion aiheuttavista äänenpaineista ja niiden kestoista.

90 dB A max allowable 8 hours
95 dB A max allowable 4 hours
100 dB A max allowable 2 hours
105 dB A max allowable 1 hour
110 dB A max allowable 30 minutes
115 dB A max allowable 15 minutes
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)