Aihe: Basso kaapin materiaali.
1 2
0611
24.02.2008 19:03:46
Terse

Olen rakentamassa 1X14" basso lootaa. Kannattaako ulkokuoret tehdä 2 cm mäntyliimalevystä?
Kaveri väitti et kaikista parhaat basso kaapit tehdään koivuliimalevystä.
Olen sellainen nysvääjä, et teen oikeat sormiliitokset näyttävyyden takia, hah.
Etulevy johon elementti kiinnitetään olen ajatellut 1.5-2cm vanerilevyä.
Entä jos kokeilisin 3cm mäntylevyä ulkokuoreksi?
Takaa loota on syytä olla umpinainen vai osaksi avoin?
Olenko ihan kateissa ?

Ronalt Bix
Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden...
Teijo K.
24.02.2008 20:31:22

Liimalevy resonoi, vaneri on parasta kotelomateriaalia suhteessa kestävyyteen kun puhutaan soittimille tarkoitetuista kaiuttimista.

http://www.linearteam.dk/

Lataa winisd ja suunnittele kotelon koko ja rakenne sillä.
tauranen
24.02.2008 21:08:41
Liimalevy resonoi, vaneri on parasta kotelomateriaalia suhteessa kestävyyteen kun puhutaan soittimille tarkoitetuista kaiuttimista.

http://www.linearteam.dk/

Lataa winisd ja suunnittele kotelon koko ja rakenne sillä.

Teijo puhuu asiaa, ja soitinrakennuspalstalta loput, sieltä löytyy lähes kaikki tarvittava tieto.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Rantsula
24.02.2008 21:48:27
Kotelo kannattaa tehdä tymäkästä tavarasta, tuolta ohjeita: http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm
Itse teen aina etulevyn paksummasta materiaalista, viimeksi tekemässäni kotelossa se oli 40mm. Kotelo vaikuttaa lopputulokseen paljon, joten oikeanlaisen kotelo-elementtikombinaation löytäminen voi viedä tovin. Kannattaa kysästä täältä jos ei tiedä mimmosen elementin laittaa ja minkä kokoinen kotelo olisi sille hyvä. Suljettu kotelo on hyvä vaihtoehto, refleksikotelolla saadaan yleensä enempi ääntä tai vaihtoehtoisesti alemmas ulottuva toisto. Toistoa voidaan myös muokata tarpeen mukaan. Tuolla win isd:llä on kotelon suunnittelu mukavaa, vaatii tosin hieman tutkimista ja kokeilua.
Bassomaanikko
M.Hanski
24.02.2008 22:36:00
Kyllä se mäntyliimalevykin on ihan käypää kamaa, kunhan panostat tuentaan. Kotelosta on hyvä tehdä mahdollisimman jäykkä, ja kaikki saumat pitäisi saada mahdollisimman tiiviiksi.

WinISD on ihan hyvä softa kotelon mitoituksen hillottamiseen.
Nieby
24.02.2008 22:38:18
Kyllä se mäntyliimalevykin on ihan käypää kamaa, kunhan panostat tuentaan. Kotelosta on hyvä tehdä mahdollisimman jäykkä, ja kaikki saumat pitäisi saada mahdollisimman tiiviiksi.

Veit sanat suustani. Jämäkät tukipalkit ja useita sellaisia niin hyvä siitäkin tulisi. Mutta silti ehkä kannattaisin vaneria.
Siis pääasiahan on: I Don't Give A Fuck If You Hate Me. Saatana saapuu nurkan takaa. "Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne www.myspace.com/beyondotherdimensions www.hardoxrock.com
Seba
24.02.2008 23:13:37

Tyhmä välikysymys, mutta mistä 14" elementti??
Nieby
25.02.2008 00:14:55
Tyhmä välikysymys, mutta mistä 14" elementti??

Itse ajattelin ihan samaa.. Oisko 15" mitään?
Siis pääasiahan on: I Don't Give A Fuck If You Hate Me. Saatana saapuu nurkan takaa. "Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne www.myspace.com/beyondotherdimensions www.hardoxrock.com
0611
25.02.2008 09:00:49
Tere
Kyl se elementti taitaa olla 15". Kiitoksia informaatiosta.

Ronalt Bix
Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden...
kosmonautti5000
25.02.2008 09:37:56
Kotelo kannattaa tehdä tymäkästä tavarasta, tuolta ohjeita: http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm

en tiedä miten paljon yhteneväisyyksiä perus-subbarikotelolla ja bassokaapilla on, mutta jos menee samoissa niin... tein joskus hivenen nuorempana subbariboxin ja vanerikaupassa (saha, mikälie...) ehdottivat jtn kumivaneri levyä jota käyttävät kuulemma kaiuttimien valmistamisessa ammattitasolla. pahasanoa pitääkö näiltä osin paikkaansa todellisuuden kanssa, mutta lopputuloksena sain 18mm levystä (jossa siis välissä n.2mm kumi) valmistuneen kotelon joka oli aika paljon mdf-levystä valmistettua koteloa kevyempi, mutta vähintään yhtä hyvä ellei jopa jonkun verran parempi.

nyt joku joka asiasta tietää voi ehkä kumota arveluni, mutta jos samat kaavat toimii bassokaapin rakentelussa niin ko. levy ei mielestäni ole lainkaan paha ratkaisu. tietty 18mm levyn toimivuus isommassa kaapissa voi aiheuttaa tukevuus ongelmia, mutta 15" elementillä ei boxin pitäis olla vielä niin iso että levyn ohuus haittaisi.

hinta tosin saattaa olla aika paha koska itse maksoin 30e pelkistä jämäpaloista joista sain 34l-kotelon.
töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä...
tauranen
25.02.2008 10:03:09
en tiedä miten paljon yhteneväisyyksiä perus-subbarikotelolla ja bassokaapilla on, mutta jos menee samoissa niin... tein joskus hivenen nuorempana subbariboxin ja vanerikaupassa (saha, mikälie...) ehdottivat jtn kumivaneri levyä jota käyttävät kuulemma kaiuttimien valmistamisessa ammattitasolla. pahasanoa pitääkö näiltä osin paikkaansa todellisuuden kanssa, mutta lopputuloksena sain 18mm levystä (jossa siis välissä n.2mm kumi) valmistuneen kotelon joka oli aika paljon mdf-levystä valmistettua koteloa kevyempi, mutta vähintään yhtä hyvä ellei jopa jonkun verran parempi.

nyt joku joka asiasta tietää voi ehkä kumota arveluni, mutta jos samat kaavat toimii bassokaapin rakentelussa niin ko. levy ei mielestäni ole lainkaan paha ratkaisu. tietty 18mm levyn toimivuus isommassa kaapissa voi aiheuttaa tukevuus ongelmia, mutta 15" elementillä ei boxin pitäis olla vielä niin iso että levyn ohuus haittaisi.

hinta tosin saattaa olla aika paha koska itse maksoin 30e pelkistä jämäpaloista joista sain 34l-kotelon.

Ei tuohon varmaan ole yhtä oikeata vastausta mistä sen kaapin tekee. Riipunee vähän mitä haluaa. Milläään noista edellä mainituista ei mennä metsään. Hakeeko hifiä vai vintage vai jothain muuta.

Mulla on juuri valmistumassa 2 kpl 4x10 kaappeja, tehty 18mm muotti vanerista (ostin puoli vahingossa, havuvaneri käy ihan yhtä hyvin ja on halvempaa) ja etulevy 22mm vesivanerista (jäi rakennukselta). Malli on täysin suljettu ja 4x10 on jaettu kahteen 2x10 lohkoon, tilavuus/mallia rantasauna, välilevynä on 16mm lastulevy.
Raskaat tukipuut ja sikaflex/puuliima tiivistys. Kaikkiin pintoihin (paitsi etulevyyn) liimattu äänieristys 3mm bitumilevy ja sen päälle liimattu vaahtomuovi äänieristys levy. Demppaukseen vielä olisi kilon verran vanua. Painaa kuin synti, toivottavasti soi hyvin kun saa elementit. Tai sain Thomannilta perjantaina, mutta yksi eminencen elementti oli paketissa mennyt piloille, runko vääntynyt aika pahasti, joten odotteluksi menee. Jos tämä setti ei toimi, teen uudet jollain toisella tyylillä.
kosmonautti5000
25.02.2008 10:28:49
Ei tuohon varmaan ole yhtä oikeata vastausta mistä sen kaapin tekee. Riipunee vähän mitä haluaa. Milläään noista edellä mainituista ei mennä metsään. Hakeeko hifiä vai vintage vai jothain muuta.

kuulosti vaan aika hurjalta painon kannalta tuolla aikasemmin esiintynyt 40mm levy.
Rantsula
25.02.2008 10:30:01
Niin tuo mdf levy on hyvää bassokaapin rakennusaineeksi, kestää ja ei resonoi. 15" elementti vaatii jo tukevan kotelon ja poikittaistukien käyttö on suosiltavaa. Jotkut käyttävän bitumimattoa kotelon vaimentamiseen sisäpuolelta. Bassokitaran taajuusalueella on tärkeämpää että kotelo on resonoimaton, kuin pelkässä subwoofer käytössä vain matalilla taajuuksilla. Kotelon resonointi ylemmillä taajuuksilla voi tuoda sointiin epämääräistä aaltoilua, kuminaa sekä resonanssipiikkejä. Minkä elementin aattelit laittaa?
Bassomaanikko
Rantsula
25.02.2008 10:35:23
kuulosti vaan aika hurjalta painon kannalta tuolla aikasemmin esiintynyt 40mm levy.

Niin, kirjoitinkin että laitoin vain etulevyn 40mm levystä kun sattui sellaista olemaan varastossa, muut seinämät olivat vain 19mm. Kotelossani tuli etulevyyn 2x12". Mitä painavampi elementti sen tärkeämmäksi tuo etulevyn jäykkyys muodostuu. Kotelo painaa suunnilleen samanverran kuin 25mm levystä tehty.
Bassomaanikko
M.Hanski
25.02.2008 10:36:31 (muokattu 25.02.2008 10:36:56)
Niin tuo mdf levy on hyvää bassokaapin rakennusaineeksi, kestää ja ei resonoi. 15" elementti vaatii jo tukevan kotelon ja poikittaistukien käyttö on suosiltavaa. Jotkut käyttävän bitumimattoa kotelon vaimentamiseen sisäpuolelta. Bassokitaran taajuusalueella on tärkeämpää että kotelo on resonoimaton, kuin pelkässä subwoofer käytössä vain matalilla taajuuksilla. Kotelon resonointi ylemmillä taajuuksilla voi tuoda sointiin epämääräistä aaltoilua, kuminaa sekä resonanssipiikkejä. Minkä elementin aattelit laittaa?

MDF on painoonsa nähden varsin kehno kotelomateriaali jäykkyyden puolesta. Työstettävyys upotuksien yms. kikkailujen suhteen on isojen poikien mukaan hyvä.
Teijo K.
25.02.2008 10:38:08

MDF on painoonsa nähden varsin kehno kotelomateriaali jäykkyyden puolesta. Työstettävyys upotuksien yms. kikkailujen suhteen on isojen poikien mukaan hyvä.

MDF kanssa kosteussulku pitää muistaa tehdä huolellisesti. Se jos esim roudatessa pääsee imemään kosteutta niin vot.
kosmonautti5000
25.02.2008 12:13:28
kummemmin asiaan perehtymättömänä, rupesin tuumimaan et mitä levyjä kaappivalmistajat sitten käyttää? joku hyväksi havaittuhan siellä on käytössä varmaan aika yleisesti.
tauranen
25.02.2008 12:44:04
kummemmin asiaan perehtymättömänä, rupesin tuumimaan et mitä levyjä kaappivalmistajat sitten käyttää? joku hyväksi havaittuhan siellä on käytössä varmaan aika yleisesti.

Vaneria ja lastulevyä. Vaneri parempi, lastulevy halvempi ja huonompi, mutta kyllä siitäkin ihan käyttökelpoisen saa jos ei ihan kiinanlastulevystä tee.
kosmonautti5000
25.02.2008 14:24:49
Vaneria ja lastulevyä. Vaneri parempi, lastulevy halvempi ja huonompi, mutta kyllä siitäkin ihan käyttökelpoisen saa jos ei ihan kiinanlastulevystä tee.

je. elikkä toi aikasemmin mainitsemani ihmevaneri on vaan turhaa hifistelyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)